4 370 596 läst · 32 125 svar
4371k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Nu har det gått framåt i gäststugan igen. Vi har svärföräldrarna på besök i helgen för att passa sonen så då passar jag och frugan på att kakla och klinkra lite. Igår sågades parketten upp för eldstadsplanet och idag blev det full fart med att blanda fix, kapa och sätta plattor. Frugan tog sig an pentryt medan jag fick knäjobbet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Näst sista trökjobbet slutfört; plocka bort två gamla radiatorer. Skönt, nu återstår endast att byta en bit köksavlopp på tröklistan.
Vidare mer förstärkning av bjälklag samt lite rivning av porös board (Treetex?). Kanske hinner regla för lite isolering imorgon...
Vidare mer förstärkning av bjälklag samt lite rivning av porös board (Treetex?). Kanske hinner regla för lite isolering imorgon...
Redigerat:
Jag har skruvat ihop lite reglar till bjälklaget på utbyggnaden av huset.
Jag har en projekttråd för den som vill veta mer https://www.byggahus.se/forum/threads/tillbyggnad-35m-hur-svart-kan-det-va.395747/
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har en projekttråd för den som vill veta mer https://www.byggahus.se/forum/threads/tillbyggnad-35m-hur-svart-kan-det-va.395747/
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 289 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 289 inlägg
Varför skulle det inte hålla tätt? Man låser ju luckan i stängt läge med skjutregeln.
Snygg lösning. Ska man klaga på något så är det väl de utanpåliggande gångjärnen som inte är supersnygga.
Snygg lösning. Ska man klaga på något så är det väl de utanpåliggande gångjärnen som inte är supersnygga.
Ramnemark skrev:
Även jag är intresserad av vad det är för dämpare. Har 2 sidohängda luckor idag som måste rätas upp då de hänger snett i gångjärnen så denna lösningen gillade jag skarptDavid-O skrev:
Dämparna är från Jula 40kg (179:-/st).
Är inte helt trivialt att dimensionera gasfjädrar.
Viktigt att få overcenter låsning i stängt läge, alltså att luckans fästpunkt hamnar innanför väggens, annars håller den sig inte stängd.
Sedan skall luckan hela vägen kunna hanteras med "handkraft".
Normalt används beräkningsprogram.
Titta på gasfjadershop.se för lite info.
Jag drog en rövare och chansade på Juladämparna och det funkade.
(skjutregeln är kvar sen tidigare, behövs inte egentligen)
Är inte helt trivialt att dimensionera gasfjädrar.
Viktigt att få overcenter låsning i stängt läge, alltså att luckans fästpunkt hamnar innanför väggens, annars håller den sig inte stängd.
Sedan skall luckan hela vägen kunna hanteras med "handkraft".
Normalt används beräkningsprogram.
Titta på gasfjadershop.se för lite info.
Jag drog en rövare och chansade på Juladämparna och det funkade.
(skjutregeln är kvar sen tidigare, behövs inte egentligen)
Redigerat: