Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
P
B b8q skrev:
Visst, men det har du väl om din 2-åring får något kroniskt (eller t.o.m. dör) av Coronaviruset också?
Inte vanligt att så små barn blir allvarligt sjuka och dör, men det har hänt.

[länk]
Riken att dö av covid-19 ligger skyhögt över risken att dö, eller ens bli skadad, av ett covid-vaccin, men hur stor risken är för små barn att dö av covid-19 har jag inte hittat några bra siffror på. Det finns en del om dödsfall i olika åldrar här, men det är ofullständigt.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, vi smittar inte för vi har inte fått virus med vaccinet utan bara en mycket liten del av viruset. Därmed kan inte den vaccinerade sprida virus till andra.
Precis. Man lär kroppen att reagera på förpackningen. Men det är inte den man blir sjuk av utan innehållet...
 
E
P pmd skrev:
Ingen som uttalar sig i artikeln hävdar att sannolikheten och mottagligheten ökar betydligt.

Det närmast är Wallenstens "Om du sitter i en kraftig fläkt eller i ett flygplan, som ofta har torr luft, kan det torka ut slemhinnorna. Det finns viss forskning på att torra slemhinnor, och kall nässlemhinna, kan öka risken för att virus får fäste". Det är mycket "kan vara" i texten och inte speciellt mycket "är".

Påståendet att många (hur många?) upplever att de faktiskt blir förkylda av luftkonditionering är inte ett argument för nånting. Upplevelser är subjektiva. För att kunna veta något måste man göra vetenskapliga studier med beprövade vetenskapliga metoder.
Varför skulle någon vilja betala för att undersöka något så banalt som förkylningar. Finns några tusen allvarligare sjukdomar som står före i kö.

Det var kanske du som hade problem att ungarna sprang runt snoriga året om?

Följ dessa enkla råd så slipper du detta.

Är ordenligt, enligt kostcirkeln.
Sov ordentligt.
Träna regelbundet men lyssna på kroppen.
Gå inte och frys i timtal.

Oavsett vad du tror kanske du ändå inser att detta är ganska rimliga och enkla råd.

Som sagt kan det mycket väl vara allergier ni har också.

Men se över detta och se antalet VAB-dagar minska drastiskt.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det finns en tydlig korrelation mellan avsaknaden av intelligens och anti vaccers
Jag tror att det snarare finns en korrelation mellan utbildning och anti-vaccin-åsikter. Med negativ korrelationskoefficient, förstås. Anti-vaxxers är inte nödvändigtvis mindre intelligenta än andra, men de tycks ha svårt att ta till sig kunskap som strider mot deras förutbestämda åsikter.

I artikeln du refererade till i inlägg #264 kallar man öppenhet om nya idéer och nya rön för "intellectual humility".
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Du är under 20, alltså?
Nej.
 
För att minska risken för allmänheten från dom som inte vill vaccinera sig borde man införa tillträdesförbud för dom till flygresor, stora evenemang som konserter eller idrott och allt annat som var allmänt bannlyst innan lättnaderna trädde in.
 
Har du varit på Kanarieöarna nyligen:)
VAr där över Påsk, Var bra mycket trygqare där än hemma. Det var innan vissa restriktioner lyftes i början på sommaren (Liksom häri Sverige). Total kontroll med munskydd. Omöjligt att komma in i en butik utan att synligt sprita. Lite överdrivet med munskydd på vanliga gator förstås. Restauranger stängde tidigt (Till skillnad mot här där bara alkoholserveringen stoppats). Överlag mycket tydligare säkerhetstänk än hemma. Faktum är att dagarna efter hemkomst kändes det olustigt när vi rörde oss på svenska gator, och eb gång i överbelamrad kollektivtrafik.

Under sommaren har vi tillbringat tid på Spanska fastlandet, och med de senast lyfta restriktionerna, så var det slappare än i Påskas. Största skillnaden vi upplevde vara att munskydd inte längre krävdes utomhus. Restauranger fick vara öppna sent, liksom nattklubbar delvis. Det var dock normalt sittplatser som krävdes, max 6st inomhus, och 8 utomhus. De efterlevde det dessutom.

