201 127 läst · 445 svar
201k läst
445 svar
Installation bergvärme - enorm räkning - tacksam för bedömning om den är rimlig och råd om vad göra
Medlem
· Stockholms län
· 533 inlägg
Har väldigt liknande erfarenhet; 140 000 (fast pris) i norra Stockholm efter ROT inklusive bortmontering och bortforsling av gammal Nibe 360p, installation av ny Daikin BVP och omdragning av rör vid pumpen, borrning av 2x100m brunn och ca 20m slang/rör mellan borrhålen och pumpen.J Jansson75 skrev:
Borrföretaget behövde totalt 2 dagar för att etablera sig och borra båda hålen. Installatören hade med sig medarbetare vid utbärning av den gamla pumpen och inbärning av den nya, annars jobbade han ensam. Totalt 2,5 dagar för allt jobb med gamla + nya pumpen och all rör/slangdragning - han verkade aldrig jäktad. Funkat prickfritt i över 3 år.
Enda som tillkom var anmälan om energibrunnar hos kommunen, gick på 1800:-
Börjar ju bli lite överdrivet. Banda hantverkaren !S Stefan HWH skrev:Hej Lilie!
Vet ej om ni lyft timmarna i din fråga.
2 man vissa dagar känns ju proffsigt om inte något tungt skall bäras flyttas.
När man se tider så verkar det som de tar betalt även för raster??? Har de varit så.
Om du hittar något som de försöker lura fig på så har du lättare kritiker med dig och hantverkaren får svårare att försvara sig.
Sitt ner med firman och besatt de går igenom och förklara sig.
När man reagerar som du gjort och du känner dig blåst kanske de kryper till korset om de försöker att få in extra på dig. Var sparsam med vad du tycker och låt dem prata och förklara sig.
Gå till en VVS konsult och be om en ungefärlig kostnad för likvärdigt jobb.
Jag skulle luskat i firmans sätt att ge svar på dina frågor. Spelande in vad de säger så du kan lyssna i efterhand.
(lite halv kriminellt kanske, man kanske skall tala om att du vill banda samtalet för att du skall kunna återkomma med nya frågor och att be om förtydligande).
Du går känna vad som är bäst. avtal är bäst!
Seriöst: om man inte behagar betala på material där de ska ge vinst, behagar man inte betala vad de kostar så får man kanske lov att göra jobbet själv. Ingen jobbar gratis !
Vår pump pajade i vintras, sambon böt pumpen själv, (med lite hjälp från en bekant som jobbat med detta). Tror han löste det på 1 dag. Om min sambo klarar av det på en arbetsdag och har aldrig gjort det innan, så känns 98h i arbetstid helt jävla orimligt.
Jag fick tyvärr ingen länk av Krille. Bara ett långt PM där han gnäller på att han blir varnad för att han propagerat för att enbart använda auktoriserade hantverkare. Jag gissar att rättsfallen han påstår att finns inte finns. Jag har vad jag vet följt de trådar som finns utan att någonsin sett ett sådant fall.Krille-72 skrev:
Husägare
· Sjömarken
· 35 inlägg
Jag har monterat en hel del värmepumpar (luft/vatten och bergvärme ca 800 st) och vid nyinstallation tar det 2 dgr vid byte liknande. När jag börjar så är den gamla borta och den nya på plats i närheten. det tar ungefär samma tid vid nyinstallation och utbyte. 2*8 hL Lilie skrev:Hej,
Bor i närförort till Stockholm. Vår gamla bergvärmepump säckade ihop för ett tag sedan. En VVS-firma ingrep snabbt och installerade en tillfällig pump och tog bort den gamla (till kostnad av 30 000 SEK) - det var fortfarande kallt ute och värme behövdes i huset. Firman tog sedan på sig att installera en ny bergvärmepump (Nibe) - och jag gjorde misstaget att inte skriva avtal - utan lät det gå på löpande räkning. Hitintills har hela kalaset landat på ca 130 000 SEK i installationskostnad före rot inkl 98 arbetstimmar!!!. Min uppfattning från att ha tittat på nätet är att en rimlig installationskostnad borde ligga på 20 000 - 30 000 i Stockholm. Att beakta är att:
Skulle verkligen uppskatta era reaktioner och råd om detta är rimligt och vad jag kan göra åt saken. Min amatörmässiga bedömning att kostnaden är oskälig i lagens mening.
- borrhåll och ledning till huset fanns redan (dvs inget arbete utanför huset utfördes)
- pumpen inköpt och nedburen till källaren redan
Jag bifogar bilder på fakturorna - jag har anonymiserat då jag än så länge inte vill hänga ut företaget - ännu. Fakturan går på 73 413 för arbetet
[bild] [bild]
och 39 428 för material
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Nu har jag skuggfäktats en del med hantverkarförsvararna och de som gillar grossisternas GNP-lista.
Jag må ju också komma med lite handfasta råd till TS (Lilie).
Först och främst utgår jag ifrån att det som du skrivit är sant. Har du farit med någon slags osanning så kanske alla mina råd och tankar blir totalt värdelösa för dig. Det är inte mitt problem i så fall, utan ditt eget.
Men jag utgår ifrån att du har angivit allt korrekt efter bästa förmåga.
Och i så fall är det ingen tvekan om att du håller på att bli totalt lurad och rånad på tiotusentals kronor. Enligt min mening borde företrädarna för en sådan hantverkarfirma få fängelsestraff, ty det får man för andra olagliga aktiviteter av ekonomisk art i denna storlek och omfattning.
Jag är för att all slags kriminalitet ska bekämpas!
Nåväl, detta kommer aldrig bi fallet här, det är ju också en anledning till att detta fortsätter, det är inte kriminellt att råna folk via fakturor!
Men det lagrum som du främst har att luta dig mot är Konsumenttjänstlag (1985:716) (KTjL), och där får du lyckligtvis rätt mycket rättigheter och stöd, såsom den svagare avtalspartnern. Lagstiftaren tar hänsyn till det asymetriska förhållandet. Nu antar jag att denna affär sker såsom konsument gentemot företag. Upphandlar du detta såsom företagare, eller hantverkaren inte är företagare så blir det andra lagrum, som är lite sämre för dig.
