3 335 900 läst · 16 504 svar
3336k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Jag hade med den åsikten om sticksågar tills jag köpte en mer ordentlig dvs Bosch GST 150 CE i mitt fall. Den sågar utmärkt och rakt tycker jag. I alla fall inte skevt annat än att jag själv lyckas snubbla av strecket jag ska följa
Dock får man ju om man är riktigt noggrann att det inte ska gå skevt ha ett fräscht sågblad och ta det försiktigt. Det är när man börjar trycka på själv som man utan att tänka på det även börjar trycka lite i sidled och då går bladet åt sidan helt naturligt. Kör man lugnt och försiktigt och faktiskt låter bladet göra sitt jobb så blir det rakt och fint tycker jag. Sen får man ju inte ha för höga förhoppningar heller, det är ju inte direkt något presitionsverktyg. Behöver man nogrannhet på en mol får man ju lämna lite mer material än man behöver och finputsa det klart. Men det gäller ju i princip alla verktyg.
Dock får man ju om man är riktigt noggrann att det inte ska gå skevt ha ett fräscht sågblad och ta det försiktigt. Det är när man börjar trycka på själv som man utan att tänka på det även börjar trycka lite i sidled och då går bladet åt sidan helt naturligt. Kör man lugnt och försiktigt och faktiskt låter bladet göra sitt jobb så blir det rakt och fint tycker jag. Sen får man ju inte ha för höga förhoppningar heller, det är ju inte direkt något presitionsverktyg. Behöver man nogrannhet på en mol får man ju lämna lite mer material än man behöver och finputsa det klart. Men det gäller ju i princip alla verktyg.
Om man ska såga kurvor med viss precision med sticksåg är det några saker man skall tänka på.
Först och främst är det lättare om man använder ett smalt blad med ordentlig skränkning. T244D är ett sådant blad. Tyvärr ger det inte det vackraste snittet, men det blir betydligt bättre om man slår av pendlingen.
Det andra är att hålla koll så att man inte trycker bladet i sidled. Man kan titta lite på bladstyrningen, och försöka se till att bladet inte rider på ena sidan, utan försöka hålla det i mitten. Har maskinen rulle är det ganska lätt att se.
Det tredje är givetvis att använda en vettig maskin. Är fästet illa utformat, som på några sågar jag har provat av fabrikat B&D och Ryobi, är det inte alltid möjligt att få det att bli bra. På Ryobin satt det monterade bladet en aning lutat bakåt, vilket gör att den sågade extremt dåligt.
Med det sagt hänger inte allt på maskinen, utan det kräver en del av operatören för att få ett gott resultat.
Först och främst är det lättare om man använder ett smalt blad med ordentlig skränkning. T244D är ett sådant blad. Tyvärr ger det inte det vackraste snittet, men det blir betydligt bättre om man slår av pendlingen.
Det andra är att hålla koll så att man inte trycker bladet i sidled. Man kan titta lite på bladstyrningen, och försöka se till att bladet inte rider på ena sidan, utan försöka hålla det i mitten. Har maskinen rulle är det ganska lätt att se.
Det tredje är givetvis att använda en vettig maskin. Är fästet illa utformat, som på några sågar jag har provat av fabrikat B&D och Ryobi, är det inte alltid möjligt att få det att bli bra. På Ryobin satt det monterade bladet en aning lutat bakåt, vilket gör att den sågade extremt dåligt.
Med det sagt hänger inte allt på maskinen, utan det kräver en del av operatören för att få ett gott resultat.
Jag har dels Bosch (stora 150 samt den lilla tigersågen och dess sticksågskompis på 12v) och en Festool PS300. Jag får erkänna att det är Festool för raka snitt och 12v för lite frihand som åker fram för det mesta. Bosch lilla är sjukt trevlig med sin låga vikt och hanterbarhet!
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Precis, och därför använder jag den bara för uppgifter ingen av de andra klarar av. Samtidigt kan jag tänka mig att den kapar det mesta om du inte har någon annan maskin. Minns på 80- och 90-talet då sticksåg ofta var allt man hade, den kapade plywoodskivor och andra långa snitt. De småkrokiga snitten var tidstypiska.J Jensa86 skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Beställde precis ett gäng med korta blad till den. Ska bli spännande att se om den blir en favorit eller inte. Men den verkar smidigVidarH skrev:
Dock har jag inte kommit på hur jag ska få upp den på verktygstavlan. Den har mycket konstig form och tyngdpunkt.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 892 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 892 inlägg
mattiasp skrev:
Ehm, vet ni vilken tråd det är ni postar i? här snackar vi (material-)sporten verktygsinköp!Jonas Persson skrev:
jag har lite olika sticksågar, äldsta är en klassisk GST 85 PE som fortfarande kör på bra trots en hel del missbruk men har inte speciellt bra bladstyrning. Behövs bladstyrning behöver jag (tyvärr?) förlita mig på en PSC420 som är milsvidd från den gamla boschen - men är övertygad att en P1CC (var det förresten inte så att du @mattiasp har just en sådan?) skulle göra mig till kung över kurvorna!
"Operatören" - phfff!
/U
(ovan inlägg kan innehålla spår av ironi)
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Japp, jag har en P1cc. Använde den alldeles nyss faktiskt. Den funkar med alla blad, men bäst med Mafells egna, som är lite bredare än vanliga blad. Det bredaste, Cumex (?) är tre mm brett vid eggen och slipat som en kil. Bra blad, men dyrt som knark. Ett böjstyvt blad är lämpligt till den maskinen, eftersom den saknar traditionell bladstyrning. Visst är den bra på många sätt, men tung när man sågar upp och ner. Jag skulle vilja ha belysning i den ibland. Och motorbroms.ullberg skrev:Ehm, vet ni vilken tråd det är ni postar i? här snackar vi (material-)sporten verktygsinköp!
jag har lite olika sticksågar, äldsta är en klassisk GST 85 PE som fortfarande kör på bra trots en hel del missbruk men har inte speciellt bra bladstyrning. Behövs bladstyrning behöver jag (tyvärr?) förlita mig på en PSC420 som är milsvidd från den gamla boschen - men är övertygad att en P1CC (var det förresten inte så att du @mattiasp har just en sådan?) skulle göra mig till kung över kurvorna!
"Operatören" - phfff!
/U
(ovan inlägg kan innehålla spår av ironi)
Jag har även en GST 85 PE, med permanent monterad Collinsfot, som används vid listning.
Sticksågen som går mest är en Bosch 10,8V batterimaskin. Den sämsta av de tre egentligen, men väldigt smidig och lätt när man ”bara ska ta bort lite för att det ska passa”
Det är nog en lagom start i alla fall.Jonas Persson skrev:
Själv har jag sticksåg, tigersåg, oscillerande, dremelkopian, kapen, megaskruvmejseln (med vridbar spets), knack, tre ficklampor, två enväxlade och tre tvåväxlade... Det jag saknar är fräsen och dammsugaren. Med tanke på att jag ärvde allt annat så känns det som en självklarhet att fylla hålen.
Har någon testat cirkelsågen? Fyller den en funktion?
Min gamla 135a har "bättre" (mer avancerad bladstyrning) än båda batteristicksågarna i hushållet - dock är lagret med damm ovanpå 135an talande.J Jensa86 skrev:Jag hade med den åsikten om sticksågar tills jag köpte en mer ordentlig dvs Bosch GST 150 CE i mitt fall. Den sågar utmärkt och rakt tycker jag. I alla fall inte skevt annat än att jag själv lyckas snubbla av strecket jag ska följa
Osäker om jag använt sladdvarianten sedan första batterisågen flyttat in.
Och jag tycker båda levererar från allt till finlir till kapning på brädgården.
Bosch T144D? blad i, tempo och pendling spelar in på resultatet.
norrbottenssnickaren skrev: