Hej.
Jag skulle ju inte göra någon projekttråd då jag haft så dåligt samvete över att jag aldrig lagt upp något om vårt nuvarande hus, men idag behöver jag lite extra motivation så jag kör ändå!

Det är ett riktigt projekt som ännu är långt ifrån klart.

Ett gulmålat trähus med tegeltak som behöver renoveras, omgivet av en trädgård och kala träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prolog:
Sagan börjar redan sommaren 2015, när vi precis hade köpte vårt drömhus, ett funkishus från 1947 och med en 6 månaders + en bebis på väg var vi alldeles förträffligt nöjda. Här behövde vi knappt renovera och vi skulle aldrig flytta.
Vi såg inte ens huset då, men på denna bilden skymtar ett väldigt eftersatt gult trähus i bakgrunden.

Ganska snabbt insåg vi att grannhuset var obebott och det visade sig vara en gammal dam som flyttat till långvården något år tidigare som ägde det.
Jag då och då hälsade jag på en lite äldre man som skötte om huset och vid något tillfälle tog jag hem en skylift för att hjälpa till med en vindskiveplåt som blåst loss, i övrigt verkade det stå helt övergivet.

Eftersom huset ligger ganska nära vårat så började vi skoja om att köpa det för att slippa ha grannar (Ja, vi bor i Tibro - här är det faktiskt inte helt omöjligt att köpa två hus, även om det är ganska korkat och ovanligt)

Sena vinterkvällar satt jag och drömde, begärde ritningar från kommunen och konstaterade att huset består av två lägenheter. Tänk om vi kunde köpa det och hyra ut?

Det gick ett par år och jag tog ett nytt fastighetsutdrag. Då visade det sig att huset numera ägdes av damens barn, vilka var i 70-års åldern och båda två bodde långt härifrån - den ena var mannen jag pratat med, kvinnan hade jag enbart sett någon enstaka gång.

Efter ytterligare ett år tog vi mod till oss och skickade hem ett väl genomtänkt brev till dottern, bild på vår mysiga famlij och sådär. I brevet berättade att vi skulle vilja köpa huset då det är tråkigt att se hur det står övergivet och att vi i framtiden skulle vilja bo där. Brevet visade sig vara väldigt vältajmat och bara några dagar tidigare hade dottern kopplat in en mäklare som skulle hjälpa till med försäljningen.
Swish swooosh - efter några turer så hade vi köpt huset och i Maj 2020 skulle vi få tillträde, då hade vi fortfarande inte sett insidan mer än att vi kikat in genom fönstren, så man kan väl säga att det var grisen i säcken..

• Gilla
  • Älska
Silver78 och 64 till
  • Laddar…
A
Mera, mera

• Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Spännande trådstart!

• Gilla
johannes2k
  • Laddar…
Jag tänkte återskapa tidslinjen någorlunda korrekt med hur vi skridit fram, men det blir nog inte allt på en gång!

Vi fick för första gången fick komma in i huset och se vad som fanns där. Man kan lugnt säga att det var nervöst - vi hade ändå köpt ett hus, som på utsidan är väldigt nergånget, utan att ha en aning om vilket skick det är invändigt.
Men jag lovar att munnen gick från öra till öra när jag gick runt i huset. Insidan var förvisso väldigt daterad - inte en tapet var bytt sedan typ 70-talet, men allting var otroligt välvårdat, det fanns inga tecken på vattenläckage varken utifrån eller inifrån i huset. Ett av köken såg nästan oanvänt ut sedan senaste renoveringen.

Gammalt kök med turkos skåp och luckor, blåvit rutigt golv, väldigt välbehållet från 70-talet.
Skapa konto

Efter rundvandringen i huset fick vi iallafall tillåtelse att börja röja i den eftersatta trädgården så fort vi hade skrivit på kontraktet, skönt att bli av med det värsta innan allting slår ut i full blom.

Exemplevis den här syrenen (?) var vi ganska ivriga att få bort. Syns inte på bilden men de längsta spröten gick nästan i jämnhöjd med nock och redan innan bladen slog ut var det nästan 0 ljusinsläpp genom ena fönstret.

