Ja men man måste ju jämföra mot de kostnader man har idag eller?
 
JLyck JLyck skrev:
I vårt fall är det en "vinst" att byta till elbil då vi leasar våra bilar. Visst, vi får göra lite avkall på storlek. Idag kör vi en VW Passat SC TSI. Leasing kostnad på ca 5012:-/månad och 2500mil/år. Inga vinterdäck med i priset. Bilen vi beställt är en Kia E-Niro för 4438:-/månad inkl vinterdäck och 2000mil/år.

En liknande VW Passat SC TSI skulle kosta ca 5200:-/månad exkl vinterdäck och skatt. Skatten skulle landa på dryga 11.000:-/år. Då kostar den bilen oss dryga 6100:-/månad exkl vinterdäck och bränsle. Vi har en drivmedelskostnad på runt 1800-2000:-/månad. Nästan enbart pendling till jobb.

Det vi fått göra avkall på är rent krasst sämre lastutrymme, men vi resonerade som så att det är sällan vi faktiskt utnyttjar hela lastutrymmet.

Sen får vi solceller installerade nu i okt/nov inkl laddare. Hade vi inte haft det, så vet jag inte riktigt om jag vi hade hoppat på tåget riktigt än.

Andra bilen vi har är en Peugeot 208 (som vi också leasar). Den löper inte ut förens i september -22, då får vi se om det också blir en elbil eller hur vi väljer att göra då.

Ja, vi lägger ganska mycket på bil varje månad och vi är inga riktiga höginkomsttagare (jag är elevassisten och frun ssk) vi prioriterar dock ett "problemfritt" bilägande ganska högt.
Så ni betalar 60k per år för en bil bara i kapitalkostnad? Leasingperioden är väl 3år för det mesta , så 180k på en bil då och sedan har ni inget kvar för det? Alltså jag har uppriktigt svårt att förstå dessa upplägg ,och hur folk har råd.
 
dof dof skrev:
Så ni betalar 60k per år för en bil bara i kapitalkostnad? Leasingperioden är väl 3år för det mesta , så 180k på en bil då och sedan har ni inget kvar för det? Alltså jag har uppriktigt svårt att förstå dessa upplägg ,och hur folk har råd.
Ehh, ja, vad trodde du det kostade att hålla sig med en ny bil av hyfsad klass?

Att svensson har råd att lägga 4000-6000 kr i månaden på en bils värdeminskning tycker jag inte alls är svårt att förstå, jag tycker att det är mycket svårare att förstå varför de inte skulle ha råd med det.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Att svensson har råd att lägga 4000-6000 kr i månaden på en bils värdeminskning tycker jag inte alls är svårt att förstå, jag tycker att det är mycket svårare att förstå varför de inte skulle ha råd med det.
Tror du "Svensson" har råd med det?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du "Svensson" har råd med det?
Japp, det är ju bara att titta hur det ser ut på garageuppfarterna.
Man behöver ju knappast leta efter adresser där det bor läkare eller advokater för att hitta en ny Passat eller V90.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Ehh, ja, vad trodde du det kostade att hålla sig med en ny bil av hyfsad klass?

Att svensson har råd att lägga 4000-6000 kr i månaden på en bils värdeminskning tycker jag inte alls är svårt att förstå, jag tycker att det är mycket svårare att förstå varför de inte skulle ha råd med det.
Jo jag tycker det är svårt att förstå. Jag har inte råd med det trots ett relativt välbetalt jobb och låg boendekostnad. Jag kan fortfarande inte förstå hur "alla" har råd med nya bilar , villor för miljoner , fjällstugor och den obligatoriska utlandsresan. Förmodligen gör jag något fel eller har fel prioriteringar :thinking:
 
  • Gilla
F_man och 2 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Jo jag tycker det är svårt att förstå. Jag har inte råd med det trots ett relativt välbetalt jobb och låg boendekostnad. Jag kan fortfarande inte förstå hur "alla" har råd med nya bilar , villor för miljoner , fjällstugor och den obligatoriska utlandsresan. Förmodligen gör jag något fel eller har fel prioriteringar :thinking:
Du är ju verktygstokig?! :D:thinking:
 