Lägg därtill att vi var tvungna att visa test för att resa dit , och få checka in på hotell.

Jag är i stort för den svenska modellen, med några undantag där vi inte varit särskilt framgångsrika. Lockdown och stenhårda nedstängningar är jag övertygad om sakdar mer än det gör nytta. Men att säga att dessa utsatta länder.

PS när det gäller Kanarieörana kan du ju läsa på länkad sida. Fortfarande rätt hårda restriktioner. De vanligaste öarna ligger i Larmnivå 3. Så öppna nattklubbar var nog bara en kort fas. I sverige kör vi ju dock på....

Kanarieöarna säger HEJ på nytt | Du befinner dig på webben för Turism på Kanarieöarna. (hejkanarieoarna.com)

Med detta inte sagt att de inte har stora problem i Spanien och Kanarieöarna. men att de har en slapp inställning är ganska förolämpade för dem. Den slappa inställningen har Sverige globalt stått för, och det tycker jag totalt sett är tur. Jag hade inte velat se de nedstängningar och lidanden som dessa länder stått för. Jag ahr släkt i Spanien, som knappt kom ut ur huset på 3mån.

Ser mans en till den egentliga frågan vaccinera elelr inte vaccinera. Så är det enligt min personliga åsikt otroligt egoistiskt att inte vaccinera sig. Det handlar inte om jag blir lätt eller svårt sjuk. Det handlar om att så långt det är möjligt slå ut viruset. Det gör vi bara genom en hög vaccinationsvilja. De som inte vaccinerar sig kanske inte själva blir alvarligt sjuka vid smitta. Men de hjälper då rakt inte samhället att motverka det heller.

Jag hoppas att vaccinpass kommer vara ett krav för fri rörlighet, delta i evenemang, och gå på restaurang för stort genomslag i Världen. Jag tycker alla som väljer att bekämpa smittan aktivt förtjänar privilegiet att veta att de främst beblandar sig med andra skyddade människor, som åtminstone minimerar risken för vidare smitta.



R Rkarlsson skrev:
Nej det är ju risker man måste ta.
Jag väljer ju att ta den. Utifrån mitt perspektiv, och erfarenhet. 100% av alla jag känner som har haft den har varit riktigt lindriga. Den värsta fick rälig hosta.
Bara en har smittat vidare i sin familj, resten har den stannat vid den insjuknade.

Så jag fasthåller att risk och gamla. Sen därefter de som vill och inget tvång. Med tanke på hur löst DK, Norge, kanarieöarna och många andra länder behandlar smittan så blir det lite dubbelmoral.
DK kollar inte alla som kommer in, Norge har inga gränskontroller, Kanarieöarna har 100% noll restriktioner på nattklubbar osv osv.

Aja =) Jag slutar älta.
 
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Utifrån mitt perspektiv, och erfarenhet. 100% av alla jag känner som har haft den har varit riktigt lindriga. Den värsta fick rälig hosta.
Bara en har smittat vidare i sin familj, resten har den stannat vid den insjuknade.
Hur många av dem har varit smittade nyligen eller under tredje vågen?
Det är ju känt att folk blev sjukare och mer smittsamma med alfavarianten (tredje vågen) än med tidigare varianter och deltavarianten är ju ändå mer smittsam (kanske också mer sjuk) så man kan inte ta erfarenheter av sjuklighet för förra årets varianter och tro att de fortfarande gäller.

R Rkarlsson skrev:
Med tanke på hur löst DK, Norge, kanarieöarna och många andra länder behandlar smittan så blir det lite dubbelmoral.
Norge har under juli haft ungefär samma antal bekräftade fall i förhållande till folkmängd som Sverige och de har just skjutit upp nästa omgång lättnader ännu en gång. Så jag tycker inte att de behandlar viruset "löst".

