Maria T Maria T skrev:
Sen var det ju det här med brevlåda vs postlåda - inte ens Postnord vet alltså att lådan där jag som privatperson tar emot post, heter postlåda. Den gula, alternativt blå lådan, där jag lägger ett frankerat brev som ska till min moster/brevvän/skattemyndigheten heter Brevlåda. Om jag skulle få 200 meter till en sån skulle jag jubla, nu har jag runt 2 km :rofl:
Posten har nog koll på benämningen. Det är författaren till artikeln vi kommenterar som kallar postlådor för brevlådor.

Vad gäller dubbla postlådor, en för morgontidning och en annan för post, kan du ju alltid kontakta tidningsbudet och fråga hur de gör och resonerar.

Här i trakten delas morgontidningen oftast ut vid tomtgräns, om låda finns, ibland i lådställ och är det längre än tre mil från tidningens samlingspunkt så går morgontidningen med Postnord och kan då delas ut på eftermiddagen.

Jiji Jiji skrev:
Haha, här bär post nord inte ut paket. De har alltid en ny spännande förklaring till det. Bäst hittills var att vi inte "bodde vid farbarväg".
Antagligen inbillar jag mig bara att vi bor helt omgiven av breda, asfalterade, statliga och kommunala vägar. Numer beställer jag inte hemkörning eftersom jag ändå får gå och hämta paket.
Det är ungefär likadant här.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Menar ni att ni faktiskt får post varannan dag fortfarande ? ..those where the days..

Jag är glad om jag får post fler än en gång i veckan numera, ibland får man inte ens det, sen när dom orkar masa sej ut nån gång i mitten av nästa vecka så fyller dom brevlådan med 1,5 veckas postskörd.

Iaf så känner jag lite att jag kanske skulle vilja flytta på lådorna, jag har i dagsläget min låda på utsidan av mitt staket, alltså på MIn tomt.. Tyvärr sitter även fem av mina grannars lådor där, kan inte riktigt bestämma mej om det är värt fördelen att ha nära till brevlådan att även ha grannarna springandes där (eller mer ofta, stannandes med bil)

Tur jag har trevliga grannar, annars hade det nog inte varit värt det.

hsd
Jaja snart har Danskarna avvecklat posten helt, så jag flyttar inte lådan ,den får stå där den står
Tidning å annat kommer att landa rätt och förmodligen kommer bring med flera att leverera post i min låda

• Gilla
Pin
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Menar ni att ni faktiskt får post varannan dag fortfarande ? ..those where the days..

Jag är glad om jag får post fler än en gång i veckan numera, ibland får man inte ens det, sen när dom orkar masa sej ut nån gång i mitten av nästa vecka så fyller dom brevlådan med 1,5 veckas postskörd.
Själv är jag glad om jag slipper få post. Det enda som brukar landa i lådan nu för tiden är direktadresserad reklam, skräppost och någon enstaka faktura.
Väldigt sällan något som faktiskt är värt den 6 sekunder långa promenaden ToR.

Maria T Maria T skrev:
Personligen kan jag absolut tänka mig att gå 200 meter till postlådan men ska jag behöva ha ytterligare en låda vid tomten där jag kan få morgontidningen levererad? Jag har fasiken ingen lust att gå 2x200 meter i ottan :mad:
Nu var det ju högst 200 meter. Du kanske har turen att få lådstället precis utanför din tomtgräns. Skulle tro att en väldigt stor andel som bor i villaområden som byggts i någorlunda nutid redan har det på detta vis. Tyvärr ogillar folk förändring och har man inte haft det så är det otänkbart att få det på detta vis. Och ja, man får med största sannolikhet tidningen i samma låda.

Jag tycker personligen att det också kan krävas att landsbygdsboende ska ställa ut sina brevlådor i ett lådställ vid infarten från närmsta stora väg. Spar på miljön, vägar samt chaufförer som nervöst behöver köra flera kilometer på smala, dåligt skottade, vägar under vintern.

Maria T
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Nu var det ju högst 200 meter. Du kanske har turen att få lådstället precis utanför din tomtgräns. Skulle tro att en väldigt stor andel som bor i villaområden som byggts i någorlunda nutid redan har det på detta vis. Tyvärr ogillar folk förändring och har man inte haft det så är det otänkbart att få det på detta vis. Och ja, man får med största sannolikhet tidningen i samma låda.
Det område jag bor i består i stort sett av en väg (rundslinga) med 60 hushåll, samt fyra mindre vägar som blindtarmar från denna slinga, totalt i området ca 110 hushåll. Jag tycker inte att en lång radda med postlådor ska sitta utanför någon specifik tomt, men här finns både obebyggt och skog så gott om plats att välja något av flera ställen att låta oss ställa upp våra lådor. Det måste gå att förankra dem [lådorna] och kunna vara av den storlek som de flesta har nu vid sina tomter, veckolådor. Jag bor ungefär hälften av sträckan in på vägslingan och skulle inte ha något problem om så vore att lådorna sattes vid in/utfarten även om jag då får 500 meter att gå, men jag hävdar ff att den där morgontidningen vill jag ha så nära huset som möjligen, och definivt inte behöva trava den sträckan i ösregn eller yrsnö. Morgontidningens utdelning har inget som helst med PostNord att göra här i Stockholmsförort.