Och då ni inte har avtalat om arbetet eller priset så kommer §36 styra hur priset sätts.
Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.
Och här kan vi alltså se, framförallt i skenet av alla andra erfarenheter som delats i denna tråden, att skäligt med hänsyn till tjänstens art omfattning, utförande, gängse pris - så verkar ett korrekt pris vara något i häraden 8-12 timmar arbete och ca 18-25'
Så du håller på och bli rånad på ca 100,000 kronor!, vilket förklarar varför jag anser att dessa kriminella borde hamna i fängelse några månader.
Dessutom har du troligen redan blivit uppskörtad med ca 20.000kr för det förra jobbet, så detta jobb borde egentligen vara gratis.
Så vad ska du göra nu?
JAG skulle i alla fall följa ungefär denna plan.
1. Undersök själv vad som verkar vara gjort, rannsaka dig noga om det har ingått något annat som inte har med VP-bytet.
1.1 Kolla vad som verkar vara nytt och bytt, rören är ofta blanka etc. Räkna meter rör, antal kopplingar och allt annat som är specat såsom material i fakturan. Du har t.ex. debiterats 30 st 22mm presskopplingar och 10 st 28mm, det är rätt mycket, och sen fler kopplingar i andra dimensioner.
1.2 Försök att så noga som möjligt få grepp om hela jobbets omfattning och användning av material.
2. Samla information
2.1 Var vänlig, håll god ton i allt. Ställ lite frågor om vad de olika momenten i dagboken betyder, t.ex. "modifiering av bef varmvattenhantering" eller "bef signalledning från VVB".
Fråga om det är hela dagboken, eller om det finns mer, avseende andra dagar.
2.2 håll som sagt bra ton, klaga inte i detta läget på något fel, t.ex. antal av några saker, utan samla in allt du kan i information om jobbet ifråga. Få det dokumenterat, ta helst allt via mail. Överväg att installera en inspelningsapp i telefonen och spela in era samtal (testa appen först mot någon bekant, så du vet att den funkar och hur den funkar).
2.3 Någonstans i slutet av denna fas kan du gärna fråga om vem som gjort eljobbet, men ta det inte i början, för det är egentligen inte så viktigt för dig, det hjälper dig inte speciellt mycket processmässigt.
Men frågan oroar säkert dem , ty det är troligen olagligt elarbete inblandat. Men ta detta typ sist, så det inte oroar företagets företrädare i onödan.
3. Börja ifrågasätta arbetet och fakturan, fortfarande med god ton.
3.1 Fråga om det var något oväntat problem som tillstötte, och få en beskriving om vad.
3.2 Fortsätt med ifrågasätta tiden, fråga om det blivit något fel, om de kanske har blandat ihop olika jobb t.ex.
Nu kan det ju kanske hända att allt löser sig snabbt och plötsligt. Dels kan det ju ev vara en OK firma med rent mjöl i påsen och de upptäcker ett misstag de gjort. Dels kan det ju vara en skum firma, men som har som affärsidé att blåsa kunder om det går, och snabbt justera om de möter motstånd. Men då kommer de troligen typ halvera beloppen, för att på det sättet fortfarande blåsa dig rejält, men förhoppningen att de får genom blåsningen utan bråk.
3.3 Någonstans här är det läge att meddela att du stoppar betalningen av fakturan för att den verkar vara rätt mycket fel. I just detta läge kan det vara rätt att betala en del, det som man kan anse vara ostridigt. Det går att vänta ett litet tag till med detta, särskilt om man beaktar att man även vill granska deras tidigare jobb.
Men inom en inte allt för lång tid efter arbetets genomförande och att man fått räkningen så MÅSTE man betala åtminstone det som kan ses som skäligt, man får innehålla det som kan krävas för att färdigställa eller rätta till fel, och man får innehålla de belopp som man strider om.
Men som regel i sådana här fall så finns det ALLTID en del jobb utförda som har ett värde, så det är mycket sällan man har rätt att inte betala något alls. Och det ligger en till last vid ev framtida förhandling.
MEN, du ska alltså meddela att du inte betalar för att det är mycket med fakturan som verkar fel och oklart, ev att du betalar en mindre del redan nu. Men i detta första läge kan man nog innehålla allt en liten kortare tid.
Det är främst för att om du även vill kriga om det tidigare jobbet så är det bättre om firman inte har fått några pengar.
4. Nu är ni i krig med varandra, så nu kan du nog glömma att få mer information om jobbet
4.1 Nu är det dags att bestämma hur man ska gå vidare.
Ska man kriga om förra fakturan?
Ska man kriga om materialpriserna?
Dessa två är helt klart mer osäkra saker. Timmarna har du troligen helt garanterat lätt att vinna process om.
Om man kan blanda in ett tidigare jobb och en redan betald faktura i denna process vet jag inte. Det borde du kolla med en jurist.
Materialpriser är nog ett gungfly processmässigt, jag råder dig åtminstone inte att processa om det, framgång där är inte så säker. Kan funka, men inte lika säkert som att processa om deras arbetstid.
Är det fel antal i material är det dock enkelt.
Du kan ju också välja att processa om ett totalbelopp, som du anser vara rimligt, dvs att materialet ingår fast lite ihopklumpat.
Sen ska du också fundera på vad du vill.
Du kanske bara vill lägga minsta möjliga tid, besvär och obehag och är beredd på att ta en viss smäll som läropengar, och hellre snabbt lägga det bakom sig.
Du kanske vill sätta åt dom, typ som en vendetta (detta är generellt dåligt, dyrt och tar lång tid, men en del vill processa på detta vis).
Du kanske vill att det ska bli helt korrekt, dvs du ska i slutändan betala exakt det som du borde ha fått göra, och firman ska få exakt det som jobbet var värt.
Man kan också fundera ifall man har lust att driva detta till att det blir prejudicerande dom/domar.
Men då gör du inte detta för din egen skull egentligen, utan lägger till mycket tid, oro och gråa hår för andras skull. Om du inte är sugen på detta så har du min fulla förståelse.