Det är många regler när det gäller inresor i Norge, allt från registreringsplikt i förväg till karantän. https://www.regjeringen.no/no/tema/...ed-for-gjennomforing-av-karantene2/id2791503/
Det finns villkor för inresa till Danmark också. Så jag förstår inte alls vad du menar.
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
E
M mojjen skrev:
Har du varit på Kanarieöarna nyligen:)
VAr där över Påsk, Var bra mycket trygqare där än hemma. Det var innan vissa restriktioner lyftes i början på sommaren (Liksom häri Sverige). Total kontroll med munskydd. Omöjligt att komma in i en butik utan att synligt sprita. Lite överdrivet med munskydd på vanliga gator förstås. Restauranger stängde tidigt (Till skillnad mot här där bara alkoholserveringen stoppats). Överlag mycket tydligare säkerhetstänk än hemma. Faktum är att dagarna efter hemkomst kändes det olustigt när vi rörde oss på svenska gator, och eb gång i överbelamrad kollektivtrafik.

Under sommaren har vi tillbringat tid på Spanska fastlandet, och med de senast lyfta restriktionerna, så var det slappare än i Påskas. Största skillnaden vi upplevde vara att munskydd inte längre krävdes utomhus. Restauranger fick vara öppna sent, liksom nattklubbar delvis. Det var dock normalt sittplatser som krävdes, max 6st inomhus, och 8 utomhus. De efterlevde det dessutom.

Lägg därtill att vi var tvungna att visa test för att resa dit , och få checka in på hotell.

Jag är i stort för den svenska modellen, med några undantag där vi inte varit särskilt framgångsrika. Lockdown och stenhårda nedstängningar är jag övertygad om sakdar mer än det gör nytta. Men att säga att dessa utsatta länder.

PS när det gäller Kanarieörana kan du ju läsa på länkad sida. Fortfarande rätt hårda restriktioner. De vanligaste öarna ligger i Larmnivå 3. Så öppna nattklubbar var nog bara en kort fas. I sverige kör vi ju dock på....

Kanarieöarna säger HEJ på nytt | Du befinner dig på webben för Turism på Kanarieöarna. (hejkanarieoarna.com)

Med detta inte sagt att de inte har stora problem i Spanien och Kanarieöarna. men att de har en slapp inställning är ganska förolämpade för dem. Den slappa inställningen har Sverige globalt stått för, och det tycker jag totalt sett är tur. Jag hade inte velat se de nedstängningar och lidanden som dessa länder stått för. Jag ahr släkt i Spanien, som knappt kom ut ur huset på 3mån.

Ser mans en till den egentliga frågan vaccinera elelr inte vaccinera. Så är det enligt min personliga åsikt otroligt egoistiskt att inte vaccinera sig. Det handlar inte om jag blir lätt eller svårt sjuk. Det handlar om att så långt det är möjligt slå ut viruset. Det gör vi bara genom en hög vaccinationsvilja. De som inte vaccinerar sig kanske inte själva blir alvarligt sjuka vid smitta. Men de hjälper då rakt inte samhället att motverka det heller.

Jag hoppas att vaccinpass kommer vara ett krav för fri rörlighet, delta i evenemang, och gå på restaurang för stort genomslag i Världen. Jag tycker alla som väljer att bekämpa smittan aktivt förtjänar privilegiet att veta att de främst beblandar sig med andra skyddade människor, som åtminstone minimerar risken för vidare smitta.
Tyvärr hjälpte dina munskydd ingenting, tvärtom.

Men bra att det kändes tryggare i alla fall.

Smittspridningen ökar på Kanarieöarna och är nu den högsta sedan pandemin bröt ut.
 
E
M mojjen skrev:
Nej då är det ju sannolikt en pollenallergi. Men frågan här berörde ju en person som kände sig lite snuvig på kvällen ej i samband med vaccinationen.
Ifall du känner något symptom får du ställa in vaccineringen tyvärr. Snuva, feber, halsont osv.

Är det obehandlad allergi finns det inga undantag, vad jag vet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur många av dem har varit smittade nyligen eller under tredje vågen?
Det är ju känt att folk blev sjukare och mer smittsamma med alfavarianten (tredje vågen) än med tidigare varianter och deltavarianten är ju ändå mer smittsam (kanske också mer sjuk) så man kan inte ta erfarenheter av sjuklighet för förra årets varianter och tro att de fortfarande gäller.


Norge har under juli haft ungefär samma antal bekräftade fall i förhållande till folkmängd som Sverige och de har just skjutit upp nästa omgång lättnader ännu en gång. Så jag tycker inte att de behandlar viruset "löst".

