En hel del av det du nämner är redan otillåtet. Körning på barmark med motorfordon är helt förbjudet. På snö får det bara ske när det inte orsakar skada. Att trampa ner plantor är inte heller tillåtet. Eller att vara i vägen för skogsbruket.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
B
D Daniel 109 skrev:
En hel del av det du nämner är redan otillåtet. Körning på barmark med motorfordon är helt förbjudet. På snö får det bara ske när det inte orsakar skada. Att trampa ner plantor är inte heller tillåtet. Eller att vara i vägen för skogsbruket.
Ja visst, jag vet!
Men många som jag träffat menar på att det ingår i allemansrätten och att få rättsväsendet till att ingripa verkar lönlöst ointreserade

• Gilla
zappo.engstrom
  • Laddar…
P
T ToRy skrev:
Nord123: Förutom att jag kan hålla med om att storskalig bärplockning på privat (annans) mark känns något tveksam och kanske borde regleras på något sätt, vad är det mer i allemansrätten du tycker är inskränkande mot egendomsskyddet?
Det är väl självklart att allemansrätten är en inskränkning av äganderätten? Allt som gör att fastighetsägaren inte har fullständig bestämmanderätt över sin fastighet är inskränkningar. Det finns många sådana inskränkningar förutom allemansrätten och alla finns av mer eller mindre goda anledningar.

P
B nord123 skrev:
Ja visst, jag vet!
Men många som jag träffat menar på att det ingår i allemansrätten och att få rättsväsendet till att ingripa verkar lönlöst ointreserade
Då är det där du bör sätta in dina krafter. Att argumentera för avskaffandet av allemansrätten kommer inte att leda till något.

B nord123 skrev:
Ja visst, jag vet!
Fast frågan var ju vad i allemansrätten du tycker inskränker äganderätten. Att då ta upp en massa saker som är förbjudna är inget svar på frågan.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
B
useless useless skrev:
Fast frågan var ju vad i allemansrätten du tycker inskränker äganderätten. Att då ta upp en massa saker som är förbjudna är inget svar på frågan.
Allemansrätten är inte definierad det är största problematiken och kan inte övertrumfa egendomskyddet som den är inskriven oavsett i grundlagen?

useless useless skrev:
Fast frågan var ju vad i allemansrätten du tycker inskränker äganderätten.
Naturligtvis kan man se det som en inskränkning i äganderätten att man exempelvis måste acceptera att "allmänheten" plockar bär eller överhuvudtaget befinner sig på den fastighet man äger.

B
Alfredo Alfredo skrev:
Naturligtvis kan man se det som en inskränkning i äganderätten att man exempelvis måste acceptera att "allmänheten" plockar bär eller överhuvudtaget befinner sig på den fastighet man äger.
Särskilt när de trampar ner åker eller skogsplantering bryter upp vägbommar, skräpar ner och kör vilse med trafikfarliga bilar.
Samt att det inte går prata med dessa som inte förstår svenska språket.
Det förekommer en hel del stölder runt detta också

Redigerat:
Allt detta är redan olagligt. Ja inte att ha bristande språkunskaper då...

B nord123 skrev:
Särskilt när de trampar ner åker eller skogsplantering bryter upp vägbommar, skräpar ner och kör vilse med trafikfarliga bilar.
Fast detta är olika former av brott eller misstag (kör vilse) och har egentligen inget med allemansrätten att göra.

B
Alfredo Alfredo skrev:
Fast detta är olika former av brott eller misstag (kör vilse) och har egentligen inget med allemansrätten att göra.
Detta görs ju under allemansrättens godtyckliga tolkningar.
Omöjligt att få rättsväsendet att förstå eller göra något de jagar hellre mopeder eller bältesllsa bilförare men ej bälteslösa överlastade trafikfarliga och obesiktad bäruppköparen bilar

B nord123 skrev:
Omöjligt att få rättsväsendet att förstå eller göra något de jagar hellre mopeder eller bältesllsa bilförare men ej bälteslösa överlastade trafikfarliga och obesiktad bäruppköparen bilar
Men vad skulle skillnaden vara om inte allemansrätten fanns? Om polisen hellre jagar mopedister så lär de väl fortsätta med det?

Mikael_L
B nord123 skrev:
Det känns inte som att du egentligen vill ha bort allemansrätten (inga av de problem du upplever kommer försvinna för det), utan mer verkar det som att du vill ha rätten att skjuta ihjäl människor (och säkert djur också) som befinner sig på din mark.
Har jag uppfattat det rätt?

B
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det känns inte som att du egentligen vill ha bort allemansrätten (inga av de problem du upplever kommer försvinna för det), utan mer verkar det som att du vill ha rätten att skjuta ihjäl människor (och säkert djur också) som befinner sig på din mark.
Har jag uppfattat det rätt?
Du har helt missuppfattat saken.
Var hittar du lagtexten som beskriver vad allemansrätten innebär?
Du ska inte lägga ”hittepåord” som jag aldrig skrivit eller menat för att nedvärdera andra eller mig.
”Skämmes ta dig FAANN”

Redigerat:
P pmd skrev:
Det är väl självklart att allemansrätten är en inskränkning av äganderätten? Allt som gör att fastighetsägaren inte har fullständig bestämmanderätt över sin fastighet är inskränkningar. Det finns många sådana inskränkningar förutom allemansrätten och alla finns av mer eller mindre goda anledningar.
Håller med till viss del. Jag borde formulerat frågan som jag menade den. "Vad är inskränkande på så vis att markägaren hindras att själv nyttja marken eller blir bestulen på potentiell vinst." Att folk rör sig i skogen hindrar inte att ägaren avverkar. Att Asta 72 plockar 10 liter lingon hindrar inte ägaren från att plocka större delen av bären själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.