F
elpaco elpaco skrev:
Visst, men vill du att kvaliteten skall vara lägre genom att betongen är ojämn, med hårdare kockor och mjukare sandansamlingar, eller genom mindre cement i blandningen överallt? Argumentet är fortfarande svagt.
jag har inte sagt att den skall blandas ojämnt, bara att den skall blandas ”svagare”. Man behöver som sagt inte överdriva.

Då det är torrblandat så skulle mycket väl fungera att blanda med fullgott resultat i en skottkärra med en stor borrmaskin och en visp, skulle också fungera ypperligt i en tombola. Det är overkill med en planblandare som du målar upp som det enda som fungerar. Det är inte en bro som skall gjutas, det skall krafsas ihop en fyllning som inte spolas bort, en fyllning helt utan hållfasthetskrav.
 
  • Gilla
Fru Uggla
  • Laddar…
Jag har tydligen varit extremt olydig i år tyckte tomten, eftersom han kom med två mycket tråkiga paket i år, dessutom i förtid? :sweat:

3kubik gjutgrus
Hög av gjutgrus redo för byggprojekt, upplagd på en presenning med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick tag på en pall för 1650kr på Bauhaus, 42st 25kg cement säckar så det var inte mycket att fundera på.
Pall med 42 säckar byggcement bredvid grön gräsklippare och grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Valde även att isolera ett extra lager med cellplast, vet inte hur stor roll det gör men så billigt så lika bra att göra det. Dubbla lager av 20mm cellplast, lätta att forma runt poolen.
Uppbyggnad av en utomhuspool med dubbla lager av cellplastisolering runt poolens vita sidor, som står på en markduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pool under konstruktion med isolering av cellplast och markskydd, med gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag var det studiedag på förskolan så då fick man som god far stanna hemma och ta hand om sonen. Jag frågade honom om han vill leka med grannkompisen eller vara med pappsen, och vis som han är så sa han att han ville hjälpa till pappa så han kunde lära sig så han vet hur han ska göra när han själv blir stor!

Underbart att kunna förena nytta med nöje! :rofl:
Ledsen pojke som hjälper till att lyfta en vit cellplastskiva utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Barn hjälper till med isolering av pool, håller i cellplast, byggarbetsplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Barn hjälper till med renovering av pool, står vid poolkant med byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som den viking man är, så valde jag den svåra vägen (eller enklaste?) att strunta i tombola och blanda med spade direkt i skottkärran.

Tungt? Javisst!
Kul? Verkligen inte!
Tog det tid? Mmmmmm….

Men det gick bra ändå! ;)

Recept:

8 skyfflar gjutgrus
En skottkärra fylld med gjutgrus på en gräsmatta, nära en svart hink och en spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En halv säck cement
Skottkärra med blandning av gjutgrus och cement redo för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blandning av gjutgrus och cement i en skottkärra med spade, redo för användning vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan veva runt som en idiot tills du får kramp i armarna, sedan veva lite till, och så lite till….
TADA…… en perfekt blandning! Nästan…
Blandning av gjutgrus och cement i en grön skottkärra med en spade i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


30cm i taget är det sagt, sedan vattna försiktigt och fyll på med ytterligare vatten i poolen.
En pågående installation av en ovanmarkspool med isolering av cellplast och grusbädd på en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och där avslutar vi för dagen! 30cm återfyllt, nu fylla ytterligare 30cm vatten i poolen, sedan återfylla typ 2ggr till så är jag uppe i rätt nivå!

Tur man inte har något annat i livet att göra, eller? :sweat::crysmile::D
 
  • Gilla
Fru Uggla och 7 till
  • Laddar…
Crazy. Akta kroppen ;)
 
carzytok, hur blev slutresultatet? En otrolig resa du gjort med allt jobb och all dokumentation här på forumet! Kan man få se en slutbild?

Tack för intressant läsning :)
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
F
C crazytok skrev:
Jag har tydligen varit extremt olydig i år tyckte tomten, eftersom han kom med två mycket tråkiga paket i år, dessutom i förtid? :sweat:

3kubik gjutgrus
[bild]
Fick tag på en pall för 1650kr på Bauhaus, 42st 25kg cement säckar så det var inte mycket att fundera på.
[bild]

Valde även att isolera ett extra lager med cellplast, vet inte hur stor roll det gör men så billigt så lika bra att göra det. Dubbla lager av 20mm cellplast, lätta att forma runt poolen.
[bild] [bild]

Idag var det studiedag på förskolan så då fick man som god far stanna hemma och ta hand om sonen. Jag frågade honom om han vill leka med grannkompisen eller vara med pappsen, och vis som han är så sa han att han ville hjälpa till pappa så han kunde lära sig så han vet hur han ska göra när han själv blir stor!