4.2 Nu ska du även samla material för processen, om det nu går så långt.
Någon skrev ovan att kontakta värmepumpsföretaget (var det Nibe?) och fråga någon säljare/teknisk säljare om hur lång tid det brukar ta att sätta in deras pump. Du kan alltså låtsas vara en ev blivande kund. Beskriv dina förutsättningar, och försök få svaret via mail.
Sen kan jag och/eller andra som har varit med om, eller omkring ett antal sådana inkopplingsoperationer vara tekniskt sakkunniga via telefon och meddela hur lång tid det brukar ta.
Sen kan du troligen även få ett antal "vittnesmål" om faktiska installationer, hur lång tid de tog och vad det kostade. De flesta forummedlemmar som meddelat sina erfarenheter är troligen hjälpsamma med att skicka dig något lite snabbt nedkrafsat på papper eller fakturakopia etc.
Du har ju nämligen att vid process föra fram bevis för din åsikt i frågan.
Sen ska du även fundera på vad din motpart kan tänkas komma med, och vara beredd med något försvar mot detta ifall det kommer.
Men just dessa processtekniska frågorna är inte så brännande. Det är mycket långt ifrån säkert att det ens kommer dit.
Jag misstänker att företaget ifråga är ett sånt där GDSGD (Går Det Så Går Det), de försöker lura alla sina kunder, och stöter de på motstånd lägger de snabbt ner det hela, försöker först luras men lite mindre och är sen slutligen helt nöjda med vettigt betalt för tjänsten ifråga. (Men kommer aldrig verka nöjda, utan kommer gorma, skrika, hota dig, och snyfta och allt ... )
Jag må ju också komma med lite handfasta råd till TS (Lilie).
Först och främst utgår jag ifrån att det som du skrivit är sant. Har du farit med någon slags osanning så kanske alla mina råd och tankar blir totalt värdelösa för dig. Det är inte mitt problem i så fall, utan ditt eget.
Men jag utgår ifrån att du har angivit allt korrekt efter bästa förmåga.
Och i så fall är det ingen tvekan om att du håller på att bli totalt lurad och rånad på tiotusentals kronor. Enligt min mening borde företrädarna för en sådan hantverkarfirma få fängelsestraff, ty det får man för andra olagliga aktiviteter av ekonomisk art i denna storlek och omfattning.
Jag är för att all slags kriminalitet ska bekämpas!
Nåväl, detta kommer aldrig bi fallet här, det är ju också en anledning till att detta fortsätter, det är inte kriminellt att råna folk via fakturor!
Men det lagrum som du främst har att luta dig mot är Konsumenttjänstlag (1985:716) (KTjL), och där får du lyckligtvis rätt mycket rättigheter och stöd, såsom den svagare avtalspartnern. Lagstiftaren tar hänsyn till det asymetriska förhållandet. Nu antar jag att denna affär sker såsom konsument gentemot företag. Upphandlar du detta såsom företagare, eller hantverkaren inte är företagare så blir det andra lagrum, som är lite sämre för dig.
Och då ni inte har avtalat om arbetet eller priset så kommer §36 styra hur priset sätts.
Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.
Och här kan vi alltså se, framförallt i skenet av alla andra erfarenheter som delats i denna tråden, att skäligt med hänsyn till tjänstens art omfattning, utförande, gängse pris - så verkar ett korrekt pris vara något i häraden 8-12 timmar arbete och ca 18-25'
Så du håller på och bli rånad på ca 100,000 kronor!, vilket förklarar varför jag anser att dessa kriminella borde hamna i fängelse några månader.
Dessutom har du troligen redan blivit uppskörtad med ca 20.000kr för det förra jobbet, så detta jobb borde egentligen vara gratis.
Så vad ska du göra nu?
JAG skulle i alla fall följa ungefär denna plan.
1. Undersök själv vad som verkar vara gjort, rannsaka dig noga om det har ingått något annat som inte har med VP-bytet.
1.1 Kolla vad som verkar vara nytt och bytt, rören är ofta blanka etc. Räkna meter rör, antal kopplingar och allt annat som är specat såsom material i fakturan. Du har t.ex. debiterats 30 st 22mm presskopplingar och 10 st 28mm, det är rätt mycket, och sen fler kopplingar i andra dimensioner.
1.2 Försök att så noga som möjligt få grepp om hela jobbets omfattning och användning av material.
2. Samla information
2.1 Var vänlig, håll god ton i allt. Ställ lite frågor om vad de olika momenten i dagboken betyder, t.ex. "modifiering av bef varmvattenhantering" eller "bef signalledning från VVB".
Fråga om det är hela dagboken, eller om det finns mer, avseende andra dagar.
2.2 håll som sagt bra ton, klaga inte i detta läget på något fel, t.ex. antal av några saker, utan samla in allt du kan i information om jobbet ifråga. Få det dokumenterat, ta helst allt via mail. Överväg att installera en inspelningsapp i telefonen och spela in era samtal (testa appen först mot någon bekant, så du vet att den funkar och hur den funkar).
2.3 Någonstans i slutet av denna fas kan du gärna fråga om vem som gjort eljobbet, men ta det inte i början, för det är egentligen inte så viktigt för dig, det hjälper dig inte speciellt mycket processmässigt.
Men frågan oroar säkert dem , ty det är troligen olagligt elarbete inblandat. Men ta detta typ sist, så det inte oroar företagets företrädare i onödan.
3. Börja ifrågasätta arbetet och fakturan, fortfarande med god ton.
3.1 Fråga om det var något oväntat problem som tillstötte, och få en beskriving om vad.
3.2 Fortsätt med ifrågasätta tiden, fråga om det blivit något fel, om de kanske har blandat ihop olika jobb t.ex.
Nu kan det ju kanske hända att allt löser sig snabbt och plötsligt. Dels kan det ju ev vara en OK firma med rent mjöl i påsen och de upptäcker ett misstag de gjort. Dels kan det ju vara en skum firma, men som har som affärsidé att blåsa kunder om det går, och snabbt justera om de möter motstånd. Men då kommer de troligen typ halvera beloppen, för att på det sättet fortfarande blåsa dig rejält, men förhoppningen att de får genom blåsningen utan bråk.
