Ca 100 sniglar mindre till imorgon blev det på promenaden runt gården.
Rensat lite bladlöss ur fruktträden och kollat statusen på gårdens träd och buskar.
Här växer tomaterna också bäst utanför växthuset. Mot boningshusets östra fasad växer de bäst.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tagit rätt på några vindfällen. Släpvagnen rymmer ungefär riset från en fjärdedels tall...


Släpvagn full med grenar bredvid en nedfallen tall på ett grönt fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Toppat staketet och satt lock på stolparna :) tog dock bara en bild halvvägs in i arbetet :)
 
  • Halvfärdigt trästaket med toppade stolpar och lock, vid ett rött hus samt en gatuvy med hastighetsskylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
MaxHugo
Snigla Snigla skrev:
Det var ju inte mycket o hänga i julgranen så att säga.. :/
Hoppas på lite mer häråt.. skulle ju regna å åska i några timmar iaf (om de inte ändrat sig igen..).. samma imorgon skyltade de om (än en gång.. om de inte tagit fel!)

Men vi behöver regn.. så jag hoppas även ni får en skvätt till lite senare! (efter 16 skulle vi få)
Efter många om och men kom det! :rofl:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Hittat första tomaten som mognar i nya växthuset :love:
[bild]

Om jag har räknat rätt saknas det nu bara ca 49.999 stycken innan projektet har gått ihop sig :crysmile:.

Nåja, sen var det ju det där med happy wife - happy life också :D.
Ser inget nytt växthus…. :cool:
Ser tomaten dock!
 
Klippt buskar i regnet :/
 
  • Nyklippta buskar i en regnvåt trädgård med grusgångar och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen klippta buskar i en regnig trädgård med stig, pergola och staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyklippta buskar i en regnvåt trädgård med slingrande stenlagd gångväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fadai och 10 till
  • Laddar…
En snigel kryper genom gräset, symboliserande "kavalleriet" i diskussionsinlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välkomnat kavalleriet :D
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Frugan hittade 7 sådana på vår gräsmatta igår kväll. Vet inte vad som gör att de trivs.
 
C cdt skrev:
Frugan hittade 7 sådana på vår gräsmatta igår kväll. Vet inte vad som gör att de trivs.
De mot är en rovsnigel som äter mördarsniglar. De trivs nog där det finns bytesdjur åt dem :)
 
  • Gilla
Modski
  • Laddar…
C cdt skrev:
Frugan hittade 7 sådana på vår gräsmatta igår kväll. Vet inte vad som gör att de trivs.
Det hade nog regnat, eller var väldigt fuktigt ute.. det lockar fram alla sniglar.
Det där är en pantersnigel (också kallad leopardsnigel).

Sägs äta ”mördarsniglarnas” ägg.. och i viss mån mindre sådana sniglar också!

Jag spar dem i trädgården, men har de ont om mat kan de också gå på odlingarna (vad gör man inte om man är hungrig..) :)

.. brukar inte skada min trädgård iaf (y)

Länk: https://stick.se/skadedjur/pantersnigel/
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Nej hade varit varmt och torrt länge före igår, var först idag på em som lite regn kom. Vi brukar ha leopardsniglar här hemma men inte så många på samma gång. Oftast en 2-3 st åt gången.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Karlia
Gott om dem här också. Jo, de ger sig på odlingarna också men jag sparar dem ändå.
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Uppgraderat till lite större vattentunna
 
  • Större vattentunna ansluten till stuprör vid rödteglad husvägg med trädgårdsverktyg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
AYImages2 och 6 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Uppgraderat till lite större vattentunna
Perfekt ställe att ha den på, inte i solen liksom (y)

Däremot får man nog dra in magen om man ska gå in till källardörren hehe
 
Snigla Snigla skrev:
Perfekt ställe att ha den på, inte i solen liksom (y)

Däremot får man nog dra in magen om man ska gå in till källardörren hehe
Ja, den andra tanken har nu blivit inkopplad med en ganska ful gul slang från stupröret på andra sidan. Ska försöka snygga till det lite i framtiden (någon gång!) men tanken nu är att svepa in dem i en stor presenning för att undvika tillväxt av alger. Sedan får det bli en vår- och höstceremoni att tömma/spola tankar och koppla in och ur. Jag har även två tankar som står högre upp (kanske fem meter). Planen är att kunna pumpa överskottet till dem med en pump och sedan kunna vattna ganska mycket med självtrycket från dem: den största delen av trädgården ligger lägre. Nu har jag alltså en teoretisk kapacitet på fyra kubik, men vi får se om jag nöjer mig där. Fantasin är ju att spara så mycket vatten under den regniga tidiga våren och när det väl regnar på sommaren att jag kan vattna vad jag vill när jag vill utan att behöva få slut på det. Hur mycket vatten det egentligen kräver har jag ingen aning om. Vi får se.

Vad gäller källardörren så kan man väl lugnt säga att det blir trångt. Är kanske 40–50 cm där. Nu används utrymmet där innanför mest som ett "inneförråd" (kläder för annan säsong, en frysbox, diverse sådana där lådor som aldrig öppnas men heller inte kan slängas etc) så det är ytterst sällan det är trafik in eller ut där. Kanske ett par gånger om året. Stöldsäkert! Försök ni stjäla våra resväskor genom den dörren, men då får ni flytta två ton vatten först, hah!
 
  • Haha
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.