F
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Berätta mer om Cyanursyra, jag har inte tömt min pool på 30 år............
Jag är också sugen på att höra mer om det faktiskt. Snacka om att skapa problem som inte finns, och på en så liten pool med.
 
F fsn skrev:
Du blandar så det blir rätt torrt och så bygger du upp torrbetongen mot väggen och lägger sten utåt mot ytterkanten av hålet. Är du sen rädd att stenarna kommer att röra sig så blandar du en lite simmigare betong och häller över stenarna. Men överdriv inte, det blir bara jobbigt om du får för dig att riva poolen.
Jag har en del stenmjöl liggandes kvar hemma, även lite makadam…. Går det att utnyttja detta att blanda med cementen eller är det väldigt viktigt att det enbart är gjutgrus?
 
  • Gilla
Ugglan32 och 1 till
  • Laddar…
Kan du lägga till ytterligare cellplast för att både öka isoleringen och minska återfyllningsvolymen?
 
Vad står det i manualen? Sökte lite men hittade ingenting. Det vanliga för cement är att man har ungerfär 0.4-0.65 delar vatten till cementen. Med andra ord runt 12l till en 25kg säck cement. Sedan har man även i ballast, i form av gjutgrus och makadam. Runt 40l av varje till en säck cement. Det hela blir i slutändan mellan 65-80l betong beroende på hur starkt man blandar den. Cementa har en bra guide: https://www.cementa.se/sv/betongarbeten

3kbm är mycket att handblanda. Jag blandade själv 1kbm häromveckan, även om jag sparade mycket pengar vet jag inte om jag hade gjort om det igen, var ett heldagsjobb. Du har inte tittat på vad det kostar att beställa färdig betong?

Stenmjölet gör inte så stor nytta i betongen. Skulle nästan säga att det försämrar hållfastheten då det är de större stenarna som bidrar till styrkan i betongen, de mindre fraktionerna finns där för att fylla ut utrymmet så att cementpastan kan binda ihop allt. Där av bör man använda gjutgrus 0-8mm och makadam.
 
  • Gilla
Ztabil
  • Laddar…
Manualen till poolen säger att det skall vara torrblandad cement i förhållandet 1:4. Det skall alltså inte vara något vatten i alls, sedan fyller man upp ca30cm i taget och vattnar lätt. Med tiden kommer det stelna mer och mer när fukt tränger ner. Tror att man gör såhär för att inte få en för kraftig expansion utav cementen när den torkar om man från början blandar med vatten…

Betongbil funkar inte eftersom jag måste återfylla i takt med att jag fyller på vatten. Och det kommer ta tid, så att ha en betongbil ståendes här en hel dag (eller mer) är nog ingen bra idé. :) Tyvärr! Annars hade jag övervägt det.
 
1:4 borde bli 62.5l grus på en 25kg säck, dvs ungefär samma som en starkare betong. Som @fsn påpekar, du bör kunna minska förhållandet till iaf 1:5 för att spara lite cement.

Ett alternativ för att kunna gjuta med riktig betong är att samtidigt beställa vatten med tankbil, då kan båda fylla samtidigt :)
 
F
C crazytok skrev:
Manualen till poolen säger att det skall vara torrblandad cement i förhållandet 1:4. Det skall alltså inte vara något vatten i alls, sedan fyller man upp ca30cm i taget och vattnar lätt. Med tiden kommer det stelna mer och mer när fukt tränger ner. Tror att man gör såhär för att inte få en för kraftig expansion utav cementen när den torkar om man från början blandar med vatten…

Betongbil funkar inte eftersom jag måste återfylla i takt med att jag fyller på vatten. Och det kommer ta tid, så att ha en betongbil ståendes här en hel dag (eller mer) är nog ingen bra idé. :) Tyvärr! Annars hade jag övervägt det.
Det är bara så att betong expanderar inte, det krympet när det bränner.

Jag vidhåller att du kan blanda 1:6 och du kan dutta på med vatten i takt med att du lägger ut det. Överanalysera inte, detta är enkelt.
 