3.3 Någonstans här är det läge att meddela att du stoppar betalningen av fakturan för att den verkar vara rätt mycket fel. I just detta läge kan det vara rätt att betala en del, det som man kan anse vara ostridigt. Det går att vänta ett litet tag till med detta, särskilt om man beaktar att man även vill granska deras tidigare jobb.
Men inom en inte allt för lång tid efter arbetets genomförande och att man fått räkningen så MÅSTE man betala åtminstone det som kan ses som skäligt, man får innehålla det som kan krävas för att färdigställa eller rätta till fel, och man får innehålla de belopp som man strider om.
Men som regel i sådana här fall så finns det ALLTID en del jobb utförda som har ett värde, så det är mycket sällan man har rätt att inte betala något alls. Och det ligger en till last vid ev framtida förhandling.
MEN, du ska alltså meddela att du inte betalar för att det är mycket med fakturan som verkar fel och oklart, ev att du betalar en mindre del redan nu. Men i detta första läge kan man nog innehålla allt en liten kortare tid.
Det är främst för att om du även vill kriga om det tidigare jobbet så är det bättre om firman inte har fått några pengar.
4. Nu är ni i krig med varandra, så nu kan du nog glömma att få mer information om jobbet
4.1 Nu är det dags att bestämma hur man ska gå vidare.
Ska man kriga om förra fakturan?
Ska man kriga om materialpriserna?
Dessa två är helt klart mer osäkra saker. Timmarna har du troligen helt garanterat lätt att vinna process om.
Om man kan blanda in ett tidigare jobb och en redan betald faktura i denna process vet jag inte. Det borde du kolla med en jurist.
Materialpriser är nog ett gungfly processmässigt, jag råder dig åtminstone inte att processa om det, framgång där är inte så säker. Kan funka, men inte lika säkert som att processa om deras arbetstid.
Är det fel antal i material är det dock enkelt.
Du kan ju också välja att processa om ett totalbelopp, som du anser vara rimligt, dvs att materialet ingår fast lite ihopklumpat.
Sen ska du också fundera på vad du vill.
Du kanske bara vill lägga minsta möjliga tid, besvär och obehag och är beredd på att ta en viss smäll som läropengar, och hellre snabbt lägga det bakom sig.
Du kanske vill sätta åt dom, typ som en vendetta (detta är generellt dåligt, dyrt och tar lång tid, men en del vill processa på detta vis).
Du kanske vill att det ska bli helt korrekt, dvs du ska i slutändan betala exakt det som du borde ha fått göra, och firman ska få exakt det som jobbet var värt.
Man kan också fundera ifall man har lust att driva detta till att det blir prejudicerande dom/domar.
Men då gör du inte detta för din egen skull egentligen, utan lägger till mycket tid, oro och gråa hår för andras skull. Om du inte är sugen på detta så har du min fulla förståelse.
4.2 Nu ska du även samla material för processen, om det nu går så långt.
Någon skrev ovan att kontakta värmepumpsföretaget (var det Nibe?) och fråga någon säljare/teknisk säljare om hur lång tid det brukar ta att sätta in deras pump. Du kan alltså låtsas vara en ev blivande kund. Beskriv dina förutsättningar, och försök få svaret via mail.
Sen kan jag och/eller andra som har varit med om, eller omkring ett antal sådana inkopplingsoperationer vara tekniskt sakkunniga via telefon och meddela hur lång tid det brukar ta.
Sen kan du troligen även få ett antal "vittnesmål" om faktiska installationer, hur lång tid de tog och vad det kostade. De flesta forummedlemmar som meddelat sina erfarenheter är troligen hjälpsamma med att skicka dig något lite snabbt nedkrafsat på papper eller fakturakopia etc.
Du har ju nämligen att vid process föra fram bevis för din åsikt i frågan.
Sen ska du även fundera på vad din motpart kan tänkas komma med, och vara beredd med något försvar mot detta ifall det kommer.
Men just dessa processtekniska frågorna är inte så brännande. Det är mycket långt ifrån säkert att det ens kommer dit.
Jag misstänker att företaget ifråga är ett sånt där GDSGD (Går Det Så Går Det), de försöker lura alla sina kunder, och stöter de på motstånd lägger de snabbt ner det hela, försöker först luras men lite mindre och är sen slutligen helt nöjda med vettigt betalt för tjänsten ifråga. (Men kommer aldrig verka nöjda, utan kommer gorma, skrika, hota dig, och snyfta och allt ... )
Drygt 70000 kr kostade en ny Thermia + att vi fick en platt- tv från Carlens rör Bromma energi för 2 år sedan. Dessutom forslade dom bort denL Lilie skrev:Hej,
Bor i närförort till Stockholm. Vår gamla bergvärmepump säckade ihop för ett tag sedan. En VVS-firma ingrep snabbt och installerade en tillfällig pump och tog bort den gamla (till kostnad av 30 000 SEK) - det var fortfarande kallt ute och värme behövdes i huset. Firman tog sedan på sig att installera en ny bergvärmepump (Nibe) - och jag gjorde misstaget att inte skriva avtal - utan lät det gå på löpande räkning. Hitintills har hela kalaset landat på ca 130 000 SEK i installationskostnad före rot inkl 98 arbetstimmar!!!. Min uppfattning från att ha tittat på nätet är att en rimlig installationskostnad borde ligga på 20 000 - 30 000 i Stockholm. Att beakta är att:
Skulle verkligen uppskatta era reaktioner och råd om detta är rimligt och vad jag kan göra åt saken. Min amatörmässiga bedömning att kostnaden är oskälig i lagens mening.
- borrhåll och ledning till huset fanns redan (dvs inget arbete utanför huset utfördes)
- pumpen inköpt och nedburen till källaren redan
Jag bifogar bilder på fakturorna - jag har anonymiserat då jag än så länge inte vill hänga ut företaget - ännu. Fakturan går på 73 413 för arbetet
[bild] [bild]
och 39 428 för material
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Mikael_L :s råd är ju skolbok för en konsumentombudsman, mycket goda råd och dubbelt hatten av till Mikael för inlägget och att han förefaller stå på barrikaden för ärligt hantverkande.Mikael_L skrev:Nu har jag skuggfäktats en del med hantverkarförsvararna och de som gillar grossisternas GNP-lista.
