JanneJanne123
E El-Löken66 skrev:
samtidigt får du ha i minnet att vissa delar är långt svårare.
Gud så spännande, vilka moment i en elektrikers vardag är svårare än att skapa kärnkraft? Enda jag kan komma på är att förklara Ahlsells prismodell.

• Haha
  • Gilla
RoAd och 14 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
vissa saker Elektrikern företar sig inte är jämförbara med att skapa kärnkraft, samtidigt får du ha i minnet att vissa delar är långt svårare.
Vilka delar av en elektrikers arbete är "långt svårare" än att skapa kärnkraft? :thinking: Hålla rimliga materialpriser kanske? :rofl:

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det brukar dröja cirka 10 år innan den tickande bomb denna typ av hempuleri kan utgöra briserar.
Detta kan, och ska, hjälpas med förebyggande underhåll. Återkom med rapport.
Sant att vissa saker Elektrikern företar sig inte är jämförbara med att skapa kärnkraft, samtidigt får du ha i minnet att vissa delar är långt svårare.
Och vad är det för underhåll som krävs? Återkom med rapport till oss som inte får utföra så vi vet vad det är som skall ”beställas”.

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Alfredo Alfredo skrev:
Vilka delar av en elektrikers arbete är "långt svårare" än att skapa kärnkraft? :thinking: Hålla rimliga materialpriser kanske? :rofl:
Stora hjärnor tänker lika sägs det ju :rofl:

• Haha
  • Gilla
  • Älska
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Här har du en rapport
Den sa ju inget av vad som kan hända efter 10 år som du tog upp i ett tidigare inlägg. Det enda som jag ser som krav är att man tittar efter att allt är helt och i så fall ser till att det "repareras" om det ser trasigt ut. Annars inget då....

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Här har du en rapport :
Fast där står egentligen inget om "vad det är för underhåll som krävs". I princip står det bara "Det är du som innehavare av en elanläggning som enligt lag ansvarar för att dina fasta elinstallationer är säkra och inte utgör risk för olyckor eller skador." Huvuddelen av sidan handlar mest om "lagformalia" kring elinstallationsföretag.

Så vad konkret anser du att en normal villaägare bör göra för att uppfylla sitt ansvar och hålla sin elanläggning säker? Att "okulärbesiktiga" och byta ut uppenbart trasiga saker är förhoppningsvis självklart men mer än det?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det brukar dröja cirka 10 år innan den tickande bomb denna typ av hempuleri kan utgöra briserar.
Detta kan, och ska, hjälpas med förebyggande underhåll. Återkom med rapport.
Sant att vissa saker Elektrikern företar sig inte är jämförbara med att skapa kärnkraft, samtidigt får du ha i minnet att vissa delar är långt svårare.
Eftersom jag bara gått 2årig fordons o ingen el så förklara gärna vad som kommer efter 10år o inte efter 10sek elr 10 dar!?

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
E
P ptlf skrev:
Eftersom jag bara gått 2årig fordons o ingen el så förklara gärna vad som kommer efter 10år o inte efter 10sek elr 10 dar!?
Blir nästan kortare att beskriva vad som inte kan gå fel.
Sälj inte dig själv kort, det är inte många idag som är duktiga med fordon, där ingår ju även lite el också.

Men går du genom med jämna mellanrum lite enkla kontroller så kan du nog sova lugnare.

Testa jordfelsbrytare minst två gånger per år.
Okulär besiktiga alla åtkomliga delar av anläggningen.
Ternografera eller kolla temperatur på andra sätt, gärna även vintertid.
Spänn över och kolla så allt sitter korrekt anslutet med rätt moment.
Kolla så dina schemor och gruppförteckningen är uppdaterade och tydliga.
Kolla i synnerhet utrymmen med el där det är nära naturlig nollpotential. (Badrum, ute, bastu. Mm.)
Belastning över dina tre faser.
Kontinuitetsmätning.
Isolationsprovning.
Test av jordfelsbrytares responstid ute i anläggningen.
För impedans, läs vattenkokarmetoden.
Spänningsmätning samt tolkning av värdena under olika tidpunkter.
Vagabonderande strömmar.
Behov av att utjämna potential på särskilda platser. Har jag isolerad miljö och är denna uppfylld där den ska?
Behov av Åskledare, jordlina, jordtag, överspänningsskydd.
Anslutna apparatarer.

