Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Men den infon ger ju nikasp rätt...
Nu är det här på inga vis en semantisk kulle jag tänkt dö på, men för sakens skull får du gärna förklara på vilket sätt nikasps kommentar tillför värde och relevans i tråden kopplat till det antagandet han gör och den faktiska situationen som föreligger med det aktuella servitutet och rättigheten att anlägga väg och ta mark i anspråk för det.

Eller är hela din poäng enbart centrerad kring begreppet servitut och ägande av mark helt svartvitt utan hänsyn till de faktiska omständigheterna?

Eller är det något annat jag inte förstår? Eftersom du betonar att det är så viktigt att använda rätt begrepp? (Jag tycker annars det är viktigare att bli förstådd för min del, kanske där missförståndet uppstår?)

• Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
nikasp nikasp skrev:
Jag läser det också så. Jag har servitut och suger vatten från torpgrannens grävda brunn. Skulle inte falla mig in att anlägga ett litet pumphus på hans fastighet även om jag har rätt till vatten och rörledningen passerar hans mark.
Nu är det i ditt fall en brunn som grannen grävt. Anser du att det skulle varit samma sak eller en skillnad om ingen brunn fanns och du fick rätt att anlägga en på grannens mark, dvs du har själv grävt brunnen och det är din brunn?

• Gilla
Rem
  • Laddar…
Nej TS äger inte vägen men han har omfattande rättigheter. Han har servitut på att anlägga och använda den...
Använde rätt begrepp för rätt saker så blir livet enklare.
Jo, TS äger vägen (dvs. väganläggningen). TS äger inte marken vägen går över, men markägaren äger inte vägen. Absolut finns det servitut där man enbart har rätt att nyttja någon annans väg, men detta är ett servitut för att anlägga och nyttja en väg på annans mark, och då äger den som har servitutet (den härskande) väganläggningen.

• Gilla
TRJBerg och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nej TS äger inte vägen men han har omfattande rättigheter. Han har servitut på att anlägga och använda den...
Jodå, TS är fastighetsägare och till fastigheten hör också fastighetstillbehören. Vägen i fråga är enligt jordabalken 2 kap 1 § just ett fastighetstillbehör:

"Till en fastighet hör även en sådan byggnad eller annan anläggning som är uppförd utanför fastigheten, om den är avsedd för stadigvarande bruk vid utövandet av ett servitut till förmån för fastigheten och inte hör till den fastighet där den finns."

Så att hävda att TS inte äger vägen blir märkligt.

• Gilla
TRJBerg och 10 till
  • Laddar…
Så du menar att TS fastighet (tidigare fastighetsägaren som anlade vägen) har skänkt vägen till grannen som äger marken som vägen ligger på?
Eller vem är det som äger själva vägen som TS fastighet har byggt?

• Gilla
Rem
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ditt vattenservitut ger dig t ex rätt att gräva upp din gamla ledning och lägga ner en isolerad ledning.
Du får också lägga en värmekabel intill ledningen, så att den inte fryser.

På samma sätt som att du äger ledningen, men inte marken, äger ts vägen, men inte marken under vägen.
Och på samma sätt som att du får gräva ner en värmekamera intill ledningen, får ts gräva ner en elkabel till belysning och montera belysningsstolpar
Ok håller med i nästan alla delar i ditt inlägg men behöver ett klarläggande avs värmekabeln. Från vilken fastighet kommer elen till värmekabeln ? Menar du att den kan tas från tjänande eller härskande?

Att klaga på att tråden är för lång för att läsa för att sen komma med samma missförstånd som tidigare retts ut är onekligen en smula underhållande. Tråden är så lång just för att sådana saker sker, igen, igen och igen.

Det finns olika sorters vägservitut. Rätt att bruka annans väg och rätt att anlägga väg på annans mark. Tror man att bara den första varianten finns har man ofta fel. Det är mindre vanligt att man tror att bara den andra varianten finns, men även om man nu trodde det skulle man också ofta ha fel.

• Gilla
polaris78 och 10 till
  • Laddar…
harry73
Bono_R Bono_R skrev:
Ok håller med i nästan alla delar i ditt inlägg men behöver ett klarläggande avs värmekabeln. Från vilken fastighet kommer elen till värmekabeln ? Menar du att den kan tas från tjänande eller härskande?
Den ska då komma från den härskande, och vad jag har förstått får man i sådana fall korsa fastighetsgränser utan att det blir problem med elleverantören.