Redigerat:
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Jag tycker personligen att det också kan krävas att landsbygdsboende ska ställa ut sina brevlådor i ett lådställ vid infarten från närmsta stora väg. Spar på miljön, vägar samt chaufförer som nervöst behöver köra flera kilometer på smala, dåligt skottade, vägar under vintern.
Vad räknar du som ”närmsta större väg? Innan de gick bort hade mina farföräldrar sin brevlåda i ett lådställ med ca 5-7 andra samlat ungefär mitt mellan dessa hushåll. De hade då ca 300 m till lådan. Det innebar fortfarande ca 1 km till närmsta asfalterade väg. Om de asfalterade vägen kan räknas som större ställer jag mig lite tveksamt till, bitvis var den så smal att den saknade mittlinje.

Mina föräldrar har idag ett samlingsställ utanför sin infart. Den granne med låda där som bor längst ifrån har ca 500 m till lådan.

Min poäng är att på landsbygden är samlingsställ redan ett faktum på många ställen och skulle det bli regel att man skulle behöva ha lådan max 200 meter från tomten skulle många få flytta lådan närmare.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Å andra sidan är faktiskt inte Postnord helt omänskliga. Även om de gärna ser att det blir lådsamlingar överallt, pga miljöskäl och tidseffektivisering, så går det faktiskt att få behålla sin låda vid tomtgräns eller få den flyttad dit om den nu är i en lådsamling. Men då krävs att man är rörelsehindrad pga handikapp eller hög ålder.

Alltså rörelsehindrad på riktigt, det går inte att som 25-åring säga att du har ont i foten eller inte orkar gå mer än tio meter och därför kräver att din postlåda ska sitta på farstukvisten.

Så det går att få undantag men räkna med att det krävs goda argument och lite förhandlingar med Postnord först.

Jag kan gå med på flytt av brevlåda, men det ska i så fall inbrottssäkert samt på kameraövervakad plats och det ska gå att installera sensor så man vet när man fått post så man slipper gå dit i onödan (som man har det idag trots låda vid tomtgräns). Eller om Postnord hittar på en låda och gratis tjänst som löser det med ex push-notiser i deras app automatiskt. De vet ju redan vid sortering om man ska få post, och när deras bil passerat en ställ med lådor.

Ska man göra det själv behöver man krångla med egen sensor 200m bort. Det låter en en sån sensor behöver klara 500-1000m för att vara på den säkra sidan för störningar, objekt i vägen etc. Nån sån radio har jag inte i drift idag så det blir ju ett krångel och merkostnad att skaffa bara för en enda sensor.

bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Jag kan gå med på flytt av brevlåda, men det ska i så fall inbrottssäkert samt på kameraövervakad plats och det ska gå att installera sensor så man vet när man fått post så man slipper gå dit i onödan (som man har det idag trots låda vid tomtgräns). Eller om Postnord hittar på en låda och gratis tjänst som löser det med ex push-notiser i deras app automatiskt. De vet ju redan vid sortering om man ska få post, och när deras bil passerat en ställ med lådor.

Ska man göra det själv behöver man krångla med egen sensor 200m bort. Det låter en en sån sensor behöver klara 500-1000m för att vara på den säkra sidan för störningar, objekt i vägen etc. Nån sån radio har jag inte i drift idag så det blir ju ett krångel och merkostnad att skaffa bara för en enda sensor.
Har du sensorer och kameror som övervakar din postlåda idag? Och är din nuvarande låda inbrottssäker?

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Jag får post flera gånger per dag, ibland. Dels vanliga postnord-brevbäraren, dels brevbäraren med grönt. Och så kommer post mitt i natten, jag gissar att det är tidningsbudet som delar ut den.

hsd
Keiller Keiller skrev:
Har du sensorer och kameror som övervakar din postlåda idag? Och är din nuvarande låda inbrottssäker?
Det är väl inte relevant.

hsd
jarlh jarlh skrev:
Jag får post flera gånger per dag, ibland. Dels vanliga postnord-brevbäraren, dels brevbäraren med grönt. Och så kommer post mitt i natten, jag gissar att det är tidningsbudet som delar ut den.
Här får man tidning strax innan tuppen gal
Postbilen kan man ställa klockan efter
De övriga är inte etablerade här är ännu

hsd hsd skrev:
Det är väl inte relevant.
Jo, jag tycker det. Om nu personen ifråga inte har övervakning 24/7 på en olåst postlåda i nuläget varför då kräva övervakning, sensorer, appar och inbrottssäker låda om han skulle få lådan flyttad till ett lådställ en bit bort?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.