sunnis
W W_Johan skrev:
Nu börjar det ju komma andra bilar som klarar kraven, 22mil och 4wd, men för 1år sen fanns ju inga alternativ.
Jag skulle hålla utkik efter begagnad ID.4 GTX eller Skoda Enyaq iV80x om AWD är superviktigt, i princip samma bil. Men det ligger nog något år bort innan man ser de första begagnade.
 
  • Gilla
W_Johan
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Du blandar storheter och enheter så man blir helt yr....korta ner det där.
Effekt=Moment * vinkelhastighet
P=M*ω
Med SI enheterna
Watt , Nm, rad/s

Vinkelhastighet=2*pi*f
F=frekvens eller varv/s
 
P Pin skrev:
Jag vill slänga in en fråga i debatten om vridmoment och effekt. Jag har haft denna diskussion tidigare med en motorintresserad kollega som förespråkar bensin medan jag försvarade dieselns motorkaraktär. Detta innan elbilens intåg.

Att effekten är moment x varvtal är vi nog alla överens om. Dieselns vridmomentkurva skiljer sig från bensinarens då den har flackare kurva och mer moment vid låga varvtal. Men dessa bilar har ju även växellåda (alltså inte bara någon fast utväxling som i en elbil utan ett antal fasta växellägen som väljs manuellt eller automatiskt). Så accelerationen beror på utväxling och hur snabbt man/bilen växlar. Här har elbilen inga tidsförluster i växlingarna. Sedan blir frågan hur snabbt medelbilisten växlar och framförallt hur bra hen är på att välja rätt växel och växla vid rätt tidpunkt.

Men nu, äntligen efter lite inledande utsvävningar :oops:, kommer min fråga. Bensin och dieselbilen har ju ett tomgångsvarvtal på motorn och när jag släpper upp kopplingen är det, låt oss säga för resonemanget,1000 rpm. Motorn ger då kanske ca 30kW (vrid gånger varvtal).

På en elmotor är varvtalet noll då bilen står stilla. Inget tomgångsvarv. Utan varvtal ingen effekt (effekten är vrid ggr varvtal). Hur kan bilen komma i rullning utan effekt? Är det då vridmomentet som gör att bilen accelererar från stillastående?

Sedan borde effekten öka linjärt med varvtalet om vridmomentet är konstant.

(frågan uttryckt lite ovetenskapligt och inte i SI)
Ingen dum fråga, många ifrågasatte om en elmotor kunde starta när jag hävdade att både effekt och verkningsgrad är noll i startögonblicket dvs med fullt moment men noll i hastighet.

Eftersom jag själv saknar högskolepoäng så får förklaringen komma i form av liknelser istället:
Häng en vikt i ett snöre. Jordens dragningskraft drar outtröttligt vikten mot marken men ingen effekt utvecklas så länge snöret håller emot. Klipp snöret så händer det omedelbart grejer. Kraften är densamma från start men effekten ökar stadigt ju längre tyngden får falla. Ställ dig under så blir det tydligt.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
L largab skrev:
Effekt=Moment * vinkelhastighet
P=M*ω
Med SI enheterna
Watt , Nm, rad/s

Vinkelhastighet=2*pi*f
F=frekvens eller varv/s
fsn säger ju exakt samma sak men utan enheter. Behövs enheterna? Eller vad missar jag?
 
B Bjober skrev:
fsn säger ju exakt samma sak men utan enheter. Behövs enheterna? Eller vad missar jag?
För att det ska bli Watt så behövs rätt enheter. Bara skriva P=M*rpm som man ser ibland är lite slarvigt. Beteendet blir samma, men fel storlek/skalning,
Enklare att beskriva effekt är P=F*v , F framdrivningskraften i N och hastigheten i m/s.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag vill ge max 150 tusen för en elbil, någon tiotusing hit eller dit på det.
Av alla exemplar jag finner så står det runt 17-18 mil på Transportstyrelsen.
Jag har 8 mil tor till arbetet. Ingen tillgång till att ladda el då de enda stolparna är där till 2 andra elbilar.
När jag ställt frågan till elbilsfolk så kan ingen garantera att jag kommer fram och tillbaka vid -15 grader. Och råkar vi ut för samma snöröjning i framtiden vilket är extremt hög chans på så blir jag inte riktigt sugen att sitta i en elbil där jag inte vet om jag kommer fram.

