29 320 läst · 278 svar
29k läst
278 svar
Barnens idrottsföreningar
Elitlaget, ja. Ungdomar? Inte så mycket. Pojkens innebandylag har reklamtryck som gör att tröjan blir lite billigare. Det är ett avtal klubben har med ett par företag. I praktiken bekostar reklamen trycket och tröjan får vi betala för.P Parkeringsvakten skrev:
Det var just det som var charmen, många av dessa kampklubbarna så var det bara tränare och medlemmar som skötte det själv. Vi åkte bara med tränare eller tog kollektivtrafik när vi åkte på tävlingar.M mansjo skrev:men detta är inte unikt för kampsport, det skulle lika väl vara innebandy, fotboll eller schack... utan föräldrar eller tränare som brinner för sin sport så hade vi inte haft någon ungdomsidrott att tala om
jag upplever det som väldigt ovanligt att kunna förlita sig på tränare och andra som tränar i en klubb för att kunna få till tävlingar etc.
Ja jag tog bussen till stan och tåget hem sent på kvällarna. Jag hade inte låtit en sjuåring åka till stan ensam nej, då hade jag gärna kört men hade passat på att sköta egen träning under tiden. Men att lägga tid på helger för tävlande där går ju ändå gränsen lite. Men sjuåringar tävlar väl inte något i större utsträckning?M maria01 skrev:
R Rkarlsson skrev:Det var just det som var charmen, många av dessa kampklubbarna så var det bara tränare och medlemmar som skötte det själv. Vi åkte bara med tränare eller tog kollektivtrafik när vi åkte på tävlingar.
Det beror helt på vilken sport
Ja jag tog bussen till stan och tåget hem sent på kvällarna. Jag hade inte låtit en sjuåring åka till stan ensam nej, då hade jag gärna kört men hade passat på att sköta egen träning under tiden. Men att lägga tid på helger för tävlande där går ju ändå gränsen lite. Men sjuåringar tävlar väl inte något i större utsträckning?
Det ger inte mycket pengar plus när ungen slutar spela slutar företaget sponsra sen har det vart lite problem med päron som sponsrar med sina företag Att det leder till mer spel tid för barnet bara för pappa sponsrar vi hade det problemet i hockeyklubben jag var med i som tränareP Parkeringsvakten skrev:
Om vi skalar bort tävlingsmomentet (sport) så behövs inte klubbdräkt, kiosk, domare eller långa resor till andra klubbars arenor. Då blir det både billigare och mindre insats från föräldrarna.M maria01 skrev:
Inget är helt gratis, men om vi förutsätter att barnen ändå har skor och kläder till idrotten i skolan så går det att utöva en hel del annan idrott med den utrustningen. Om jag tar löpning som exempel eftersom det är vad jag själv gillar så kan man göra det direkt hemifrån med ett par skor och bekväma kläder. Ingen extra utrustning och ingen speciell lokal behövs. I andra ändan av skalan finns tex motorsport och hästsport, men de är mer sport än idrott om jag ska vara petig med definitionen.
Om barnet är litet så behöver en förälder eller någon annan vuxen följa med till och från aktiviteten. Den grupp jag tränar blir skjutsade av föräldrarna eller går eller cyklar själva eller med förälder till träningen.
Kanske tycker någon ändå att det är dyrt eller för stor insats. Kanske läge att då fråga barnet vad dom ska prioriteras? Väl medveten om att vissa har ytterst begränsade medel och att de får prioritera bort det mesta som kostar. Tid har vi alla 24 timmar om dygnet så där är det mer rättvist!
Medlem
· Västra Götaland
· 16 inlägg
Jag tycker det är viktigt att skilja på arbetsuppgifter som går ut på att tjäna pengar och arbetsuppgifter som krävs för verksamheten. Jag betalar gärna den summa föreningen skulle fått för att sälja lotter istället för att kränga såna dumheter, men de som har det skralt kan ju sälja lotter eller göra annat dagsverke om de vill. Kan väl vara upp till den enskilde att välja. Nödvändiga arbetsuppgifter, som tränare eller funktionär, däremot skulle jag ställa upp och hjälpa till med vid behov. Jag har t ex satt ut orienteringskontroller, medverkat i fotbollsträning och stått i kiosken under turnering. Det sistnämnda kan ju ifrågasättas om det är nödvändigt men på något sätt behöver ju barnen på turneringen utfodras, och trevligt för föräldrarna att kunna köpa kaffe. Men visst, jag hade gärna betalat en ungdom en rimlig lön för att kunna kolla på ungens match istället för att stå i kiosken.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 585 inlägg
Tror du att föreningen gör stora ekonomiska överskott på ditt/dina barn eller hur tänker du? För om du tror att kostnaderna matchar det du förväntas betala i tid och pengar håller ju inte ditt resonemang alls.R Rkarlsson skrev:
Nej absolut inte, men att förvänta sig att föräldrar ska hjälpa till håller inte heller. Jag förväntar mig att jag betalar en medlemsavgift för att mitt barn ska kunna utöva någon idrott/sport som den tycker är kul.Nötegårdsgubben skrev:
Jag förväntar mig inte att jag som förälder strikt ska köra överallt eller sitta på varenda träning eller tävling, eller att sälja lotter godis kakor med mera.
Det är ideella föreningar vi pratar om, de ska gå runt och inte göra stora överskott. De får ofta bidrag från kommunen och subventioner på lokaler.
Iallafall här, blev själv ofrivillig ägare av en klubb som redan fått sina bidrag där grundaren stal allt och försvann, så jag blev tvungen att lägga ner den om inte någon ville ge utrustning för 50-100 tusen.
På tal om stora överskott, hockeyn här är självdrivande där ungdomslagen drog in stålarna, men a-laget tog hela kakan. Inte helt insatt men vet att det blev ett jävla liv på föräldrarna om det. Ändå förväntas det att föräldrar ska göra enorma insatser
varför skulle inte det hålla? Det vi pratar om här är ganska enkla sysslor som att bemanna kiosk, köra till borta matcher eller hjälpa till som funktionär vid en hemma cup. Vem ska göra detta?R Rkarlsson skrev:Nej absolut inte, men att förvänta sig att föräldrar ska hjälpa till håller inte heller. Jag förväntar mig att jag betalar en medlemsavgift för att mitt barn ska kunna utöva någon idrott/sport som den tycker är kul.
Jag förväntar mig inte att jag som förälder strikt ska köra överallt eller sitta på varenda träning eller tävling, eller att sälja lotter godis kakor med mera.
Vad är det som säger att andra föräldrar/aktiva i klubben skall ta hand om andras barn. Det är lite väl lätt att kräva att om jag inte vill så skall du fixa det åt mig och mina barn. Det är vad föreningslivet grundar sig på gemensamheten och vi gör detta tillsammans. Något annat finns inte oavsett om kummunen ger bidrag eller ej.Claes Sörmland skrev:Att föräldrarna betalar för barnet är helt naturligt. Men från kommunal synvinkel är det barnets aktivitet i föreningen som vi stödjer med skattepengar, inte föräldrarnas. Naturligtvis måste föreningen lyckas engagera vuxna som ideellt vill ställa upp för föreningen och helt naturligt kommer detta ofta att vara föräldrar till barn som är aktiva i verksamheten. Men inte kan ni ställa krav på att föräldrar ska göra dagsverken för att deras barn ska kunna vara aktiva. Alla barn har inte föräldrar som kan eller vill göra detta men ni har trots detta en skyldighet att vara öppna för alla barn om ni tar emot kommunala bidrag.
Nu ser jag det från mitt perspektiv. Sambon har inte körkort.P Parkeringsvakten skrev:
Kiosken vid hemmamatch kan väl medlemmarna göra? Det har de gjort förr på matcher i byn. Fotboll har ingen kiosk här.