  • Gilla
tomas.egnerfors och 1 till
  • Laddar…
Ok, jag vet inte varför tillverkaren vill ha torrblandad cement men jag kan ju läsa mig till att det är ganska vanligt då många har samma instruktioner.

Jag överanslyserar inte, jag vill bara veta hur många säckar cement jag skall köpa… :D
Men jag köper en pall på Bauhaus med 48st 20kg säckar och 2-3m3 gjutgrus så blir det vad det blir… :)
 
  • Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Vissa vidhåller dessutom att man inte ens behöver blanda i tombola. Utan bara ösa ner direkt i gropen o blanda runt med spett eller spade, alternativt skyffla runt i skottkärran.

Låter som en bra idé i mina öron så slipper man både hyra tombola samt skyffla i och ut den….
 
  • Gilla
  • Ledsen
OFP och 1 till
  • Laddar…
Det ser inte ut som du har nån duk mellan makadam och stenmjöl...
Jag tänker mig att att det kan bli problem i framtiden
 
  • Gilla
thilander
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Manualen till poolen säger att det skall vara torrblandad cement i förhållandet 1:4. Det skall alltså inte vara något vatten i alls, sedan fyller man upp ca30cm i taget och vattnar lätt. Med tiden kommer det stelna mer och mer när fukt tränger ner. Tror att man gör såhär för att inte få en för kraftig expansion utav cementen när den torkar om man från början blandar med vatten…

Betongbil funkar inte eftersom jag måste återfylla i takt med att jag fyller på vatten. Och det kommer ta tid, så att ha en betongbil ståendes här en hel dag (eller mer) är nog ingen bra idé. :) Tyvärr! Annars hade jag övervägt det.
Du skall väl ha torrblandad cement för att om du fyller färdig ”flytande” betong runt poolen så är nog sannolikheten ganska stor att den trycker sönder hela poolen för dig. Den väger mer än dubbelt så mycket som vattnet i poolen som skall hålla emot trycket utifrån.
 
  • Gilla
RoggeHaj och 2 till
  • Laddar…
F
GoC GoC skrev:
Du skall väl ha torrblandad cement för att om du fyller färdig ”flytande” betong runt poolen så är nog sannolikheten ganska stor att den trycker sönder hela poolen för dig. Den väger mer än dubbelt så mycket som vattnet i poolen som skall hålla emot trycket utifrån.
Exakt så är det skulle jag säga. Men man kan faktiskt blanda en fuktig torr betong men extremt lite vatten, det hade jag gjort. Och jag hade slängt i varenda sten jag har att tillgå för att dryga ut den. Och jag hade blandat 1:6-1:8 tror jag.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Jag blandade 1:5 /1:6 torrblandat. Hade i va skit jag kunde hitta… Nej inte riktigt men jag bottnade med lite gamla marksten som jag behövde bli av med, men körde ner resterna av stenmjölet för att bli av med. Och så satte jag dubbla lager isolering.

(kan hända att där gick ner några mindre skräpbitar med armeringsnät också)
 
  • Gilla
Koina och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Det ser inte ut som du har nån duk mellan makadam och stenmjöl...
Jag tänker mig att att det kan bli problem i framtiden
Stämmer, men jag bottnade med 0/18 först innan stenmjöl som jag vattnade och paddade. Hoppas det räcker? :oops:
 
C crazytok skrev:
Vissa vidhåller dessutom att man inte ens behöver blanda i tombola. Utan bara ösa ner direkt i gropen o blanda runt med spett eller spade, alternativt skyffla runt i skottkärran.

Låter som en bra idé i mina öron så slipper man både hyra tombola samt skyffla i och ut den….
Om man vill blanda betong, eller vad ni nu tänker ha i, så rekommenderar jag _verkligen_ att man hyr tvångsblandare istället för tombola. Samma pris, mycket smidigare, blandar fortare, sölar mindre, blandar mer. Jag och två polare hade en 300-liters och blandade 4 kbm betong, kärrade och planerade ut, på 4 timmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.