Jag må ju också komma med lite handfasta råd till TS (Lilie).
Först och främst utgår jag ifrån att det som du skrivit är sant. Har du farit med någon slags osanning så kanske alla mina råd och tankar blir totalt värdelösa för dig. Det är inte mitt problem i så fall, utan ditt eget.
Men jag utgår ifrån att du har angivit allt korrekt efter bästa förmåga.
Och i så fall är det ingen tvekan om att du håller på att bli totalt lurad och rånad på tiotusentals kronor. Enligt min mening borde företrädarna för en sådan hantverkarfirma få fängelsestraff, ty det får man för andra olagliga aktiviteter av ekonomisk art i denna storlek och omfattning.
Jag är för att all slags kriminalitet ska bekämpas!
Nåväl, detta kommer aldrig bi fallet här, det är ju också en anledning till att detta fortsätter, det är inte kriminellt att råna folk via fakturor!
Men det lagrum som du främst har att luta dig mot är Konsumenttjänstlag (1985:716) (KTjL), och där får du lyckligtvis rätt mycket rättigheter och stöd, såsom den svagare avtalspartnern. Lagstiftaren tar hänsyn till det asymetriska förhållandet. Nu antar jag att denna affär sker såsom konsument gentemot företag. Upphandlar du detta såsom företagare, eller hantverkaren inte är företagare så blir det andra lagrum, som är lite sämre för dig.
Och då ni inte har avtalat om arbetet eller priset så kommer §36 styra hur priset sätts.
Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
[bild]Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.
Och här kan vi alltså se, framförallt i skenet av alla andra erfarenheter som delats i denna tråden, att skäligt med hänsyn till tjänstens art omfattning, utförande, gängse pris - så verkar ett korrekt pris vara något i häraden 8-12 timmar arbete och ca 18-25'
Så du håller på och bli rånad på ca 100,000 kronor!, vilket förklarar varför jag anser att dessa kriminella borde hamna i fängelse några månader.
Dessutom har du troligen redan blivit uppskörtad med ca 20.000kr för det förra jobbet, så detta jobb borde egentligen vara gratis.
Så vad ska du göra nu?
JAG skulle i alla fall följa ungefär denna plan.
1. Undersök själv vad som verkar vara gjort, rannsaka dig noga om det har ingått något annat som inte har med VP-bytet.
1.1 Kolla vad som verkar vara nytt och bytt, rören är ofta blanka etc. Räkna meter rör, antal kopplingar och allt annat som är specat såsom material i fakturan. Du har t.ex. debiterats 30 st 22mm presskopplingar och 10 st 28mm, det är rätt mycket, och sen fler kopplingar i andra dimensioner.
1.2 Försök att så noga som möjligt få grepp om hela jobbets omfattning och användning av material.
2. Samla information
2.1 Var vänlig, håll god ton i allt. Ställ lite frågor om vad de olika momenten i dagboken betyder, t.ex. "modifiering av bef varmvattenhantering" eller "bef signalledning från VVB".
Fråga om det är hela dagboken, eller om det finns mer, avseende andra dagar.
2.2 håll som sagt bra ton, klaga inte i detta läget på något fel, t.ex. antal av några saker, utan samla in allt du kan i information om jobbet ifråga. Få det dokumenterat, ta helst allt via mail. Överväg att installera en inspelningsapp i telefonen och spela in era samtal (testa appen först mot någon bekant, så du vet att den funkar och hur den funkar).
2.3 Någonstans i slutet av denna fas kan du gärna fråga om vem som gjort eljobbet, men ta det inte i början, för det är egentligen inte så viktigt för dig, det hjälper dig inte speciellt mycket processmässigt.
Men frågan oroar säkert dem , ty det är troligen olagligt elarbete inblandat. Men ta detta typ sist, så det inte oroar företagets företrädare i onödan.
3. Börja ifrågasätta arbetet och fakturan, fortfarande med god ton.
3.1 Fråga om det var något oväntat problem som tillstötte, och få en beskriving om vad.
3.2 Fortsätt med ifrågasätta tiden, fråga om det blivit något fel, om de kanske har blandat ihop olika jobb t.ex.
Nu kan det ju kanske hända att allt löser sig snabbt och plötsligt. Dels kan det ju ev vara en OK firma med rent mjöl i påsen och de upptäcker ett misstag de gjort. Dels kan det ju vara en skum firma, men som har som affärsidé att blåsa kunder om det går, och snabbt justera om de möter motstånd. Men då kommer de troligen typ halvera beloppen, för att på det sättet fortfarande blåsa dig rejält, men förhoppningen att de får genom blåsningen utan bråk.
3.3 Någonstans här är det läge att meddela att du stoppar betalningen av fakturan för att den verkar vara rätt mycket fel. I just detta läge kan det vara rätt att betala en del, det som man kan anse vara ostridigt. Det går att vänta ett litet tag till med detta, särskilt om man beaktar att man även vill granska deras tidigare jobb.
Men inom en inte allt för lång tid efter arbetets genomförande och att man fått räkningen så MÅSTE man betala åtminstone det som kan ses som skäligt, man får innehålla det som kan krävas för att färdigställa eller rätta till fel, och man får innehålla de belopp som man strider om.
Men som regel i sådana här fall så finns det ALLTID en del jobb utförda som har ett värde, så det är mycket sällan man har rätt att inte betala något alls. Och det ligger en till last vid ev framtida förhandling.
MEN, du ska alltså meddela att du inte betalar för att det är mycket med fakturan som verkar fel och oklart, ev att du betalar en mindre del redan nu. Men i detta första läge kan man nog innehålla allt en liten kortare tid.
Det är främst för att om du även vill kriga om det tidigare jobbet så är det bättre om firman inte har fått några pengar.
4. Nu är ni i krig med varandra, så nu kan du nog glömma att få mer information om jobbet
4.1 Nu är det dags att bestämma hur man ska gå vidare.
Ska man kriga om förra fakturan?
Ska man kriga om materialpriserna?
