23 094 läst · 154 svar
23k läst
154 svar
Postnord ska kunna kräva flytt av brevlåda
Till vilket pris som helst? För det är ju enbart det detta handlar om, vilken kostnad är vi beredda att betala för att få posten hem till tomtgräns/ytterdörr?J js6033 skrev:
Om posten skapar ett system med lådor som är tillgängliga dygnet runt men låsta och bara öppnas av mottagaren och som paket och brev får plats i och där man vet när man har något att hämta i lådan (att alla som "öppnar" facket skickar en ping till en app) så man inte själv får gå och vittja lådan så skulle jag köpa läget. Måste vara hyggligt nära hemmet. Finns ju sådana lösningar redan för paket. Att bara sätta en rad obevakade vanliga brevlådor som fylls med reklam och skit skulle jag inte uppskatta.
Men vi måste även tänka på våra äldre som inte kan / orkar gå så långt, så kanske kan de få posten utkörd säg 2 gånger i veckan till dörren. Dvs välja, direkt leverans i skåp eller fördröjd leverans hem.
Men vi måste även tänka på våra äldre som inte kan / orkar gå så långt, så kanske kan de få posten utkörd säg 2 gånger i veckan till dörren. Dvs välja, direkt leverans i skåp eller fördröjd leverans hem.
Där fick du faktiskt fram en poäng.Dan_Johansson skrev:
Alla ytor som inte används till något här, så som små miniplättar som då tillhör kommunen används till snöröjning. Dvs all snö de röjer trycks upp på dessa plättar.
Vem röjer snön från brevlådorna då? Privat mark kan de ju glömma här. Finns inte en lämplig trädgård någonstans. Och skulle de tex ta vid en trottoar bredvid vårt kvarter så uppstår då problemet med vandalism då det är ett gåstråk för glada fulla ungdomar. Snöröjningen på den delen av min tomt tillhör trafikverket och det hela vägen genom byn.
Så vart de skall ställa det blir nog ett problem.
Det är skandalöst om det du beskriver sker. Och jag misstror dig inte.F FruNilsson skrev:
Posten skulle fundera på att lägga ut sin kärnverksamhet på entreprenad. Kanske företag som Foodora, DHL eller liknande skulle kunna hantera postdistributionen med såväl lönsamhet som kundnöjdhet. Vem vet?
De kan ju inte justera ner nivån på servicen mer, för det innebär att de får sluta köra ut helt och hållet och sparka all personal.tveksamt skrev:
eftersom postnord inte verkar kunna vara ett lönsamt bolag till trots billiga chaufförer från östländer (lastbilar för import/export) så finns det väl ingen annan utväg.
Någon annan får ta över.
Jag tycker att de ska få att kärva ny position av brevlådan OM de betalar för en ny låsbar brevlåda av hyfsad kvalité som inte går att enkelt bryta sig in i.
Vill de inte pynta för en ny brevlåda får de helt enkelt finna sig i att dela ut där nuvarande finns.
Vill de inte pynta för en ny brevlåda får de helt enkelt finna sig i att dela ut där nuvarande finns.
Klart de kan, det är ju det vi diskuterar här. De vill kunna kräva att postlådan ska samlas i grupper upp till 200 m från där man bor.R Rkarlsson skrev:De kan ju inte justera ner nivån på servicen mer, för det innebär att de får sluta köra ut helt och hållet och sparka all personal.
eftersom postnord inte verkar kunna vara ett lönsamt bolag till trots billiga chaufförer från östländer (lastbilar för import/export) så finns det väl ingen annan utväg.
Någon annan får ta över.
De vill justera frekvensen på utdelningen till att ske mer sällan.
Det stora problemet kom väl när posten gick ihop med posten i Danmark, om jag inte förstått fel så kostar den danska sidan mycket mer än den tillför, varför det nu måste sparas mycket på den svenska sidan.
Redan för flera år sen var portointäkterna mindre än kostnaderna för att dela ut breven.tveksamt skrev:
Och eftersom ingen vill betala för att bibehålla eller utöka servicen får Posten anpassa den.
Intressant att alla tycks skylla allt elände på Postnord. Hos oss är det Citymail/Nollbring som stoppar posten i slumpmässigt utvalda lådor, ibland tom i fel kommun, och låter Postnord ta kritiken!
Egentligen ska vi väl inte vara förvånade. Allt som i god anda ska konkurrensutsättas har ju gett sämre service till högre kostnader; Taxi, Bilprovning, Posthantering, Skolor och så vidare
Sen kan vi ju fundera på om någon egentligen vill återgå till det gamla monopolet (som fungerade)
Egentligen ska vi väl inte vara förvånade. Allt som i god anda ska konkurrensutsättas har ju gett sämre service till högre kostnader; Taxi, Bilprovning, Posthantering, Skolor och så vidare
Sen kan vi ju fundera på om någon egentligen vill återgå till det gamla monopolet (som fungerade)
Jag har kära minnen från uppväxten när man skulle hämta paket, 2 km till närmsta postkontor, aldrig mindre än en timme att stå i kö, och ingen ac på sommaren i den överfulla lokalen.
Så lång fallhöjd kvar tills servicen är lika dålig som på 80-90 taket..
Så lång fallhöjd kvar tills servicen är lika dålig som på 80-90 taket..
Det ligger väldigt mycket i det du skriver. Jag upplever ungefär samma sak. De flesta breven vi får från myndigheter går via citymail och då är kvaliten sämre. Posten gör ett bra jobb, åtminstone där jag bor. Jag har då inget att klaga på.ÅkeSun skrev:Intressant att alla tycks skylla allt elände på Postnord. Hos oss är det Citymail/Nollbring som stoppar posten i slumpmässigt utvalda lådor, ibland tom i fel kommun, och låter Postnord ta kritiken!
Egentligen ska vi väl inte vara förvånade. Allt som i god anda ska konkurrensutsättas har ju gett sämre service till högre kostnader; Taxi, Bilprovning, Posthantering, Skolor och så vidare
Sen kan vi ju fundera på om någon egentligen vill återgå till det gamla monopolet (som fungerade)
Själv skulle jag inte ha något emot en återgång till monopolet, särskilt vad gäller infrastrukturen, från posthantering, telefoni och eldistribution, till järnväg och vägar.
Från en gång i veckan till en gång i månaden?tveksamt skrev:Klart de kan, det är ju det vi diskuterar här. De vill kunna kräva att postlådan ska samlas i grupper upp till 200 m från där man bor.
De vill justera frekvensen på utdelningen till att ske mer sällan.
Det stora problemet kom väl när posten gick ihop med posten i Danmark, om jag inte förstått fel så kostar den danska sidan mycket mer än den tillför, varför det nu måste sparas mycket på den svenska sidan.
Privatiseringen visar sitt fula ansikte. När det en gång i tiden var en viktig del av samhället till att ingen bryr sig riktigt.
Ja de skulle aldrig gå ihop med DK.