992 843 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 088 inlägg
Hela stället är ett blåshålSnigla skrev:Då är det säkert ett vanligt ”blåshål” i den riktningen hos er! Kan mycket väl innebära att ni måste ha stödet kvar hela tiden. Om ni inte förändrar blåsriktningen inne på tomten.. (genom plank el plantera nytt träd.. ja nått som ändrar vindens väg).
Risken är annars att de faller tillbaka i samma riktning när ni kopplar loss dem
Vi har flera träd i omgivningen som inte lutar så jag hoppas det ska funka på sikt, men uppbindningen får sitta på plats ett bra tag.
Jag har testat liknande metoder men de har inte gett någon bestående effekt på lite större träd. Så fort du tar bort stödet återgår det till sitt tidigare läge. Tyvärr.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 088 inlägg
Vad är lite större träd i sammanhanget?C cpalm skrev:
Och hur länge hade du stöden?
Skiter det sig överväger jag att plantera nått annat där.
13th Marine skrev:
Jag skulle rotbeskära den halvmånen av rotklumpen som lutar. Så att dom rötterna som ”håller tillbaka” lutningen blir avhuggna. Men allt går, beroende på hur mycket tid man orkar lägga ned.
Ja, alltså träd som växt till sig några år, till skillnad mot något som är mer åt planta- eller skott-hållet. Misstänker att den befintliga veden är svår att påverka och det måste ske en signifikant tillväxt av stammen för att den skall fixera sig i det nya läget.13th Marine skrev:
Hade stöden i säkert 3-4 år.
I vår nuvarande trädgård blåser det också nästan alltid åt samma håll, och även om man ser till att stammen växer rakt så ser kronorna ut som Donald Trump.
Björk här, sattes stöd när de var små (kanske 15 år nu).. satt rakt när vi flyttade in.. stöd rasade på en av dem för hm.. 3 år sedan.. förra året fick jag fråga arboristen om jag jag skulle vara orolig (lutar mycket mot uthuset).. om vi skulle försöka ta hit en traktor o dra det rätt och sätta mer stöd.13th Marine skrev:
Hen tyckte att trädet var friskt, satt bra.. och det var mer praktisk störning (vår uppfart är ”under” och lastbilar med lev kan ta i vissa grenar) och estetisk störning.,
Så just nu får den vara, har ju koll. Men på två år vek den sig fint (som sagt helt friskt i övrigt.. bara blåsiga från åker.,)
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 297 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 297 inlägg
Gjort i trädgården?
Jo jag har legat på knä och med assistans av en hjälpande tass skruvat isär store "gräsklipparen" då inte riktiga orken fanns kvar.
Det visade sig att en kolvring gått av men det är väl sånt man får räkna med vart 50de år.
/ P
Jo jag har legat på knä och med assistans av en hjälpande tass skruvat isär store "gräsklipparen" då inte riktiga orken fanns kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det visade sig att en kolvring gått av men det är väl sånt man får räkna med vart 50de år.
/ P
Det tycker jag, den förtjänar lite nytändning i förhållandet.. gåvor uppskattas.Patrik440 skrev:
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 297 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 297 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 088 inlägg
Fördelen här är böjningen sker nere vid rötterna, så förhoppningsvis har jag en chans.C cpalm skrev:Ja, alltså träd som växt till sig några år, till skillnad mot något som är mer åt planta- eller skott-hållet. Misstänker att den befintliga veden är svår att påverka och det måste ske en signifikant tillväxt av stammen för att den skall fixera sig i det nya läget.
Hade stöden i säkert 3-4 år.
I vår nuvarande trädgård blåser det också nästan alltid åt samma håll, och även om man ser till att stammen växer rakt så ser kronorna ut som Donald Trump.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg
mexitegel skrev:
Hade samma känsla förra året efter växthusbygget men kom sen på att folk inte brukar räkna hem sina hobbyutgifter.
Som tröst kan jag säga att i år mognar frilandstomaterna bättre än i växthuset.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 325 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 325 inlägg
Gurkor har jag haft sen några dagar (inlägg #5840 - fattar inte hur bädda in en länk dit ) men idag mognade den första tomaten och den gav jag bort till en vän som behövde lite uppmuntran.
Så lite kan betyda så mycket. Räknar med minst tre mogna tomater till på torsdag.
Så lite kan betyda så mycket. Räknar med minst tre mogna tomater till på torsdag.