R Rkarlsson skrev:
Båda bilarna blir förlust förstås.
Problemet är bara att om jag kan köpa en helt ny vettig bil för 220-250 så kostar motsvarande elbil 400 plus. Vilket motsvarar typ 24000 mil innan elbilen räknar hem sig utan övriga kostnader.
Din uträckning ligger på att man kör i snitt över typ 2700 mil per år och har minimum förbrukning på 0.6

Jag tittade faktiskt lite på elbil, max 150 lök och GARANTERAT 20 mil på vintern.
Jag har inte hittat en enda. Skulle aldrig riskera att sitta med en liten elbil i den snön jag satt i vintras på 3-4 timmar och snöstorm.
Dieseln är extremt effektivt när man sitter där och då och kan puttra värme hela tiden.
Varför skulle du inte kunna sitta och puttra med värme i en elbil? Våran varar vid 19 grader minus på utsidan nästan en vecka med värmen på Värmepumpen i bilen gör att jag aldrig mer behöver köra en skitig dieselvärmare. Bilen är kopplad till digitala kalendern och uppvärmd med eller utan laddsladd när man skall åka... Eller kall på sommaren.. Mängder med generella svar och inte alltid överenstämmande information om elbilar. Elbilen jag köpte för 25 år sedan var sådan.. Där vart tekniken inte färdig.. Skulle inte ens om jag fick dieseln gratis idag byta till Ice car igen.. Dessutom med FSD i faggorna blir det riktigt bra. Då kan vi slänga ratten och pedalerna.. Dyraste kostnaden för en bil är normalt värdeminskningen. Den är i princip nästan noll på våran bil NY Ice car Bränsledriven bil katastrof framåt.. Så byt när man har möjlighet men för guds skull inte till en NY Gammelbil
 
  • Gilla
Mattan86 och 3 till
  • Laddar…
P Pernhult skrev:
Varför skulle du inte kunna sitta och puttra med värme i en elbil? Våran varar vid 19 grader minus på utsidan nästan en vecka med värmen på Värmepumpen i bilen gör att jag aldrig mer behöver köra en skitig dieselvärmare. Bilen är kopplad till digitala kalendern och uppvärmd med eller utan laddsladd när man skall åka... Eller kall på sommaren.. Mängder med generella svar och inte alltid överenstämmande information om elbilar. Elbilen jag köpte för 25 år sedan var sådan.. Där vart tekniken inte färdig.. Skulle inte ens om jag fick dieseln gratis idag byta till Ice car igen.. Dessutom med FSD i faggorna blir det riktigt bra. Då kan vi slänga ratten och pedalerna.. Dyraste kostnaden för en bil är normalt värdeminskningen. Den är i princip nästan noll på våran bil NY Ice car Bränsledriven bil katastrof framåt.. Så byt när man har möjlighet men för guds skull inte till en NY Gammelbil
det måste vara stor skillnad beroende på bil då.
landstinget har en del elbilar här i Värmland...gemensamt för alla som kör 5 mil sträcka är att de klagar på värmen
 
  • Wow
Texan
  • Laddar…
P Pernhult skrev:
Varför skulle du inte kunna sitta och puttra med värme i en elbil? Våran varar vid 19 grader minus på utsidan nästan en vecka med värmen på Värmepumpen i bilen gör att jag aldrig mer behöver köra en skitig dieselvärmare. Bilen är kopplad till digitala kalendern och uppvärmd med eller utan laddsladd när man skall åka... Eller kall på sommaren.. Mängder med generella svar och inte alltid överenstämmande information om elbilar. Elbilen jag köpte för 25 år sedan var sådan.. Där vart tekniken inte färdig.. Skulle inte ens om jag fick dieseln gratis idag byta till Ice car igen.. Dessutom med FSD i faggorna blir det riktigt bra. Då kan vi slänga ratten och pedalerna.. Dyraste kostnaden för en bil är normalt värdeminskningen. Den är i princip nästan noll på våran bil NY Ice car Bränsledriven bil katastrof framåt.. Så byt när man har möjlighet men för guds skull inte till en NY Gammelbil
Jag vill ge max 150 tusen för en elbil, någon tiotusing hit eller dit på det.
Av alla exemplar jag finner så står det runt 17-18 mil på Transportstyrelsen.
Jag har 8 mil tor till arbetet. Ingen tillgång till att ladda el då de enda stolparna är där till 2 andra elbilar.
När jag ställt frågan till elbilsfolk så kan ingen garantera att jag kommer fram och tillbaka vid -15 grader. Och råkar vi ut för samma snöröjning i framtiden vilket är extremt hög chans på så blir jag inte riktigt sugen att sitta i en elbil där jag inte vet om jag kommer fram.

