88 644 läst · 469 svar
89k läst
469 svar
Dra el själva?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Du som fastighetsägare är ju ansvarig för din egna anläggning. Om den börjar brinna så spelar det väl ingen roll vad orsaken till detta är då du är ansvarig för underhåll och driftsäkerheten. Med dina antaganden så får man ingen ersättning vid brand orsakad av elfel. Om det blir kortis i ett 50 år gammalt vägguttag så har du brustit i tillsyn. Nu vet både du och jag att verkligheten är en annan. Men eftersom man blir nekad ersättning så har du naturligtvis flera fall att hänvisa till där detta har skett??OlssonX skrev:
Det är sjukt att elektrikerskrået har lyckats få till nuvarande regelverk.
Det rimliga skulle egentligen vara att ett oberoende besiktningsföretag skulle godkänna alla installationer oavsett om de utförts av "elektriker" eller elfirmor ELLER privatpersoner. Eller åtminstone att det alternativet fanns.
Jag kan bara hålla med om orimligheten eller asymmetrin i regelverken. Vilken 12 åring som helst får byta bromsok på familjens bil som kan köra i 50km/h på gator med gångtrafikanter på varje sida eller 120km/h på motorväg eller tom i fri fart på autobahn.
Medans jag som visserligen "bara" är gymnasieingenjör och har 120 timmars elpraktik utbildning (ingick i gamla 4-årikt tekniskt gymnasium el/elektronikprogrammet liksom motsvarande verkstadsarbete och byggteknik). Jag har därefter har jag konstruerat massor av apparater som får anslutas till elnätet eller tom installeras i elnätet eller är helt nödvändiga för att elnätet skall fungera.
Men jag får inte skruva upp ett eluttag 500mm från en elcentral...
Så regelverket är sjukt.
Att notera: Jag förespråkar INTE att det skall bli krav på att endast auktoriserade bilmekaniker får laga bilar. Men både elektrikerskråets och kylteknikerskråens unika rättigheter borde omedelbart tas bort.
Det rimliga skulle egentligen vara att ett oberoende besiktningsföretag skulle godkänna alla installationer oavsett om de utförts av "elektriker" eller elfirmor ELLER privatpersoner. Eller åtminstone att det alternativet fanns.
Jag kan bara hålla med om orimligheten eller asymmetrin i regelverken. Vilken 12 åring som helst får byta bromsok på familjens bil som kan köra i 50km/h på gator med gångtrafikanter på varje sida eller 120km/h på motorväg eller tom i fri fart på autobahn.
Medans jag som visserligen "bara" är gymnasieingenjör och har 120 timmars elpraktik utbildning (ingick i gamla 4-årikt tekniskt gymnasium el/elektronikprogrammet liksom motsvarande verkstadsarbete och byggteknik). Jag har därefter har jag konstruerat massor av apparater som får anslutas till elnätet eller tom installeras i elnätet eller är helt nödvändiga för att elnätet skall fungera.
Men jag får inte skruva upp ett eluttag 500mm från en elcentral...
Så regelverket är sjukt.
Att notera: Jag förespråkar INTE att det skall bli krav på att endast auktoriserade bilmekaniker får laga bilar. Men både elektrikerskråets och kylteknikerskråens unika rättigheter borde omedelbart tas bort.
Ja, självklart finns det en anledning till att det finns regler och utformningen av dom historiskt sett har säkert någon vettig och logisk förklaring. Men den senaste revideringen man gjorde för några år sedan har ju ingenting med säkerhet att göra. Man la bara ännu mer ansvar/frihet på företagen i branschen att själva bestämma vem som har den gudomliga kompetensen.
Jo det måste de.useless skrev:
Tycker faktiskt det är rätt rimligt formulerat. I normalfallet <50V, <200VA,... men är man i lagret för vätgas så får man tänka lite längre. Jobbade faktiskt på ett ställe som hade vätgas i kylsystemet, av vissa komponenter. Där ville man inte gärna ha gnistor från ens ett 9V batteri, ifall det skulle vara en läcka som inte upptäckts.bf402 skrev:[länk]
[länk]
Det är nog med flit något luddigt formulerat. Det finns ingen tydlig gräns i ström eller spänning för vad som är starkström. Eftersom gemene man i regel inte har kompetens att avgöra vad som kan innebära risk så betyder det i praktiken att man inte kan göra någonting som obehörig. Fiffigt va? En så kallad byråkratisk dubbelfint..
Egentligen är det väl inte svårare än hastighetsgränser för bilen. Skylten är väl en bra rekommendation att ligga under, men är det blixthalka så får man ta lite större ansvar o tänka själv.
Vad är det som gör att du inom en fastighet inte får dra till byggnader?E El-Löken66 skrev:
Men det är inte tillåtet att ha undermätare och ta betalt för el, men att hyra ut med ”el ingår” det är ok?
Jo, på en jordbruksfastighet går det fint. Men ingår det inte som ett undantag, så nej.https://www.ei.se/bransch/koncessioner/undantag-fran-kravet-pa-natkoncession---iknB Boan skrev:
Redigerat:
men det kan inte gälla uthyrning av privatbostad enligt den version som ger skattefritt 40000kr. För det är ju att du hyr ut en del av ditt eget boende.E El-Löken66 skrev:
Skatteverket struntar i hur många elserviser du har. Har du flera bostadsbyggnader på fastigheten som används permanent eller hyrs ut så behövs separat servis enligt de regler som gäller.B Boan skrev: