BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Effektivast tror jag det skulle vara att skicka personal från tex Norge och Finland hit för att avlasta vården
Men det är inte så det nordiska samarbetet inom sjukvården är uppbyggt och det är inte det som Norge och Finland har velat ställa upp med.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Även Anders Tegnell har nu redovisat samma teori som jag tidigare haft uppe.
Alltså risken för en kraftig ökning igen på motsvarande sätt som säsongsinfluensan brukar ha.

Fel av Aftonbladet eller AT för det är ingen ny graf utan den har funnits på FHM sida länge.

[bild]
Nu???
Det har ju sagts på presskonferenserna i minst 2 veckor.

BirgitS
B b8q skrev:
Stämmer grafen, att vi har noll säsongsinfluensa hittills denna vinter???
Enligt veckorapporterna för influensa så känner man till 9 fall sammanlagt sen novembers början (28 000 tester om jag kommer ihåg rätt).

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Brittiska mutationen tycks etablera sig i Sverige också allt mer. Om det är 80% mer smittsamt kan det bli en stenhård kamp mot klockan och vaccineringen.
Nej, så mycket mer smittsam är den inte. Från början skrevs det om 70 % men det var ju en första modell som fick fram det och vidare undersökningar nu i någon månad visar att den är typ 40 % mer smittsam.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, så mycket mer smittsam är den inte. Från början skrevs det om 70 % men det var ju en första modell som fick fram det och vidare undersökningar nu i någon månad visar att den är typ 40 % mer smittsam.

Bra! Men 40% är rätt mycket det med. Ett R-tal som går från 1,0 till ett 1,4 är inte att leka med. Medans ett R-tal som går från 0,5 till 0,7 inte ställer till det nämnvärt alls.

Eftersom vi ligger runt 1 nu, tänker jag, kommer det behövas betydligt tuffare tag om brittländarans virus får ett starkt fäste.

Lite goda nyheter!

"Nu är det fastslaget: Pfizer/Biontechs vaccin fungerar även på den brittiska coronamutationen, rapporterar Financial Times.

När den brittiska mutationen upptäcktes fanns en oro om de vaccin som tagits fram skulle fungera på den nya, mer smittsamma mutationen. Men nu har alltså laboratorieanalyser visat att vaccinet är effektivt mot den.

Resultaten baseras på utförligare analyser av blod från testpersoner än de analyser som presenterades i förra veckan, skriver TT.

I förra veckan meddelade Pfizer även att vaccinet var effektivt mot en nyckelmutation, N501Y, som funnits i mutationerna från både Storbritannien och Sydafrika.

Redigerat:
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Staffans2000
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det inte lite motsägelsefullt att USA har synpunkter på vår strategi? De ligger ju 25% över oss i andel döda, och toppar listan i antal döda? Visste de något om corona-bekämpning borde de väl applicerat det i sitt eget land först?
Med samma logik skulle Himmler vara inkompetent att bedömma hur man skyddar sig mot Cyanid?

Tvärs om, skulle jag säga. Den som själv har misslyckats, kan mycket väl vara nog så lämpad att bedömma hur man egentligen skulle gjort. Är de så konstigt?
Man kan också vända på steken och påstå att det oftast är sädeles olämpligt att bedömma sig själv.

Staffan

Staffan

• Haha
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Bra! Men 40% är rätt mycket det med. Ett R-tal som går från 1,0 till ett 1,4 är inte att leka med. Medans ett R-tal som går från 0,5 till 0,7 inte ställer till det nämnvärt alls.

Eftersom vi ligger runt 1 nu, tänker jag, kommer det behövas betydligt tuffare tag om brittländarans virus får ett starkt fäste.

Lite goda nyheter!

"Nu är det fastslaget: Pfizer/Biontechs vaccin fungerar även på den brittiska coronamutationen, rapporterar Financial Times.

När den brittiska mutationen upptäcktes fanns en oro om de vaccin som tagits fram skulle fungera på den nya, mer smittsamma mutationen. Men nu har alltså laboratorieanalyser visat att vaccinet är effektivt mot den.

Resultaten baseras på utförligare analyser av blod från testpersoner än de analyser som presenterades i förra veckan, skriver TT.

I förra veckan meddelade Pfizer även att vaccinet var effektivt mot en nyckelmutation, N501Y, som funnits i mutationerna från både Storbritannien och Sydafrika.
Jag tycker man kan ta dessa procentsatser med en nypa salt, 40% mer, under vilka omständigheter osv.

Däremot kan det ju mana till eftertanke och vara en påminnelse om att mutationer sker och risken finns att viruset blir värre, eller att våra vacciner blir overksamma.

Dvs, nu är det högsta tempo och bredd i våra vaccinationsprogram som gäller.