Och då blir alternativet att ha elbil på snöfritt/halkfritt och diesel när frosten tar i då halkbekämpning är obefintlig och sker ofta en eller 2 dagar efter kaoset :)

Men jag kommer absolut ha nån elbil i framtiden, men jag kommer aldrig att lämna fossilbil då jag behöver en stor bil.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Själv går man här och längtar tills elbilen kommer. Får åka buss och tåg med massa konstiga människor i någon månad tills till den kommer.

Med dieselbilen så hade jag en diesel räkning på typ 3000 varje månad, Skall bli skönt att tanka lite billigare och framförallt köra elbil som är kul!

Rätt inställning och du kommer inte ångra dig... 100 år vart eran med Ottomotorn. Kommer lämna oss fortare än folk anar.. Blir som när hästarna försvann. Behövdes inte lagstifta Det var andra saker som skyndade på detta.. Samma märkliga motstånd mot det nya som vid alla omställningar.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag vill ge max 150 tusen för en elbil, någon tiotusing hit eller dit på det.
Av alla exemplar jag finner så står det runt 17-18 mil på Transportstyrelsen.
Jag har 8 mil tor till arbetet. Ingen tillgång till att ladda el då de enda stolparna är där till 2 andra elbilar.
När jag ställt frågan till elbilsfolk så kan ingen garantera att jag kommer fram och tillbaka vid -15 grader. Och råkar vi ut för samma snöröjning i framtiden vilket är extremt hög chans på så blir jag inte riktigt sugen att sitta i en elbil där jag inte vet om jag kommer fram.

Och då blir alternativet att ha elbil på snöfritt/halkfritt och diesel när frosten tar i då halkbekämpning är obefintlig och sker ofta en eller 2 dagar efter kaoset :)

Men jag kommer absolut ha nån elbil i framtiden, men jag kommer aldrig att lämna fossilbil då jag behöver en stor bil.
Du kommer lämna din fosilbil någon dag.. Det är tveklöst så.. Städer inför nu förbud för gammelbilar.. Lägre hastigheter för gammelbilar.. Skatter och avgifter osv.. Men framför allt kommer du gilla elbil.. Vi lät Elon Musk betala vår Tesla.. Jag sållde några gamla avställda bilar som stod här hämtades med bärgare och nån MC som var kass.. Tog pengarna för snart 2 år sedan satte dom i aktier i Tesla Det har nu betalt en sprillans ny Tesla med fyrhjulsdrift och 60 mils räckvidd. Laddar hemma med ett vanligt uttag ställt in 1Kw.. Den drar strax under 1,5 kw milen Har köpt 12 kw solpaneler billigt och snart åker vi gratis.. Tänker du till kan du köpa en Tesla även om det ser omöjligt ut... Ladda kan man göra gratis eller billigt på många ställen.. med snabbladdning pruttar du i 25-30 mil på "femton minuta en kvart" typ 200 kronor om året i skatt.. Detta är den billigaste billösningen vi haft eftersom vi tänkte till. Nästan noll i värdemisnkning 8 års garanti på batterier och drivlina Inga servicar.. Dragkrok och vi drar vår nästan 2 ton tunga skylift lätt som skit.. Makalös bil 500 hk Varm och ombonad tyst och säker.. Våran gamla XC 70 känns som en gammal traktor i jämförelse.. Som sagt värmen i den på batteriet går nästan en vecka, då har dom hittat dig i snödrivan.. Sitter en värmepump som fixar detta.. Det är bristen på kreativt tänkande som gör att mänskligehetn står still ibland Tänk om tänk nytt.. Gammelbilar är just gammelbilar.. Gamla bilar Till och med tillverkarna av dom kommer överge dom
 
  • Gilla
Mattan86 och 2 till
  • Laddar…
Med min 32år gamla bil får jag köra i alla miljözoner i Stockholm.
Bilen har dragkrok som får dra 1600kg, 65kr per år i skatt.
Drar 0.75 till och från jobbet.
Svårt att komma billigare undan om man kör mellan 1000-1500mil per år.

