23 098 läst · 154 svar
23k läst
154 svar
Postnord ska kunna kräva flytt av brevlåda
Nja. Nu funkar det ju inte riktigt så.R Rkarlsson skrev:Fast det är väl det lastbilarna är till för? Att leverera till postombud (hemköp, kiosken) och brevbärarna är till för att bära brev.
Även om paketet får plats i brevlådan så går det utan att passera brevlådan till tjollen.
Har nog aldrig haft ett enda paket i min låda, på sin höjd minimala från apotek eller något.
De kunde åtminstone få en elmoppe i varje samhälle som innefattar xxx antal lådor så de inte kör runt med bensin/diesel.
Allt hänger på vilken tjänst du beställt eller avsändaren beställt.
- Brev, varubrev där leverans till dörr ingår och skicka hem, ems och express går via brevbärarkontoren och delas ut hos kundens postadress. I de fall försändelsen är för stor (leverans till dörr levereras oavsett enligt kundens/avsändarens önskemål) går till närmaste ombud.
-Skicka lätt, mypack collect går direkt till ombud via logistik.
-paket kan gå till både postadress och till ombud via logistik.
Sen har du alla andra budfirmor som erbjuder liknande tjänster. Tex DHL har både hem, box eller ombud.
En elmoppe rymmer för lite och det är därför PostNord kör med elbilar (ombyggda golfbilar) där det är möjligt. Ett enda paket som har leverans till dörr kan vara lika stort som längd+bredd+djup=90cm. Har du fem såna paket så har du en trave med paket som mäter 0,45 kubikmeter. 450 liter.
Sen att du inte har ett paket betyder inte så mycket. Du utgör bara en av 1100 hushåll (så stora är slingorna), om du bor i storstadsregionerna, 30 paket om dagen innebär att ungefär att mindre än 3% har beställt paket som kommer den dagen. På en månad har 60% beställt ett paket som går via brevbäraren. Sedan är det minst lika mycket som går via logistik. Sen har du de andra aktörerna.
Det är så sjukt mycket paket folk beställer idag och sen undrar man varför de fysiska paketen går omkull.
Vi handlar för 300 miljarder över nätet i Sverige per år. Det är 30 tusen kronor per person och år.
Översätter du det i att varje paket har ett snittvärde på runt 1000 kr per paket så innebär det 30 paket per person och år. Dvs 300 miljoner paket årligen.
Redigerat:
Jag gissar att du menar "och sen undrar man varför de fysiska butikerna går omkull".Silver78 skrev:Nja. Nu funkar det ju inte riktigt så.
Allt hänger på vilken tjänst du beställt eller avsändaren beställt.
- Brev, varubrev där leverans till dörr ingår och skicka hem, ems och express går via brevbärarkontoren och delas ut hos kundens postadress. I de fall försändelsen är för stor (leverans till dörr levereras oavsett enligt kundens/avsändarens önskemål) går till närmaste ombud.
-Skicka lätt, mypack collect går direkt till ombud via logistik.
-paket kan gå till både postadress och till ombud via logistik.
Sen har du alla andra budfirmor som erbjuder liknande tjänster. Tex DHL har både hem, box eller ombud.
En elmoppe rymmer för lite och det är därför PostNord kör med elbilar (ombyggda golfbilar) där det är möjligt. Ett enda paket som har leverans till dörr kan vara lika stort som längd+bredd+djup=90cm. Har du fem såna paket så har du en trave med paket som mäter 0,45 kubikmeter. 450 liter.
Sen att du inte har ett paket betyder inte så mycket. Du utgör bara en av 1100 hushåll (så stora är slingorna), om du bor i storstadsregionerna, 30 paket om dagen innebär att ungefär att mindre än 3% har beställt paket som kommer den dagen. På en månad har 60% beställt ett paket som går via brevbäraren. Sedan är det minst lika mycket som går via logistik. Sen har du de andra aktörerna.
Det är så sjukt mycket paket folk beställer idag och sen undrar man varför de fysiska paketen går omkull.
Vi handlar för 300 miljarder över nätet i Sverige per år. Det är 30 tusen kronor per person och år.
Översätter du det i att varje paket har ett snittvärde på runt 1000 kr per paket så innebär det 30 paket per person och år. Dvs 300 miljoner paket årligen.
Summan av det hela är att vi kan lägga ner brevlådorna och hämta allt i kiosken. Dock är inte kiosken så himla glada av för mycket.Silver78 skrev:Nja. Nu funkar det ju inte riktigt så.
Allt hänger på vilken tjänst du beställt eller avsändaren beställt.
- Brev, varubrev där leverans till dörr ingår och skicka hem, ems och express går via brevbärarkontoren och delas ut hos kundens postadress. I de fall försändelsen är för stor (leverans till dörr levereras oavsett enligt kundens/avsändarens önskemål) går till närmaste ombud.
-Skicka lätt, mypack collect går direkt till ombud via logistik.
-paket kan gå till både postadress och till ombud via logistik.
Sen har du alla andra budfirmor som erbjuder liknande tjänster. Tex DHL har både hem, box eller ombud.