  • Haha
Pin och 2 till
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Du är ju verktygstokig?! :D:thinking:
Alltså fel prioriteringar menar du? :crysmile::thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Jo jag tycker det är svårt att förstå. Jag har inte råd med det trots ett relativt välbetalt jobb och låg boendekostnad. Jag kan fortfarande inte förstå hur "alla" har råd med nya bilar , villor för miljoner , fjällstugor och den obligatoriska utlandsresan. Förmodligen gör jag något fel eller har fel prioriteringar :thinking:
Har också ställt mig den frågan många gånger, svaret är oftast lån.
Bilen tar man på avbetalning, lånar på huset till, eller leasar.
Renoveringar och liknande lånar man på huset till.
 
dof dof skrev:
Jo jag tycker det är svårt att förstå. Jag har inte råd med det trots ett relativt välbetalt jobb och låg boendekostnad. Jag kan fortfarande inte förstå hur "alla" har råd med nya bilar , villor för miljoner , fjällstugor och den obligatoriska utlandsresan. Förmodligen gör jag något fel eller har fel prioriteringar :thinking:
Troligtvis gör du iaf mer rätt en de som utökar villalånet för thailandsresor...
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nej det är ingen vinst. Du sparar pengar men du kan inte vinna. En bil är en utgift. Förvisso är en
Petitess... Men har du en fast utgift som troligtvis ligger kvar resten av ditt arbetsliv och du helt plötsligt har ner pengar i plånboken pga. byte till en elbil så skulle jag kalla det för vinst :)
 
Det har varit uppe tidigare. För vissa privatleasing eller företagsleasing kostnader så har många kunnat ha en helt ny bil för kanske 3000kr/mån netto inkl service, försäkring, skatt, värdeminskning. Jag tycker också det känns helt sjukt att om man köper en bil med lån, avbetalning etc och sen tittar på värdet efter säg 3 år och jämför med upplägg där man leasar bilen, så blir ofta leasingen billigare. Det vore rimligt att det är billigare att äga bilen själv. Men pga olika bidrag och skatteregler blir det inte alltid så. Detta gäller givetvis bara för de som hittar en lämplig ny bil med dessa villkor som uppfyller de krav man har.

Om man kör en drägligt ny bil man köpt privat så är det enligt mina uträkningar svårt att hamna under 2000kr/månad för försäkring, skatt, service, rep, däck och värdeminskning/ränta. Då har jag räknat på bilar som är vanliga standardbilar och ca 5-6 år gamla som körs ca 2000 mil/år. Om man vill hålla sig med en ny bil och byta vart tredje år så tror jag man har svår att klara sig under 4.000. Om man inte köper billigaste bilen på marknaden.

Om man kör en 15 år gammal trafikförsäkrad bil 500 mil om året och gör all service själv så kostar bilen inte många kronor per månad. Kan nog gå att komma ned i en femhundring. Om det senare är det vi jämför en ny elbil för 500.000 med så är det givet att elbilen inte är ekonomiskt försvarbar.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Så ni betalar 60k per år för en bil bara i kapitalkostnad? Leasingperioden är väl 3år för det mesta , så 180k på en bil då och sedan har ni inget kvar för det? Alltså jag har uppriktigt svårt att förstå dessa upplägg ,och hur folk har råd.
Japp. Finns olika sätt att tänka på. Vi kör efter tanken, ”hur gör vi så vi har råd med det?” Och inte ”det var dyrt, det har vi inte råd med!”

Glömde också att tillägga, vi slipper lägga ut bilen på blocket och bli nerringda av kreti och pleti. Det är värt ganska mycket. (Vissa humor i sista stycket men ändå ganska mycket sanning.)

Sen förstår jag inte hur folk har råd att ta in hantverkare till precis allt. Där sparar vi in mycket pengar genom att göra nästan allt själva.
 