Nu jagar vi en 7:sitsig rymlig bil, en eldriven är helt uteslutet med tanke på vad de kostar.
Fyra barn, två vuxna och en barnvagn.

Känns som att det blir fossilbil några år till iaf.
 
P Pernhult skrev:
Du kommer lämna din fosilbil någon dag.. Det är tveklöst så.. Städer inför nu förbud för gammelbilar.. Lägre hastigheter för gammelbilar.. Skatter och avgifter osv.. Men framför allt kommer du gilla elbil.. Vi lät Elon Musk betala vår Tesla.. Jag sållde några gamla avställda bilar som stod här hämtades med bärgare och nån MC som var kass.. Tog pengarna för snart 2 år sedan satte dom i aktier i Tesla Det har nu betalt en sprillans ny Tesla med fyrhjulsdrift och 60 mils räckvidd. Laddar hemma med ett vanligt uttag ställt in 1Kw.. Den drar strax under 1,5 kw milen Har köpt 12 kw solpaneler billigt och snart åker vi gratis.. Tänker du till kan du köpa en Tesla även om det ser omöjligt ut... Ladda kan man göra gratis eller billigt på många ställen.. med snabbladdning pruttar du i 25-30 mil på "femton minuta en kvart" typ 200 kronor om året i skatt.. Detta är den billigaste billösningen vi haft eftersom vi tänkte till. Nästan noll i värdemisnkning 8 års garanti på batterier och drivlina Inga servicar.. Dragkrok och vi drar vår nästan 2 ton tunga skylift lätt som skit.. Makalös bil 500 hk Varm och ombonad tyst och säker.. Våran gamla XC 70 känns som en gammal traktor i jämförelse.. Som sagt värmen i den på batteriet går nästan en vecka, då har dom hittat dig i snödrivan.. Sitter en värmepump som fixar detta.. Det är bristen på kreativt tänkande som gör att mänskligehetn står still ibland Tänk om tänk nytt.. Gammelbilar är just gammelbilar.. Gamla bilar Till och med tillverkarna av dom kommer överge dom
Nu skriver du massa som inte var relevant till vad jag sökte =)
Jag skrev max 150 tusen. Kommer inte överge dieseln. Och jag är inte intresserad att ha en fast utgift på lån eller leasing alls.
Ekonomiskt är en bil på över 600 tusen enbart katastrof. Har inga billån idag och jag tror knappast att en ny tesla eller begagnad blir billigare för mig hur man än gör trots bränslet.

Vi får se om de tänkt låta all fordonsflotta på fossil bli skrot, det hoppas jag verkligen inte då jänkare ser jag mer än gärna ute lite här och där :)
 
P Pernhult skrev:
Du kommer lämna din fosilbil någon dag.. Det är tveklöst så.. Städer inför nu förbud för gammelbilar.. Lägre hastigheter för gammelbilar.. Skatter och avgifter osv..

Tänk om tänk nytt.. Gammelbilar är just gammelbilar.. Gamla bilar Till och med tillverkarna av dom kommer överge dom
”Gammelbil” är inte riktigt rätta begreppet - elbilar var populära långt innan förbränningsmotorn kom i bruk i bilar. Förbränningsmotorn konkurrerade ut dåtidens elbilar med överlägsen räckvidd och billigare pris, bekvämare hantering vid påfyllning av drivmedel.

Elbilen är i själva verket en riktigt gammal uppfinning och togs i bruk i slutet av 1800-talet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Elbil
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
”Gammelbil” är inte riktigt rätta begreppet - elbilar var populära långt innan förbränningsmotorn kom i bruk i bilar. Förbränningsmotorn konkurrerade ut dåtidens elbilar med överlägsen räckvidd och billigare pris, bekvämare hantering vid påfyllning av drivmedel.

