Karlia Karlia skrev:
Det är nog så att idrott inte intresserar mig tillräckligt för att varje helg åka iväg i ottan. Glad att mitt barn nöjt sig med simning, dans och instrument. Så har vi kunnat åka till landet, skogen, utlandsresor, högläsning osv. Räcker långt det med. Nog går det att vara en bra förälder utan fotbollen/ishockeyn varje helg!

Men visst, det är prioriteringar. För många är idrotten det som är viktigast. För andra inte.
Men... simning är lika mycket idrott som fotboll och hockey.... så om ditt barn när det blir lite äldre och kanske får sina simträningar kl8 på lördagar är det slut med simningen? Eller om det blir ett intresse av att tävla, om de behöver skjuts till tävlingen är det också slut med simningen?

Simning är också en individuell sport vilket gör att tex tävlingar kan vara väldigt valbara, och få som tävlar i varje årskull, dvs det kanske blir ditt barn och 2-3 till som ska iväg vilket gör att man bli väldigt beroende av transport - och få som delar på det ansvaret....
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Karlia
Dottern tyckte inte att det var kul längre när det blev träningar flera gånger i veckan och tävling varje helg. Eller lägret när hon var 9 år gammal och de pratade om hur hon skulle äta. Allt blev för seriöst så hon lade ner det hela. Jag har med andra ord aldrig behövt sälja lotter eller stå i kiosk.

Och jag tycker nog att barnen ska kunna idrotta utan allt för mycket föräldraengagemang. Då jag följt med kompisar och deras barn har jag till och ned hört föräldrar som buat åt 10-åringarna i det andra laget - för mycket engagemang! Och att elitsatsningarna kommer för tidigt.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Vi tar det lite tydligare, det handlar inte de som har giltiga anledningar - har aldrig varit med om några problem om man säger att man inte kan göra en uppgift. Tex om man säger "vi har ingen bil, kan vi göra nåt annat?".
Eller om man alltid har jobb matchdagar.

Har man inte råd, så brukar de också kunna ställa upp med avbetalningar osv.

Detta handlar ju om de som smiter undan. Inga andra.
När man ska skriva upp sig, och bara skiter i det.
Håller med dig där faktiskt. Det är bättre att säga att nej jag vill inte köra, städa eller stå i kiosken. Det är inte ok att skriva upp sig och slingra sig ur, det är antingen ställer man upp eller så gör man inte det med sysslorna. Det kan jag inte heller förstå människor, fast det gäller ju överallt, att man säger att man ska göra en sak sen gör man inte det och resten får på kort tid lösa det.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Jag kanske hatar att vara på en badplats, inte nekar jag barnen en tur till stranden då?
Ibland kör man barnen plus kompisar, även fast man själv har annat "viktigare" att göra.

Ibland kanske man kör barnen plus lagkompisar till match, i grannbyn.
Vad är skillnaden? Man ställer upp helt enkelt.

Hur resonerar du med allt annat som dina barn vill göra? Låter kompisens föräldrar köra hela tiden....?
Mitt barn får göra vad han vill nästan. Men han är ju bara 2.
Om han när han är lite äldre undrar om vi kan göra en sak är det skillnad mot att jag är tvingad att stå jour för att köra hockeylaget.
Som jag skrev tidigare, i klubbarna jag var med i så var det tränare eller andra vuxna medlemmar som körde. Nästintill aldrig föräldrar.
Men jag kommer inte skriva in mig på att göra listan i den klubb han vill träna i. Får han inte träna då nej då får vi väl hitta på annat =)
 
R Rkarlsson skrev:
Mitt barn får göra vad han vill nästan. Men han är ju bara 2.
Om han när han är lite äldre undrar om vi kan göra en sak är det skillnad mot att jag är tvingad att stå jour för att köra hockeylaget.
Som jag skrev tidigare, i klubbarna jag var med i så var det tränare eller andra vuxna medlemmar som körde. Nästintill aldrig föräldrar.
Men jag kommer inte skriva in mig på att göra listan i den klubb han vill träna i. Får han inte träna då nej då får vi väl hitta på annat =)
Tror du inte att du kommer känna lite annorlunda när du väl står där? När din grabb är lite äldre....

Det är din grabb, grannes lilla son, eller kanske klasskompisen som han alltid umgås med, och du gillar föräldrarna - eller kanske tom din chefs son? ;)

Kommer du även då vidhålla, "nej jag tack jag ställer inte upp"
Grupptryck vet du.... hehe, pallar du det då?
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Tror du inte att du kommer känna lite annorlunda när du väl står där? När din grabb är lite äldre....

Det är din grabb, grannes lilla son, eller kanske klasskompisen som han alltid umgås med, och du gillar föräldrarna - eller kanske tom din chefs son? ;)

Kommer du även då vidhålla, "nej jag tack jag ställer inte upp"
Grupptryck vet du.... hehe, pallar du det då?
Om det är något jag inte gillar så funkar inte grupptryck här ;) Jag lovar att om jag gillar det så gör jag saker.
Om grabben vill till leos eller något annat med sin kompis om några år så planerar man det med kompisens familj så vi alla får en dag.
Men idrottsklubben får klara sig själva =)

¨Håller tummarna för att han inte upptäcker hockeyn'
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Om det är något jag inte gillar så funkar inte grupptryck här ;) Jag lovar att om jag gillar det så gör jag saker.
Om grabben vill till leos eller något annat med sin kompis om några år så planerar man det med kompisens familj så vi alla får en dag.
Men idrottsklubben får klara sig själva =)

¨Håller tummarna för att han inte upptäcker hockeyn'
kan du inte bara lämna det till kompisens föräldrar istället? Varför skall ni vara tvungna att ta en av dagarna? Det är väl bara att skicka med grabben pengar till inträdet så får kompisens föräldrar sköta resten.
 