En elmoppe rymmer för lite och det är därför PostNord kör med elbilar (ombyggda golfbilar) där det är möjligt. Ett enda paket som har leverans till dörr kan vara lika stort som längd+bredd+djup=90cm. Har du fem såna paket så har du en trave med paket som mäter 0,45 kubikmeter. 450 liter.
Sen att du inte har ett paket betyder inte så mycket. Du utgör bara en av 1100 hushåll (så stora är slingorna), om du bor i storstadsregionerna, 30 paket om dagen innebär att ungefär att mindre än 3% har beställt paket som kommer den dagen. På en månad har 60% beställt ett paket som går via brevbäraren. Sedan är det minst lika mycket som går via logistik. Sen har du de andra aktörerna.
Det är så sjukt mycket paket folk beställer idag och sen undrar man varför de fysiska paketen går omkull.
Vi handlar för 300 miljarder över nätet i Sverige per år. Det är 30 tusen kronor per person och år.
Översätter du det i att varje paket har ett snittvärde på runt 1000 kr per paket så innebär det 30 paket per person och år. Dvs 300 miljoner paket årligen.
Så summan av att postkontoren försvann är att det blev mindre miljövänligt och mer komplicerat. I med allt skall delas ut med bil. Här är det dieselbil. I stan är de moppebilarna med skåp och flakmopeder.
Förenklande hade varit att paketen som är en viss storlek hämtas på ombud, allt annat delas ut som idag, vid villor och i trappuppgångar, då hade de kunnat bli mer miljövänliga i samma sväng med att utdelaren tar en cykel.
Att sätta lådorna ihop vid radhusområden är väl rätt självklart då många ändå parkerar utanför området. Och om de ej gör så blir ändå gamlingar drabbade av det.
Vi måste ju redan åka till återvinningen för att bli av med skräpet, nästan dagligen. Sedan skall man handla ett par gånger i veckan. Man skall ta sig till jobbet också.R Rkarlsson skrev:Summan av det hela är att vi kan lägga ner brevlådorna och hämta allt i kiosken. Dock är inte kiosken så himla glada av för mycket.
Så summan av att postkontoren försvann är att det blev mindre miljövänligt och mer komplicerat. I med allt skall delas ut med bil. Här är det dieselbil. I stan är de moppebilarna med skåp och flakmopeder.
Förenklande hade varit att paketen som är en viss storlek hämtas på ombud, allt annat delas ut som idag, vid villor och i trappuppgångar, då hade de kunnat bli mer miljövänliga i samma sväng med att utdelaren tar en cykel.
Att sätta lådorna ihop vid radhusområden är väl rätt självklart då många ändå parkerar utanför området. Och om de ej gör så blir ändå gamlingar drabbade av det.
Med detta så är det ingen större skillnad att hämta posten hos ett ombud/box också. Problemet är ju för pensionärerna som exempelvis kan behöva ta bussen för att ta sig till återvinningen. Bara jag får en SMS-notifikation så skulle jag faktiskt tycka att det är en fördel med centaliserad posthantering faktiskt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 179 inlägg
Har redan postlådeställ
OnT: Bor i ett gammalt område som alltid haft samlade brevlådor (gissar från 60-70talet).
Nu har jag turen (eller oturen beroende på hur man vill se det) att ha lådorna framför huset.
För att lokalägarna vägrar att sänka hyran?pacman42 skrev:
OnT: Bor i ett gammalt område som alltid haft samlade brevlådor (gissar från 60-70talet).
Nu har jag turen (eller oturen beroende på hur man vill se det) att ha lådorna framför huset.
Ni har inte sopsortering? Vi har 4 facks och de sväljer det mesta. Det stora bråtet samlar man i mindre nogräknat utrymme för att köra då och då =)pacman42 skrev:Vi måste ju redan åka till återvinningen för att bli av med skräpet, nästan dagligen. Sedan skall man handla ett par gånger i veckan. Man skall ta sig till jobbet också.
Med detta så är det ingen större skillnad att hämta posten hos ett ombud/box också. Problemet är ju för pensionärerna som exempelvis kan behöva ta bussen för att ta sig till återvinningen. Bara jag får en SMS-notifikation så skulle jag faktiskt tycka att det är en fördel med centaliserad posthantering faktiskt.
Handla mat gör nog de flesta i byn just i byn, förutom vi som handlar via nätet på maxi i stan.
Då kräver jag att posten delas ut med maxis utlämning när jag hämtar maten. Tro inte jag tänker köra inom stadskärnan för att hämta kuvert som kanske innehåller addresserad reklam (enda stället med postboxar ligger mitt i smeten utan parkering och långt att gå)
Till jobbet kör jag inte förbi någon med postbox.
Äsch, Sverige har en stolt tradition av att försämra (effektivisera?) de stora institutionernas tjänster. På banken kunde man förr - hör och häpna! - både lämna in och ta ut pengar. Till och av en människa! Butikerna som inte tar emot pengar utan bara ettor och nollor blir bara fler och fler. På macken kunde man förr fråga personalen vilket tändstift som passade till ens bil och de kunde hjälpa en att justera ett felriktat helljus och ställa en svajig tomgång! Idag har majoriteten av personalen förmodligen inget körkort.
