Trevligt projekt hoppas Tråden hänger i hela vägen till hyresgäster och vidare
 
S
L LAnsgar skrev:
Sådär höll det på första tiden. Röjning i trädgården och tömning av huset.
Efter ganska precis en månad började vi ÄNTLIGEN med renoveringsarbetet, eller rättare sagt demontering & rivningsarbete.

Först att åka ut var det fantastiska köket. Kändes inte bra att riva ut ett så fantastiskt kök, men utrymmet skulle delas för att bli både badrum & kök så vi hade inget annat alternativ. Som tur är finns en stor marknad för denna typ av kök bland byggnadsvårdare, så det blev faktiskt lite budgivning och till sist hamnade köket i Grängesberg.

[bild]

Här har ni en bild på mig också. Förhoppningsvis slipper ni ser mer än så av mig!

[bild]

Jag vet inte om gjutjärnet var från 1927 eller 50-talet, men det hade helt klart sett sina bästa dagar. det föll isär och vissa delar blev till damm. Hela stigaren hade spruckit från golvet på plan 1 upp till vinden, så det är tur att ingen använt köket de senaste 20+ åren! Eftersom det ska in en toalett måste vi ändå ha 110-rör, så det spelade inte så stor roll att det var sönderrostat!

[bild]

När vi rev köket fick vi för första men, tyvärr, allt annat än sista gången stifta bekantskap med lerklinade väggar. Dammet från dessa är så oerhört fint att det hänger kvar i luften i flera timmar, så allting i hela huset blev snabbt täckt av ett fint damm som bara fortsatt att fylla på sedan dess!

[bild]

När köket var ute började vi riva väggen mot kattvinden där en stor dela av badrummet skulle husera.
(Notera skyddsklädseln mitt under en av de varmaste dagarna 2020..)

[bild]

I väntan på den ersättande limträbalken lämnade vi en pesa som höll allting någorlunda på plats.

[bild]

Efter köket rök den gamla toaletten på ovanvåningen.

[bild]

Plöstligt hade vi fått till en väldigt möblerbar hall!

[bild]

I det här skedet passade vi också på att rätta ritningen så att måtten stämde bättre med verkligheten. (självklart är det den 5-åriga dottern som sköter CAD..)

[bild]

Sådär i början av projekt är det lätt att engagera barnen, men detta kommer hålla på något år, så för att de ska fortsätta att trivas lät vi dom plocka "leksaker" ur huset och inreda ett lekrum. Det har funkat bra och även i skrivande stund, sådär 7 månader in i bygget, spenderar de ganska mycket tid där.. (Grabben hade inte förstått det där med kläder efter väder utan satsade på Pikachu-fleece under värmeböljan..)

[bild]


Såhär långt in i porjektet har vi bara betalat för huset och dessutom fått tillbaka några procent av köpeskillingen när vi sålde saker, så det är inte jättedyrt att ha huset stående ofärdigt. Därför ser vi till att ta en ordentlig semester och under 3 veckor i Juli/augusti händer väldigt lite i huset..
Ett riktigt härligt projekt. Kul när husets originalskick får en framträdande roll. Roligt också med återanvändartänket. Vore det vanligare skulle byggpriserna troligen gå ner. Detta kommer att bli superfint när det blir klart.
 
  • Gilla
cmb
  • Laddar…
Åh kom om detta i mejlet från byggas.se ,
Bor själv i Tibro och gått förbi detta många gånger då jag gick på Nybo osv. Kul att följa ert projekt
 
Spännande, önskar lycka till och ser fram emot kommande uppdateringar !
 
Wow vilken respons.
Tack för alla glada hejarop.

Det här med att ta vara på husets karaktär och kvalité känns, som flera är inne på, viktigt för oss.
Men vi är absolut inte några purister så det blir inte någon byggnadsvård i ordets grundläggande bemärkelse.

Vi tilläggsisolerar huset med mineralull och diffspärr, vi sätter OSB och gips på väggarna och det största av allt: vi kommer byta ut fönstren till 3-glas trä/aluminium istället för att bevara orginalfönstren med 1-glas och lös innerruta.

Men samtidigt är det väldigt viktigt med rätt känsla. Det ska kännas som ett modernt hus från 1927. De nya fönstren har rejäl spröjs, det blir pärlspont, det blir engelsk badrumsinredning och andra detaljer som vi tror ger en balanserad upplevelse.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
Workingclasshero och 15 till
  • Laddar…
Helt ärligt så är fönsterbyte bland det dummaste ni kan göra. Det kommer helt att fördärva husets karaktär och för en knappt märkbar energivinst jämfört med att renovera och eventuellt byta det inte glaset mot lågenergiglas. Det går även att sätta in ett extra glas på innerrutan.
Om ni ändå insisterar på att göra det, se till att ta ut karmarna hela och låt de få komma till ett gott hem.

Jag måste också slå ett slag för träbaserad isolering och ångbroms, aldrig ångspärr. Mineralull funkar vid +10 grader, under det är det sämre än cellulosa.
 
  • Gilla
  • Älska
misingen och 37 till
  • Laddar…
L LAnsgar skrev:
...det blir engelsk badrumsinredning...
Heltäckningsmatta? :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 12 till
  • Laddar…
H
Även jag gillar tråden, men blir lite ledsen i ögat när jag läser om fönsterbytet.

