344 207 läst · 380 svar
344k läst
380 svar
Tips för tralläggning!
Gillar tanken med handöverfräs då jag personligen har lite lätt för att överarbeta saker Men jag har som föregående talare använt fil och/eller sandpapper för att runda till kanterna lite, speciellt där trallbrädan möter en fris/kjol. Där trallbräda möter trallbräda har jag bara slipat till lite med sandpapper runt om...samt oljat in ändträtR roli skrev:
Tänkte mer för att få fiskbensparketten.fgo skrev:
Tänker att en 45mm bred regel funkar ju inte för att ha något att fästa i när man lägger dom sådär. Hade varit grymt om man fick till den lösningen men genom att använda dolda skruv verktyg.
Att skruva underifrån tror jag tyvärr inte på. Då sitter trallbrädan bara fast i gängan, inget huvud på skruven som kan hålla nere brädan när den vill vrida sig.
Men hoppas jag har fel och det håller för dig. Grymt snyggt var det iaf!
Tack!C crazytok skrev:Tänkte mer för att få fiskbensparketten.
Tänker att en 45mm bred regel funkar ju inte för att ha något att fästa i när man lägger dom sådär. Hade varit grymt om man fick till den lösningen men genom att använda dolda skruv verktyg.
Att skruva underifrån tror jag tyvärr inte på. Då sitter trallbrädan bara fast i gängan, inget huvud på skruven som kan hålla nere brädan när den vill vrida sig.
Men hoppas jag har fel och det håller för dig. Grymt snyggt var det iaf!
Varje trallbit är ju väldigt kort. Tror den är 650 mm om jag inte minns fel. Det gör ju att vridningen är begränsad. Använde ej trallskruv, tog behandlad träkruv med större huvud.
Vill du ha mer att skruva i sån kan man lägga en 120x45 istället, och använda dolt skruvsystem.
Ok, låter ju iofs väldigt bra!fgo skrev:
Ja det är ju faktiskt ingen dum idé! Funderar på om jag ska göra det just vid den utan där vi ska ha pergola/paviljong. Hade ju blivit ett väldigt trevligt inslag!
Hur gör du för att hålla ”raka” snygga linjer, tänker att det borde vara lätt att det drar iväg åt nått håll om man bara utgår från en distans mellan varje bräda. Gissar att du drog linjer på 28x120 som du sedan kunde följa med fiskbenstrallen?
Helt rätt.C crazytok skrev:Ok, låter ju iofs väldigt bra!
Ja det är ju faktiskt ingen dum idé! Funderar på om jag ska göra det just vid den utan där vi ska ha pergola/paviljong. Hade ju blivit ett väldigt trevligt inslag!
Hur gör du för att hålla ”raka” snygga linjer, tänker att det borde vara lätt att det drar iväg åt nått håll om man bara utgår från en distans mellan varje bräda. Gissar att du drog linjer på 28x120 som du sedan kunde följa med fiskbenstrallen?
Drog en linje på varje 28x120.
Då får du centrum på varje fiskben ska skära linjen.
Första pilen är viktigast. Använde en stor justerbar vinkel jag hittade på lidl. Resten av pilarna skruvade jag var 5e bräda har jag för mig. Då kunde jag jämka lite mellan dessa.
Det som är lite bökigt att räkna på är var pilarna hamnar och hur avslutningen mot frisen ska stämma. Viktigt att ha räta hörn. Tror det blir svårt att få de snyggt annars.
Delade upp läggningen i tre sektionen pga formen.
Två kvadrater på 3x3m och en kil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Syns lite av det här.
Skarven mot stolpen var lite svår att få till. Då frisen från alla delar möttes där.
estwing skrev:Hejsan!
mycket prat om hur man lägger trallen här på forumet.
tänkte ge lite tips för er som lägger er altan för första gången m.m.!d^_^b
jag lägger alltid av första raden på paketet avtrall jag får till jobbet som utförs. VARFÖR??
den har oftast torkat mer samt den kan skilja i nyans alltså lite brunare. dessa trallbrädor används ifall inte trallen skulle räcka lr att man kan i värsta fall ha den till inklädnader m.m.
Se till att ni alltid får årets skörd av trall då den är nytryckt å våt. är så ej fallet, be dom hämta högen och få en ny!!:@
att lägga ett trallgolv ÄR inte lätt, är altangolvet långt d.v.s att ni måste lägga både 3,4,5 brädor i längd ja då krävs det noggrannhet.
på en rad kan hela kittet skeva iväg.
jag mäter ALLTID varje trallbäda då den varierar i stl d.v.s 11,9-12,4 mm i bedd.
allt e beroende på hur årsringarna är i trallbrädan, juh tätare desto smalare bräda då den ej suger åt sig lika mycket.
lägger jag första trallen å den är 12,2 mm ja då måste jag ha samma bredd hela vägen ut.
