Ytterligare en fråga, gällande värmepumpen.
Jag har lite problem att hitta en bra placering på denna. Jag har som jag ser det två val. Vilket är bäst?
Alt1.
Precis bredvid poolen vid trädäcket där man kommer sitta och sola. Fördel är att det inte behövs en lång slang och det blir en enklare installation. Nackdelen är väl att man kommer störas av pumpen när man ligger o solar? Avstånd till pool ca 3meter.
Alt2.
Ca 10meter längre bort än ovan förslag. Fördel är att man förhoppningsvis inte störs lika mycket, nackdel är dock att den kommer hamna mer eller mindre utanför sovrumsfönstret. Men den kommer stå bakom ett staket vänt ut mot skogen till. Dock tänker jag att man kanske ändå inte har värmepumpen igång på kvällen/natten, eller ska den gå dygnet runt? Lite bökigare installation, men inte mycket. Längre slang, ca 13meter från poolen.
Vilket av ovanstående alternativ hade ni valt?
Jag har lite problem att hitta en bra placering på denna. Jag har som jag ser det två val. Vilket är bäst?
Alt1.
Precis bredvid poolen vid trädäcket där man kommer sitta och sola. Fördel är att det inte behövs en lång slang och det blir en enklare installation. Nackdelen är väl att man kommer störas av pumpen när man ligger o solar? Avstånd till pool ca 3meter.
Alt2.
Ca 10meter längre bort än ovan förslag. Fördel är att man förhoppningsvis inte störs lika mycket, nackdel är dock att den kommer hamna mer eller mindre utanför sovrumsfönstret. Men den kommer stå bakom ett staket vänt ut mot skogen till. Dock tänker jag att man kanske ändå inte har värmepumpen igång på kvällen/natten, eller ska den gå dygnet runt? Lite bökigare installation, men inte mycket. Längre slang, ca 13meter från poolen.
Vilket av ovanstående alternativ hade ni valt?
Det står i manualen att man skall återfylla med torrblandad cement 1:4.
Vad blir då blandningsförhållandet för en 25kg säck? 6,25lit vatten och 25kg cement? Det blir ju inte direkt någon torrblandning...
Vad blir då blandningsförhållandet för en 25kg säck? 6,25lit vatten och 25kg cement? Det blir ju inte direkt någon torrblandning...
Att handgräva ut för poolen blev ett slitsamt arbete, men nu är det klart! Blev ett antal sprängstenar att spräcka under vägens gång.... vad säger ni om det här. Det ligger ett antal stenar på varandra, med lite glipor och jord imellan. När jag byggt poolen, så skall det återfyllas med torrbruk. Behöver jag vara orolig för att det som ligger där nu ligger för löst, och kommer röra sig? Kanske på sikt så att det tom kommer skada poolen? Eller kommer det lagret med torrbruk jag häller i skydda tillräckligt?
Om inte, tycker ni jag ska gjuta lite mellan stenarna för att försöka stabilisera upp det hela eller hur hade ni andra gjort?
Om inte, tycker ni jag ska gjuta lite mellan stenarna för att försöka stabilisera upp det hela eller hur hade ni andra gjort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Lite dags för uppdatering här. Efter lite slit har jag äntligen lyckats komma ner till rätt nivå, vilket innebär ca 170cm på det djupaste stället och 4,5meter i diameter… men det har verkligen inte varit en dans på rosor!
Så nu har jag lagt i dräneringsrör runtom i botten och lett denna till ett hål bland sprängstenarna som finns i botten. Övertygad om att det kan svälja precis hur mycket vatten som helst då jag vet hur mycket stor sprängsten vår tomt består utav. Har sedan lagt i en markduk och påbörjat återfylla med makadam!
Så nu har jag lagt i dräneringsrör runtom i botten och lett denna till ett hål bland sprängstenarna som finns i botten. Övertygad om att det kan svälja precis hur mycket vatten som helst då jag vet hur mycket stor sprängsten vår tomt består utav. Har sedan lagt i en markduk och påbörjat återfylla med makadam!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och så i med lite mer makadam! Blev ca 20cm till slut…. Markerade ut mitten och slog ner en stolpe till rätt nivå med hjälp av laser.
Som jag sedan skruvade fast en bräda 45x90 med ett fasttejpat vattenpass ovanpå. Efter att jag sedan lagt på stenmjöl så kunde jag helt ”enkelt” rotera runt brädan och skrapa i våg.
La två stolpar för att kunna dra upp och ner paddan själv.
Sedan i med isolering som jag tejpade med silvertejp i alla skarvar, sedan en skummatta ovanpå som också tejpades i skarvarna.
Äntligen dags att montera poolen!!!
Satte skumvallar som jag också tejpade i alla skarvar.
Till sist montera liner och påbörja fylla vatten! Vilken känsla, äntligen ”snart” i mål…. Bara lite kvar!
