89 139 läst · 469 svar
89k läst
469 svar
Dra el själva?
förstår att regeln är så, men då borde regeln ändras... för jag vill ändå påstå att de som bygger attefallshus extremt sällan drar egen servis... då de byggs som ”gäststuga”, för att sen kunna hyras ut...useless skrev:
Paragraf 24 kan man ju möjligen tänja lite på. Husägaren kan möjligen sätta upp en lampa på Attefallshuset för egen belysning av t.ex. p-plats och sedan lägga resten på " hyresgästen".E El-Löken66 skrev:
Hur är det t.ex. med att en medlem av en samfällighet kopplar in sin el till en gemensam kabel-tv anläggning och sedan debiterar elförbrukningen för att driva en förstärkare - är det lika olagligt?
Vågar inte svara på ditt specifika fall, skicka frågan till Energimarknadsinspektionen och delge svaret du får.HasseTeknik skrev:Paragraf 24 kan man ju möjligen tänja lite på. Husägaren kan möjligen sätta upp en lampa på Attefallshuset för egen belysning av t.ex. p-plats och sedan lägga resten på " hyresgästen".
Hur är det t.ex. med att en medlem av en samfällighet kopplar in sin el till en gemensam kabel-tv anläggning och sedan debiterar elförbrukningen för att driva en förstärkare - är det lika olagligt?
Nu var det främst kabelförläggningen jag såg som hinder här, själva försäljningen är en annan femma och jag är inte helt klar över vad som gäller där, det som är relativt nytt är att flerfamiljsfastigheter som övergått till egendebitering enligt senaste beslutet behöver registrera sig som momspliktig och skatta för el som debiteras per förbrukad kWh, vid schablon ska det vara okej som jag förstår det.
Nu är det ju inte riktigt samma sak som privatperson, därför ställer vi frågan här.
Vet du kanske @hempularen?
Det spelar ingen roll vad det är för hus, det är användningen som är intressant.HasseTeknik skrev:
Reglerna är ganska tydliga; Permanentboende eller uthyrning = Egen servis.
Problemet är att användningen kan ändras över tid och att elbolagen är ganska dåliga/ovilliga att kolla upp om saker ändras. Man kanske bygger ett hus som gäststuga och sen flyttar tonåringen ut dit permanent. Vem anmäler då till elbolaget och skaffar ett eget abonnemang för 40-50 000:-?
Det står byggnader på var och varannan fastighet ute på landet som egentligen inte uppfyller kraven till 100%, men vad jag vet är det inget elbolag som är så jätteintresserade av att kolla upp och rätta till felen...
Ok, men detta måste ju vara något, som man inte tänk på, när man beslutade att införa " Attefallshus". Ett tungt vägande skäl, var ju att minska bostadsbristen, just genom att lätt kunna ändra användningen från t.ex. gäststuga till studentbostad. Finns ju knappast så många personer, som då är beredda att fixa ny servis , bara för att kunna hyra ut för en kortare period. Jag är dessutom övertygad om att det finns många fall, där elmatningen tagits från en undercentral, vilket ju medför att de även måste gräva upp trädgården. Tur att man själv inte sitter i den sitsen.useless skrev:Det spelar ingen roll vad det är för hus, det är användningen som är intressant.
Reglerna är ganska tydliga; Permanentboende eller uthyrning = Egen servis.
Problemet är att användningen kan ändras över tid och att elbolagen är ganska dåliga/ovilliga att kolla upp om saker ändras. Man kanske bygger ett hus som gäststuga och sen flyttar tonåringen ut dit permanent. Vem anmäler då till elbolaget och skaffar ett eget abonnemang för 40-50 000:-?
Det står byggnader på var och varannan fastighet ute på landet som egentligen inte uppfyller kraven till 100%, men vad jag vet är det inget elbolag som är så jätteintresserade av att kolla upp och rätta till felen...
Man kan göra allting själv, det är inte tillåtet, men om slutresultatet följer svensk standard, så är installationen fullt laglig. Det enda man behöver oroa sig för när man drar själv är:F fribygg skrev:
1. Man får en elstöt eller ljusbåge och dör eller invalidiseras eller får ett fult ärr. När jag drog om källaren var oyckan framme och jag fick en stöt på 230 V. Det hände när jag skulle ta bort en gammal femledare och glömt stänga av en av faserna. Hade jag glömt ta bort två av faserna hade jag istället fått en stöt på 400 V och kanske inte överlevt.
2. Installationen blir felaktigt utförd och resultatet blir att någon annan i framtiden får en elstöt, eller att en kabel börjar brinna. Det bästa som kan hända om man inte vet vad man gör är att anläggningen helt enkelt inte fungerar, men ingen kommer till skada. Kanske har man då tröttnat på att leka elektriker och måste ändå anlita en elektriker för att dra om elen.
3. Det tar tid att dra el. De pengar du sparar är kostnaden för en elektriker - de timmar du själv lägger ned på att lägga el. Tycker du inte att det låter kul att göra elen själv kan du likväl jobba 20 timmar övertid istället. Ekonomiskt blir effekten detsamma och du får en anläggning som förhoppningsvis är fackmannamässigt utförd (säger inte så mycket med den låga standarden Sverige har på hantverkare).
Det finns även några enstaka individer som anser att man bör undvika att begå brott, så det kan möjligen vara en ytterligare punkt att fundera på.T T-O skrev:
Det är inte spänningen som dödar utan det är strömmen.T T-O skrev:
Jag har många gånger fått stötar på 5-10’000V fast typ inga strömmar, energin har bara varit någon joule.
T-O
Och vad grundar du påståendet att det är dålig nivå på Svenska hantverkare på? har du erfarenhet från utlandet?
Jag har viss erfarenhet just inom el från utlandet och vill påstå att nivån på Svenska yrkesmän är MINST lika hög som utomlands och mycket högre än i vissa länder.
Och vad grundar du påståendet att det är dålig nivå på Svenska hantverkare på? har du erfarenhet från utlandet?
Jag har viss erfarenhet just inom el från utlandet och vill påstå att nivån på Svenska yrkesmän är MINST lika hög som utomlands och mycket högre än i vissa länder.
Knappast någon Joule, jag gissar att du fått smällar på några tiotals, ev hundratals mJoule.Demmpa skrev:
En Joule är energin av 1kg som faller 1 meter, du kan försöka översätta känslan av den smällen till något elektriskt ...
Inte helt lätt.
Här kan man läsa in att det troligen ligger i energiområdet 50-400 mJ när man får stötar av statisk urladdning på sånt man stöter på i vardagen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Statisk_elektricitet
Nu kanske du har något specialfall i ditt yrke eller annat, är du ambulanssjukvårdare och kör hjärtstartare samt är slarvig?
Strömmen är ju direkt beroende av spänningen. Om du vet din kropps resistans så är det bara att räkna med ohms lag. Stängselaggregat har kortvariga spänningsspikar och hög tomgångsspänning, men om du belastar dem med din kroppsresistans så sjunker spänningen. Samma sak med elpistoler...Demmpa skrev:
En elpistol med 50000V är ofarlig men en tågkontaktledning med 16000V är dödlig.