Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

• Antal röster
    873
Myrstacken Myrstacken skrev:
Cancer vaccin???? Hur skulle det ens fungera???
Vaccin fungerar endast för virus... Cancer är när celler replikerar sina skador vidare om jag inte minns fel..,
Här kan du förkovra dig:
https://www.nationalgeographic.com/...-may-be-on-the-horizonthanks-to-mrna-vaccines

"But while the mRNA approach seems revolutionary, long before anyone had heard of COVID-19, researchers had been developing mRNA vaccines to fight cancer, autoimmune diseases such as multiple sclerosis..."

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
E
P pmd skrev:
Det är möjligt. Jag har inte koll på frekvensen av olika cancerorsaker. En del cancerformer orsakar av bakterier och det vore väl möjligt att skapa vaccin mot dessa (eftersom det finns vaccin mot andra bakterieorsakade sjukdomar).
En del cancerformer orsakar av att celler blir skadade av strålning eller kemikalier. I de fallen tvivlar jag på att det är möjilgt att skapa vaccin, men osvuret är bäst. (Sen finns det lite fler cancerorsaker som jag tror att det är ännu mindre chans att få fram ett vaccin mot, t.ex. ärftlighet).
Det har kommit en ny sida nu jag kan tipsa dig om.

I detta fallet ska jag hjälpa dig lite på traven så vi kan få tråden att återgå till sitt syfte igen;
https://www.mabra.com/medicin/vaccin-mot-cancer/7571050
https://www.uu.se/nyheter/artikel/?id=17098&typ=artikel&lang=sv
https://illvet.se/medicin/sjukdomar/cancer/vaccin-knacker-cancern

Citerar lite; De krossar cancertumörernas försvar, stärker immunförsvaret och förvandlar dödliga tumörer till vaccinfabriker. Just nu myllrar det av banbrytande, nya cancervaccin som inte bara förebygger utan även bryter ned tumörer så att hotet från även de mest spridda cancerformerna snart kan vara ett minne blott.

Nu har jag förstått att användare @pmd inte skulle vilja ta ett dylikt vaccin med mindre än att det skyddar mot alla cancerformer, är detta även applicerbart på Pfizer/Moderna C19-vaccin, har du fått några garantier för detta?

Snailman
MaxHugo MaxHugo skrev:
Enkelt förklarat
Sprutan innehåller "information" om hur viruset kommer anfalla kroppen (i en lägre dos). Detta gör att kroppen lär sig hur den ska försvara sig i framtiden "träningsmatch".

Fast din kropp har ett försvar framöver mot viruset, betyder det inte att under tiden du är "utsatta eller under attack" av Corona, att du kan hosta och sprida vidare viruset.
Är det inte lite väl enkelt förklarat?

Det finns ju två typer av vaccin.
1. Består av spikarna som är en del av viruset, kroppen tränad upp för att bekämpa spikarna och då bekämpar den även viruset (som har spikar på sin yta)

2. Mrna vaccin, det innehåller inga spikar i stället lär det en del celler i kroppen att tillverka spikar (se sedan ovan)

Det jag undrar om nummer 2. Som är en relativt ny metod, är hur länge kommer de celler som lärt sig tillverka spikar att göra detta? Slutar de med det efter ett tag eller inte?

Jag lär knappast ta något vaccin innan man själv får välja vilket och knappast senare heller ;).

Tyvärr gjorde de bort sig med vaccinet mot svininfluensan, jag läste på nätet att Sverige valde att inte få enskilda doser (som Tyskland valde) utan få större förpackningar för många personer, då fick de blanda i vissa ämnen som inte behövdes i enskilda doser och det var dessa ämnen som gjorde att en del fick narkolepsi. Det stod inte att man fick narkolepsi bara att vaccinet var sämre, så jag avstod den gången. (y)

Här är ett exempel på när läkemedels företag gör ett smärre misstag.

https://www.aftonbladet.se/halsa/a/e1MxzK/testade-ny-medicin--nara-att-do

Redigerat:
P
E El-Löken66 skrev:
Nu har jag förstått att användare @pmd inte skulle vilja ta ett dylikt vaccin med mindre än att det skyddar mot alla cancerformer
Varför tror du det?

MaxHugo
Person vid skrivbord använder dator medan en pratbubbla frågar "Kommer du till sängen?" och personen svarar "Jag kan inte. Det här är viktigt. Någon har fel på internet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kemisten
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Här kan du förkovra dig:
[länk]

"But while the mRNA approach seems revolutionary, long before anyone had heard of COVID-19, researchers had been developing mRNA vaccines to fight cancer, autoimmune diseases such as multiple sclerosis..."
Jag tvekar lite att kalla terapeutisk användning av mRNA-teknik för vaccin, men jag är ingen auktoritet på terminologin här.

E
P pmd skrev:
Varför tror du det?
I och med att du skrev det?

Kan vi släppa detta nu och återgå till Topic?

Tror väl det är bekräftat nu att det jag skrivit stämmer och era gissningar var fel.

Nästa gång kanske tvärtom.

Så, har ni vaccinerat er mot Corona?

P
E El-Löken66 skrev:
I och med att du skrev det?
Det måste vara en missuppfattning. Vilket inlägg syftar du på?
Tror väl det är bekräftat nu att det jag skrivit stämmer och era gissningar var fel.
:rofl:

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Tagit dos 1 samt 2.
Over and out! ;)

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
R
Hus tomte Hus tomte skrev:
Smaken e som baken å den e delad i allt

ja står för min sak å kanske ja har fel men d får tiden utvisa.

rest my case
Eftersom du verkar gilla ordspråk så sammanfattar jag det jag läst av dig i denna tråden med följande "den som saknar kunskap saknar den sällan".

Sug på den ;)

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
De sägs ju att jag kan smitta även om jag har vaccin så det gör ju även 80 åringen dålig i vilket fall. 1 av 5 stod de i tidningen idag ?

I de jävligaste av scenarion så blir jag riktigt dålig av vaccinet eller dör.
Men risken blir ju mycket mindre att du blir infekterad när du är vaccinerad och om du trots allt skulle bli infekterad är du mindre smittsam. Alltså väldigt mycket bättre för 80-åringen om du är vaccinerad.

Det är ju det att risken för att du ska bli riktigt dålig av sjukdomen eller dö av den är större än av vaccinet.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
F fiskbuggaren skrev:
Det är synd att det inte finns bättre studier på hur vaccinationen påverkar smittspridningen eftersom det går runt folk och tycks tro att vaccination inte påverkar smittspridning alls. Har du hört talas om flockimmunitet?
Fast det är ju bara att se hur smittspridningen gick ner när olika länder som Israel och Storbritannien kom upp i en vaccinationstäckning på ungefär 50 %. Då gällde det alfavarianten eller andra tidigare varianter så nu med delta behövs det en högre vaccinationstäckning. I Sverige ser man det ju också eftersom det numera är sällsynt med fall på äldreboendena och under tredje vågen var det ju knappt någon våg när det gäller dödsfall.

BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Absolut, för flockimmunitet behöver du inte ha 100% Vi är uppe i ;
2021-07-27 76,9% med en dos, 49,1% med 2 doser.

Det är synd att folk inte accepterar att alla inte tänker ta den. Och vill införa ren diktatur som i en del andra länder.
Folkimmunitet kommer och viruset kommer klinga av efterhand.
För flockimmunitet mot deltavarianten behövs att över 80 % av befolkningen är immun, kanske upp mot 90 %, forskarna vet inte riktigt eftersom det är för nytt. Det innebär att om barn som är under 13 år ska slippa bli vaccinerade så måste i stort sett alla andra vaccinera sig eller ha insjuknat med deltavarianten.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Fick första dosen av Pfizers vaccin den 1 juli och har tid för andra dosen den 18 aug.

Född 84 och inte särskilt orolig för egen del, men tycker det är en självklarhet ändå. Det är hos de ovaccinerade som mutationer skapas, mutationer som sedan kan smitta vaccinerade personer

• Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
Fick denna i mitt flöde idag och funderade på var jag skulle lägga den.. både ”humor”.. information och sjukdomsrelaterat.. tog denna tråd - då ni redan diskuterat en del runt om!

Skärmdump av ett foruminlägg om biverkningar av vaccinet med en lista över möjliga symptom i olika kategorier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:cool:

• Gilla
  • Haha
Skip6711 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.