Karlia
R Rkarlsson skrev:
Om det är något jag inte gillar så funkar inte grupptryck här ;) Jag lovar att om jag gillar det så gör jag saker.
Om grabben vill till leos eller något annat med sin kompis om några år så planerar man det med kompisens familj så vi alla får en dag.
Men idrottsklubben får klara sig själva =)

¨Håller tummarna för att han inte upptäcker hockeyn'

Många gånger är det ju inte barnen som absolut vill spela det ena eller det andra. Mina vänner med spelande barn har gått på ishockeymatcher, spelat fotboll och bandy med sonen. I deras liv är det självklart att börja med sådant. Visst, grupptryck, har sonen många kompisar som spelar kan han vilja börja.

Inte var det min dotter som ville börja simma när hon var fyra år gammal, det var jag som tyckte att det var viktigt. Sedan tyckte hon att det var roligt under några år.

För mina vänner som följer med sin son och står i kiosk osv, tycker jag fortfarande att det är de som tycker att det är roligast, inte sonen.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Har efter många år fattat att vissa föräldrar för allt för att slippa hjälpa till med både laget och föreningen.

byter och fixar för körschema och kioskschema så att det aldrig blir deras tur. Eller helt enkelt bara skiter i att komma.

Det är samma familjer som aldrig är med på städdagar mm.

Har ni några tips på hur man ska komma åt detta? Jag hjälper själv gärna till men att hjälpa någon som bara smiter undan är jag inte så intresserad av...
du kan väl lösa det på samma sätt som du brukar.. ge dom böter på 800kr!
 
M marka skrev:
kan du inte bara lämna det till kompisens föräldrar istället? Varför skall ni vara tvungna att ta en av dagarna? Det är väl bara att skicka med grabben pengar till inträdet så får kompisens föräldrar sköta resten.
Jo de kan göra likadant. Men det är ju inget tvång på en då. Trevligare dock om man kan umgås med föräldrarna. Men föräldrarna till barn i samma ålder som vår, speciellt inflyttade vill inte knyta kontakter så vi slapp det problemet med tror jag.

Karlia Karlia skrev:
Många gånger är det ju inte barnen som absolut vill spela det ena eller det andra. Mina vänner med spelande barn har gått på ishockeymatcher, spelat fotboll och bandy med sonen. I deras liv är det självklart att börja med sådant. Visst, grupptryck, har sonen många kompisar som spelar kan han vilja börja.

Inte var det min dotter som ville börja simma när hon var fyra år gammal, det var jag som tyckte att det var viktigt. Sedan tyckte hon att det var roligt under några år.

För mina vänner som följer med sin son och står i kiosk osv, tycker jag fortfarande att det är de som tycker att det är roligast, inte sonen.
Så är det många gånger, halv klassens pojkar spelade hockey, jag ville med prova men vi hade inte råd. Utan när jag var ung var det rikemanssport uteslutande. Båda föräldrarna var tvungna att arbeta för att ha råd, men så var det inte hos oss.
Annars fick jag prova på det mesta vi hade råd med. Föll för kampsport som är relativt billigt som jag själv betalade för också, hade det däremot varit tvång att föräldrar hade gjort något så hade det varit kört.

Skulle aldrig falla mig in att försöka tvinga pågen att välja en sport jag tycker är roligt. Han får prova och välja själv när han kommer dit. Simma skall han såklart få gå en termin för att kunna simma.
Jag blir förbannad på föräldrar som tar barns sport på blodigaste allvar och skriker på barnen att de är värdelösa och hånar dem. Det är en lek för barnen låt det så förbli.
 
  • Gilla
Manhunter och 2 till
  • Laddar…
Karlia
När föräldrar blir för engagerade och barnen spelar för deras och inte sin egen skull.. Om pappa ägnar all sin fritid åt min idrott, vad ska han då ägna sig åt om jag slutar?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Tyvärr är det många som ser föreningslivet idag som ett dagis man betalar för så päronen kan göra annat
 
  • Gilla
pve och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Tyvärr är det många som ser föreningslivet idag som ett dagis man betalar för så päronen kan göra annat
Är det inte ypperligt bra. Föräldern kan ju träna på egen hand när barnen är på "dagis" så slår man två flugor i en smäll.
Eller gör annan nytta antingen hemma eller var man nu gör nytta.
Vissa kanske behöver vila.

Det dagiset är ofta väldigt dyrt också.
 
  • Gilla
Parkeringsvakten
  • Laddar…
Eller så skaffar man inga barn
 
R Rkarlsson skrev:
Det dagiset är ofta väldigt dyrt också.
det kommer heller inte bli billigare när det endast leds av avlönad personal vilket är den naturliga utvecklingen när grunden med ideellt arbete inte längre fungerar. Det kommer dock inte vara något problem eftersom man har mer tid att ägna åt arbete så kommer man ju ha råd ändå. Kan bli riktigt bra för arbetsmarknaden, fler anställda inom den kommersiella idrottsrörelsen.
 
  • Gilla
pve och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.