Kiosker brukar väl dessutom bara vara vid hockey eller fotboll?
Återigen det är ideella klubbar, de kan väl fråga byns pensionärer om de vill vara funktionärer om det inte finns tillräckligt med föräldrar.
Att tro att alla föräldrar SKA göra det är naivt.
Varför bara inte acceptera att du gärna gör det medans det finns föräldrar som inte vill göra det?
Sen de som ger förslag om "böter" tror ni att föräldrarna vill ha kvar barnen i föreningarna då ?
Man blir både förbannad och bedrövad när man läser sånt här.R Rkarlsson skrev:Nu ser jag det från mitt perspektiv. Sambon har inte körkort.
Kiosken vid hemmamatch kan väl medlemmarna göra? Det har de gjort förr på matcher i byn. Fotboll har ingen kiosk här.
Kiosker brukar väl dessutom bara vara vid hockey eller fotboll?
Återigen det är ideella klubbar, de kan väl fråga byns pensionärer om de vill vara funktionärer om det inte finns tillräckligt med föräldrar.
Att tro att alla föräldrar SKA göra det är naivt.
Varför bara inte acceptera att du gärna gör det medans det finns föräldrar som inte vill göra det?
Sen de som ger förslag om "böter" tror ni att föräldrarna vill ha kvar barnen i föreningarna då ?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 844 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 844 inlägg
Det är det inget som säger. Alla aktiva - föräldrar eller inte - som vill stödja föreningen och dess syfte ansöker om medlemskap och deltar i föreningsgemenskapen. Som en del av det kan vara ideellt arbete om föreningen organiserar sig så.T thhp skrev:Vad är det som säger att andra föräldrar/aktiva i klubben skall ta hand om andras barn. Det är lite väl lätt att kräva att om jag inte vill så skall du fixa det åt mig och mina barn. Det är vad föreningslivet grundar sig på gemensamheten och vi gör detta tillsammans. Något annat finns inte oavsett om kummunen ger bidrag eller ej.
Vill man driva sin förening med offentliga bidrag så ställs krav på att föreningen är öppen för alla, det gäller även barn som inte har föräldrar tillgängliga för dagsverken.
Sen är det väl så att det stora problemet är alla kommuner som kastar in miljoner i de så kallade elitlagen (Som utanför landets gränser skulle framstå som jamaicas vinterOSsatsning ). Hade man valt att skita i de lagen och istället satsa på mängidrotten skulle vi ha en enorm betydelse för folkhälsan och barns förmåga att röra på sig.
Men nu är det bättre för rösterna i valet att sponsra gubbarnas intresse av medioker lagsport före folkhälsan.
Skulle man satsa på riktig elit skulle man ju lägga ner herridrotten och satsa på damerna. De sätter ju Sverige på kartan då de spöar skiten ur konkurrensen och står sig bra internationellt. Herrarna är mest en dyr hobby som får "medalj för deltagande"
Men nu är det bättre för rösterna i valet att sponsra gubbarnas intresse av medioker lagsport före folkhälsan.
Skulle man satsa på riktig elit skulle man ju lägga ner herridrotten och satsa på damerna. De sätter ju Sverige på kartan då de spöar skiten ur konkurrensen och står sig bra internationellt. Herrarna är mest en dyr hobby som får "medalj för deltagande"
lite så är det ju faktiskt. Det byggs enorma fotbollsarenor som skulle kosta upp mot en miljon per hemmamatch att hyra om det skulle vara marknadshyra. Här finns det ju verkligen pengar att spara. Och helt riktigt är det ju damidrott man bör satsa på om det är medaljer som är syftet.Appendix skrev:Sen är det väl så att det stora problemet är alla kommuner som kastar in miljoner i de så kallade elitlagen (Som utanför landets gränser skulle framstå som jamaicas vinterOSsatsning ). Hade man valt att skita i de lagen och istället satsa på mängidrotten skulle vi ha en enorm betydelse för folkhälsan och barns förmåga att röra på sig.