D djac skrev:
Japp, så är det.

Sen tycker jag Lövet ska ringa Finland och be om att få låna ett gäng IVA-personal så vi kan operera våra cancersjuka och att inte köra helt slut på egen personal.

• Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Däremot kan det ju mana till eftertanke och vara en påminnelse om att mutationer sker och risken finns att viruset blir värre, eller att våra vacciner blir overksamma.

Men då gäller det att det vaccineras över hela världen och inte bara i länder där en minoritet bor. Så ska Sverige sluta att vaccinera efter fas 3 och sen se till att vaccinet går till afrikanska länder i stället så att det värre sydafrikanska varianten inte sprider sig över hela världen?
Det är ju större risk att nuvarande vaccin inte skyddar mot den eller den brasilianska varianten än mot den brittiska.

• Gilla
  • Haha
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Sen tycker jag Lövet ska ringa Finland och be om att få låna ett gäng IVA-personal så vi kan operera våra cancersjuka och att inte köra helt slut på egen personal.
Fast det har Finland inte sagt att de vill ställa upp med.

Det ser ut som att vi kommer att nå 11.000 dödsfall nu på fredag.

Linjediagram som visar COVID-19 dödsfall per miljon invånare i de nordiska länderna över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
K
G gaidin skrev:
Hur tänker du kring kostnaden för detta ställt i proportion med vinsten?
Hur många smittade kan vi rädda och vad blir konsekvenserna för samhället av denna stängning?

[bild]

Fördelarna är mycket större än konsekvenserna. Mindre sjuka , alltså fler som kan arbeta . Mindre press på sjukvården . Du kommer kunna spara pengar som idag skjuts in för akuta lösningar i vården. Permitteringen lär minska så där sparar du pengar. Och företag och andra inom näringslivet kommer kunna fortsätta skicka produkter under säkra transporter. Så stoppa allt i gränsen som inte är ett måste. Och håll säkra transporter. Pengar som sparats kan användas här. Bättre att hindra smitta än att behöva behandla covid .

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
Fördelarna är mycket större än konsekvenserna. Mindre sjuka , alltså fler som kan arbeta . Mindre press på sjukvården . Du kommer kunna spara pengar som idag skjuts in för akuta lösningar i vården. Permitteringen lär minska så där sparar du pengar. Och företag och andra inom näringslivet kommer kunna fortsätta skicka produkter under säkra transporter. Så stoppa allt i gränsen som inte är ett måste. Och håll säkra transporter. Pengar som sparats kan användas här. Bättre att hindra smitta än att behöva behandla covid .
Har jag fel eller är detta bara dina egna gissningar?
Hur många sjuka slipper vi om vi stänger gränsen tror du? Ta nu med i beräkningen att vi har en högt utbredd smitta inom landet.
Vilka är "de viktigaste" transporterna? Livsmedel och sjukvårdsmaterial? Det som inte skall transporteras, vad är det? Material till industrin? Då blir det nog ganska mycket permitteringar.

Men visst kan man gissa när man inte har all information, då kommer man ofta fram till helt galna lösningar som gör saker värre i stället för bättre. Det är därför det hela tiden sitter hundratals experter och diskuterar detta, för att få med alla parametrar och "tänka på allt"

När du sitter hemma och spånar över en kopp kaffe vid datorn tror jag inte att du kommer att få fram några konkreta förbättringsförslag på detta viset.

• Gilla
  • Haha
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
D
G gaidin skrev:
Har jag fel eller är detta bara dina egna gissningar?
Hur många sjuka slipper vi om vi stänger gränsen tror du? Ta nu med i beräkningen att vi har en högt utbredd smitta inom landet.
Vilka är "de viktigaste" transporterna? Livsmedel och sjukvårdsmaterial? Det som inte skall transporteras, vad är det? Material till industrin? Då blir det nog ganska mycket permitteringar.

Men visst kan man gissa när man inte har all information, då kommer man ofta fram till helt galna lösningar som gör saker värre i stället för bättre. Det är därför det hela tiden sitter hundratals experter och diskuterar detta, för att få med alla parametrar och "tänka på allt"

När du sitter hemma och spånar över en kopp kaffe vid datorn tror jag inte att du kommer att få fram några konkreta förbättringsförslag på detta viset.
Nä, pandemibekämpning är som F1, en elit- och en lagsport, svårt för en ensamvarg utan erfarenhet, resurser och ett stort lag, att tillföra något.

• Gilla
gaidin
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Nä, pandemibekämpning är som F1, en elit- och en lagsport, svårt för en ensamvarg utan erfarenhet, resurser och ett stort lag, att tillföra något.
Äntligen!
Då ropar vi tillsammans: -Sparka Tegnell!

Bättre sent än aldrig.

Staffan

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.