Bara lite av det som ingår att titta på då du nu faktiskt köpt dig en elanläggning som du är personligt ansvarig för, fast att det är dina nära och kära eller efterträdare som drabbas.

Någon gång då och då kan du ju även tillkalla proffs för en ordentlig översyn.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Kolla i synnerhet utrymmen med el där det är nära naturlig nollpotential. (Badrum, ute, bastu. Mm.)
Håller med så här långt!

E El-Löken66 skrev:
Här kan det nog finnas ett behov. Många "brända uttag" skulle säkert kunna undvikas med lite kontroller av anslutningar. Dock ett rätt omfattande arbete om detta ska göras på alla "kopplingspunkter". Alla eluttag, alla takarmaturer, alla dosor osv... Sen skriker väl halva Byggahus högt om man ens antyder att det är bra att lyfta på locket till centralen och "kontrolldra" någon gång emellanåt... :surprised:

E El-Löken66 skrev:
Kontinuitetsmätning.
Isolationsprovning.
Vagabonderande strömmar.
Behov av att utjämna potential på särskilda platser. Har jag isolerad miljö och är denna uppfylld där den ska?
Tror extremt få vanliga villaägare gör något av detta i en befintlig villaanläggning. Det mesta känns även väldigt överdrivet.

E El-Löken66 skrev:
Vad ska proffset göra utöver allt det som räknats upp ovan? :thinking: Tycker redan din lista omfattar en extremt ordentlig översyn!

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Här har du en rapport :
[länk]
Länge leve elföretagens lobying och den oligopolliknande marknaden i Sverige, det skulle vara intressant med en jämförelse med elolyckor från övriga Europa, har någon överklagat några av reglerna till EU domstolen?

• Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
E elmont skrev:
Gäller det inte alla arbeten att det ställs vissa minimikrav för att få utföra arbetet? OCH för att få jobba som elektriker ställs inga särskillt höga krav men för att få vara elinstallatör är kraven lite högre, men inte högre än att vem som helt kan klara av kraven.
Jag har otaliga gånger påpekat att det är skillnad på att vara installatör och elektriker men det verkar som att många tror att det alltid är så. Det KAN vara samma men oftast är det två helt skilda saker.
Ja men bilmekeri, snickeri och rörmokeri får alla utföra — men det finns ju naturligtvis väldigt goda argument för att anlita en bilmekaniker, snickare och rörmokare ändå.

En elektriker kan ju göra många saker otroligt mycket bättre, snyggare och snabbare än en hemmapulare som en själv.

Men det många vänder sig mot är att det ska vara ett extremt tabu att göra minsta lilla åtgärd hemma som har med elen att göra.

Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Är det rimligt att vem som helst för göra vilka reparationer som helst med bilen som har 350 häst å väger 2 ton och placera den på vägen utan någon kontroll alls (förutom årligen), men knappt byta en säkring utan att lägga tio lax på en elektriker?

Det har blivit helt galet på grund av inkompetenta svaga politiker och starka yrkesföreningarna, enligt min mening...

• Gilla
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Blir nästan kortare att beskriva vad som inte kan gå fel.
Sälj inte dig själv kort, det är inte många idag som är duktiga med fordon, där ingår ju även lite el också.

Men går du genom med jämna mellanrum lite enkla kontroller så kan du nog sova lugnare.

Kontinuitetsmätning.
Isolationsprovning.
Vagabonderande strömmar.
Anslutna apparatarer.

Bara lite av det som ingår att titta på då du nu faktiskt köpt dig en elanläggning som du är personligt ansvarig för, fast att det är dina nära och kära eller efterträdare som drabbas.

Men allt det där borde jag väl kolla också om än jag haft en elektriker som gjort allt eller menar du att det är bara efter 10år det kan hända nåt om det är en hempulare? Jordfelsbrytare kollar jag då o då men inte det andra, jag har dragit åt med lika rätt moment som vilken riktig elektriker som helst törs jag nog säga iaf

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E
P ptlf skrev:
Men allt det där borde jag väl kolla också om än jag haft en elektriker som gjort allt eller menar du att det är bara efter 10år det kan hända nåt om det är en hempulare? Jordfelsbrytare kollar jag då o då men inte det andra, jag har dragit åt med lika rätt moment som vilken riktig elektriker som helst törs jag nog säga iaf
Spelar ingen roll om det så är Påven som installerat hos dig, du har ansvaret oavsett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.