richardtenggren
Nyfniken Nyfniken skrev:
Enligt den nya lagen ska kontant betalning vara överst första gången man handlar med dem. Det kan mycket väl vara så att de möbleras om vid nästa tillfälle och att olika användare ser olika ordning.
Jag har för mig att jag fick välja att ha faktura som förval när jag handlade första gången efter ändringen :)

engs
iwe iwe skrev:
Men ända sen klarna kom och dom betaltjänster som finns så väljer jag _Alltid_ faktura då det är ett faktum att det alltid blir en stor process att få tillbaka redan betalda pengar.
Inte enligt min erfarenhet som i princip bara handlar med kort, som visserligen är rätt så begränsad (ingen stor "returnerare", köper inte 17 plagg för att returnera 15 som vissa verkar sätta i system...). Senast en mindre sak från Amazon (eller snarare genom) som inte dök upp. Skulle vara fyra pinaler sammanpackat men var tre i kartongen. Kontaktade Amazon, de kunde inte skicka ny pryl men betalade genast tillbaka summan istället.

Tidigare fått mitt kort skimmat, någon som beställt massa udda prylar från hela världen till Ukraina. Upptäcktes i god tid och gjorde polisanmälan samt kontaktade alla företag de handlat från för att stoppa leveranserna. Gick utmärkt och alla pengar tillbaka. (Tror jag gick back några kronor pga växelkurser fram o tillbaka men orkade inte bråka om det).

engs engs skrev:
Tidigare fått mitt kort skimmat, någon som beställt massa udda prylar från hela världen till Ukraina. Upptäcktes i god tid och gjorde polisanmälan samt kontaktade alla företag de handlat från för att stoppa leveranserna. Gick utmärkt och alla pengar tillbaka. (Tror jag gick back några kronor pga växelkurser fram o tillbaka men orkade inte bråka om det).
Det jag vill komma åt är att jag sällan betalar för något innan jag kan och har kontrollerat så att fått en korrekt och hel vara som jag har beställt. Men det är ju såklart upp till var och en att avgöra.

Skönt att det gick bra med att få tillbaka pengarna på kortet!

T
För mig är ALLTID "Faktura 14 dagar" ikryssat i förväg när jag handlar på Klarna, trodde alla hade det så men tydligen inte.

T tank77 skrev:
För mig är ALLTID "Faktura 14 dagar" ikryssat i förväg när jag handlar på Klarna, trodde alla hade det så men tydligen inte.
Jag får också detta förinfyllt pga att jag använder Klarna regelbundet (tex mat hem varje vecka). Jag tycker Klarna funkar mycket bra.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Det är säkert förvalt faktura eftersom jag använder det oftast.
Då blir det missvisande om jag säger något om placering.

Mugmaz MugAssMaz skrev:
Gör precis tvärtom.
Försöker hitta Klarna så mycket som möjligt.
Är så smidigt.
Tar alltid faktura.
Vill ha sakerna innan jag betalar.
Är vuxen och tar mitt ansvar att betala i tid;)
jag tänker likadant.
Är vuxen och klarar av att betala och inte behöver onödiga s.k tjänster som att få ngt förinfyllt.
Kanske jag vill betala på annat sätt en annan gång, betala från ett annat konto eller med swish, Paypal whatever

Jag föredrar faktiskt klarna. De har kommit lite längre i utvecklingen. Att spärra en faktura är enkelt på klarna. Mycket enklare.
En sak har blivit sämre förut kunde skjuta fram förfallodagen utan kostnad. Nu tar de betalt. Det är inte så mycket och något jag knappt använder

*obs känsliga läsare varnas. Då inlägget kan innehålla spår av ironi*

Jag tycker det är perfekt att förbjuda fakturering. Tycker det är självklart att man ska låta en liten del av befolkningen som inte kan använda.kredit styra för den största delen av samhället...
Det är helt normalt. Jag menar det är orättvist att de få som inte är vuxna nog ska ska tvingas titta på kredit....

"obs kan innehålla vissa spår av ironi*

Stod 3 min från MAX i Falun, skulle ha 3 Originalburgare, från appen.
Beställer avhämtning, klockslag och när jag kommer till betalning uppenbarar sig Klarna som alternativ.
Mycket smidigare än att börja gräva fram bankkort och knappa in 16+4+3 tecken.
Skärmavbild av en mobilappskvitto med beställning av 3 Originalburgare, upphämtningstid och Klarna-betalningsreferens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Burgarna var goda och solen sken så vi kunde sitta ute, grabbarna och jag. (y)

• Gilla
iwe
  • Laddar…
Jag skulle tycka det känts bättre att blippa mitt betalkort mot telefonens nfc-läsare.

OT: På samma sätt som jag vill att bankid skall kunna fungera (d.v.s. att bankid inte är kopplat till en viss mobil eller platta)

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
MultiMan
https://www.ehandel.se/klarna-spel-minskade-avgifter-valdigt-positiv-respons

I vintras gjorde Klarna ett par insatser för att försöka hjälpa sina kunder slippa påminnelseavgifter. Betalbolaget betalade bland annat kundernas avgifter i utbyte mot svar på frågor, och släppte ett spel som endast var tillgängligt för de som hade betalat alla sina fakturor.

- "Vi har under en lång tid jobbat målmedvetet med att minska andelen fakturor som får påminnelseavgift, säger David Fock, global produktchef på Klarna, i ett pressmeddelande."

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Jag har handlat väldigt mycket med betalning via 14-dagars faktura via Klarna och min uppfattning hitintills är att har man bara stenkoll på VAD man handlar och verkligen ser till att man FÅR fakturan och verkligen BETALAR I TID så är Klarna helt ok.

Men fan tar en om man betalar EN DAG FÖR SENT - då åker man på GARANTERAD inkassoavgift.

Största problemet är egentligen att får man ingen faktura så finns det ingen mailadress man kan kontakta dom på och fråga varför fakturan har uteblivit!!??? Utan man måste först logga in via BankID och därefter ställa frågan varför fakturan uteblivit.

Öland4ever Öland4ever skrev:
Jag har handlat väldigt mycket med betalning via 14-dagars faktura via Klarna och min uppfattning hitintills är att har man bara stenkoll på VAD man handlar och verkligen ser till att man FÅR fakturan och verkligen BETALAR I TID så är Klarna helt ok.

Men fan tar en om man betalar EN DAG FÖR SENT - då åker man på GARANTERAD inkassoavgift.

Största problemet är egentligen att får man ingen faktura så finns det ingen mailadress man kan kontakta dom på och fråga varför fakturan har uteblivit!!??? Utan man måste först logga in via BankID och därefter ställa frågan varför fakturan uteblivit.
Det stämmer ju inte med en dag :p Har några ggr kommit på att fan jag skulle betalat igår. Och skickat in det direkt och det tillkommer inga avgifter.

Du kan både chatta och ringa till de för att få betalningsuppgifter =) Det finns tydligt på hemsidan.

• Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
Öland4ever Öland4ever skrev:
är att har man bara stenkoll på VAD man handlar och verkligen ser till att man FÅR fakturan och verkligen BETALAR I TID
Allt det där ska man alltid ha koll på oberoende av vad det gäller för, tex;
lägenhetshyran, elräkningen, barnomsorgen, bygghandeln, VA-räkningen, bostadsförsäkringen, bredbandsabonnemanget, etc.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.