3 396 794 läst · 18 267 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Fortsätter att tälja när hustrun ser på tv, sakta sakta, en bra bit kvar. Blir inte så ofta eftersom hon tittar på dumburken typ en gång i månaden..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
J JFrisk skrev:Kanske inte gjort med någon maskin idag, snarare förra året. Men väl nyligen åter på plats.
Sambon ville ha stag för att hålla uppe filt över pallkragarna. Skissade upp och skrev ut (ABS).[bild] [bild] [bild]
Hållare i kombination med VP-rör. Kanske inte bästa val för uv-strålningen men klarade i alla fall förra säsongen.
Kanonlösning och ett tecken på att 3D-skrivare sakta men säkert hittar sin plats i vardagslivet för hemmapulare.
Kör allt utomhus i ASA (UV-beständigtistället) för ABS (inte UV.beständigt) och faktiskt allt mer för prototyptillverkningen också. ASA har en hel del fördelar vs ABS även om de också är väldigt lika i sina egenskaper men dyrare att köpa och kräver mer värme vid utskrift.
MEN printade ca 30-isch staketfästen 2018 i ABS som varit utomhus sen dess och i år fick jag printa 3 nya (kanske tre till som håller på att ge med sig). Tror dina fästen fungerar utmärkt i ABS och tar du in när inte väven behövs mer så är det ju bra. Inte hela världen att printa några lite titt som tätt. De där kostar kanske max mellan 5-10 kr att printa st i material?
@Frustrator lyssna inte på denna typ av dumheter, jag är med dig broder! Ackumulering för sakens skull, men också för att man inte vill vara begränsad av något annat än sin fantasi.Niklasloow skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Hobbysnickare
· skaraborg
· 341 inlägg
Gjort en ställbar cirkelmall. Centrumhålen sitter i en ”släde” som löper i spår. Indexeras med en m6 gängstång. Fast i skivan och ändras med lång, och skivmutter på släden. Markerar jag en sida på långmuttern så är det enkelt att justera fräscentrum exakt på sjättedels millimetern.
Har letat igenom ekförrådet för att hitta meningslösa ändar efter grenar och kvistar som jag hyvlat till önskad tjocklek.
Börjar med att fräsa innerradien. Ytterhörnen har jag fräst ner så att festooltvingar inte hindrar arbetet.
Fräser sedan profil på kanten.
Har två hål i mallen som sitter cc 29,5mm. Använder ett 16mm stål, så när jag flyttar till nästa hål kan jag fräsa loss en list som är 13,5 mm bred.
Blir glaslister till ett av mina pågående projekt.
Fördelen med justermöjligheten är att jag nu kan ställa om ytterradien exakt 16mm (stål 16) och göra ett anhåll med rätt innerradie så att det blir enkelt att gera ihop med de raka listerna.
Mvh Findus
Logga in
Skapa konto
Har letat igenom ekförrådet för att hitta meningslösa ändar efter grenar och kvistar som jag hyvlat till önskad tjocklek.
Börjar med att fräsa innerradien. Ytterhörnen har jag fräst ner så att festooltvingar inte hindrar arbetet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har två hål i mallen som sitter cc 29,5mm. Använder ett 16mm stål, så när jag flyttar till nästa hål kan jag fräsa loss en list som är 13,5 mm bred.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fördelen med justermöjligheten är att jag nu kan ställa om ytterradien exakt 16mm (stål 16) och göra ett anhåll med rätt innerradie så att det blir enkelt att gera ihop med de raka listerna.
Mvh Findus
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 213 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 213 inlägg
Smart lösning.findus42 skrev:Gjort en ställbar cirkelmall. Centrumhålen sitter i en ”släde” som löper i spår. Indexeras med en m6 gängstång. Fast i skivan och ändras med lång, och skivmutter på släden. Markerar jag en sida på långmuttern så är det enkelt att justera fräscentrum exakt på sjättedels millimetern.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Mvh Findus
Jag brukar göra sånt där i cnc:n.
Jag gick lös med vinkelslipen på en skrotad stekpanna. Skar ut botten för att få en gjutjärnsplatta på nya spisen med induktionshäll. Jag vill kunna hålla ugnsformar i porslin varma och kanske köra min gamla moka kaffemaskin som är gjord i aluminium.
/Höghus
/Höghus
Logga in
Skapa konto
Hur lyckas man få en gjutjärnspanna så dålig att man måste skrota den?Höghus skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 652 inlägg
Man kapar den med vinkelslip.
Skämt åsido, fyller inte en faktisk gjutgärnspanna den där funktionen bättre än bara en losskapad botten? Den måste ju vara lättare att hantera med ett handtag.
Skämt åsido, fyller inte en faktisk gjutgärnspanna den där funktionen bättre än bara en losskapad botten? Den måste ju vara lättare att hantera med ett handtag.