Snigla Snigla skrev:
Då är det säkert ett vanligt ”blåshål” i den riktningen hos er! Kan mycket väl innebära att ni måste ha stödet kvar hela tiden. Om ni inte förändrar blåsriktningen inne på tomten.. (genom plank el plantera nytt träd.. ja nått som ändrar vindens väg).

Risken är annars att de faller tillbaka i samma riktning när ni kopplar loss dem :thinking:
Hela stället är ett blåshål ;)

Vi har flera träd i omgivningen som inte lutar så jag hoppas det ska funka på sikt, men uppbindningen får sitta på plats ett bra tag.
 
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi har flera träd i omgivningen som inte lutar så jag hoppas det ska funka på sikt, men uppbindningen får sitta på plats ett bra tag.
Jag har testat liknande metoder men de har inte gett någon bestående effekt på lite större träd. Så fort du tar bort stödet återgår det till sitt tidigare läge. Tyvärr.
 
C cpalm skrev:
Jag har testat liknande metoder men de har inte gett någon bestående effekt på lite större träd. Så fort du tar bort stödet återgår det till sitt tidigare läge. Tyvärr.
Vad är lite större träd i sammanhanget?
Och hur länge hade du stöden?

Skiter det sig överväger jag att plantera nått annat där.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad är lite större träd i sammanhanget?
Och hur länge hade du stöden?

Skiter det sig överväger jag att plantera nått annat där.

Jag skulle rotbeskära den halvmånen av rotklumpen som lutar. Så att dom rötterna som ”håller tillbaka” lutningen blir avhuggna. Men allt går, beroende på hur mycket tid man orkar lägga ned. :)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad är lite större träd i sammanhanget?
Och hur länge hade du stöden?
Ja, alltså träd som växt till sig några år, till skillnad mot något som är mer åt planta- eller skott-hållet. Misstänker att den befintliga veden är svår att påverka och det måste ske en signifikant tillväxt av stammen för att den skall fixera sig i det nya läget.
Hade stöden i säkert 3-4 år.

I vår nuvarande trädgård blåser det också nästan alltid åt samma håll, och även om man ser till att stammen växer rakt så ser kronorna ut som Donald Trump.
 
  • Haha
Fadai och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad är lite större träd i sammanhanget?
Och hur länge hade du stöden?

Skiter det sig överväger jag att plantera nått annat där.
Björk här, sattes stöd när de var små (kanske 15 år nu).. satt rakt när vi flyttade in.. stöd rasade på en av dem för hm.. 3 år sedan.. förra året fick jag fråga arboristen om jag jag skulle vara orolig (lutar mycket mot uthuset).. om vi skulle försöka ta hit en traktor o dra det rätt och sätta mer stöd.

Hen tyckte att trädet var friskt, satt bra.. och det var mer praktisk störning (vår uppfart är ”under” och lastbilar med lev kan ta i vissa grenar) och estetisk störning.,

Så just nu får den vara, har ju koll. Men på två år vek den sig fint (som sagt helt friskt i övrigt.. bara blåsiga från åker.,)
 
Patrik440
Gjort i trädgården?

Jo jag har legat på knä och med assistans av en hjälpande tass skruvat isär store "gräsklipparen" då inte riktiga orken fanns kvar.
Hund som sitter på däcket av en demonterad gammal trädgårdsgräsklippare på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det visade sig att en kolvring gått av men det är väl sånt man får räkna med vart 50de år.

/ P
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Gjort i trädgården?

Jo jag har legat på knä och med assistans av en hjälpande tass skruvat isär store "gräsklipparen" då inte riktiga orken fanns kvar.
[bild]

Det visade sig att en kolvring gått av men det är väl sånt man får räkna med vart 50de år.

/ P
Det tycker jag, den förtjänar lite nytändning i förhållandet.. :cool: gåvor uppskattas.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
Snigla Snigla skrev:
Det tycker jag, den förtjänar lite nytändning i förhållandet.. :cool: gåvor uppskattas.
Ja, och på inrådan av Jesko så blir det inte bara en ny kolvring utan även borrning av cylindern till första överdimensionen så den skall nog hålla i 50 år till.

Svartvit hund bakom en gammal, smutsig cylinder med kolvring på en tidning, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ P
 
C cpalm skrev:
Ja, alltså träd som växt till sig några år, till skillnad mot något som är mer åt planta- eller skott-hållet. Misstänker att den befintliga veden är svår att påverka och det måste ske en signifikant tillväxt av stammen för att den skall fixera sig i det nya läget.
Hade stöden i säkert 3-4 år.

I vår nuvarande trädgård blåser det också nästan alltid åt samma håll, och även om man ser till att stammen växer rakt så ser kronorna ut som Donald Trump.
Fördelen här är böjningen sker nere vid rötterna, så förhoppningsvis har jag en chans. :thinking::rolleyes:
 
Hittat första tomaten som mognar i nya växthuset :love:
Första mognande röda tomaten på en gren med gröna tomater i ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag har räknat rätt saknas det nu bara ca 49.999 stycken innan projektet har gått ihop sig :crysmile:.

Nåja, sen var det ju det där med happy wife - happy life också :D.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 10 till
  • Laddar…
S
mexitegel mexitegel skrev:
Hittat första tomaten som mognar i nya växthuset :love:
[bild]

Om jag har räknat rätt saknas det nu bara ca 49.999 stycken innan projektet har gått ihop sig :crysmile:.

Nåja, sen var det ju det där med happy wife - happy life också :D.


Hade samma känsla förra året efter växthusbygget men kom sen på att folk inte brukar räkna hem sina hobbyutgifter. ;)

Som tröst kan jag säga att i år mognar frilandstomaterna bättre än i växthuset. :crysmile::rofl:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag föreslog att frugan skulle odla hasch istället för snabbare återbetalning :crysmile:.
 
  • Gilla
  • Haha
beqen och 5 till
  • Laddar…
J
mexitegel mexitegel skrev:
Jag föreslog att frugan skulle odla hasch istället för snabbare återbetalning :crysmile:.
Och om inte annat får ni lite egentid :)
 
  • Haha
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Gurkor har jag haft sen några dagar (inlägg #5840 - fattar inte hur bädda in en länk dit :worried:) men idag mognade den första tomaten och den gav jag bort till en vän som behövde lite uppmuntran.
Så lite kan betyda så mycket. Räknar med minst tre mogna tomater till på torsdag.
 
  • Gilla
80-talshus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.