3 396 794 läst · 18 267 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Går de inte upp i ett service läge om du slår på högsta hastighet på torkarna när tändningen är på men motorn av? Läge E enligt manualen, längst ner.findus42 skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Ja du, borren var av märket Alpen och Bosch tycker de funkat bra tidigare i vanligt stål.Alltgår skrev:
Ingen aning om vad för rostfritt, låg i bra att spara högen (också känt som min verkstad).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Använder dem nu som stöd för mina lådor i garaget..
Logga in
Skapa konto
Usch ja, "riktigt" rostfritt med hög kromhalt och nickel. Mindre kul att borra.
Det är betydligt lättare att borra martensitiskt "rostfritt", "knivstål". Det gör jag lätt som en plätt med vanliga svartoxiderade HSS-R borr.
Det är betydligt lättare att borra martensitiskt "rostfritt", "knivstål". Det gör jag lätt som en plätt med vanliga svartoxiderade HSS-R borr.
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Så vad var det så bråttom att få fart på pelarborren för då?
Jo, skotern har fjädringshaveri och behöver in i värmen. Och det är inte populärt med spår av styrstål i golvet.
Det finns ju skoterdollys att köpa men de är ju för sådana där halva skotrar med blott ett band och ungefär halva vikten av en fullvuxen skoter.
Blev rätt ok för att vara svetsat i en snödriva.
Funkar!
Det blev lite makabert pallningsvirke vid fjädringsreparationen. Tog vad som fanns till hands. Den är van vid dylika situationer.
Jo, skotern har fjädringshaveri och behöver in i värmen. Och det är inte populärt med spår av styrstål i golvet.
Logga in
Skapa konto
Det finns ju skoterdollys att köpa men de är ju för sådana där halva skotrar med blott ett band och ungefär halva vikten av en fullvuxen skoter.
Logga in
Skapa konto
Blev rätt ok för att vara svetsat i en snödriva.
Logga in
Skapa konto
Funkar!
Det blev lite makabert pallningsvirke vid fjädringsreparationen. Tog vad som fanns till hands. Den är van vid dylika situationer.
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Gjort lite nya zero clearance inlägg till bordsågen. Ett till vanliga klingorna, ett till breda notklingan, sen ska ett va till vinklade snitt (detta är rätt mekigt så det får bli en annan dag) osså två i reserv när jag ändå va igång.
Inga konstigheter, 12mm björkplywood som fick laminat på båda sidor, två hål för att kunna lyfta ilägget ur sågen, ställskruvar i hörnen, urfräsning på baksidan för att få plats med min klyvknivsmekanism.
Inga konstigheter, 12mm björkplywood som fick laminat på båda sidor, två hål för att kunna lyfta ilägget ur sågen, ställskruvar i hörnen, urfräsning på baksidan för att få plats med min klyvknivsmekanism.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 170 inlägg
Efter mycket om och men fått utdragsskenorna på rätt ställe, för att upptäcka att klåparen inte spikat bokhyllan vinkelrät...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 170 inlägg
Väldigt läcker!Klaugust skrev:Nu när barnen tog en eftermiddagslur passade jag på att svetsa ihop eldfatet. Mätte i sketchup hur höga stöd som skulle behövas under vissa punkter för att få till vinklarna hyfsat rätt.
[bild]
[bild]
När jag punktat ihop den runt om gick den ändå inte ihop helt och fullt. Då fick jag förbättra en av mina fyra (sic!) tvingar med vinkelslipen så att jag kunde dela på den.
[bild] [bild]
Med lite tvingvåld gick den ihop hyfsat och det var bara till svetsa ihop den. Eftersom benen går om lott så var det svårt att komma åt underifrån, så jag bara körde alla fogar ovanifrån. Förhoppningsvis döljer tidens tand (rosten) de kanske inte alltid så snygga fogarna.
Så här blev den när den var färdig.
[bild] [bild]
Den fungerar också!
[bild]
Eftersom plåten i benen ligger horisontellt är det lite skönt gung i den. Förhoppningsvis håller den sig uppe så länge ingen ställer sig på den. Annars får jag förstärka den med vinkelräta plåtar.
Vill du dela med dig av måtten? Är rätt sugen på att göra en själv.
Har du beskrivit ngn stans hur dublimmar laminat samt var du köper det någonstans? Om inte, gör gärna det.Ola C skrev:Gjort lite nya zero clearance inlägg till bordsågen. Ett till vanliga klingorna, ett till breda notklingan, sen ska ett va till vinklade snitt (detta är rätt mekigt så det får bli en annan dag) osså två i reserv när jag ändå va igång.
[bild]
[bild]
[bild]