Och då blir alternativet att ha elbil på snöfritt/halkfritt och diesel när frosten tar i då halkbekämpning är obefintlig och sker ofta en eller 2 dagar efter kaoset :)

Men jag kommer absolut ha nån elbil i framtiden, men jag kommer aldrig att lämna fossilbil då jag behöver en stor bil.
Av nyfikenhet, vad får motsvarande fossilbil kosta, och vilka andra kostnader får den dra med sig?

Tolkar jag det rätt kostar dig bara drivmedel 10.000+ mer än det skulle göra med en elbil, givet att du kör till jobbet 200+ dagar om året, vilket du kanske inte gör.

Så jag gissar att motsvarande fossilbil får kosta ca 50 tkr och att du mekar själv. Det förstår jag är en klass som är svår att matcha med en tillförlitlig elbil.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
T
L largab skrev:
Om 12 år så är det nog svårt att hitta mackar som kränger bensin.
Fast det vet ju ingen något om.
Kan ju lika väl bli så att elbilar blir straffskattade eller förbjudna om vi nu bara ska slänga ut oss saker.
Bilar har fått miljöstämpel innan och sen blivit straffade i efterhand om vi nu ska kika historiskt.

Att förbjuda fossilbilar ser jag som en omöjlighet, det är bara MPs våta dröm men dom har aldrig haft något vettigt att komma med och kommer förmodligen inte sitta kvar länge till.
Sen handlar det inte bara om miljötänk utan om livsglädje.
Vore som att förbjuda manuell växellåda eller vi förbjuder motorcyklar eller motorsport, flygresor.

Kan likaväl förbjuda bilar helt så alla får åka tåg vilket är det bästa.
 
T TH885 skrev:
Fast det vet ju ingen något om.
Kan ju lika väl bli så att elbilar blir straffskattade eller förbjudna om vi nu bara ska slänga ut oss saker.
Bilar har fått miljöstämpel innan och sen blivit straffade i efterhand om vi nu ska kika historiskt.

Att förbjuda fossilbilar ser jag som en omöjlighet, det är bara MPs våta dröm men dom har aldrig haft något vettigt att komma med och kommer förmodligen inte sitta kvar länge till.
Sen handlar det inte bara om miljötänk utan om livsglädje.
Vore som att förbjuda manuell växellåda eller vi förbjuder motorcyklar eller motorsport, flygresor.

Kan likaväl förbjuda bilar helt så alla får åka tåg vilket är det bästa.
Jag skrev inget om förbud. Bara att det kanske är svårt att hitta bensinpumpar. De vill tjäna pengar, när marknaden sviktar pga sämre vinst då kommer de stänga/lägga ner. Redan nu då så får man ju leta efter 98oktan. Snart ska de öka till E20, resp E30. Man har redan helt slutat med 2-taktare på motorcyklar pga miljökrav.
Tror inte på helt förbud för ICE bilar, men de kommer nog få drivas av något helt fossilfritt drivmedel.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Fairlane
T TH885 skrev:
Att förbjuda fossilbilar ser jag som en omöjlighet, det är bara MPs våta dröm men dom har aldrig haft något vettigt att komma med och kommer förmodligen inte sitta kvar länge till.
Nja, det är några fler än MP som är inne på idén. Inte ett direkt förbud, men ett förbud av nybilsförsäljning. UK talar som 2030, EU talar om 2035. Volvo säger att de inte kommer sälja några nya fossilbilar efter 2030, Audi säger 2032 etc (Med reservation för att jag har något årtal fel), men nog är det fler än bara MP.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, det är några fler än MP som är inne på idén. Inte ett direkt förbud, men ett förbud av nybilsförsäljning. UK talar som 2030, EU talar om 2035. Volvo säger att de inte kommer sälja några nya fossilbilar efter 2030, Audi säger 2032 etc (Med reservation för att jag har något årtal fel), men nog är det fler än bara MP.
Precis, och eftersom många av de stora biltillverkarna redan slutat med utvecklingen av deras förbränningsmotorer så kommer det ändå inte finnas något som är lönsamt att sälja efter några år. Då har man investerat i och utvecklat något annat, troligen nästa generations elbilar.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
P Pernhult skrev:
Samma märkliga motstånd mot det nya som vid alla omställningar.
Motstånd och motstånd?! Om man inte har möjlighet att ladda en elbil, varken hemma eller på jobbet, och inte heller ser en sådan möjlighet i någorlunda närtid, är det väl inte så konstigt om elbil för närvarande känns ganska opraktiskt?
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Av nyfikenhet, vad får motsvarande fossilbil kosta, och vilka andra kostnader får den dra med sig?

