P Parkeringsvakten skrev:
Man blir både förbannad och bedrövad när man läser sånt här.
För att?
Så om jag som förälder finner noll och inget intresse i sporterna i byn så ska inte mitt barn få utöva något överhuvudtaget?
Kan man inte acceptera att vissa vill och vissa vill lägga hela sina liv i att vara sportförälder.
Det känns mycket olustigt isåfall när det är barn som vill ha lite kul, du verkar vara en som tar det på blodigaste allvar.
 
  • Gilla
Fury och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det rimliga är väl att sportentusiasterna driver sin förening och sen ställer den till förfogande för barn i området. Kommunen skjuter till bidrag som stöd för att alla barn ska få tillgång. Det ska inte krävas att ens föräldrar är intresserade av sporten eller en massa ideellt arbete för att ett barn ska få tillgång till en förening. Finns det inte tillräckligt antal sportentusiaster som vill jobba ideellt för en förening så lägger man ned föreningen.
Det rimliga är väl att de som inte lägger tid på sina barn, och ställer upp på deras fritidsintressen ställer sina barn till förfogande.

Finns det inte tillräckligt tid att för att bry sig om sina barns fritid så är det bara att lägga ned - sluta kalla sig förälder.
 
  • Gilla
pve och 2 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Det rimliga är väl att de som inte lägger tid på sina barn, och ställer upp på deras fritidsintressen ställer sina barn till förfogande.

Finns det inte tillräckligt tid att för att bry sig om sina barns fritid så är det bara att lägga ned - sluta kalla sig förälder.
Även om du måste jobba, inte kan pga funktionshinder, försöka få en stund över för att ta igen sig om man jobbar så hårt för att överleva?
Respektlöst att be de sluta kalla sig föräldrar, alla glider inte fram på räckmackan heller.
 
  • Gilla
Fury och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Och gör man för mycket för sina barn heter det att man lever genom dem eller att man curlar dem. Sannerligen inte lätt att vara förälder!
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Jag bara undrar över de som är negativa till att ställa upp för barnens fritidsintresse - hur gör det med tex om barnen vill bada på sommaren? De kanske tycker det är skittrist att bada som vuxen, så de säger till sina barn "nej inte idag"... eller om de ska till kompisen på halloween party - "sån där kommersiell skit, du får stanna hemma".

Och om kompisen som är på besök, bjuda på mat? Absolut inte, det har de inget intresse av....

Det är samma sak här, man måste inte tycka om sporten, men att vara funktionär 2h är som att köra barnen till badplatsen sommartid. Man ställer upp. Självklart!


Vi ställer upp på kiosker, städning osv men köpte ut oss från bingolotterna. Tycker det är helt ok att man ska få köpa ut sig från liknande "jobb" där det bara handlar om inkomster för klubben. Vissa lotter, kakor osv funkar - men just bingolotter är så många uppbokade på redan...
 
  • Gilla
pve och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Även om du måste jobba, inte kan pga funktionshinder, försöka få en stund över för att ta igen sig om man jobbar så hårt för att överleva?
Respektlöst att be de sluta kalla sig föräldrar, alla glider inte fram på räckmackan heller.
Men snälla nån, självklart - har man fysiska problem, funktionshinder osv ... men man kan fortfarande visa att man bryr sig.

De som är klubbledare förstår nog liknande saker, och visar man att man bryr sig kanske man kan få anpassad uppgift eller byta. Svårt att gå linjedomare med rullstol, men kan kanske sitta i kiosken en extra gång.

Det är ju det - att man faktiskt bryr sig, säger till, frågar efter något annat man kan göra istället osv.
De som bara smiter undan, trots att de har tid, trots att de har möjlighet.... det är dem alla i den här tråden lite funderar över... varför liksom?
 
  • Gilla
pve
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Jag bara undrar över de som är negativa till att ställa upp för barnens fritidsintresse - hur gör det med tex om barnen vill bada på sommaren? De kanske tycker det är skittrist att bada som vuxen, så de säger till sina barn "nej inte idag"... eller om de ska till kompisen på halloween party - "sån där kommersiell skit, du får stanna hemma".

Och om kompisen som är på besök, bjuda på mat? Absolut inte, det har de inget intresse av....

Det är samma sak här, man måste inte tycka om sporten, men att vara funktionär 2h är som att köra barnen till badplatsen sommartid. Man ställer upp. Självklart!


Vi ställer upp på kiosker, städning osv men köpte ut oss från bingolotterna. Tycker det är helt ok att man ska få köpa ut sig från liknande "jobb" där det bara handlar om inkomster för klubben. Vissa lotter, kakor osv funkar - men just bingolotter är så många uppbokade på redan...
Det där är ju inte en ideell klubb om du tvingas köpa dig ur saker.
Och återigen, alla har inte pengar och kan inte köpa sig ur sakerna. De kanske har slitit för att barnet ska kunna spela lite hockey, eller sparka boll men de har kanske inte råd att böta sig ur lotter eller köra runt på folk.
 
  • Gilla
Fury
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Och gör man för mycket för sina barn heter det att man lever genom dem eller att man curlar dem. Sannerligen inte lätt att vara förälder!
Det brukar handla om någon timme per säsong. Wow. Har man inte den tiden på att lägga på sina barns fritidsintressen... ?

Så du jämför någon som lägger ned timtal varje dag med press och stress, eller... vad man nu ska kalla det - med att vara där och "slita" i kanske 2h i en kiosk...

Ofta får man ut ett schema flera månader i förväg, och skulle det träffa fel, så brukar det inte vara några problem att byta.
Tycker alla är förstående, och ställer upp sinsemellan, om det inte passar. Bara man är ärligt så går det alltid.
 
  • Gilla
pve och 1 till
  • Laddar…
Det slog mig nu att om vi pratar om idrott för knattar, alltså i förskoleåldern, så kan väl inte dessa småttingar lämnas själva utan tillsyn någon längre stund. Antingen är man hemma med barnen, eller gör något tillsammans med barnen utan för hemmet, En sådan aktivitet kan vara idrott i en förenings regi. Om jag som förälder inte kan vara med där, hur hade jag löst det om mitt barn inte hade varit och idrottat utan barnet varit hemma istället? Hade jag aktiverat och passat mitt barn hemma då. I så fall är inte tiden ett argument, utan bara kostnaden att ta mig till idrottsaktiviteten. Eller att jag tycker det är tråkigare att titta på idrottande barn än att vara hemma, eller ha någon annan aktivitet tillsammans.

Kanske det krånglas till om jag har många små barn i åldrar för långt ifrån varandra för att vara med på samma aktivitet, men samtidigt inte tillräckligt små för att vara nöjda att följa med vartsomhelst där pappa är, eller tillräckligt stora för att klara sig på egen hand. Har jag inte väldigt många barn borde det vara rätt så kort tid som detta är ett problem.
 
L larka742 skrev:
Men snälla nån, självklart - har man fysiska problem, funktionshinder osv ... men man kan fortfarande visa att man bryr sig.

De som är klubbledare förstår nog liknande saker, och visar man att man bryr sig kanske man kan få anpassad uppgift eller byta. Svårt att gå linjedomare med rullstol, men kan kanske sitta i kiosken en extra gång.

Det är ju det - att man faktiskt bryr sig, säger till, frågar efter något annat man kan göra istället osv.
De som bara smiter undan, trots att de har tid, trots att de har möjlighet.... det är dem alla i den här tråden lite funderar över... varför liksom?
Svaret finns ju.
Noll och inget intresse i sporterna. Det är väl bättre man är ärlig istället för att man ska göra något man vantrivs med?
Jag kallar mig stolt förälder ändå, vill någon annan förälder tycka annorlunda så är det ju inte mitt problem.
 
R Rkarlsson skrev:
Det där är ju inte en ideell klubb om du tvingas köpa dig ur saker.
Och återigen, alla har inte pengar och kan inte köpa sig ur sakerna. De kanske har slitit för att barnet ska kunna spela lite hockey, eller sparka boll men de har kanske inte råd att böta sig ur lotter eller köra runt på folk.
Vi tar det lite tydligare, det handlar inte de som har giltiga anledningar - har aldrig varit med om några problem om man säger att man inte kan göra en uppgift. Tex om man säger "vi har ingen bil, kan vi göra nåt annat?".
Eller om man alltid har jobb matchdagar.

Har man inte råd, så brukar de också kunna ställa upp med avbetalningar osv.

Detta handlar ju om de som smiter undan. Inga andra.
När man ska skriva upp sig, och bara skiter i det.
 
  • Gilla
pve och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Svaret finns ju.
Noll och inget intresse i sporterna. Det är väl bättre man är ärlig istället för att man ska göra något man vantrivs med?
Jag kallar mig stolt förälder ändå, vill någon annan förälder tycka annorlunda så är det ju inte mitt problem.
Jag kanske hatar att vara på en badplats, inte nekar jag barnen en tur till stranden då?
Ibland kör man barnen plus kompisar, även fast man själv har annat "viktigare" att göra.

Ibland kanske man kör barnen plus lagkompisar till match, i grannbyn.
Vad är skillnaden? Man ställer upp helt enkelt.

Hur resonerar du med allt annat som dina barn vill göra? Låter kompisens föräldrar köra hela tiden....?
 
  • Gilla
pve och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Det är nog så att idrott inte intresserar mig tillräckligt för att varje helg åka iväg i ottan. Glad att mitt barn nöjt sig med simning, dans och instrument. Så har vi kunnat åka till landet, skogen, utlandsresor, högläsning osv. Räcker långt det med. Nog går det att vara en bra förälder utan fotbollen/ishockeyn varje helg!

Men visst, det är prioriteringar. För många är idrotten det som är viktigast. För andra inte.
 
Karlia Karlia skrev:
Det är nog så att idrott inte intresserar mig tillräckligt för att varje helg åka iväg i ottan. Glad att mitt barn nöjt sig med simning, dans och instrument. Så har vi kunnat åka till landet, skogen, utlandsresor, högläsning osv. Räcker långt det med. Nog går det att vara en bra förälder utan fotbollen/ishockeyn varje helg!

Men visst, det är prioriteringar. För många är idrotten det som är viktigast. För andra inte.
Men simning och dans är väl idrott? Tillsammans med att spela ett instrument tillräckligt för att fylla upp fritiden.
Jag hoppas verkligen att man kan vara bra förälder utan fotboll eller ishockey, annars är vi många som inte är bra.
 
R Rkarlsson skrev:
Svaret finns ju.
Noll och inget intresse i sporterna. Det är väl bättre man är ärlig istället för att man ska göra något man vantrivs med?
Jag kallar mig stolt förälder ändå, vill någon annan förälder tycka annorlunda så är det ju inte mitt problem.
men då ska du ju inte sätta dina barn i föreningar där det krävs visst engagemang? Tror alla har noll intresse av att ta på sig uppgifter som ligger på dig bara för att du inte själv är intresserad.
Måste vara en på kanske 1000 som tycker det är jättekul att jobba i en kiosk och sälja korv. Men man gör det ändå för att föreningen ska fungera.
 
  • Gilla
pve och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.