C crazytok skrev:
Ytterligare en fråga, gällande värmepumpen.

Jag har lite problem att hitta en bra placering på denna. Jag har som jag ser det två val. Vilket är bäst?

Alt1.
Precis bredvid poolen vid trädäcket där man kommer sitta och sola. Fördel är att det inte behövs en lång slang och det blir en enklare installation. Nackdelen är väl att man kommer störas av pumpen när man ligger o solar? Avstånd till pool ca 3meter.

Alt2.
Ca 10meter längre bort än ovan förslag. Fördel är att man förhoppningsvis inte störs lika mycket, nackdel är dock att den kommer hamna mer eller mindre utanför sovrumsfönstret. Men den kommer stå bakom ett staket vänt ut mot skogen till. Dock tänker jag att man kanske ändå inte har värmepumpen igång på kvällen/natten, eller ska den gå dygnet runt? Lite bökigare installation, men inte mycket. Längre slang, ca 13meter från poolen.

Vilket av ovanstående alternativ hade ni valt?
Utan tvekan 10 m bort. Värmepumpen behöver inte gå på natten, inte heller cirkulationspump en. Min cirkpump startar 07.30 och stängs av 19. Flödesvakten i värmepumpen stänger då av automatiskt då flödet stannar
 
F
S Sigge1960 skrev:
[länk]

q=Cyanursyra&rlz=1C1BYYL_svSE954SE954&oq=Cyanursyra&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Värdelöst svar. Ett tomt google. Idiotiskt.
 
F
P Peter Gårdman skrev:
Utan tvekan 10 m bort. Värmepumpen behöver inte gå på natten, inte heller cirkulationspump en. Min cirkpump startar 07.30 och stängs av 19. Flödesvakten i värmepumpen stänger då av automatiskt då flödet stannar
Utan minsta tvekan 3m under altan. 10m bort betyder 20meter slangar med filtrerat vatten. Och jag tror den står mycket med skyddad under altanen.
 
  • Gilla
TePes El & Allservice
  • Laddar…
F
N NoiseMaker skrev:
Hur svårt kan det vara för dig att få med hela länken? Det är forumet som radbryter fel.
[länk]8
ok, jag skall vara lite övertydlig då. Jag vet vad cyanusyra är, jag har haft pool i rätt många år. Det jag inte förstår är hur man kan få för sig att lyfta det som ett problem från exakt ingenting.
 
Väldigt intressant projekt. Vi har ungefär samma förutsättningar som du. Det jag inte riktigt förstår är de olika skikten av material?

Om du har en botten av sprängsten borde väl det bästa från bottnen vara:

- Markduk
- Dräneringsrör + makadam 8-16 eller liknande
- markduk (annars kommer ju stenmjölet att leta sig ner i dräneringsskiktet och förstöra detta)
- stenmjöl
- isolering

eller om man har väldigt bra förhållanden, t.ex sluttande mark och sprängsten som inte behöver mycket dränering borde man kunna ta bergkross 0-18 direkt och padda detta till en stenhård yta. Det blir ju inte dränerande som ett lager 8-16 men bättre än en betongplatta och borde kunna leda ner t.ex. regnvatten? Det är svårt att hitta info om hur snabbt bergkross kontra makadam utan nollfraktion dränerar vatten/m2. Har googlat i timtal.

Jag tänker:

-sprängsten
- markduk
- 0-18
- ev isolering
-pool.

Problemet är väl hur stora springor det är i sprängstenen, kanske måste man i med nån grövre makadam först för att fylla upp dessa innan markduken.

/S
 
Jag har stor sprängsten i botten, sedan har jag lagt markduk och dräneringsrör, ovanpå detta ligger det 8-16 makadam, sedan 0-18 som jag vattnat och passar, sedan stenmjöl. Nej ingen markduk mellan makadam och 0-18, om det blir problem får tiden utvisa…
 
P Peter Gårdman skrev:
Utan tvekan 10 m bort. Värmepumpen behöver inte gå på natten, inte heller cirkulationspump en. Min cirkpump startar 07.30 och stängs av 19. Flödesvakten i värmepumpen stänger då av automatiskt då flödet stannar
Beroende på vilken nivå vattenpumpen hamnar på i förhållande till poolen så kanske den måste gå dygnet runt tyvärr… Men är inte det bra ändå för reningens skull?

F fsn skrev:
Utan minsta tvekan 3m under altan. 10m bort betyder 20meter slangar med filtrerat vatten. Och jag tror den står mycket med skyddad under altanen.
Tyvärr kommer den inte hamna under någon altan, utan vid sidan om. Det är därför jag oroar mig för ljudnivån. Men jag har inte en aning om hur mycket det låter, jag skall driftsätta allt på en provisorisk plats bara så får jag se hur jag tänker efter det.

Något form av skydd med tak har jag nog tänkt mig. Eventuellt hamnar det bakom det här staketet, det borde väl ändå vara ok med luftgenomsläpp på ena sidan om man dessutom placerar pumpen en 30-40cm utanför.
Del av blå ovanmarkspool med kopplingsrör och utsikt över trädgård och trästaket, potentiell plats för vattenpump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fsn skrev:
Utan minsta tvekan 3m under altan. 10m bort betyder 20meter slangar med filtrerat vatten. Och jag tror den står mycket med skyddad under altanen.
Har en backventil på sugsidan då pumpen står ovanför vattennivån i poolen. Inga problem att den startar/stoppar vid dessa tider
 
C crazytok skrev:
Bra tips! Skall kolla på detta, men jag undrar om det verkligen är nödvändigt alls med maskinblandare just eftersom allt skall torrblandas och det inte skall tillsättas vatten….

Överväger starkt just nu att bara skotta grus i skottkärran och därefter tillsätta cement, sedan vända med spaden ett par ggr och sen bara hälla ner det i hålet!
Gör det. Även när jag gjuter bara ”lite” så hyr jag tvångsblandare men typ 60l.

Argumentet att man inte behöver blanda så bra förstår jag inte alls. Det är väl inte så att du vill ha dålig betong till slut, bara att den skall härda extremt långsamt?? Du tjänar ju verkligen inte på att få fickor med sand och fickor med cement. Om man tycker att det ändå är bra nog, så borde man iså fall kunna spara pengar genom att dryga ut blandningen och blanda ordentligt.
 
F
elpaco elpaco skrev:
Gör det. Även när jag gjuter bara ”lite” så hyr jag tvångsblandare men typ 60l.

Argumentet att man inte behöver blanda så bra förstår jag inte alls. Det är väl inte så att du vill ha dålig betong till slut, bara att den skall härda extremt långsamt?? Du tjänar ju verkligen inte på att få fickor med sand och fickor med cement. Om man tycker att det ändå är bra nog, så borde man iså fall kunna spara pengar genom att dryga ut blandningen och blanda ordentligt.
Jag tycker det finns extremt bra anledningar att se till att betongen inte är allt för stark, alltså blanda ut den med ordentligt mycket sand och grus. Och det är att den dag skiten skall rivas så går det lättare om det inte är för hög kvalitet på betongen. Jag antar att poolen är självbärande och betongen runt inte är nåt annat än stabil mark som inte rinner iväg vid regn.
 
Har ni några tips om var man kan köpa gjutgrus? Eller är det bara närmsta åkeri som gäller?
 
Gjutgrus är just naturgrus, vanligtvis i fraktionen 0-8mm. Bör finnas på närmaste åkericentral/grusförsäljare. Däremot ska det inte vara krossprodukter (krossat berg) då strukturen i kornen inte är densamma.

Frågan är om det verkligen behövs cement runt poolen, jag skulle tro att det går lika bra att återfylla med 0-8 bergkross. Mycket billigare och enklare.

Genom att blanda cement och grus utan vatten antingen i blandare eller direkt i gropen kommer det resultera i att all cement inte kommer att binda ihop det hela till en solid massa. Det kommer med stor sannolikhet bildas klumpar i olika storlek som håller ihop olika bra. Men frågan är till vilken nytta? Bättre då att återfylla med 0-8 närmast poolväggen och sedan grövre material ut mot befintligt schaktvägg.
 
F fsn skrev:
Jag tycker det finns extremt bra anledningar att se till att betongen inte är allt för stark, alltså blanda ut den med ordentligt mycket sand och grus. Och det är att den dag skiten skall rivas så går det lättare om det inte är för hög kvalitet på betongen. Jag antar att poolen är självbärande och betongen runt inte är nåt annat än stabil mark som inte rinner iväg vid regn.
Visst, men vill du att kvaliteten skall vara lägre genom att betongen är ojämn, med hårdare kockor och mjukare sandansamlingar, eller genom mindre cement i blandningen överallt? Argumentet är fortfarande svagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.