Att posten inte kommer hem till en och dessutom inte kommer hem till en mer än varannan dag är ju bara en naturlig utveckling (avveckling?). Kanske ett steg på väg till det sant papperslösa samhället! Okej, det är inte så mycket papper i sedlar men några trän överlever väl...
Ps. Jo, fyllde femtio för knappt två veckor sen... Ds.
Att posten inte kommer hem till en och dessutom inte kommer hem till en mer än varannan dag är ju bara en naturlig utveckling (avveckling?). Kanske ett steg på väg till det sant papperslösa samhället! Okej, det är inte så mycket papper i sedlar men några trän överlever väl...
Ps. Jo, fyllde femtio för knappt två veckor sen... Ds.
Ingen hemsortering annat än brännbart/komposterbart (men det senare har man ju hanterat hemma tidigare också).R Rkarlsson skrev:Ni har inte sopsortering? Vi har 4 facks och de sväljer det mesta. Det stora bråtet samlar man i mindre nogräknat utrymme för att köra då och då =)
Handla mat gör nog de flesta i byn just i byn, förutom vi som handlar via nätet på maxi i stan.
Då kräver jag att posten delas ut med maxis utlämning när jag hämtar maten. Tro inte jag tänker köra inom stadskärnan för att hämta kuvert som kanske innehåller addresserad reklam (enda stället med postboxar ligger mitt i smeten utan parkering och långt att gå)
Till jobbet kör jag inte förbi någon med postbox.
Ingen hemkörning av mat, bor för långt ut (för få grannar), jag får hämta maten på affären ändå.
I närheten av närköpet är vart jag tror att postboxarna kommer att hamna (i mitt fall 6km bort).
Det här med lådsamlingar började ju införas i stor skala redan för 15-20 år sen i stora delar av landet och det har ju bara varit en tidsfråga innan hela Sverige "drabbas" av att inte få posten utdelad vid tomtgränsen.
Jag har full förståelse för att Posten vill göra fler lådsamlingar, det finns en del skrattretande exempel, t.ex ett bostadsområde i närheten med en samling radhus som har lådan vid varje ingång, postisen får stanna till 40 gånger var tredje meter, för att dela ut post. Och det på en sorts innergårdar med smala vägar, som är avsedda för de boende att gå på till parkeringen.
Det görs på tre olika ställen i det bostadsområdet, totalt 120 lådor. Att inte Posten redan gjort lådsamlingar där är obegripligt. Fast det är väl folk som protesterat mot att få hämta posten 100 meter längre bort, där de slänger soporna och parkerar bilarna.
Jag har full förståelse för att Posten vill göra fler lådsamlingar, det finns en del skrattretande exempel, t.ex ett bostadsområde i närheten med en samling radhus som har lådan vid varje ingång, postisen får stanna till 40 gånger var tredje meter, för att dela ut post. Och det på en sorts innergårdar med smala vägar, som är avsedda för de boende att gå på till parkeringen.
Det görs på tre olika ställen i det bostadsområdet, totalt 120 lådor. Att inte Posten redan gjort lådsamlingar där är obegripligt. Fast det är väl folk som protesterat mot att få hämta posten 100 meter längre bort, där de slänger soporna och parkerar bilarna.
Redigerat:
Aha. Ni kommer få det. Så då slipper ni köra varje dag och sorterar i de tunnor hemma =)pacman42 skrev:Ingen hemsortering annat än brännbart/komposterbart (men det senare har man ju hanterat hemma tidigare också).
Ingen hemkörning av mat, bor för långt ut (för få grannar), jag får hämta maten på affären ändå.
I närheten av närköpet är vart jag tror att postboxarna kommer att hamna (i mitt fall 6km bort).
Jag har inte hemkört, hämtar vid utlämning i stan när de öppnar, dvs postfacken har inte öppet.
Tvingar de oss på att ha lådan någon annanstans än framför huset så skall de få slippa dela ut alls =) Deras förlust blir det då de inte kan dela ut reklam heller vilket är deras ena inkomst.
Tror inte vi får sopsortering hemma, vi har just fått dessa tunnorna.R Rkarlsson skrev:Aha. Ni kommer få det. Så då slipper ni köra varje dag och sorterar i de tunnor hemma =)
Jag har inte hemkört, hämtar vid utlämning i stan när de öppnar, dvs postfacken har inte öppet.
Tvingar de oss på att ha lådan någon annanstans än framför huset så skall de få slippa dela ut alls =) Deras förlust blir det då de inte kan dela ut reklam heller vilket är deras ena inkomst.
Rörande posten så tror jag ändå att de flesta skulle acceptera att få den där man har paketutlämningen idag. Jag funderar på att installera avkänning om det är något i lådan då jag inte orkar gå och kolla 50m bort längs vägen i onödan heller (åt fel håll naturligtvis och på vintern är det lite obehagligt med bilarna som passerar väldigt nära).