Elbilen är i själva verket en riktigt gammal uppfinning och togs i bruk i slutet av 1800-talet: [länk]
Det vet jag,, absolut köpte elbil för länge sedan då var det inte moget..(25 år sen drygt) Idag börjar dom bli mogna. Det som behövs är att dom går ner i pris och det kommer dom göra.. När man skaffat sig en Tesla blir det uppenbart vad som är en gammelbil.. Jag väntar nu på att bli Betatestare av FSD som är också en av de distruptiva saker som nu sker. Vi har köpt till detta som tillval. Tar några år till innan vi kan ta bort ratten men det kommer. Beta test när man har ansvaret själv här i Sverige kanske blir julklapp.. Eller nått sånt.. Kommer spara många liv och göra det bekvämt. Dessutom miljövänligt på många sätt.. Bekvämare att fylla på kan jag knappast önska bara att stoppa i kontakten när man kommer hem så är det fullt när man skall använda den igen. Maxräckvidden vi har på vår med 60 mil räcker för mig.. Man behöver sträcka på benen och äta då och då och en kvart 20 minuter för detta ger tillräckligt för oss på färd mot fjärran mål. Tankar man 95 % hemma ser man ju nästan aldrig ett laddställe.. Dessutom fungerar det utmärkt på landsbygden tankstationen finns ju hemma.. Vi bor på en ö dessutom.. Bensin och Dieselbilen är borta på samma tid som hästarna försvann 10-17 år så är det rariteter.. Dom närmaste 5 åren kommer hända extremt mycket i byte till denna teknik. El finns möjligheter till i överflöd och den går att skapa själv Det är ju till och med möjligt för många av oss att skapa överflöd. Tjäna pengar på den..
Ny teknik är kul.. Avgasrör och flytande bränsle känns som just gammalt redan, i vart fall i bilen..
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Om vi går tillbaka till frågan om det kan löna sig med elbil så får jag i alla fall inte ihop det.

vi har två bilar, kör ca 3500mil med ena och ca 3000mil med andra.

jag pendlar 3dagar i veckan 22mil till jobbet. Har ingen möjlighet att ladda på jobbet.
Den andra bilen går 8mil jobbpendling (4-5dagar/vecka)

kraven på bilarna är:
1:
Bra komfort.
Kombi(har hundbur) med möjlighet att dra biltransport. (>2000kg)
4wd och Gärna hög markfrigång för att kunna komma fram på gården.

2:
Bra komfort för jobbpendling.
4wd för att komma fram på vintern och som går 22mil utan att ladda.
Ska kunna dra lilla släpet (1300kg)


För mig skulle det ta ~12år att tjäna in mellanskillnaden på en elbil.
Mellanskillnaden mellan vår andrabil (idag en A5 tdi quattro) och en tesla är ~400 000kr och att tjäna in det på service och bränsle skulle ta mig 12 år.

har inget emot elbilar, men jag får inte ihop det ekonomiskt.
 
W W_Johan skrev:
Om vi går tillbaka till frågan om det kan löna sig med elbil så får jag i alla fall inte ihop det.

vi har två bilar, kör ca 3500mil med ena och ca 3000mil med andra.

jag pendlar 3dagar i veckan 22mil till jobbet. Har ingen möjlighet att ladda på jobbet.
Den andra bilen går 8mil jobbpendling (4-5dagar/vecka)

kraven på bilarna är:
1:
Bra komfort.
Kombi(har hundbur) med möjlighet att dra biltransport. (>2000kg)
4wd och Gärna hög markfrigång för att kunna komma fram på gården.

2:
Bra komfort för jobbpendling.
4wd för att komma fram på vintern och som går 22mil utan att ladda.
Ska kunna dra lilla släpet (1300kg)


För mig skulle det ta ~12år att tjäna in mellanskillnaden på en elbil.
Mellanskillnaden mellan vår andrabil (idag en A5 tdi quattro) och en tesla är ~400 000kr och att tjäna in det på service och bränsle skulle ta mig 12 år.

har inget emot elbilar, men jag får inte ihop det ekonomiskt.
Om 12 år så är det nog svårt att hitta mackar som kränger bensin.
 
