Ytterligare en fråga, gällande värmepumpen.

Jag har lite problem att hitta en bra placering på denna. Jag har som jag ser det två val. Vilket är bäst?

Alt1.
Precis bredvid poolen vid trädäcket där man kommer sitta och sola. Fördel är att det inte behövs en lång slang och det blir en enklare installation. Nackdelen är väl att man kommer störas av pumpen när man ligger o solar? Avstånd till pool ca 3meter.

Alt2.
Ca 10meter längre bort än ovan förslag. Fördel är att man förhoppningsvis inte störs lika mycket, nackdel är dock att den kommer hamna mer eller mindre utanför sovrumsfönstret. Men den kommer stå bakom ett staket vänt ut mot skogen till. Dock tänker jag att man kanske ändå inte har värmepumpen igång på kvällen/natten, eller ska den gå dygnet runt? Lite bökigare installation, men inte mycket. Längre slang, ca 13meter från poolen.

Vilket av ovanstående alternativ hade ni valt?
 
Det står i manualen att man skall återfylla med torrblandad cement 1:4.

Vad blir då blandningsförhållandet för en 25kg säck? :thinking: 6,25lit vatten och 25kg cement? Det blir ju inte direkt någon torrblandning... :crysmile:
 
Menar dom inte just torrt? Alltså 1 del cement och 4 delar sand, i med det bara så stelnar det med tiden utan att bli betonghårt?
 
  • Gilla
Magnushka
  • Laddar…
Kanske? Jag har faktiskt inte den blekaste aning... väldigt oklart om jag skall vara ärlig!
 
Att handgräva ut för poolen blev ett slitsamt arbete, men nu är det klart! Blev ett antal sprängstenar att spräcka under vägens gång.... vad säger ni om det här. Det ligger ett antal stenar på varandra, med lite glipor och jord imellan. När jag byggt poolen, så skall det återfyllas med torrbruk. Behöver jag vara orolig för att det som ligger där nu ligger för löst, och kommer röra sig? Kanske på sikt så att det tom kommer skada poolen? Eller kommer det lagret med torrbruk jag häller i skydda tillräckligt?
Om inte, tycker ni jag ska gjuta lite mellan stenarna för att försöka stabilisera upp det hela eller hur hade ni andra gjort?

Grävd grop för pool med oordnade sprängstenar och jord, en gul slang synlig, fråga om stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgrävningsområde för pool med sprängstenar och jord, nära en träbyggnad och med gul slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Thoisa
  • Laddar…
Ingen som har någon åsikt kring detta?
 
C crazytok skrev:
Ingen som har någon åsikt kring detta?
Är ingen expert på området men personligen skulle jag försök jämna till och fylla springorna först.
Känns som att risken är stor att torrbruket åker in i springor och att plattan kan bli ojämn annars?
 
  • Gilla
MarcusGus
  • Laddar…
Lite dags för uppdatering här. Efter lite slit har jag äntligen lyckats komma ner till rätt nivå, vilket innebär ca 170cm på det djupaste stället och 4,5meter i diameter… men det har verkligen inte varit en dans på rosor!

Så nu har jag lagt i dräneringsrör runtom i botten och lett denna till ett hål bland sprängstenarna som finns i botten. Övertygad om att det kan svälja precis hur mycket vatten som helst då jag vet hur mycket stor sprängsten vår tomt består utav. Har sedan lagt i en markduk och påbörjat återfylla med makadam!

Byggarbetsplats med markduk och dräneringsrör, makadam påbörjad, verktyg och sprängsten synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundarbete för projektering med markduk och påbörjad återfyllning av makadam, inklämt verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Frillestad och 2 till
  • Laddar…
Och så i med lite mer makadam! Blev ca 20cm till slut…. Markerade ut mitten och slog ner en stolpe till rätt nivå med hjälp av laser.
Förberedelse av poolgrund med makadam, stolpar, vattenpass och padda i ett trädgårdslandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag sedan skruvade fast en bräda 45x90 med ett fasttejpat vattenpass ovanpå. Efter att jag sedan lagt på stenmjöl så kunde jag helt ”enkelt” rotera runt brädan och skrapa i våg.
Lager av makadam med markerad mittlinje och inslagen stolpe för nivellering inför poolinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