Har nu fyllt 50cm, så nu skall arbetet med att återfylla påbörjas! Torrblandad cement, usch vilket jobb det kommer bli… både att bära och få hem alla säckar med cement, sand och hyra tombola osv…. Men men, bara att bita ihop! Nu är det dock fullspäckat schema framöver så frågan är när tyskan jag skall hinna fortsätta?
Fortsättning följer….
Logga in
Skapa konto
Som jag sedan skruvade fast en bräda 45x90 med ett fasttejpat vattenpass ovanpå. Efter att jag sedan lagt på stenmjöl så kunde jag helt ”enkelt” rotera runt brädan och skrapa i våg.
Logga in
Skapa konto
La två stolpar för att kunna dra upp och ner paddan själv.
Logga in
Skapa konto
Sedan i med isolering som jag tejpade med silvertejp i alla skarvar, sedan en skummatta ovanpå som också tejpades i skarvarna.
Logga in
Skapa konto
Äntligen dags att montera poolen!!!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Satte skumvallar som jag också tejpade i alla skarvar.
Logga in
Skapa konto
Till sist montera liner och påbörja fylla vatten! Vilken känsla, äntligen ”snart” i mål…. Bara lite kvar!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har nu fyllt 50cm, så nu skall arbetet med att återfylla påbörjas! Torrblandad cement, usch vilket jobb det kommer bli… både att bära och få hem alla säckar med cement, sand och hyra tombola osv…. Men men, bara att bita ihop! Nu är det dock fullspäckat schema framöver så frågan är när tyskan jag skall hinna fortsätta?
Fortsättning följer….
Fick på en platonmatta idag samt lite isolering på sidorna.
Tog massa spännband och knöt ihop och drog ihop allt lite lätt. Tar bort det sedan när jag börjar fylla på med torrblandad cement.
Givetvis var det EN frigolit för kort…
Logga in
Skapa konto
Tog massa spännband och knöt ihop och drog ihop allt lite lätt. Tar bort det sedan när jag börjar fylla på med torrblandad cement.
Logga in
Skapa konto
Givetvis var det EN frigolit för kort…
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Nu börjar planeringen med återfyllningen som verkar bli jobbigare än vad jag hade tänkt!
Behöver få hem X antal säckar cement och gjutsand!
Kan någon vänlig själ hjälpa mig räkna ut hur många säckar jag behöver, och hur mycket sand?
Poolens yttermått är 4meter, hålet är ca 4,5m. Jag ska fylla cirka 0,9meter högt.
Blandningen skall vara 1:4.
Kan någon vänlig själ hjälpa mig räkna ut hur många säckar jag behöver, och hur mycket sand?
Poolens yttermått är 4meter, hålet är ca 4,5m. Jag ska fylla cirka 0,9meter högt.
Det skall ju bara vara en relativt stadig återfyllning. Du kan ”procenta” ut blandningen betydligt mer än 1:4. Typ 1:6-1:8 utan problem skulle jag tro, och när du blir trött på att konka cement så kommer du att blanda ut ännu hårdare. Och du kan knö i en del mindre sten.C crazytok skrev:Nu börjar planeringen med återfyllningen som verkar bli jobbigare än vad jag hade tänkt!
Det kommer ju att gå en förbannad mängd cement. Om jag inte minns fel så ger en 25kg säck ca 13 liter. Med blandning 1:4 skulle det då bli 13x5= 0,065 kubikmeter
utrymmet mellan poolen och ytterkant grop är 3 kubikmeter. Det blir 3/0,065 = 46 säckar. Alternativt så har jag räknat fel.
Tack för input, då har jag inte tänkt helt galet. Tänkte köpa hem en pall med cement från Bauhaus. Det är dock bara 20kg säckar och 48st, men då kan jag blanda lite lite lösare bara så blir det vad det blir. Har ju en del sten jag skulle kunna lägga ner också men vet inte om jag vågar det. Vill inte riskera att en sten med tiden börjar röra sig och skava mot poolväggen, men det kanske aldrig kommer hända…. Bara jag som e nojig!
Medlem
· Stockholm
· 4 005 inlägg
Berätta mer om Cyanursyra, jag har inte tömt min pool på 30 år............S Stego1 skrev:
Du blandar så det blir rätt torrt och så bygger du upp torrbetongen mot väggen och lägger sten utåt mot ytterkanten av hålet. Är du sen rädd att stenarna kommer att röra sig så blandar du en lite simmigare betong och häller över stenarna. Men överdriv inte, det blir bara jobbigt om du får för dig att riva poolen.C crazytok skrev:Tack för input, då har jag inte tänkt helt galet. Tänkte köpa hem en pall med cement från Bauhaus. Det är dock bara 20kg säckar och 48st, men då kan jag blanda lite lite lösare bara så blir det vad det blir. Har ju en del sten jag skulle kunna lägga ner också men vet inte om jag vågar det. Vill inte riskera att en sten med tiden börjar röra sig och skava mot poolväggen, men det kanske aldrig kommer hända…. Bara jag som e nojig!