Mikael_L
Nu är det 1'a advent, så idag startar de 5 veckor som mycket tydligt toppar brandstatistiken varenda år.

Så kolla brandvarnarna idag, och kolla gärna pulversläckarna i enlighet med början på denna tråd. Åtminstone komma ihåg var de står och kolla att manometern visar på grönt.
Om det nu inte nyligen är fixat.

När ni ändå håller på kan ni väl gärna trycka på testknappen på alla jordfelsbrytare ni har, ifall ni inte gjort det någon gång under året, och det är ju inte heller dumt att vrida lite på alla ballofixer och andra kranar som sällan får motion.

• Gilla
Fossi88 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Detta var så viktig info så det behövs en egen tråd tycker jag. Inlägget är utbrutet från denna tråd: [länk]

//Daniel_n, moderator
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

På tal om pulversläckare.
Kan berätta för er som är oroliga av er.
Pulversläckaren är i princip underhållsfri, den kan tappa trycket och pulvret kan packa sig för hårt i botten, det är i princip bara de två felen som kan inträffa.
Trycket kontrolleras med manometern, är det på rött ska släckaren omladdas eller bytas.
Vissa släckare har ett extra uttag för att mäta trycket, (ifall det är fel på manometern).
(Men denna mätning ska man nog inte försöka utföra själv då)
Ang pulvret så ska man vända upp och ner på släckaren några gånger, ca 1-4 ggr / år.

Gå direkt och prova på pulversläckaren du har där hemma.
Vänd på den medan du har örat mot släckaren, då kan du höra hur pulvret hasar ner, brukar ramla ner i "blaffor" första gången man vänder. Vänder man sen en gång till är pulvret redan finfördelat så ibland hörs det inget alls andra gången.
Så prova nu, och det ljud du hör är alltså det från en korrekt släckare. Låter det absolut inget alls är det stor risk att:
1 - Du har en oduglig släckare
2 - Du har ganska dålig hörsel.

Har man vänt på den kan det alltså behövas någon veckas stillastående innan man hör pulvrets rörelse igen.
Jättebra info. Jag har en brandsläckare - pulvrer- som jag hör pyser lite då och då. Blir jätteorolig, vågar inte röra den, vad betydet det?

Snailman
För att nu ta upp underhåll av pulver släckare, så enligt nån som gick omkring och sålde sådana så skulle man nån gång per år vända dem uppochner och knacka dem lite lätt mot nånting, så lossnar pulvret ifall det klumpar ihop sig.
https://hemmet.trygghansa.se/brand/forebygg/vand-pa-brandslackaren-och-andra-brandtips/

Sköt om din pulversläckare
Pulversläckaren är den absolut vanligaste typen av brandsläckare i våra hem och rekommenderas också av Brandskyddsföreningen. Släckaren bör vara på sex kilo och placeras centralt och synligt i bostaden. Den är i princip underhållsfri och släcker de flesta typer av bränder.

Men lite skötsel kräver den ändå. Det finns en risk att pulvret klumpar ihop sig i botten. Det åtgärdar du genom att vända på brandsläckaren 1–4 ggr/år. Det kan också hända att den tappar trycket, så håll koll på den lilla mätaren då och då – pilen ska stå på grönt.

E effekta skrev:
Jättebra info. Jag har en brandsläckare - pulvrer- som jag hör pyser lite då och då. Blir jätteorolig, vågar inte röra den, vad betydet det?
Drivgasen pyser ut. Köp en ny.

Mikael_L
Fotografen Fotografen skrev:
Drivgasen pyser ut. Köp en ny.
Det borde synas på manometern, att den sjunkit under det gröna ...

Hej
Hade en kille från Anticimex som sade att mina brandsläckare som är över 10 år och hängt orörda förmodligen inte funkar längre trots att de visar grönt. Detta pågrund av de förmodligen klumpat ihop innuti.
Han föreslog att om de funkar, genomför brandövning på tomten med barnen.
Vad tror ni, kan pulvret vara miljöfarligt? Vi har t ex egen brunn.
Mvh
Fredrik

Rickard.
Det är inte farligt men blir lite surt (eller basiskt :thinking:) efteråt så håll till på något oömt underlag en bra bit från byggnader och bilar.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Om man vänder släckaren upp och ner och håller örat mot flaskan så ska man höra ett susande ljud när pulvret "rinner" ner.
Är det tyst så har pulveret klummpat ihop sig, lika så om du hör/känner en duns.
Skaka eller knacka lätt på släckaren så kan det släppa.

Gamla pulversläckare innehåller bakpulver (Na-pulver/Natriumvätekarbonat)
Nyare innehåller Amoniumsulfat (ABC/MAP/ABE-pulver)
Inget är bra att få i ansiktet men har ingen miljöpåverkan

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
H
Efter 10 år på en släckare ska den ha service med att tas isär och inspekteras, om man nu ska va noga.
Dock är det ingen som lämnar in dom och får det gjort.
Inte ens vi på jobbet tycker det är värt det.
Utan vi köper nya efter 10 år.
Sen skänker vi släckarna till Brandkåren så de kan ha övning.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Sen brukar det finnas ett litet hål i manometern, där man kan stoppa i en liten pinne för att "motionera" mekanismen, i fall den satt sig. OBS använd inte våld!

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Krilleman
H Hallerudsbo skrev:
Utan vi köper nya efter 10 år.
Samma sak sa utbiladren på senaste heta arbeten-kursen.

Köp hem ett gäng godkända släckare (55A 233BC), skriv inköpsdatum på baksidan, köp nya efter tio år. Lämna gärna in gamla släckare, om tillfälle ges, till lokal brandkår för övning.

Dessa släckare kostar väldigt lite idag. Och även fast du eventuellt har släckare av lägre klass uppnår du ju samma brandskydd med flera av dessa.

Mikael_L
Krilleman Krilleman skrev:
godkända släckare (55A 233BC),
Ta och läs lite om vad PNO skrev om storleken på släckare och vilken slags brand som den modellen är tänkt att klara av i detta inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threads/staemmer-detta-om-brandslaeckare.250683/page-2#post-2170630

Innan ni kutar iväg och köper "godkända" 6kg's släckare märkta 43A, 55A etc.
Dessa stora bjässar är tänkta att klara av bränder som gör att ni inte ens överväger att stanna kvar i huset längre.
Jag har ett par 2kg istället. Bättre att ha fler mindre som man har nära till hands och är lätta att hantera för alla storlekar på personer - det är min filosofi.

I tex köket kan det vara bra att ha en liten kolsyresläckare som man själv kan byta kolsyretub på,

En svart Firemill kolsyresläckare bredvid dess utbytbara kolsyretub på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://firemill.se/

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
K_arlstrom och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ta och läs lite om vad PNO skrev om storleken på släckare och vilken slags brand som den modellen är tänkt att klara av i detta inlägg
[länk]

Innan ni kutar iväg och köper "godkända" 6kg's släckare märkta 43A, 55A etc.
Dessa stora bjässar är tänkta att klara av bränder som gör att ni inte ens överväger att stanna kvar i huset längre.
Jag har ett par 2kg istället. Bättre att ha fler mindre som man har nära till hands och är lätta att hantera för alla storlekar på personer - det är min filosofi.
Bra med lite överkapacitet om man siktar fel. Men man bör inte ha större än att alla i hushållet kan hantera släckaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.