richardtenggren
Uppfyllning och provtryckning i morgon! (Första returen ska anslutas först)
Uppfyllningspanel för PEX-värmeslingor inbyggd i vägg med synliga kopplingar och en delvis konstruerad skjutdörrsnisch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resterande slingor kopplas in inom en snar framtid.
32 mm PEX är inte någon favorit har jag insett, lätt oflexibel!

Hann även med att bygga lite på en av de blivande skjutdörrsnisherna :)

Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Maxizor Maxizor skrev:
Hej, får man verkligen ha en vertikal imkanal? :thinking:
Ja man får ha horisontell imkanal, kravet är att det ska gå att rensa hela imkanalen.
Det finns en renslucka på den horisontella kanalen.

• Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
Monterat trappräcke. Måttbeställt smidesräcke med överliggare som jag fräst själv ur planhyvlad ek
Närbild av ett nyinstallerat ekräcke med måttbeställt smidesstaket i bakgrunden.
Skapa konto
Nymonterat smidesräcke med horisontella stänger och fräst överliggare i ek för trappa.
Skapa konto

• Gilla
hampasnöret och 16 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja man får ha horisontell imkanal, kravet är att det ska gå att rensa hela imkanalen.
Det finns en renslucka på den horisontella kanalen.
Super! Tack för info!

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Idag har jag pysslat ihop den nya imkanalen, det blev bara en tur till Hornbach för att införskaffa två 45-gradersböjar istället för en 90 pga ändrad dragning. Imorgon ska det isoleras och sen har man äntligen en fungerande köksfläkt! :love:
[bild]

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Jag hade satt en 45°-böj mellan murstocken och rensluckan & en 45°are efter för att slippa 90°aren direkt efter.

Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade satt en 45°-böj mellan murstocken och rensluckan & en 45°are efter för att slippa 90°aren direkt efter.
Jag hade planer på det men det blev för bökigt att hänga upp den, det är bra självdrag i den nu så det verkar inte va något större problem för luften att ta sig igenom. Det är 160-rör, och 150 från fläkten till kanalen.

Det var inte för dragets skull utan mer för att det ska vara lätt att rensa kanalen.
Röret ser ut att hänga lite väl nära takstolen vid upphängningen närmast murstocken, ser ut att bli trångt med brandisoleringen, som ska vara runt kanalen från dess den lämnar köket tills den går in i murstocken.

Monterar smygar till ytterdörren i nya hallen :love:
Installation av smygar runt en vit ytterdörr i ett pågående byggprojekt för en hall.
Skapa konto

• Gilla
P-plats och 7 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det var inte för dragets skull utan mer för att det ska vara lätt att rensa kanalen.
Röret ser ut att hänga lite väl nära takstolen vid upphängningen närmast murstocken, ser ut att bli trångt med brandisoleringen, som ska vara runt kanalen från dess den lämnar köket tills den går in i murstocken.
Det är mer plats än det ser ut så det är nemas problemas. Den gamla eternitkanalen däremot, vilade direkt på takstolarnas underarmar, men det var väl inget bekymmer på 60-talet. :crysmile:

Med tanke på vad eterni innehåller så tror jag inte att den spred särskilt mycket värme till brännbart material, den lär motstått värme bra innan den sprack sönder.

Tillslut satt lister mellan parkett och klinker vid kaminen. Testar en självhäftande modell, släpper dessa får det bli några hål och skruvar.

Övergång med list mellan parkettgolv och mörkgrå klinker vid en kamin, med självhäftande modell.
Skapa konto

• Gilla
Bure och 14 till
  • Laddar…
Byggt en kuvös. Ska plocka bort dörren och bredda hålet en smula.

• Hembyggd kuvös av trästomme och plastfilm i ett rum med synlig dörr, stege till vänster.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Nymålat vitt rum med nytt laminatgolv och en öppen dörr.
Skapa konto
Nyligen målat rum med nytt laminatgolv och vitmålade väggar.
Skapa konto
Nylagd laminatgolv och nymålade vita väggar i ett tomt rum.
Skapa konto
Nymålat litet rum med nyinstallerat laminatgolv i ljusa färger.
Skapa konto

Frugan har målat i veckan och idag blev vi golvade.

• Gilla
Fadai och 9 till
  • Laddar…
Bilat bort övre betonglagret på golvet, rivit två tredjedelar av blåbetongvägg, ritat upp på betonggolvet där jag ska såga i övre betonglagret för att ta bort lite mer golv.

Renoveringsarbete med rivna blåbetongväggar och borttaget övre betonglager på golv.
Skapa konto

Ska riva resten av väggen och lite mer golv.
Ska sedan flytspackla ca 3cm tjockt lager å ca 4kvm.

• Gilla
P-plats och 2 till
  • Laddar…
Byggde en snickarbänk i helgen. Saknar bara hål för att spänna fast saker. Bra uppgradering från den förra men såklart finns massa saker jag gör annorlunda till nästa gång. Så är det väl alltid. :)

Nybyggd snickarbänk i ett verkstadsutrymme med verktyg på väggen och en stol framför.
Skapa konto
Nyligen byggd snickarbänk utan hål för spännfastning, placerad i ett verkstadsutrymme med sågspån.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.