La två stolpar för att kunna dra upp och ner paddan själv.
Byggplats för pool med utlagt stenmjöl och kompaktor, en bräda med vattenpass och isoleringsmaterial längs kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan i med isolering som jag tejpade med silvertejp i alla skarvar, sedan en skummatta ovanpå som också tejpades i skarvarna.
Poolunderlag med makadam, isolering och skumvallar i förberedelse för poolinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äntligen dags att montera poolen!!!
Grund av pool under konstruktion med isolering, stege och en rulle silvertejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av poolkonstruktion med blå skumisolering, silvertejpade skarvar och en central stolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte skumvallar som jag också tejpade i alla skarvar.
Delvis monterad rund pool med isoleringsmaterial och silvertejpade skarvar synliga, redo för fortsatt installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till sist montera liner och påbörja fylla vatten! :D Vilken känsla, äntligen ”snart” i mål…. Bara lite kvar! :crysmile:
Nyinstallerad rund ovanmarkspool med blå liner halvfylld med vatten, omgiven av isolering och stegar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanmarkspool under montering med synlig isolering, stolpar och verktyg på en trädgårdstomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En monterad ovanmarkspool med blå liner och stege, byggmaterial och verktyg syns runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har nu fyllt 50cm, så nu skall arbetet med att återfylla påbörjas! Torrblandad cement, usch vilket jobb det kommer bli… både att bära och få hem alla säckar med cement, sand och hyra tombola osv…. Men men, bara att bita ihop! Nu är det dock fullspäckat schema framöver så frågan är när tyskan jag skall hinna fortsätta? :thinking:

Fortsättning följer….
 
  • Gilla
  • Wow
TCG och 15 till
  • Laddar…
Fick på en platonmatta idag samt lite isolering på sidorna.
Rund, ovanmarkspool med spännband och isolering längs med sidorna, en bit frigolit saknas, barn syns inuti poolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog massa spännband och knöt ihop och drog ihop allt lite lätt. Tar bort det sedan när jag börjar fylla på med torrblandad cement.
Rund ovanmarkspool med platonmatta och isolering på sidorna, spännband och en saknad frigolitbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Givetvis var det EN frigolit för kort…
Platonmatta och vita isoleringsplattor säkrade med spännband och stenar, en bit isolering saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
landan81 och 4 till
  • Laddar…
Nu börjar planeringen med återfyllningen som verkar bli jobbigare än vad jag hade tänkt! :sweat:

Behöver få hem X antal säckar cement och gjutsand!

Kan någon vänlig själ hjälpa mig räkna ut hur många säckar jag behöver, och hur mycket sand?

Poolens yttermått är 4meter, hålet är ca 4,5m. Jag ska fylla cirka 0,9meter högt.

Blandningen skall vara 1:4.
 
F
C crazytok skrev:
Nu börjar planeringen med återfyllningen som verkar bli jobbigare än vad jag hade tänkt! :sweat:

Behöver få hem X antal säckar cement och gjutsand!

Kan någon vänlig själ hjälpa mig räkna ut hur många säckar jag behöver, och hur mycket sand?

Poolens yttermått är 4meter, hålet är ca 4,5m. Jag ska fylla cirka 0,9meter högt.

Blandningen skall vara 1:4.
Det skall ju bara vara en relativt stadig återfyllning. Du kan ”procenta” ut blandningen betydligt mer än 1:4. Typ 1:6-1:8 utan problem skulle jag tro, och när du blir trött på att konka cement så kommer du att blanda ut ännu hårdare. Och du kan knö i en del mindre sten.

Det kommer ju att gå en förbannad mängd cement. Om jag inte minns fel så ger en 25kg säck ca 13 liter. Med blandning 1:4 skulle det då bli 13x5= 0,065 kubikmeter

utrymmet mellan poolen och ytterkant grop är 3 kubikmeter. Det blir 3/0,065 = 46 säckar. Alternativt så har jag räknat fel.
 
  • Gilla
  • Haha
Ugglan32 och 1 till
  • Laddar…
Tack för input, då har jag inte tänkt helt galet. Tänkte köpa hem en pall med cement från Bauhaus. Det är dock bara 20kg säckar och 48st, men då kan jag blanda lite lite lösare bara så blir det vad det blir. Har ju en del sten jag skulle kunna lägga ner också men vet inte om jag vågar det. Vill inte riskera att en sten med tiden börjar röra sig och skava mot poolväggen, men det kanske aldrig kommer hända…. Bara jag som e nojig! :)
 
  • Gilla
ChristerHa
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Det blir ett helt annat vatten, som att bada i en sjö ungefär. Problemet du kommer att få över tid med klor är cyanursyra. När den blir tillräckligt hög måste du byta nästan allt vatten. Den går inte att späda ut.
Berätta mer om Cyanursyra, jag har inte tömt min pool på 30 år............
 
  • Gilla
peter6208
  • Laddar…
F
C crazytok skrev:
Tack för input, då har jag inte tänkt helt galet. Tänkte köpa hem en pall med cement från Bauhaus. Det är dock bara 20kg säckar och 48st, men då kan jag blanda lite lite lösare bara så blir det vad det blir. Har ju en del sten jag skulle kunna lägga ner också men vet inte om jag vågar det. Vill inte riskera att en sten med tiden börjar röra sig och skava mot poolväggen, men det kanske aldrig kommer hända…. Bara jag som e nojig! :)
Du blandar så det blir rätt torrt och så bygger du upp torrbetongen mot väggen och lägger sten utåt mot ytterkanten av hålet. Är du sen rädd att stenarna kommer att röra sig så blandar du en lite simmigare betong och häller över stenarna. Men överdriv inte, det blir bara jobbigt om du får för dig att riva poolen.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.