Dessa två är helt klart mer osäkra saker. Timmarna har du troligen helt garanterat lätt att vinna process om.
Om man kan blanda in ett tidigare jobb och en redan betald faktura i denna process vet jag inte. Det borde du kolla med en jurist.
Materialpriser är nog ett gungfly processmässigt, jag råder dig åtminstone inte att processa om det, framgång där är inte så säker. Kan funka, men inte lika säkert som att processa om deras arbetstid.
Är det fel antal i material är det dock enkelt.
Du kan ju också välja att processa om ett totalbelopp, som du anser vara rimligt, dvs att materialet ingår fast lite ihopklumpat.
Sen ska du också fundera på vad du vill.
Du kanske bara vill lägga minsta möjliga tid, besvär och obehag och är beredd på att ta en viss smäll som läropengar, och hellre snabbt lägga det bakom sig.
Du kanske vill sätta åt dom, typ som en vendetta (detta är generellt dåligt, dyrt och tar lång tid, men en del vill processa på detta vis).
Du kanske vill att det ska bli helt korrekt, dvs du ska i slutändan betala exakt det som du borde ha fått göra, och firman ska få exakt det som jobbet var värt.
Man kan också fundera ifall man har lust att driva detta till att det blir prejudicerande dom/domar.
Men då gör du inte detta för din egen skull egentligen, utan lägger till mycket tid, oro och gråa hår för andras skull. Om du inte är sugen på detta så har du min fulla förståelse.
4.2 Nu ska du även samla material för processen, om det nu går så långt.
Någon skrev ovan att kontakta värmepumpsföretaget (var det Nibe?) och fråga någon säljare/teknisk säljare om hur lång tid det brukar ta att sätta in deras pump. Du kan alltså låtsas vara en ev blivande kund. Beskriv dina förutsättningar, och försök få svaret via mail.
Sen kan jag och/eller andra som har varit med om, eller omkring ett antal sådana inkopplingsoperationer vara tekniskt sakkunniga via telefon och meddela hur lång tid det brukar ta.
Sen kan du troligen även få ett antal "vittnesmål" om faktiska installationer, hur lång tid de tog och vad det kostade. De flesta forummedlemmar som meddelat sina erfarenheter är troligen hjälpsamma med att skicka dig något lite snabbt nedkrafsat på papper eller fakturakopia etc.
Du har ju nämligen att vid process föra fram bevis för din åsikt i frågan.
Sen ska du även fundera på vad din motpart kan tänkas komma med, och vara beredd med något försvar mot detta ifall det kommer.
Men just dessa processtekniska frågorna är inte så brännande. Det är mycket långt ifrån säkert att det ens kommer dit.
Jag misstänker att företaget ifråga är ett sånt där GDSGD (Går Det Så Går Det), de försöker lura alla sina kunder, och stöter de på motstånd lägger de snabbt ner det hela, försöker först luras men lite mindre och är sen slutligen helt nöjda med vettigt betalt för tjänsten ifråga. (Men kommer aldrig verka nöjda, utan kommer gorma, skrika, hota dig, och snyfta och allt ... )
Bra råd , men troligtvis har denne entreprenör detta arbetssätt och har varit /är inblandad i liknandeMikael_L skrev:Nu har jag skuggfäktats en del med hantverkarförsvararna och de som gillar grossisternas GNP-lista.
Jag må ju också komma med lite handfasta råd till TS (Lilie).
Först och främst utgår jag ifrån att det som du skrivit är sant. Har du farit med någon slags osanning så kanske alla mina råd och tankar blir totalt värdelösa för dig. Det är inte mitt problem i så fall, utan ditt eget.
Men jag utgår ifrån att du har angivit allt korrekt efter bästa förmåga.
Och i så fall är det ingen tvekan om att du håller på att bli totalt lurad och rånad på tiotusentals kronor. Enligt min mening borde företrädarna för en sådan hantverkarfirma få fängelsestraff, ty det får man för andra olagliga aktiviteter av ekonomisk art i denna storlek och omfattning.
Jag är för att all slags kriminalitet ska bekämpas!
Nåväl, detta kommer aldrig bi fallet här, det är ju också en anledning till att detta fortsätter, det är inte kriminellt att råna folk via fakturor!
Men det lagrum som du främst har att luta dig mot är Konsumenttjänstlag (1985:716) (KTjL), och där får du lyckligtvis rätt mycket rättigheter och stöd, såsom den svagare avtalspartnern. Lagstiftaren tar hänsyn till det asymetriska förhållandet. Nu antar jag att denna affär sker såsom konsument gentemot företag. Upphandlar du detta såsom företagare, eller hantverkaren inte är företagare så blir det andra lagrum, som är lite sämre för dig.
Och då ni inte har avtalat om arbetet eller priset så kommer §36 styra hur priset sätts.
Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
[bild]Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.
Och här kan vi alltså se, framförallt i skenet av alla andra erfarenheter som delats i denna tråden, att skäligt med hänsyn till tjänstens art omfattning, utförande, gängse pris - så verkar ett korrekt pris vara något i häraden 8-12 timmar arbete och ca 18-25'
Så du håller på och bli rånad på ca 100,000 kronor!, vilket förklarar varför jag anser att dessa kriminella borde hamna i fängelse några månader.
Dessutom har du troligen redan blivit uppskörtad med ca 20.000kr för det förra jobbet, så detta jobb borde egentligen vara gratis.
Så vad ska du göra nu?
JAG skulle i alla fall följa ungefär denna plan.
1. Undersök själv vad som verkar vara gjort, rannsaka dig noga om det har ingått något annat som inte har med VP-bytet.
1.1 Kolla vad som verkar vara nytt och bytt, rören är ofta blanka etc. Räkna meter rör, antal kopplingar och allt annat som är specat såsom material i fakturan. Du har t.ex. debiterats 30 st 22mm presskopplingar och 10 st 28mm, det är rätt mycket, och sen fler kopplingar i andra dimensioner.
1.2 Försök att så noga som möjligt få grepp om hela jobbets omfattning och användning av material.
2. Samla information
2.1 Var vänlig, håll god ton i allt. Ställ lite frågor om vad de olika momenten i dagboken betyder, t.ex. "modifiering av bef varmvattenhantering" eller "bef signalledning från VVB".