Tolkar jag det rätt kostar dig bara drivmedel 10.000+ mer än det skulle göra med en elbil, givet att du kör till jobbet 200+ dagar om året, vilket du kanske inte gör.

Så jag gissar att motsvarande fossilbil får kosta ca 50 tkr och att du mekar själv. Det förstår jag är en klass som är svår att matcha med en tillförlitlig elbil.
Om jag jobbar varje dag om inte de blir vab och sånt så är det 1760 mil.
Jag lär nog inte köpa en diesel eller bensin för mycket mer än 150 000 ändå även om jag hade sneglat lite på peugeot 3008 och liknande.

Mekar allt själv på nuvarande och kommande bil, enda jag låter mekaniker göra är typ oljan för stämpelns skull vilket kostar material =)
Så elbilen gör sig svårare ekonomiskt om den ska kosta mycket mer än så. I för sig är allt annat än motorn vad jag förstår typ samma. Alla har självklart inte samma förutsättning med komplett verkstad man kan åka till dygnet runt och skruva själv.

Men jag får se. Jag tycker bmw i3 är rätt trevlig, kanske jag sträcker till några tiotusen till och klipper den större och byter ut dieseln till en lite nyare.
 
Är det någon som vet vad som gäller med Grönteknikavdrag 2022? Är det fortfarande 50% som kommer gälla för laddboxar mm?
 
R Rkarlsson skrev:
Om jag jobbar varje dag om inte de blir vab och sånt så är det 1760 mil.
Jag lär nog inte köpa en diesel eller bensin för mycket mer än 150 000 ändå även om jag hade sneglat lite på peugeot 3008 och liknande.

Mekar allt själv på nuvarande och kommande bil, enda jag låter mekaniker göra är typ oljan för stämpelns skull vilket kostar material =)
Så elbilen gör sig svårare ekonomiskt om den ska kosta mycket mer än så. I för sig är allt annat än motorn vad jag förstår typ samma. Alla har självklart inte samma förutsättning med komplett verkstad man kan åka till dygnet runt och skruva själv.

Men jag får se. Jag tycker bmw i3 är rätt trevlig, kanske jag sträcker till några tiotusen till och klipper den större och byter ut dieseln till en lite nyare.
De ironiska är ju att en elbil egentligen har ännu mindre underhåll ...
 
Går och funderar på byte till elbil från en V90 som vi haft sen den var ny (2016). Har kikat på de nyare elbilsmodellerna typ Enyaq, Id4, Ioniq 5, EV6 som ligger ungefär i samma prisklass och det skulle ju kunna gå att få ihop kalkylen, om man vill :D Men allt hänger förstås på värdeminskningen på nuvarande bil närmsta 3 åren (eller hur långt man nu räknar) jämfört med eventuell elbil, samt delvis el/bensinpris.

Onlinevärdering säger att aktuellt värde är 200-225 vid inbyte. Om 3 år (dvs när bilen är 8 år) kanske man får 125? Så ca 100' i tapp. Räknar jag ihop bränslekostnad, skatt, försäkring, service, däck och slant för reparationer så verkar en rimlig kostnad för närmsta tre åren inkl värdeminskning bli runt 225'.

Summerar jag privatleasing för 5500/mån, el, skatt, försäkring så landar jag lustigt nog på ganska precis samma.

Det är väl andra faktorer som får styra helt enkelt.. nytt är ju alltid nytt, men är samtidigt supernöjda med vår V90, även om den numera känns lite onödigt stor.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.