Redigerat:
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag blir lite trött på argumentet att fossilbilar är betalda, servas och repareras gratis av föraren och det bara är bränslekostnaden som räknas. Det är ungefär som vi skulle jämföra hyresrätt,bostadsrätt och villa. Är bostadsrätten/villan köpt för 30 år sen och betald är det väl klart den troligen är mer ekonomisk.

Rimligen jämför vi en ny eller nästan ny bil (eftersom elbilar med efterfrågad räckvidd som är 10-15 år gamla inte existerar i någon större omfattning). Jag är inte inläst på vad bilmärken kostar idag, men tänker typiskt en Tesla vs en BMW 5-serie, en Polestar vs en S80, en ID4 vs en Tiguan. En Dacia Spring mot en Kia Picanto osv. Så räkna med försäkring, skatt, bränsle.

Att jämföra en all inclusive på 5-stjärnigt hotell mot att tälta på en åker, då kommer det alltid vara billigast att tälta. Då får vi vänta 15 år tills tex en 15 år gammal ID4 kan jämföras med en 15 år gammal Tiguan.
Absolut måste man jämföra äpplen och äpplen, inte äpplen och päron. Men det gäller ju inte bara ny elbil vs gammal fossilbil. Det verkar vara många som jämför en större premiumbil (fossil) med en mindre "budget"-elbil i sina kalkyler och det blir ju inte heller rättvist.

Okej om man inte behöver utrymmet i en VW passat, Audi a6 eller Volvo V90, eller inte uppskattar en "premiumbil" som Audi, BMW, Volvo etc - men då ska ju kostnaden för en ny elbil jämföras med motsvarande ny fossilbil.

Fast jag vet hur det är, har man fastnat för något gör man gärna kalkyler som ger det resultat man vill ha, jag gör det alldeles för ofta med verktyg och maskiner :p
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
det måste vara stor skillnad beroende på bil då.
landstinget har en del elbilar här i Värmland...gemensamt för alla som kör 5 mil sträcka är att de klagar på värmen
Kräver värmepump samt smarta lösningar för att ta vara på värme och kyla på rätt sätt.
Teslas oktovalv och lösningar över lag med smart mjukvara har förutom bra värme och kyla också minimerat problemet med kylan för batteriet. Nere på typ max 20% minskad räckvidd när det är kallt. Nytänkande ger resultat.


Byta till elbil: Vill inte tillbaka om jag så fick dieseln gratis. Bästa vi gjort är sista elbilen.
När man nu kör förbi bensinmacken och slipper köra in där, är det en vinst. Nästa. 20:-litern. Vi betalar via Tibber så lite för elen till bilen att man bara ler. Tankar automatiskt hemma på natten på lågtarifftider. Åker vi exv till Torp som är en timmas körning och närmaste köpcentrum. Ställer oss på Maxi och tankar gratis solel. Handlar drt vi skall på centrat. Åker hem igen. Har vi mer i bilens batteri är vi kom hem än när vi åkte hemifrån.
Åker bekvämt, tryggt och otroligt säkert.
Med upp till 60 mils räckvidd är det otroligt bekvämt, då man tankat hemma efter var resa. BIllig skatt och i stort sett ingen service.
Skojig bil att köra.. De största kostnaderna slipper vi i stort sett, det är värdeminskningen. Bild på vår bil och Maxi och deras alla solpaneler. Dom betalar inget för själva elen dom skänker iväg.
Uppskattar att till och med höra fåglarna om jag vevar ner rutan. Vi har köpt 12 kw solpaneler och kommer köpa stora batteripackar. Tjäna pengar på elen som vi inte gör åt. Förstår kanske inte vad som är problemet och är dum nog att njuta av att ha lämnat gammelbilar bakom mig. När skall man byta ? Tja när man själv känner för det. Kör din gamla bil tills det känns rätt.
Men ett råd jag brukar ge vänner är. Köp ingen NY bensin eller diesel bil. Det blir en sämre affär i närtid. På många sätt..
 
  • Gilla
Texan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.