Fråga om det är hela dagboken, eller om det finns mer, avseende andra dagar.
2.2 håll som sagt bra ton, klaga inte i detta läget på något fel, t.ex. antal av några saker, utan samla in allt du kan i information om jobbet ifråga. Få det dokumenterat, ta helst allt via mail. Överväg att installera en inspelningsapp i telefonen och spela in era samtal (testa appen först mot någon bekant, så du vet att den funkar och hur den funkar).
2.3 Någonstans i slutet av denna fas kan du gärna fråga om vem som gjort eljobbet, men ta det inte i början, för det är egentligen inte så viktigt för dig, det hjälper dig inte speciellt mycket processmässigt.
Men frågan oroar säkert dem , ty det är troligen olagligt elarbete inblandat. Men ta detta typ sist, så det inte oroar företagets företrädare i onödan.
3. Börja ifrågasätta arbetet och fakturan, fortfarande med god ton.
3.1 Fråga om det var något oväntat problem som tillstötte, och få en beskriving om vad.
3.2 Fortsätt med ifrågasätta tiden, fråga om det blivit något fel, om de kanske har blandat ihop olika jobb t.ex.
Nu kan det ju kanske hända att allt löser sig snabbt och plötsligt. Dels kan det ju ev vara en OK firma med rent mjöl i påsen och de upptäcker ett misstag de gjort. Dels kan det ju vara en skum firma, men som har som affärsidé att blåsa kunder om det går, och snabbt justera om de möter motstånd. Men då kommer de troligen typ halvera beloppen, för att på det sättet fortfarande blåsa dig rejält, men förhoppningen att de får genom blåsningen utan bråk.
3.3 Någonstans här är det läge att meddela att du stoppar betalningen av fakturan för att den verkar vara rätt mycket fel. I just detta läge kan det vara rätt att betala en del, det som man kan anse vara ostridigt. Det går att vänta ett litet tag till med detta, särskilt om man beaktar att man även vill granska deras tidigare jobb.
Men inom en inte allt för lång tid efter arbetets genomförande och att man fått räkningen så MÅSTE man betala åtminstone det som kan ses som skäligt, man får innehålla det som kan krävas för att färdigställa eller rätta till fel, och man får innehålla de belopp som man strider om.
Men som regel i sådana här fall så finns det ALLTID en del jobb utförda som har ett värde, så det är mycket sällan man har rätt att inte betala något alls. Och det ligger en till last vid ev framtida förhandling.
MEN, du ska alltså meddela att du inte betalar för att det är mycket med fakturan som verkar fel och oklart, ev att du betalar en mindre del redan nu. Men i detta första läge kan man nog innehålla allt en liten kortare tid.
Det är främst för att om du även vill kriga om det tidigare jobbet så är det bättre om firman inte har fått några pengar.
4. Nu är ni i krig med varandra, så nu kan du nog glömma att få mer information om jobbet
4.1 Nu är det dags att bestämma hur man ska gå vidare.
Ska man kriga om förra fakturan?
Ska man kriga om materialpriserna?
Dessa två är helt klart mer osäkra saker. Timmarna har du troligen helt garanterat lätt att vinna process om.
Om man kan blanda in ett tidigare jobb och en redan betald faktura i denna process vet jag inte. Det borde du kolla med en jurist.
Materialpriser är nog ett gungfly processmässigt, jag råder dig åtminstone inte att processa om det, framgång där är inte så säker. Kan funka, men inte lika säkert som att processa om deras arbetstid.
Är det fel antal i material är det dock enkelt.
Du kan ju också välja att processa om ett totalbelopp, som du anser vara rimligt, dvs att materialet ingår fast lite ihopklumpat.
Sen ska du också fundera på vad du vill.
Du kanske bara vill lägga minsta möjliga tid, besvär och obehag och är beredd på att ta en viss smäll som läropengar, och hellre snabbt lägga det bakom sig.
Du kanske vill sätta åt dom, typ som en vendetta (detta är generellt dåligt, dyrt och tar lång tid, men en del vill processa på detta vis).
Du kanske vill att det ska bli helt korrekt, dvs du ska i slutändan betala exakt det som du borde ha fått göra, och firman ska få exakt det som jobbet var värt.
Man kan också fundera ifall man har lust att driva detta till att det blir prejudicerande dom/domar.
Men då gör du inte detta för din egen skull egentligen, utan lägger till mycket tid, oro och gråa hår för andras skull. Om du inte är sugen på detta så har du min fulla förståelse.
4.2 Nu ska du även samla material för processen, om det nu går så långt.
Någon skrev ovan att kontakta värmepumpsföretaget (var det Nibe?) och fråga någon säljare/teknisk säljare om hur lång tid det brukar ta att sätta in deras pump. Du kan alltså låtsas vara en ev blivande kund. Beskriv dina förutsättningar, och försök få svaret via mail.
Sen kan jag och/eller andra som har varit med om, eller omkring ett antal sådana inkopplingsoperationer vara tekniskt sakkunniga via telefon och meddela hur lång tid det brukar ta.
Sen kan du troligen även få ett antal "vittnesmål" om faktiska installationer, hur lång tid de tog och vad det kostade. De flesta forummedlemmar som meddelat sina erfarenheter är troligen hjälpsamma med att skicka dig något lite snabbt nedkrafsat på papper eller fakturakopia etc.
Du har ju nämligen att vid process föra fram bevis för din åsikt i frågan.
Sen ska du även fundera på vad din motpart kan tänkas komma med, och vara beredd med något försvar mot detta ifall det kommer.
Men just dessa processtekniska frågorna är inte så brännande. Det är mycket långt ifrån säkert att det ens kommer dit.
Jag misstänker att företaget ifråga är ett sånt där GDSGD (Går Det Så Går Det), de försöker lura alla sina kunder, och stöter de på motstånd lägger de snabbt ner det hela, försöker först luras men lite mindre och är sen slutligen helt nöjda med vettigt betalt för tjänsten ifråga. (Men kommer aldrig verka nöjda, utan kommer gorma, skrika, hota dig, och snyfta och allt ... )
processer varför de mest handfasta råden att börja med är -
- Ta reda på personnummer och adress till företrädare för företaget ( folkbokföringen )
- Företagets reg nr och adress samt tidigare adresser .