Välvårdad men daterad insida av hus med slitna tapeter sedan 70-talet, inga vattenläckage synliga.
Skapa konto
Exteriör av ett gulmålat hus med sliten fasad och äldre fönster, indikerar renoveringsbehov.
Skapa konto

Jag började också kratta mossa, men ganska snart gav jag upp försöken att göra helt rent - det blev absolut inget mer än jord kvar.
Trädgård där mossa delvis har röjts bort och en mosspåse med slangen kopplad till den syns.
Skapa konto

Istället satsade vi på mossmedel och skaffade en uppsamlare till åkgräsklipparen. Det blev såklart inte lika bra som att ta bort all mossa, men det gjorde ändå en otrolig skillnad redan första sommaren!

Släpvagn full av bortröjd syren och trädgårdsavfall utanför ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

I huset fanns bara två pyttesmå toaletter, dusch i källaren, kanske orginalbadrum?
För att kunna hyra ut en lägenhet idag krävs såklart badrum i lägenheten och därför började vi planera för olika idéer om hur man kunde få till badrum + kök i varje plan. Inte världens lättaste uppgift skulle det visa sig.
Jag började iallafall med att digitalisera de gamla orginalritningarna som vi hade fått från kommunen och sedan mätta vi och skissade en hel radda med mer och mindre möjliga förslag.
Ett daterat badrum med en vit toalett, synlig genom en öppen dörr med blå kant, mot bakgrund av retro tapet och golv.
Skapa konto

Handskissade planritningar med markeringar och anteckningar för renoveringsplaner av ett hus.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 24 till
  • Laddar…
Så kom till sist dagen då vi fick tillträde till huset.
Som en del i köpet hade vi föreslagit att dottern, som vid den här tiden stod som ensam ägare, inte behövde tömma huset utan fick ta det hon ville spara och lämna allting annat i huset för oss att sortera och reda i.

Även om en del var tömt så tog vi i princip över ett hus som var full möblerat och en stor del av prylarna i skåp fanns kvar. - Familjen hade bott i över 50 år i huset, så det fanns både möbler, saker och skräp så det räckte och blev över.

Den här bilden ger en känsla för hur komplett huset var möblerat, inklusive innehåll i lådor och skåp. Källare, 2 boplan & vind, total golvyta ca 300m²

Interiör av ett äldre hem med möbler och inredningsdetaljer som visar på många års boende.
Skapa konto

De första veckorna i huset gick åt till att sortera - mycket gick till tippen men väldigt mycket var fina saker. Både möbler och prylar. Vi har en väldigt fin loppis i byn som gärna hämtar saker så vi hade tänkt skänka så mycket som möjligt dit. Men som så många andra har de blivit utan volontärer och därför har de ej möjlighet att varken hämta eller ens ta emot saker. Vi bestämde oss därför för att hålla loppis!
Jag tänkte i min enfald att det bara är att hänga ut en skylt så löser sig resten. Men snart visade det sig att det är otroligt mycket jobb bara att prismärka hundratals saker. För att inte prata om hur man sorterar och donar. Här är ett urplock:
Ett rum fullt av varierade gamla föremål, inklusive krukor, korgar, lådor med konservburkar och köksredskap, redo för loppis.
Skapa konto

Till sist kom iallfall dagen L och vi hade lurat hit ett par vänner så vi var 4 personer som dukade ut i trädgården och såg till att möjliggöra en loppis med bra avstånd.

Trädgården under loppisdagen med möbler och föremål utspridda, skylt märkt "MÖBLER & PRYLAR" i förgrunden.
Skapa konto

Totalt har vi faktiskt lyckats sälja saker för över 20 000 och då har vi ändå sparat några av de finaste rariteterna.

Under tömningsskedet stötte vi inte på några allvarliga problem men några mindre trevliga, lätt åtgärdade, överraskningar fanns:

Rostig hink med skräp och gammal handske, symbol för ett fullmöblerat hus redo för tömning.
Skapa konto

• Gilla
Boilerplate4U och 15 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Spännande, detta måste följas!

Sådär höll det på första tiden. Röjning i trädgården och tömning av huset.
Efter ganska precis en månad började vi ÄNTLIGEN med renoveringsarbetet, eller rättare sagt demontering & rivningsarbete.

Först att åka ut var det fantastiska köket. Kändes inte bra att riva ut ett så fantastiskt kök, men utrymmet skulle delas för att bli både badrum & kök så vi hade inget annat alternativ. Som tur är finns en stor marknad för denna typ av kök bland byggnadsvårdare, så det blev faktiskt lite budgivning och till sist hamnade köket i Grängesberg.

Barn med skyddshjälm står i ett halvt demonterat kök med blå köksskåp och vit kakel.
Skapa konto

Här har ni en bild på mig också. Förhoppningsvis slipper ni ser mer än så av mig!