Underbart att kunna förena nytta med nöje! :rofl:
[bild] [bild] [bild]

Som den viking man är, så valde jag den svåra vägen (eller enklaste?) att strunta i tombola och blanda med spade direkt i skottkärran.

Tungt? Javisst!
Kul? Verkligen inte!
Tog det tid? Mmmmmm….

Men det gick bra ändå! ;)

Recept:

8 skyfflar gjutgrus
[bild]

En halv säck cement
[bild]
[bild]

Sedan veva runt som en idiot tills du får kramp i armarna, sedan veva lite till, och så lite till….
TADA…… en perfekt blandning! Nästan…
[bild]

30cm i taget är det sagt, sedan vattna försiktigt och fyll på med ytterligare vatten i poolen.
[bild]

Och där avslutar vi för dagen! 30cm återfyllt, nu fylla ytterligare 30cm vatten i poolen, sedan återfylla typ 2ggr till så är jag uppe i rätt nivå!

Tur man inte har något annat i livet att göra, eller? :sweat::crysmile::D
Var hittade så långa och bra spännband till frigoliten på sidorna? 🤓 Har en 5 meters diameter pool själv så behöver ca 20 meter..
 
Redigerat:
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
H Hustomten46 skrev:
carzytok, hur blev slutresultatet? En otrolig resa du gjort med allt jobb och all dokumentation här på forumet! Kan man få se en slutbild?

Tack för intressant läsning :)
Lustigt, hade faktiskt glömt av den här tråden! 😃
Här är en länk till fortsättningen, där jag just i detta nu håller på med altanen runt poolen! :)
https://www.byggahus.se/forum/threads/operation-altan-lounge-pergola-runt-pool.487542/
F Fideliox skrev:
Var hittade så långa och bra spännband till frigoliten på sidorna? 🤓 Har en 5 meters diameter pool själv så behöver ca 20 meter..
Det gjorde jag inte, jag krokade nog 2 eller 3 remmar i varandra för att nå runt! ;)
 
  • Gilla
Bebisen och 1 till
  • Laddar…
F
GoC GoC skrev:
Borde gå fint med ankarband från biltema.
[länk]
Tänkte nog att man vill ha med spärrskaft? Eller vad det heter.
 
F Fideliox skrev:
Tänkte nog att man vill ha med spärrskaft? Eller vad det heter.
Du kan knyta ihop dom med en knut som heter Truckers hitch. med den kan du spänna åt precis som med en ”spännande”.
knyt en ögla i ena änden på bandet och trä genom andra änden och spänn åt med Trucker hitch https://www.netknots.com/rope_knots/truckers-hitch
Det finns en anledning att den heter som den gör.
 
Redigerat:
Alltså, ofta har man ju ett gäng spännband hemma (iaf jag) och det funkar utmärkt att bara kroka ihop dem för att förlänga… sedan fyller man emot och då tar man bort dom igen. Ser ingen större anledning att krångla till det med speciella spännband. ;)
 
F
GoC GoC skrev:
Du kan knyta ihop dom med en knut som heter Truckers hitch. med den kan du spänna åt precis som med en ”spännande”.
knyt en ögla i ena änden på bandet och trä genom andra änden och spänn åt med Trucker hitch [länk]
Det finns en anledning att den heter som den gör.
Hmm kanske är ett alternativ. 😊
C crazytok skrev:
Alltså, ofta har man ju ett gäng spännband hemma (iaf jag) och det funkar utmärkt att bara kroka ihop dem för att förlänga… sedan fyller man emot och då tar man bort dom igen. Ser ingen större anledning att krångla till det med speciella spännband. ;)
Nja, mina ska sitta permanent med spännband runt. Tror det blir lättare att montera frigoliten runt. Vill helst inte limma.

Men blir nog knökigt, det är trångt..
 
  • Skuggig, suddig ansiktsavbildning på vägg, under byggnad, mörkt, mystiskt, grunge-estetik, förfall, grus och fallna löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C crazytok skrev:
Alltså, ofta har man ju ett gäng spännband hemma (iaf jag) och det funkar utmärkt att bara kroka ihop dem för att förlänga… sedan fyller man emot och då tar man bort dom igen. Ser ingen större anledning att krångla till det med speciella spännband. ;)
Vilken blandning har du på återfyllnaden? Jag ska fylla upp till 75 cm, 15 cm brett och ca 17 m långt. Blir ca 3 kubik gjutgrus men hur mycket cement ska man ha då?
 
Det kommer jag inte ihåg, står på cement förpackningen hur du blandar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.