  • Gilla
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Det har jag skrivit flera ggr.
P (effekt,watt) = M (moment, Nm) * omega (vinkelhastighet, radianer/sekund).
Omega = rpm / 60 * 2 * pi
pi = ungefär 3.14159
P är noll från början. För att uträtta ett arbete så måste en rörelse ske
.
Du blandar storheter och enheter så man blir helt yr....korta ner det där.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
W W_Johan skrev:
Om vi går tillbaka till frågan om det kan löna sig med elbil så får jag i alla fall inte ihop det.

vi har två bilar, kör ca 3500mil med ena och ca 3000mil med andra.
jag pendlar 3dagar i veckan 22mil till jobbet. Har ingen möjlighet att ladda på jobbet.
Den andra bilen går 8mil jobbpendling (4-5dagar/vecka)

kraven på bilarna är:
1:
Bra komfort.
Kombi(har hundbur) med möjlighet att dra biltransport. (>2000kg)
4wd och Gärna hög markfrigång för att kunna komma fram på gården.

2:
Bra komfort för jobbpendling.
4wd för att komma fram på vintern och som går 22mil utan att ladda.
Ska kunna dra lilla släpet (1300kg)


För mig skulle det ta ~12år att tjäna in mellanskillnaden på en elbil.
Mellanskillnaden mellan vår andrabil (idag en A5 tdi quattro) och en tesla är ~400 000kr och att tjäna in det på service och bränsle skulle ta mig 12 år.

har inget emot elbilar, men jag får inte ihop det ekonomiskt.
Om du måste kunna dra släp samtidigt alltså med båda bilarna blir det värre. Annars borde den med 8 mil räckvidd inte vara något problem, men då får ni byta bil med varandra.

Vad tänker du köpa när du pensionerar A5? Om du köper en ny A5 kostar den väl nästan som en Tesla 3?
 
sunnis
W W_Johan skrev:
Om vi går tillbaka till frågan om det kan löna sig med elbil så får jag i alla fall inte ihop det.

vi har två bilar, kör ca 3500mil med ena och ca 3000mil med andra.

jag pendlar 3dagar i veckan 22mil till jobbet. Har ingen möjlighet att ladda på jobbet.
Den andra bilen går 8mil jobbpendling (4-5dagar/vecka)

kraven på bilarna är:
1:
Bra komfort.
Kombi(har hundbur) med möjlighet att dra biltransport. (>2000kg)
4wd och Gärna hög markfrigång för att kunna komma fram på gården.

2:
Bra komfort för jobbpendling.
4wd för att komma fram på vintern och som går 22mil utan att ladda.
Ska kunna dra lilla släpet (1300kg)


För mig skulle det ta ~12år att tjäna in mellanskillnaden på en elbil.
Mellanskillnaden mellan vår andrabil (idag en A5 tdi quattro) och en tesla är ~400 000kr och att tjäna in det på service och bränsle skulle ta mig 12 år.

har inget emot elbilar, men jag får inte ihop det ekonomiskt.
Varför Tesla? Finns ju flera bilar som kvalar in på det där som är betydligt billigare än Tesla. Möjligen att biltransport blir svårt så där du behöver en fossilbil.

Jag jobbpendlar 15 TuR och skaffade en elbil mycket på grund av det, men samtidigt även för jag tycker det är roligt med teknik och att komforten i en elbil är fantastisk, går tyst och mycket behagligt.

Om 1-3 år finns det några tusen VW ID.4or och andra bilar ur MEB platformen som behöver omsättas till 2a-handsägare. Låter ju lite som att du jämför en begagnad bil mot en splitter ny? Där kan du räkna till döddagar för det kommer du aldrig få ihop.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Varför Tesla? Finns ju flera bilar som kvalar in på det där som är betydligt billigare än Tesla. Möjligen att biltransport blir svårt så där du behöver en fossilbil.

Jag jobbpendlar 15 TuR och skaffade en elbil mycket på grund av det, men samtidigt även för jag tycker det är roligt med teknik och att komforten i en elbil är fantastisk, går tyst och mycket behagligt.

Om 1-3 år finns det några tusen VW ID.4or och andra bilar ur MEB platformen som behöver omsättas till 2a-handsägare. Låter ju lite som att du jämför en begagnad bil mot en splitter ny? Där kan du räkna till döddagar för det kommer du aldrig få ihop.
Nu börjar det ju komma andra bilar som klarar kraven, 22mil och 4wd, men för 1år sen fanns ju inga alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.