Varför ljuger du om mig?
Det är inte trevligt. Och det jag skrev var ett direkt citat från en namngiven myndighet som noterat att var tredje brand 2019 berodde på elfel.
Jag vet inte riktigt hur du får det till att var tredje husägare inte får ut någon försäkringsersättning. Det vore bra om du berättar det.
Bra också om du slutar vara oförskämd och ljuga om andra forumdeltagare.

M Markarbetaren skrev:
Men nu har iaf. olssonX upplyst om att vart tredje brandskadefall så får inte husägaren ut ersättning:rofl:

• Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
Alldeles för få, av den här tråden att döma. I Danmark krävs numera ett elbesiktningscertifikat vid husförsäljning. På samma sätt som det krävs energibesiktning här alltså.
Det lär ha funnits handfasta anledningar till det kravet.
Det finns förslag om samma sak i Sverige. Jag tycker det vore en bra grej. Folk har ibland inga hämningar när det gäller att skruva el själva och krav på fullständig besiktning vid försäljning skulle bromsa problemet eftersom det skulle slå mot säljarens plånbok.

useless useless skrev:
Hur många hus som säljs har helt nydragen och fullständigt dokumenterad el? Vem betalar för att dra om all el i huset inför en försäljning?

E El-Löken66 skrev:
Handdukstorkar är inget att leka med. Borde nog inte få tillverkas med jordanslutning som är kopplat till det åtkomliga, hoppas tillverkarna tänker till här.

Lägg gärna upp länk till utredning /dom.
Min kopplade jag ur direkt när vi flyttade in, bra hängare dock

OlssonX OlssonX skrev:
Alldeles för få, av den här tråden att döma. I Danmark krävs numera ett elbesiktningscertifikat vid husförsäljning. På samma sätt som det krävs energibesiktning här alltså.
Det lär ha funnits handfasta anledningar till det kravet.
Det finns förslag om samma sak i Sverige. Jag tycker det vore en bra grej. Folk har ibland inga hämningar när det gäller att skruva el själva och krav på fullständig besiktning vid försäljning skulle bromsa problemet eftersom det skulle slå mot säljarens plånbok.
På vilket sätt skulle det bromsa hemmapuleri menar du?
Besiktningen måste ju oavsett göras och betalas för.
Snarare öka eftersom man kommer behöva byta ut allt gammal jox och se till o ha en modern anläggning.

Obligatoriska besiktningar skulle vara bra för att motverka det dåliga hempulet. Folk som kan göra rätt kan fortsätta att hempula.

• Gilla
Johan_ och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
OlssonX OlssonX skrev:
I Danmark krävs numera ett elbesiktningscertifikat vid husförsäljning.
Om man köper ett ruckel som man bara tänker riva för att sen bygga nytt så känns det lite onödigt att behöva bekosta en besiktning.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Handdukstorkar är inget att leka med. Borde nog inte få tillverkas med jordanslutning som är kopplat till det åtkomliga, hoppas tillverkarna tänker till här.

Lägg gärna upp länk till utredning /dom.
Det är ett nybygge, cirka 190 lägenheter, där detta inträffat i minst 3 av lägenheterna, så nu uppmanas samtliga hyresgäster att stänga av handdukstorken tills att det är utrett. Ärendet är rätt nytt då artikeln är 5 dagar gammal. Vet inte om det är anmält till ESV eller inte. Kanske låter man bara byggaren fixa och så låter man det passera, eller så anmäler man, jag har ingen aning. Jag tycker att det ska anmälas. Om inte detta anmäls undrar jag vad som skall anmälas.
Det är möjligt att handdukstorkar är farliga saker, det har jag ingen kunskap om, men att en elektriker installerar och lämnar det så att folk får kraftiga stötar känns helt galet, det borde ha upptäckts tycker jag.

M
OlssonX OlssonX skrev:
Varför ljuger du om mig?
Det är inte trevligt. Och det jag skrev var ett direkt citat från en namngiven myndighet som noterat att var tredje brand 2019 berodde på elfel.
Jag vet inte riktigt hur du får det till att var tredje husägare inte får ut någon försäkringsersättning. Det vore bra om du berättar det.
Bra också om du slutar vara oförskämd och ljuga om andra forumdeltagare.
Ljuger? Du skrev ju detta själv!!! Sluta fara med osanningar och komma med idiotiska påhopp!
Citat OlssonXX
”Nu vägrar man bara betala ersättning när det brunnit i felaktiga fasta installationer.
Var tredje brand i bostad beror på elfel (Elsäkerhetsverkets statistik 2019).”

useless useless skrev:
Obligatoriska besiktningar skulle vara bra för att motverka det dåliga hempulet. Folk som kan göra rätt kan fortsätta att hempula.
Precis, jag föreslog det men jäklar där fick jag på pälsen.