Person i bakgrunden med skyddsutrustning, demonterat turkost kök framför retro tapet.
Skapa konto

Jag vet inte om gjutjärnet var från 1927 eller 50-talet, men det hade helt klart sett sina bästa dagar. det föll isär och vissa delar blev till damm. Hela stigaren hade spruckit från golvet på plan 1 upp till vinden, så det är tur att ingen använt köket de senaste 20+ åren! Eftersom det ska in en toalett måste vi ändå ha 110-rör, så det spelade inte så stor roll att det var sönderrostat!

Delvis rivet hörn av ett rum visande gamla vattenrör och skadad vägg under renoveringsarbetet.
Skapa konto

När vi rev köket fick vi för första men, tyvärr, allt annat än sista gången stifta bekantskap med lerklinade väggar. Dammet från dessa är så oerhört fint att det hänger kvar i luften i flera timmar, så allting i hela huset blev snabbt täckt av ett fint damm som bara fortsatt att fylla på sedan dess!

Ett dammigt rum med rivningsavfall vid ett fönster, synliga väggstommar och rivet kök under renovering
Skapa konto

När köket var ute började vi riva väggen mot kattvinden där en stor dela av badrummet skulle husera.
(Notera skyddsklädseln mitt under en av de varmaste dagarna 2020..)

Barn deltar i husrenovering genom att riva en gammal vägg med lerklining.
Skapa konto

I väntan på den ersättande limträbalken lämnade vi en pesa som höll allting någorlunda på plats.

Ett tomt hörn av ett rum under rivning med träväggar, lerklining och rörlämningar på golvet.
Skapa konto

Efter köket rök den gamla toaletten på ovanvåningen.

Renoveringsarbete i gång med synlig skadad vägg och toalett genom en dörröppning, damm och byggmaterial på golvet.
Skapa konto

Plöstligt hade vi fått till en väldigt möblerbar hall!

Ett hörn i ett rum under renovering med delvis rivna väggar och synliga träreglar.
Skapa konto

I det här skedet passade vi också på att rätta ritningen så att måtten stämde bättre med verkligheten. (självklart är det den 5-åriga dottern som sköter CAD..)

Barn använder CAD-program på laptop för att rita husplaner.
Skapa konto

Sådär i början av projekt är det lätt att engagera barnen, men detta kommer hålla på något år, så för att de ska fortsätta att trivas lät vi dom plocka "leksaker" ur huset och inreda ett lekrum. Det har funkat bra och även i skrivande stund, sådär 7 månader in i bygget, spenderar de ganska mycket tid där.. (Grabben hade inte förstått det där med kläder efter väder utan satsade på Pikachu-fleece under värmeböljan..)

Barn i Pikachu-pyjamas i ett rum med möbler och leksaker under renovering.
Skapa konto

Såhär långt in i porjektet har vi bara betalat för huset och dessutom fått tillbaka några procent av köpeskillingen när vi sålde saker, så det är inte jättedyrt att ha huset stående ofärdigt. Därför ser vi till att ta en ordentlig semester och under 3 veckor i Juli/augusti händer väldigt lite i huset..

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Skatudden och 34 till
  • Laddar…
Härlig att slå följe med detta projekt. Och full respekt för att ni låter återanvända (även om det är på annat håll) i stället för att slänga på tippen.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Vilken härlig historia, hoppas på fortsättning.

Vilken Skatt !! Härlig historia ser fram emot fortsättning.

Vilken lottovinst att springa på ett sånt fint hus!

Låter som det lutar åt orginalrenovering?
Ska bli spännande att se hur det utvecklas.

Det är nog inte bara jag som önskar att jag hittade huset först!
Det ser dock ut som om ni hanterar ert fynd med respekt! Ska bli intressant att följa.

H
Är det bara jag som önskar en dokumentär på detta?
Bergs drömkåk kan slänga sig i väggen.
Väntar med spänning på fortsättning.

• Gilla
Madelenh och 5 till
  • Laddar…
Detta måste man verkligen hänga med på. Har själv ett gammalt hus byggt -36 så vid köpet -79 var det bara att bygga ut i samma stil och få en sån standard som fanns då.
Hade Byggahus funnits då hade man antagligen gjort lite annorlunda, men vi stortrivs.:heart:

Tibro, festligt. Har bott på några ställen där. Borde cyklat förbi detta hus på vägen till Häggetorpskolan från Hörnebo. :)

• Gilla
Alex Hallberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.