Bor själv med 1 + 1, pappremsa på innerbågen och helt otroligt bra klimat inne, inte tal om minsta drag! Visst tar några timmar på vår & höst - men ändå så värt det! :)

Kvalitén på gamla bågar är helt underbar - för att inte tala om nättheten i bågarna - något som Aldrig går att återskapa med nya dessvärre, hur man än vänder o vrider så ser det klumpigt ut. :(

Men, ert hus så ni gör ju det som passar er såklart ;)

Lycka till!!!
 
  • Gilla
cmb och 11 till
  • Laddar…
Fönster och isolering är två stötestenar som jag förstod skulle bli ifrågasätta!

Förstår att tankar om både karaktär och långsiktighet för fönstren det var inget lätt beslut kan jag säga. Men det var noga övervägt och är för sent att backa på nu.

Vi hade en välrenommerad fönsterrenoverare här för att titta på fönstren och kostnaden för en renovering av bara fönstren var nästan identisk med kostnaden för nya Elit retrofönster OCH Diplomatdörrar, då skulle jag ändå göra karm-renoveringen själv, vilket jag tror tar ungefär samma tid som fönsterbytet gör.
 
  • Gilla
rosen.johansson och 11 till
  • Laddar…
Utifrån förutsättningarna tycker jag ni tagit rätt beslut ang. fönstren, nånstans måste ju helhetsperspektivet väga tyngre än vad som känns bäst i hjärtat. Ni har ju ändå ganska långtgående undersökt möjligheterna att behålla fönstren och kommit fram till att det i detta fall inte fungerade.
 
  • Gilla
Frehul och 5 till
  • Laddar…
H
L LAnsgar skrev:
Fönster och isolering är två stötestenar som jag förstod skulle bli ifrågasätta!

Förstår att tankar om både karaktär och långsiktighet för fönstren det var inget lätt beslut kan jag säga. Men det var noga övervägt och är för sent att backa på nu.

Vi hade en välrenommerad fönsterrenoverare här för att titta på fönstren och kostnaden för en renovering av bara fönstren var nästan identisk med kostnaden för nya Elit retrofönster OCH Diplomatdörrar, då skulle jag ändå göra karm-renoveringen själv, vilket jag tror tar ungefär samma tid som fönsterbytet gör.
Kör hårt! Hur som underbart vackert hus - vilka propotioner
 
Åsa Lund
Självklart gör ni som ni vill med ert eget hus och dess fönster. Jag hade också bytt fönster i ett blivande boningshus. Men behåll delningen på rutorna genom spröjs i så fall för att inte ändra husets karaktär.
Sedan köper jag gärna dina gamla rutor till sommaren. Har Torpet i Åsarp som ska få sina gamla fönster renoverade i sommar. Gärna dina innerbågar också för de på Torpet är försvunna (vi har alltså bara enkelglas)
 
  • Gilla
Muggesson och 1 till
  • Laddar…
Jag har full förståelse för att en inte vill eller kan gå "full byggnadsvård", i synnerhet vad gäller gips och val av isolering. Det är okej. Det är saker som är enkelt reversibla i framtiden om en ändrar sig eller någon annan tar över i framtiden.
Likaså att demontera ett av husets kök för att få plats med ett ordentligt badrum, det är fullt förståeligt att saker behöver göras för att huset faktiskt ska kunna användas av en modern familj. Här är det även en fjäder i hatten till trådskaparen att köket såldes istället för att slängas.

Att byta fönster däremot är inte en enkelt reversibel sak, och nya fönster har en helt annan karaktär än vad gamla har oavsett vad en fönsterförsäljare försöker sälja in. Tänk även på att dessa fönster har snart 100 år på nacken och med lite kärlek så kommer de att klara flera hundra år till.
Dina nya alufönster har en faktisk livslängd på kanske 30-40 år, sedan måste de bytas. Inte för att du tröttnar på dem, utan för att de faktiskt inte är gjorda för att renovera samt för att ädelgaserna mellan treglasfönstren har försvunnit efter ungefär halva den tiden.
Någonstans här måste en ändå lyfta miljöfrågan i att lägga pengar och energi på att göra nya fönster som har en kortare livslängd än vad du har nu och som faktiskt går att renovera (till stora delar själv om du har den tiden).

Jag hoppas du förstår att folk i tråden blir lite lätt förvånade och besvikna när trådnamnet bokstavligen är "Det vackraste 1927 kunde skapa" och trådskaparen sedan väljer att byta en betydande del av husets exteriör.
 
  • Gilla
  • Älska
misingen och 22 till
  • Laddar…
Vi har gjort samma resa som TS. Vi fick också höra från grannen, vi har bara en, att de gamla fönstren var mycket finare och i det närmaste lika i energihänseende som nya. Det hade han läst. Så där gick det på med fasaden som vi bytte och lite annat. Jag ställde mig själv en fråga; Om jag byggt det här huset på 1920-talet, skulle jag valt fönstren som satt i eller skulle jag valt 2-glasfönster som ser nästan likadana ut men har betydligt bättre energivärde? Naturligtvis hade jag valt fönster som inte läckte lika mycket energi. Att de gamla fönstren hade bättre virke, det är något man får slicka i sig. Samma fråga har jag ställt mig med allt som vi bytt. Och svaret är nästan alltid; Ta det nya, det hade byggaren gjort på 20-talet om han hade haft valet.
Det lustiga med min granne är att det är viktigt att vi bevarar och väljer dyra alternativ som är gamla medan han själv sätter i plastfönster i sitt hus från 1912. Jag säger inte att man ska "renovera sönder" alla gamla hus, men det går inte att bara gå på känsla utan förnuftet måste få sitt också. Även när det är grannen som renoverar!
 
  • Gilla
  • Wow
TechChad och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.