M Markarbetaren skrev:
Ljuger? Du skrev ju detta själv!!! Sluta fara med osanningar och komma med idiotiska påhopp!
Citat OlssonXX
”Nu vägrar man bara betala ersättning när det brunnit i felaktiga fasta installationer.
Jag brukar aldrig be om en länk men nu skulle jag vilja ha en för jag har ju skrivit någon helt annan statistik för jag hittar bara om elolyckor

Redigerat:
M
K kortis skrev:
Jag brukar aldrig be om en länk men nu skulle jag vilja ha en för jag har ju skrivit någon helt annan statistik
Inlägg #343 kläckte OlssonXX ur sig nått om detta.

Hen hävdar saker som verkar taget helt ur luften och har absolut noll fakta bakom. Jag orkar inte diskutera mer med människan.:rofl:

Fairlane Fairlane skrev:
Det är ett nybygge, cirka 190 lägenheter, där detta inträffat i minst 3 av lägenheterna, så nu uppmanas samtliga hyresgäster att stänga av handdukstorken tills att det är utrett. Ärendet är rätt nytt då artikeln är 5 dagar gammal. Vet inte om det är anmält till ESV eller inte. Kanske låter man bara byggaren fixa och så låter man det passera, eller så anmäler man, jag har ingen aning. Jag tycker att det ska anmälas. Om inte detta anmäls undrar jag vad som skall anmälas.
Det är möjligt att handdukstorkar är farliga saker, det har jag ingen kunskap om, men att en elektriker installerar och lämnar det så att folk får kraftiga stötar känns helt galet, det borde ha upptäckts tycker jag.
Skulle vara intressant att få reda på vem som var TE och vilka firmor de anlitat för eljobben
Bo 01 i Malmö är ett lysande exempel på vad resultatet blir när billigast möjliga firmor anlitas
Finns mycket som inte följer den standard som vi har här
Men eftersom man inte är villig att betala priset för kvalitet så blir det som det blir
För att ingen ska missförstå så finns det bra hantverkare från alla länder, men de kostar därefter

• Gilla
guggen
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Inlägg #343 kläckte OlssonXX ur sig nått om detta.

Hen hävdar saker som verkar taget helt ur luften och har absolut noll fakta bakom. Jag orkar inte diskutera mer med människan.:rofl:
Hittade nu något men det säger något helt annat än du skrev
  • Minst 25 % av elolyckorna i hemmen orsakas av fel i fasta elinstallationer, exempelvis eluttag, troligen mer eftersom andelen okänd orsak är 30 %, och här är ju gamla 100 åriga ledningar, glappkontakt o allt möjligt, undrar om just hemmapulandet står för 1% el 2% av detta

Du drar egna slutsatser som inte har något att göra med det jag berättade för dig att Elsäkerhetsverket sammanställt för 2019.
•Brand på grund av elfel i bostad: var tredje.
•Brand i bostad på grund av felaktig installation: nekas ersättning av f-bolag.
Du kanske skulle säga hej till din inre Dunnig-Kruger istället för att vara oförskämd mot andra forumdeltagare?
Bara ett förslag. Jag avslutar här.

M Markarbetaren skrev:
Citat OlssonXX
Jag skeiver som sagt inte att

M Markarbetaren skrev:
Citat OlssonXX

OlssonX OlssonX skrev:
Du drar egna slutsatser som inte har något att göra med det jag berättade för dig att Elsäkerhetsverket sammanställt för 2019.
•Brand på grund av elfel i bostad: var tredje.
•Brand i bostad på grund av felaktig installation: nekas ersättning av f-bolag.
Du kanske skulle säga hej till din inre Dunnig-Kruger istället för att vara oförskämd mot andra forumdeltagare?
Bara ett förslag. Jag avslutar här.

Jag skeiver som sagt inte att
Fast nu var det ju saxat från just elsäkerhetsverket. Läs här.
https://www.elsakerhetsverket.se/om...nder-i-bostaders-fasta-elinstallationer-okar/

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.