RENSÅGA JÄMT VARJE ÄNDSKARV!!!
mät varje meter och slå med snörslån så ni har en riktlinje att mäta ifrån, skulle det dra iväg nån cm så kan ni justera genom att lägga nån mm springa emellanåt.
trallen skall ALLTID slås ihop då får ni era springor som ni vill ha 2-4 mm när trallen torkar!!!
lägges den med en spik lr tumstock emellan ja då kan ni dubbla springavståndet.
använd impregnerings olja vid alla ändträ för att motverka sprikbildning.
Många vill slippa få en klyvd bräda in mot husväggen och där kan jag givetvis hålla med.
men oftast är ej huset spikrakt så det krävs att man får klyva och då får man det tätt och fint.
annat fall så kan man börja från huset och gå ut för att sedan mäta in golvbjälkarna å kapa dom rätt så trall hamnar vad jag tycker är ett kanonmått 3 cm utanför.
varför jag nämner 3 cm är att om man har ett brutet hörn och ej har nån fris så får man tralländar att kapa av.
har du då räckesstolpar och trallen skall kapas ,ja släpper du då 3 cm så går cirkelsågen förbi stolparna.
när ni lägger så för guds skull lägg nu inte varannan skarv på bjälken för att spara in matrial m.m utan kör löpande. när man går upp på altan så skall du ej kunna se ett mönstr av trallen utan allt skall flyta ihop.
sen den eviga frågan om kärnan upp lr ner???
här kan bara jag säga av min erfarenhet att den lägges som sur gubbe.
en trallbräda beter sig som hux flux , alltså den böjer sig som tycke å smak.
man får en finare yta med kärnan nedåt vilket jag tycker är det viktigaste.
givetvis finns det kassa ytor på sur gubbe uppåt me men då lägger jag glad gubbe den raden ut givetvis.
summa sumarum: lägg den finaste ytan då blir ni nöjda!!d^_^b
att göra en fris runt om tycker jag ser väldigt trevligt ut å framförallt stilrent då inga ändskarvar syns.
bestäm er för 1-3 brädor, lägg ut å kika hur ert tycke å smak är.
sen gör ni ramen sist av allt. VARFÖR??
lättast då man skickar ut alla ändar för att sedan mäta in 1-3 brädor som ni valt för att sedan slå med snörslån å kapa av allt med cirkelsågen, lägg dit frisen å gira ihop å skruva fast.
trallskruven?
finns en uppsjö av sortiment av detta.
står att det är rostfria men ta en magnet å fastnar skruve ÄR det inte rostfritt utan bara behandlade. skruvas det med dessa kan du få en mörk ring på trallen av dessa.
använd A4 klassad trallskruv.d^_^b
skruvningen, det gör ni sist av allt. vid läggning så dubbelskruvar ni alltid alla ändskarvar
samt att sätta nån på mitten av brädan.
när all läggning e klar så tar ni snörslån å slår varje bjälke.
färgen ni skall använda är gul lr vit. EJ ULTRA BLÅ LR RÖDq(;^p DÅ DENNA FÄRG KAN BITA IN I TRÄET.
skruva trallen med 57 mm A4 skruv om du lägger (28x120mm trall) lr 75 mm A4 skruv vid (34x145 trall).
hoppas detta verkligen kan sudda ut lite frågor för er läggning, alltså mycket att tänka på men gör man detta ja då har man ett snyggt golv.
har ni läst ända hit ner får jag säga att jag blir glad för det blev mycket text här.
har ni oklarheter så fyll på härunder så vi kan lösa det för er!
alla har olika synpunkter så alla tycker ej lika!
mvh
snickar estwing
Mycket bra guide, har kommit så långt att jag snart ska börja lägga trallen, men jag blir inte klok på hur jag ska lägga trallens skarvar i det inringade området för att den inte ska bli varnnan skarv på samma golv regel. Altandelen är 5,7 meter från vägg, och ut, har 4,2 meters trall
det blir ju varannan hel och och varannan halv bräda om jag lägger löpande och börjar med den jag avsluta med.. altså typ bara skarvar ute i kanterna och inget i mitten...
kan inte någon rita upp hur man ska få slumpmässiga skarvar?
det blir ju varannan hel och och varannan halv bräda om jag lägger löpande och börjar med den jag avsluta med.. altså typ bara skarvar ute i kanterna och inget i mitten...
kan inte någon rita upp hur man ska få slumpmässiga skarvar?