Det är många regler när det gäller inresor i Norge, allt från registreringsplikt i förväg till karantän. [länk]
Det finns villkor för inresa till Danmark också. Så jag förstår inte alls vad du menar.
Maj, december, september och augusti. De som var via arbetet kommer jag inte ihåg, de smittade vidare till noll personer.

Norge kommer du in i utan en enda kontroll. Avvik från motorvägen och kör in via små landsvägar. Det är beprövat, ej av mig då jag inte har något intresse av det landet eller reser utomlands nu.

Danmark var en släkting i förra veckan, de är vaccinerade och har pass. Men där fanns noll kontroll på båten mellan Hbg-Helsingör. Noll krav på munskydd trots forsea skriver OBLIGATORISKT.
Det var ju noggrannare kontroll där på 90-2000 talet :p
 
E
R Rkarlsson skrev:
Maj, december, september och augusti. De som var via arbetet kommer jag inte ihåg, de smittade vidare till noll personer.

Norge kommer du in i utan en enda kontroll. Avvik från motorvägen och kör in via små landsvägar. Det är beprövat, ej av mig då jag inte har något intresse av det landet eller reser utomlands nu.

Danmark var en släkting i förra veckan, de är vaccinerade och har pass. Men där fanns noll kontroll på båten mellan Hbg-Helsingör. Noll krav på munskydd trots forsea skriver OBLIGATORISKT.
Det var ju noggrannare kontroll där på 90-2000 talet :p
Hur gör Kina?
 
E El-Löken66 skrev:
Hur gör Kina?
Hur de gör? Fattar inte vad du vill med den frågan.
 
E El-Löken66 skrev:
Tyvärr hjälpte dina munskydd ingenting, tvärtom.

Men bra att det kändes tryggare i alla fall.

Smittspridningen ökar på Kanarieöarna och är nu den högsta sedan pandemin bröt ut.
Faktum är att de hjälper rätt bra, Ännu bättre om både smittbärare och mottagare använder dem. (Gift med en inom vårdsektorn.. Även FHM har backat från tidiagre uttalanden om attd ets akans evidens för dess effekt. Ett problem är dock attd e inger falsk trygghet, distans är fortfarande av stor vikt. Dessutom är ju en del (mig själv) rätt kassa på att hantera munskyddet. Man petar id et för jämnan mm.
Skall tillägga att trots denna vetskap, använder jag inte munskydd själv utöver där jag ahr krav. Dvs i Sverige på vårdinrättningar mm, samt där det starkt rekommenderas i Kollektivtrafik. Vilket jag bara åkt 1 gång sen förra året. Dock mest för att jag inte gillar det:)
Jag är inte på något sett militant. Jag umgås frekvent med folk, men på ett hyfsat kontrollerat sett. Jobbar inte hemifrån. Rest utomlands 5ggr sen utbrottet, varav 1 gång under Spaniens Lockdown i mars förra året. (Det var dock lite apokalyptiskt och skrämmande känsla).

Trots att jag levt detta under omständigheterna fria livet, så har varken jag eller någon i min familj smittats. Så jag tror att är man mycket försiktig så kan man klara sig. men Jag ser det ändå som mitt samhällsansvar att vaccinera mig, för att minimera vidare smittspridning. dessutom ökar det mina möjligheter att få fortsätta leva fritt...
Sen har man faktiskt ingen aning vem som drabbas hårt. En nära vän till mig var en av de första att drabbas hårt i Sverige, Var mycket nära att stryka med, låg nedsövd närmare 1V. 47 år, fulltränad.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
E
R Rkarlsson skrev:
Hur de gör? Fattar inte vad du vill med den frågan.
Hur kan Kina hålla sina gränser, men inte andra länder? Kanske har de bättre förutsättningar eller bättre skrämselpropaganda.

Förbindelser som HH eller bron är nog ganska ovanliga globalt sett, i princip som att resa inom samma land, EU, Schengen, sen ser vi att det funnits tillfällen då vi velat ha bättre kontroll, flyktingkrisen, då Danmark ville skydda sig från svenska gangsters samt nu med Corona.

Vi kan knappast både ha kakan och även äta den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.