- Kolla företrädarnas ekonomi ( skatteverket ) samt ev. situation hos KFM
- Kolla företagets ekonomi ( bolagsverket ) samt ev. situation hos KFM. Om saker tidigare eller pågående
finns , begär utskrift . Om uppgörelse har gjorts med kund kan den kontaktas .
- Kolla hos (ring) Tingsrätter för områden där företaget / företrädare kan tänkas ha verkat . Ange reg.nr
pers nr och begär lista på målen . Om entreprenören har som system att överfakturera kunder borde
liknande ärenden ha avgjorts eller fått utslag och som bör vara till stor ledning för TS fortsatta
hantering . Om intressanta mål begär hela målet som e-post från rättens arkiv.
Ekonomisk och juridisk undersökning går snabbt och är till mycket hjälp samt ger en bra
bild av entreprenören , går snabbt. Dålig ekonomi brukar vara grunden för överfakturering .
Om liknade ärenden mot kunder finns som entreprenören förlorat bör kunderna kontaktas som vittnen
och deras bevisning och processväg kan användas .
Lycka till
T Tbr53 skrev:Kanske missuppfattat vad det handlade om. Bergvärmepumpen som jag har har ingen utomhusdel mer än den slang som går ner i borrhålet. Kan du förväxlat med en luft vatten värmepump.[/QUOTE
Kompressordelen var förfylld med köldmedium och krävde därför ingen behörighet för arbete med köldmedium
Installationen bestod av att koppla "vattensidan", in och utgående till akumulatortanken + anslutning och påfyllning av bergvärmeslangen och från/ tillbaka-koppling av elanslutning.
Tidsåtgång ca 6 timmar med min hjälp och behörig VVS-kille och elektriker 0,5 tim. Ca 20000 kr inklusive kompressordelen.
Mer än 2 timmar av detta var urkoppling/bortforsling av gamla kompressordelen samt påfyllning av jordvärmeslangen.
/Bernt
Mitt andra exempel gällde nyinstallation av luft/vatten 15 kw i min nuvarande bostad inklusive golvvärmeslangar 15 m2 med fördelare i nybyggd tvättstuga samt inkoppling mot kulvert till bostadshuset. Ca 140 000 kr för att år sedan
Jag har tagit in lite olika hantverkare, rörmokaren var absolut dyrast. Hade han två dagar och med material vart det 10 lakan per dag.. nästan så man ska ta å omskola sigPeter Brandt skrev:
Nu finns inte mycket ett tillägga till Mikael L skrivit men förvånansvärt många verkar ändå köpa påslagen på materialet. Jag tror att även här finns anledning att ifrågasätta.
Som tidigare sagt så regleras TS köp av konsumentköplagen. Om du istället varit ett företag till företag köp så köpet kunnat regleras av AB04.
Här är, tillskillnad från i konsumentköplagen, tydligt reglerat att rabatterna vid köp av material ska tillfalla beställaren. Som Mikael varit inne på så är konsumentköplagen mycket förmånlig för privatpersonen, betydligt mer än mellan två firmor alltså branschens standard avtal AB04 och ABT06. Då är det nog rimligt att en privatperson som beställare har minst samma rättigheter att få ta del av rabatterna som en firma enligt AB04.
Och, detta har ju faktiskt varit uppe i rätten, kraftiga påslag på material, tyvärr gick det till förlikning så ngn vägledande dom finns nog inte.
Jag säger: ta fighten, vi är nog många privatpersoner som kan tänka oss att bidra till en eventuell fundraiser för att täcka ev juristkostnader som leder till en dom. Dags att ta tag i påslagen på material en gång för alla- för allas skull.
Detta är saxat från AB04:
6 Rabatter
En entreprenör erhåller ibland rabatter i olika former av leverantörer vid till
exempel materialinköp. I nedan följande kapitel behandlas beställarens rätt
att vid tillämpning av självkostnadsprincipen ta del rabatter enligt AB 04
kap. 6 § 10 p. 2.
”I entreprenörarvodet inbegrips, förutom vinst, kostnader för
räntor och centraladministration med beaktande av eventuella
årsomsättningsrabatter. Övriga rabatter som entreprenören kan
tillgodoräkna sig i entreprenaden skall gottskrivas beställa-
ren.”135
Som tidigare sagt så regleras TS köp av konsumentköplagen. Om du istället varit ett företag till företag köp så köpet kunnat regleras av AB04.
Här är, tillskillnad från i konsumentköplagen, tydligt reglerat att rabatterna vid köp av material ska tillfalla beställaren. Som Mikael varit inne på så är konsumentköplagen mycket förmånlig för privatpersonen, betydligt mer än mellan två firmor alltså branschens standard avtal AB04 och ABT06. Då är det nog rimligt att en privatperson som beställare har minst samma rättigheter att få ta del av rabatterna som en firma enligt AB04.
Och, detta har ju faktiskt varit uppe i rätten, kraftiga påslag på material, tyvärr gick det till förlikning så ngn vägledande dom finns nog inte.
Jag säger: ta fighten, vi är nog många privatpersoner som kan tänka oss att bidra till en eventuell fundraiser för att täcka ev juristkostnader som leder till en dom. Dags att ta tag i påslagen på material en gång för alla- för allas skull.
Detta är saxat från AB04:
6 Rabatter
En entreprenör erhåller ibland rabatter i olika former av leverantörer vid till
exempel materialinköp. I nedan följande kapitel behandlas beställarens rätt
att vid tillämpning av självkostnadsprincipen ta del rabatter enligt AB 04
kap. 6 § 10 p. 2.
”I entreprenörarvodet inbegrips, förutom vinst, kostnader för
räntor och centraladministration med beaktande av eventuella
årsomsättningsrabatter. Övriga rabatter som entreprenören kan
tillgodoräkna sig i entreprenaden skall gottskrivas beställa-
ren.”135