89 293 läst · 469 svar
89k läst
469 svar
Dra el själva?
Alla har ju olika behov. När du väl känner din anläggning behöver du ju inte fokusera på övriga delar, bara lite exempel jag gav.Alfredo skrev:Håller med så här långt!
Här kan det nog finnas ett behov. Många "brända uttag" skulle säkert kunna undvikas med lite kontroller av anslutningar. Dock ett rätt omfattande arbete om detta ska göras på alla "kopplingspunkter". Alla eluttag, alla takarmaturer, alla dosor osv... Sen skriker väl halva Byggahus högt om man ens antyder att det är bra att lyfta på locket till centralen och "kontrolldra" någon gång emellanåt...
Tror extremt få vanliga villaägare gör något av detta i en befintlig villaanläggning. Det mesta känns även väldigt överdrivet.
Vad ska proffset göra utöver allt det som räknats upp ovan? Tycker redan din lista omfattar en extremt ordentlig översyn!
Huruvida du bor i ett slott eller husvagn vet ju inte vi på forumet något om.
Klart man känner din anläggning om man har byggt och dragit den själv.E El-Löken66 skrev:
Så med ditt resonemang så är alltså hemmapuleri positivt!?
Eller buss o tung Lastbil med släp ja just det senare är det väl ngt fel med för de går ju alltid för fortM Messier1994 skrev:Är det rimligt att vem som helst för göra vilka reparationer som helst med bilen som har 350 häst å väger 2 ton och placera den på vägen utan någon kontroll alls (förutom årligen), men knappt byta en säkring utan att lägga tio lax på en elektriker?
Det har blivit helt galet på grund av inkompetenta svaga politiker och starka yrkesföreningarna, enligt min mening...
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Bytte häromåret min vanliga dvärg till frysen till en psa, kollade naturligtvis alla andra anslutningar i centralen när den ändå va öppen. Målade om tre rum på övervåningen nyss. Bytte strömbrytare pga design och kollade alla uttag samtidigt. Så viss kontroll kan ske löpande.
Mycket bra!G OMathson skrev:
Dock så kan nu ett mikroskopiskt jordfel orsaka en tyst avstängning av frysen varför jag inte rekommenderar den lösningen utan övervakning.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Jo, men när min central installerades, 90talet? va det mycket som låg utanför jfb tex garaget och utomhus uttag! kyl, frys, värmepump. Nu har garaget en egen jfb som även matar ute, kyl frys har egna psa. Går förbi frysen rätt ofta och förhoppningsvis ser man om psan löst ut, annars "trist".E El-Löken66 skrev:
När rummen målades kollade jag såklart även kopplingdosorna och kände på alla torix.
PauWar skrev:Helt korrekt. Om du tidigare läst (och fått utfärdat) Allmän behörighet (Lågspänning) så borde du också ha koll på hur regelverket förändrats. Vi har fått en ny elsäkerhetslag (2017) och föreskriftern har ändrats (förnyats).
Jag rekommenderar ELSÄK-FS 2017:1-4 som lämplig läsning till att börja med.
Du får, under din egen auktorisation (som det heter numera) göra elarbeten på EGNA anläggningar. Skall du göra elarbeten på ANDRAS anläggningar så måste du ha ett egenkontrollprogram registrerat hos Elsäkerhetsverket. Finns ett fåtal undantag från detta men då rör det sig om ideellt arbete utan någon form av betalning eller annan kompensation...
Som lekman får man till exempel: Byta strömbrytare och vägguttag till nya med samma funktion, och byta kontaktdon på förlängningskablar. Du får alltså INTE byta en strömbrytare till en dimmer, eller byta ett tvåvägsuttag till ett fyrvägs.
Åh, visst ja, om anläggningen har en nominell spänning som inte överstiger 50V AC, eller 120 V DC, så räknas den som en klenspänningsanläggning. Då kan vem som helst göra allt. Givetvis under förutsättning att man följer god elsäkerhetsteknisk praxis.
Tjena, såklart. 2017 hände rätt mycket, håller mig såklart uppdaterad, men detta har jag missat, eller förträngt då jag inte arbetar med dessa frågor.PauWar skrev:Helt korrekt. Om du tidigare läst (och fått utfärdat) Allmän behörighet (Lågspänning) så borde du också ha koll på hur regelverket förändrats. Vi har fått en ny elsäkerhetslag (2017) och föreskriftern har ändrats (förnyats).
Jag rekommenderar ELSÄK-FS 2017:1-4 som lämplig läsning till att börja med.
Du får, under din egen auktorisation (som det heter numera) göra elarbeten på EGNA anläggningar. Skall du göra elarbeten på ANDRAS anläggningar så måste du ha ett egenkontrollprogram registrerat hos Elsäkerhetsverket. Finns ett fåtal undantag från detta men då rör det sig om ideellt arbete utan någon form av betalning eller annan kompensation...
Som lekman får man till exempel: Byta strömbrytare och vägguttag till nya med samma funktion, och byta kontaktdon på förlängningskablar. Du får alltså INTE byta en strömbrytare till en dimmer, eller byta ett tvåvägsuttag till ett fyrvägs.
Åh, visst ja, om anläggningen har en nominell spänning som inte överstiger 50V AC, eller 120 V DC, så räknas den som en klenspänningsanläggning. Då kan vem som helst göra allt. Givetvis under förutsättning att man följer god elsäkerhetsteknisk praxis.
Jag gick såklat in och läste och konstaterar samma som dig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 337 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 337 inlägg
Ja, det är en fördel man har med att anlita en behörig firma som i inlägg #348. Där upptäcktes felet betydligt fortare. Kanske borde man lägga till i kontrollerna att man även ska ta tag i handdukstorken man installerat och strömsatt, innan man lämnar platsen. Då hade ju åtminstone hyresgästerna sluppit stötar.E El-Löken66 skrev:
Rörande det fallet så hoppas jag att Familjebostälder anmält ärendet till ESV. Antingen har man anlitat ett företag som saknar behörighet att installera detta eller också så har man anlitat ett företag som har behörighet, men som behöver en extra kontroll.
Men jag håller med om att vissa fel tar tid innan de uppenbarar sig. Dock tror jag att det är det dåliga arbetet snarare än eventuell behörighet som avgör.
Handdukstorkar är inget att leka med. Borde nog inte få tillverkas med jordanslutning som är kopplat till det åtkomliga, hoppas tillverkarna tänker till här.Fairlane skrev:Ja, det är en fördel man har med att anlita en behörig firma som i inlägg #348. Där upptäcktes felet betydligt fortare. Kanske borde man lägga till i kontrollerna att man även ska ta tag i handdukstorken man installerat och strömsatt, innan man lämnar platsen. Då hade ju åtminstone hyresgästerna sluppit stötar.
Rörande det fallet så hoppas jag att Familjebostälder anmält ärendet till ESV. Antingen har man anlitat ett företag som saknar behörighet att installera detta eller också så har man anlitat ett företag som har behörighet, men som behöver en extra kontroll.
Men jag håller med om att vissa fel tar tid innan de uppenbarar sig. Dock tror jag att det är det dåliga arbetet snarare än eventuell behörighet som avgör.
Lägg gärna upp länk till utredning /dom.