23 094 läst · 154 svar
23k läst
154 svar
Postnord ska kunna kräva flytt av brevlåda
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 611 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 611 inlägg
PostNord är inte det minstaR Rkarlsson skrev:
Staten (60 % svenska staten och 40 % danska) som helägare av PostNord borde väl kunna bry sig?R Rkarlsson skrev:
Här har posten redan för länge sedan lagt ut delar av sin kärnverksamhet på andra företag. Först kommer Bring eller City Mail, som delar ut brev som kommer med en viss regelbundenhet; tidskrifter, fakturor från elbolaget och Telia, med mera. Efter en liten stund kommer då den gula bilen från Posten.(Ibland kommer de samtidigt.) Jag frågade en brevbärare en gång hur det hängde ihop, men han förstod det inte heller. Om denna ordning hade varit lönsam, skulle väl Posten gå med en nätt vinst.taxationistheft skrev:
Och om vi tänker oss alla brevlådor skall vara låsbara, hur skall de då förankras? Här har vi en gemensam ställning för en grupp brevlådor, så det klarar sig för vår del.
Men tillåt mig påminna om att en låsbar brevlåda kan stjälas i sin helhet, om den inte sitter fast med dolda bultar, Om jag bodde bara 150 meter längre söderut, skulle jag behöva gjuta fast en brevlådestolpe i betong. Då kommer jag i konflikt med närmaste husägare, som lagt begränsningskabeln till sin robotgräsklippare minst en meter utanför tomtgränsen, i den statliga marken. Så kommer jag med spett och spade och skottkärran full med betong. Då blir det kalabalik.
Men tillåt mig påminna om att en låsbar brevlåda kan stjälas i sin helhet, om den inte sitter fast med dolda bultar, Om jag bodde bara 150 meter längre söderut, skulle jag behöva gjuta fast en brevlådestolpe i betong. Då kommer jag i konflikt med närmaste husägare, som lagt begränsningskabeln till sin robotgräsklippare minst en meter utanför tomtgränsen, i den statliga marken. Så kommer jag med spett och spade och skottkärran full med betong. Då blir det kalabalik.
Posten har inte lagt ut några delar av verksamheten dom konkurrensutsattes 1994 på ojämna villkor. Alla som ville fick leverera brev, men bara posten var tvungna att leverera A-post över natten.
Citymail hoppade på tåget och fick en del kontrakt. Om dom lyckades? Tror inte det. Men dom fick nästan ingen kritik, för alla "visste" att det var posten som var inkompetent.
Med dagens upphandlingsregler sätter lägsta anbudet standarden det är därför många stora brevskickare tvingas anlita företag som inte omfattas av kravet att leverera post på rimlig tid.
Citymail hoppade på tåget och fick en del kontrakt. Om dom lyckades? Tror inte det. Men dom fick nästan ingen kritik, för alla "visste" att det var posten som var inkompetent.
Med dagens upphandlingsregler sätter lägsta anbudet standarden det är därför många stora brevskickare tvingas anlita företag som inte omfattas av kravet att leverera post på rimlig tid.
Ja det är synd att de inte bryr sig längre. Jag hade inte koll på ägarförhållandet. Pinsamt att både Sverige och DK: stat kör på låglönebolag i öst. De bör sikta på att anställa svenska och danska åkare till 100%N Nalleman64 skrev:
Att en upphandling för brev utlämning känns väl sådär , då man inte lovar leverans av brev.ÅkeSun skrev:Posten har inte lagt ut några delar av verksamheten dom konkurrensutsattes 1994 på ojämna villkor. Alla som ville fick leverera brev, men bara posten var tvungna att leverera A-post över natten.
Jeg kan se at jeg er på linje med flere: Først og fremmest må det være et krav at PostNord kører posten ud.
Alt for meget bliver afleveret ved nærmeste afhentningssted (i mit tilfælde Ica). Men det er helt galt når de sætter store pakker 30 km væk på et lager uden for en større by og kræver 250kr for fornyet udbringning (de havde aldrig forsøgt at bringe den ud overhovedet).
Alt for meget bliver afleveret ved nærmeste afhentningssted (i mit tilfælde Ica). Men det er helt galt når de sætter store pakker 30 km væk på et lager uden for en større by og kræver 250kr for fornyet udbringning (de havde aldrig forsøgt at bringe den ud overhovedet).
Inga låsbara brevlådor jag har sett klarar av att stå emot ett kobein (kofot/bräckjärn/extranyckel, kärt barn har många namn).C Cider skrev:Och om vi tänker oss alla brevlådor skall vara låsbara, hur skall de då förankras? Här har vi en gemensam ställning för en grupp brevlådor, så det klarar sig för vår del.
Citymail har gått i konkurs ett flertal gånger om jag inte är felinformerad. Men det är bara att köra vidare, för det är viktigare med en fri marknad än en fungerande sådan.ÅkeSun skrev:Posten har inte lagt ut några delar av verksamheten dom konkurrensutsattes 1994 på ojämna villkor. Alla som ville fick leverera brev, men bara posten var tvungna att leverera A-post över natten.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 360 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 360 inlägg
Personligen kan jag absolut tänka mig att gå 200 meter till postlådan men ska jag behöva ha ytterligare en låda vid tomten där jag kan få morgontidningen levererad? Jag har fasiken ingen lust att gå 2x200 meter i ottan
Sen var det ju det här med brevlåda vs postlåda - inte ens Postnord vet alltså att lådan där jag som privatperson tar emot post, heter postlåda. Den gula, alternativt blå lådan, där jag lägger ett frankerat brev som ska till min moster/brevvän/skattemyndigheten heter Brevlåda. Om jag skulle få 200 meter till en sån skulle jag jubla, nu har jag runt 2 km
Sen var det ju det här med brevlåda vs postlåda - inte ens Postnord vet alltså att lådan där jag som privatperson tar emot post, heter postlåda. Den gula, alternativt blå lådan, där jag lägger ett frankerat brev som ska till min moster/brevvän/skattemyndigheten heter Brevlåda. Om jag skulle få 200 meter till en sån skulle jag jubla, nu har jag runt 2 km
Haha, här bär post nord inte ut paket. De har alltid en ny spännande förklaring till det. Bäst hittills var att vi inte "bodde vid farbarväg".pacman42 skrev:
Antagligen inbillar jag mig bara att vi bor helt omgiven av breda, asfalterade, statliga och kommunala vägar. Numer beställer jag inte hemkörning eftersom jag ändå får gå och hämta paket.
Det var just detta vi testade innan vi köpte vår låsbara låda. Min man är ganska smal om armarna, och han fick ner hela armen i de flesta lådor. Till slut köpte vi en modell där inkastet bara är 3 centimeter högt. Det sitter en liten extra plåtkant innanför också. Vilket i sin tur begränsar antalet försändelser som går ner där. De som ser ut att vara lite för tjocka, får vi åka och hämta.K Klicka skrev: