M
OlssonX OlssonX skrev:
Du drar egna slutsatser som inte har något att göra med det jag berättade för dig att Elsäkerhetsverket sammanställt för 2019.
•Brand på grund av elfel i bostad: var tredje.
•Brand i bostad på grund av felaktig installation: nekas ersättning av f-bolag.
Du som fastighetsägare är ju ansvarig för din egna anläggning. Om den börjar brinna så spelar det väl ingen roll vad orsaken till detta är då du är ansvarig för underhåll och driftsäkerheten. Med dina antaganden så får man ingen ersättning vid brand orsakad av elfel. Om det blir kortis i ett 50 år gammalt vägguttag så har du brustit i tillsyn. Nu vet både du och jag att verkligheten är en annan. Men eftersom man blir nekad ersättning så har du naturligtvis flera fall att hänvisa till där detta har skett??

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Det är sjukt att elektrikerskrået har lyckats få till nuvarande regelverk.

Det rimliga skulle egentligen vara att ett oberoende besiktningsföretag skulle godkänna alla installationer oavsett om de utförts av "elektriker" eller elfirmor ELLER privatpersoner. Eller åtminstone att det alternativet fanns.

Jag kan bara hålla med om orimligheten eller asymmetrin i regelverken. Vilken 12 åring som helst får byta bromsok på familjens bil som kan köra i 50km/h på gator med gångtrafikanter på varje sida eller 120km/h på motorväg eller tom i fri fart på autobahn.

Medans jag som visserligen "bara" är gymnasieingenjör och har 120 timmars elpraktik utbildning (ingick i gamla 4-årikt tekniskt gymnasium el/elektronikprogrammet liksom motsvarande verkstadsarbete och byggteknik). Jag har därefter har jag konstruerat massor av apparater som får anslutas till elnätet eller tom installeras i elnätet eller är helt nödvändiga för att elnätet skall fungera.
Men jag får inte skruva upp ett eluttag 500mm från en elcentral...

Så regelverket är sjukt.

Att notera: Jag förespråkar INTE att det skall bli krav på att endast auktoriserade bilmekaniker får laga bilar. Men både elektrikerskråets och kylteknikerskråens unika rättigheter borde omedelbart tas bort.

• Gilla
erik_83 och 5 till
  • Laddar…
Du får nog läsa lite i historieböckerna om hur säkerhetsföreskrifterna en gång kom till. Det vore kanske klädsamt om du skaffade lite bakgrundskunskap INNAN du uttalar dig.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Ja, självklart finns det en anledning till att det finns regler och utformningen av dom historiskt sett har säkert någon vettig och logisk förklaring. Men den senaste revideringen man gjorde för några år sedan har ju ingenting med säkerhet att göra. Man la bara ännu mer ansvar/frihet på företagen i branschen att själva bestämma vem som har den gudomliga kompetensen.

• Gilla
Limpan4all och 2 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
men du om har ett attefall på tomten är det väl ingen som dragit in eget nät till den.. jag vill påstå att ALLA drar från huvudbyggnad...

Det är ju samma fastighet, lagen säger väl att du inte får dra till annan FASTIGHET ? eller?
Japp.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det diskuterades nyligen i en annan tråd. Slutsatsen var att begreppet fastighet inte nämns i regler och undantag för nätkoncession. Man får leda el till byggnader som "ligger i omedelbar närhet till bostadshuset". Men dom behöver inte nödvändigtvis ligga på samma fastighet.
Jo det måste de.

• Gilla
andersjwerner
  • Laddar…
E
J Janfossi skrev:
Jo det måste de.
Ja, detta kan vi utgå från är normalfallet. Men ingen regel utan undantag givetvis.
Och det får heller inte dras på egen fastighet hur som helst.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
B
bf402 bf402 skrev:
[länk]

[länk]

Det är nog med flit något luddigt formulerat. Det finns ingen tydlig gräns i ström eller spänning för vad som är starkström. Eftersom gemene man i regel inte har kompetens att avgöra vad som kan innebära risk så betyder det i praktiken att man inte kan göra någonting som obehörig. Fiffigt va? :rofl: En så kallad byråkratisk dubbelfint..
Tycker faktiskt det är rätt rimligt formulerat. I normalfallet <50V, <200VA,... men är man i lagret för vätgas så får man tänka lite längre. Jobbade faktiskt på ett ställe som hade vätgas i kylsystemet, av vissa komponenter. Där ville man inte gärna ha gnistor från ens ett 9V batteri, ifall det skulle vara en läcka som inte upptäckts.

Egentligen är det väl inte svårare än hastighetsgränser för bilen. Skylten är väl en bra rekommendation att ligga under, men är det blixthalka så får man ta lite större ansvar o tänka själv.

B
E El-Löken66 skrev:
Ja, detta kan vi utgå från är normalfallet. Men ingen regel utan undantag givetvis.
Och det får heller inte dras på egen fastighet hur som helst.
Vad är det som gör att du inom en fastighet inte får dra till byggnader?

Men det är inte tillåtet att ha undermätare och ta betalt för el, men att hyra ut med ”el ingår” det är ok?

E
Redigerat:
B
E El-Löken66 skrev:
Jo, på en jordbruksfastighet går det fint. Men ingår det inte som ett undantag, så nej.

[länk]
länken fungerar tyvärr inte. Men till komplementbyggnader av olika slag är det väl ingen som gör egen servis...

E
B Boan skrev:
länken fungerar tyvärr inte. Men till komplementbyggnader av olika slag är det väl ingen som gör egen servis...
Prova igen, jag har redigerat.

Problemet uppstår främst då du har mer än ett boende på din fastighet. Då får det inte vara permanent eller för uthyrning.

B
E El-Löken66 skrev:
Prova igen, jag har redigerat.

Problemet uppstår främst då du har mer än ett boende på din fastighet. Då får det inte vara permanent eller för uthyrning.
men det kan inte gälla uthyrning av privatbostad enligt den version som ger skattefritt 40000kr. För det är ju att du hyr ut en del av ditt eget boende.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
E
B Boan skrev:
men det kan inte gälla uthyrning av privatbostad enligt den version som ger skattefritt 40000kr. För det är ju att du hyr ut en del av ditt eget boende.
Problemet är bara att du inte får dra dit kabeln ifråga. Då du saknar nätkoncession.

B Boan skrev:
Skatteverket struntar i hur många elserviser du har. Har du flera bostadsbyggnader på fastigheten som används permanent eller hyrs ut så behövs separat servis enligt de regler som gäller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.