• Gilla
Rem och 1 till
  • Laddar…
I likhet med ofantligt många trådar är även denna ett exempel på, att man innan man postar ett inlägg, så vore det banne mig obligatoriskt att det borde komma upp en banner som säger "Jag har läst och förstått alla inlägg".
"Klicka ok innan ditt inlägg laddas upp"
Åtminstone i trådar med mer än två inlägg;)

Då blev det kanske mindre spam i trådarna för oss som orkar, och är tillräckligt smarta att läsa innan vi postar och avslöjar vår ignorans.

• Gilla
  • Haha
-MH- och 8 till
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Vilken tror du elen kommer ifrån?
Den som har nytta av elen eller den som inte har någon nytta av elen?
Givetvis från den fastighet som har nytta av elen.

Samma sak om det är en djup brunn så att pumpen måste vara nere i brunnen.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
nikasp
harry73 harry73 skrev:
Ditt vattenservitut ger dig t ex rätt att gräva upp din gamla ledning och lägga ner en isolerad ledning.
Du får också lägga en värmekabel intill ledningen, så att den inte fryser.

På samma sätt som att du äger ledningen, men inte marken, äger ts vägen, men inte marken under vägen.
Och på samma sätt som att du får gräva ner en värmekamera intill ledningen, får ts gräva ner en elkabel till belysning och montera belysningsstolpar
Det där ställer jag mig ytterst tveksam till. Väg eller rör är en sak men att börja med belysning och annat på annan fastighet - utan att fråga - känns mycket tveksamt. I min värld är det antingen 1) väldigt ”otänkt” eller 2) en rövare i stil med att hugga ner träd olovandes och sen hoppas ingen märker. Inte snyggt.

• Gilla
matbir
  • Laddar…
Eftersom jag själv scrollade igenom snabbt och bara läste så vill jag hänvisa till TS eminenta beskrivning:

https://www.byggahus.se/forum/threa...belysning-pa-vaeg.399801/page-30#post-3997222

Som jag brukar säga så många gånger. Vad mycket lättare det blir när man pratar med varandra.

TS borde ha frågat om råd innan.
Markägaren borde ha kontaktat TS på ett smidigare sätt än att skicka ett kravbrev.

När de väl pratade med varandra uppstod godare stämning då ingen av de inblandade verkar vara idioter :)

Förstår faktiskt markägarna till viss del. det ÄR många som tar sig friheter på deras mark. Sen i områdena häromkring är det samtidigt markägarna själva som styckat av villatomter och sett till att de fått in nya grannar.
Jag trodde det var en del "snåla" avstyckningar här. Där det är tomter som skulle lika gärna kunna fått vägremsan som en del av tomten istället för via servitut/GA. MEN det är tydligen så att det är kommuneländet som tycker att tomterna ska vara av en viss storlek...

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Det där ställer jag mig ytterst tveksam till. Väg eller rör är en sak men att börja med belysning och annat på annan fastighet - utan att fråga - känns mycket tveksamt. I min värld är det antingen 1) väldigt ”otänkt” eller 2) en rövare i stil med att hugga ner träd olovandes och sen hoppas ingen märker. Inte snyggt.
Din tidigare kommentar var dock
nikasp nikasp skrev:
Kan man gissa att du lärt dig en läxa att inte göra något på annans mark utan att fråga först? Det är det jag reagerar mest över, hur du ens kunde komma på tanken. Känns väldigt okonventionellt.
Detta trots att din fråga är besvarad i tråden av TS, dvs hur han ens kunde komma på tanken, och varför

Även frågan om TS har "lärt sig en läxa eller ej" är en fråga som får anses vara delvis besvarad.

Sen, återigen, är det bra att hålla tillbaka med konstateranden om vad som är rätt och fel eftersom det inte är uppenbart (eftersom det inte kommer gå till domstol pga uppgörelsen) och du bevisligen endast har en egen åsikt och inget facit att komma med själv.

• Gilla
Nicke Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Den ska då komma från den härskande, och vad jag har förstått får man i sådana fall korsa fastighetsgränser utan att det blir problem med elleverantören.
Ok då stämmer jag helt in i ditt inlägg (y)

• Gilla
Rem
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken tror du elen kommer ifrån?
Den som har nytta av elen eller den som inte har någon nytta av elen?
Givetvis från den fastighet som har nytta av elen.

Samma sak om det är en djup brunn så att pumpen måste vara nere i brunnen.
JAG VET vilken fastighet som elen ska gå från men vi kan ta det i en annan tråd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.