261 977 läst · 441 svar
262k läst
441 svar
Villa Karlsson
Jag har fått stor inspiration av "Villa Karlsson" men något jag aldrig kunde förstå var all den där till synes oändliga energin... Men såklart även om det är en stor bragd man lyckats med så varar nog inget för evigt.
Riktigt knivigt att få ihop mindre projekt bara under en månads tid hemma utan stora konsekvenser tycker jag. Så när du kallar dig "latmask" med allt som ni gjort undrar jag verkligen vad jag och min familj är...
Riktigt knivigt att få ihop mindre projekt bara under en månads tid hemma utan stora konsekvenser tycker jag. Så när du kallar dig "latmask" med allt som ni gjort undrar jag verkligen vad jag och min familj är...
Latmask är enligt denna tråd vad jag är 2-3 gånger om året i ca 5min per gång när jag är som mest aktiv
Tack för kommentarena!
Nu har jag kommit lite längre i mitt garage. Verktygsbänken börjar bli klar. Lådbeslagen har jag fått hem 1/2 paket. Det andra paketet finns hos mitt lokala ombud, så får åka ner dit i veckan och hämta ut det. Då får jag samtliga lådor på plats.
Bänkskiva blev en furuskiva som jag köpte på Byggmax, dock så är mina skåp 70 cm djupa så jag fick klyva ner en bänkskiva och limma på.
Bänkskiva på plats!
Efter det blev det en hylla av lite skenor och konsoler jag hade liggandes.
Sedan fortsatte jag med lådorna. Monterade på lådfronterna och satte dit dem i skåpen. Har fått hem 9/15 lådbeslag så längre än såhär kom jag ej. Beslagen jag använder är Blum tandem 50kg med mjukstängare. Blir lite lyxigt nästan.
I väntan på fler lådbeslag så började jag snickra på vårt nya köksbord. Just nu lånar vi mormors köksbord och stolar, då vi sålde större delen av alla möbler när vi flyttade från förra huset.
Bordet blir i ask som ska klarlackas är det tänkt.
Benen gjorde jag av en bit bänkskiva jag hade över från köket. Limmade ihop 2st bitar så benen får dimensionen 75*60mm.
Bordsskivan är en ask limfog skiva. Bordet blir 90x240cm. Skivan jag köpte var 120x240. Så det jag klyvde bort passar bra till ramen under bordet. Nu är alla bitar klyvda till rätt dimensioner.
Nästa steg är att såga till benen samt fräsa urtag i benen för ramen under bordet.
Benen ville jag ha kilformade neråt. Fick uppfinna en liten jigg till klyvsåget för att såga dessa på ett bra sätt.
Sedan kapade jag till ramen till rätt mått. Längden på rambrädorna bestämmer hur långt in under bordet benen hamnar.
Sedan lite pocket holes för att kunna limskruva ihop allt när det är dags.
Torrmontering för att se hur det kommer att så ut. Blir nöjd. Ska göra ett urtag ur ramen under bordet då jag tycker den blir för stor.
Nu har jag kommit lite längre i mitt garage. Verktygsbänken börjar bli klar. Lådbeslagen har jag fått hem 1/2 paket. Det andra paketet finns hos mitt lokala ombud, så får åka ner dit i veckan och hämta ut det. Då får jag samtliga lådor på plats.
Bänkskiva blev en furuskiva som jag köpte på Byggmax, dock så är mina skåp 70 cm djupa så jag fick klyva ner en bänkskiva och limma på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bänkskiva på plats!
Logga in
Skapa konto
Efter det blev det en hylla av lite skenor och konsoler jag hade liggandes.
Logga in
Skapa konto
Sedan fortsatte jag med lådorna. Monterade på lådfronterna och satte dit dem i skåpen. Har fått hem 9/15 lådbeslag så längre än såhär kom jag ej. Beslagen jag använder är Blum tandem 50kg med mjukstängare. Blir lite lyxigt nästan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I väntan på fler lådbeslag så började jag snickra på vårt nya köksbord. Just nu lånar vi mormors köksbord och stolar, då vi sålde större delen av alla möbler när vi flyttade från förra huset.
Bordet blir i ask som ska klarlackas är det tänkt.
Benen gjorde jag av en bit bänkskiva jag hade över från köket. Limmade ihop 2st bitar så benen får dimensionen 75*60mm.
Logga in
Skapa konto
Bordsskivan är en ask limfog skiva. Bordet blir 90x240cm. Skivan jag köpte var 120x240. Så det jag klyvde bort passar bra till ramen under bordet. Nu är alla bitar klyvda till rätt dimensioner.
Logga in
Skapa konto
Nästa steg är att såga till benen samt fräsa urtag i benen för ramen under bordet.
Logga in
Skapa konto
Benen ville jag ha kilformade neråt. Fick uppfinna en liten jigg till klyvsåget för att såga dessa på ett bra sätt.
Logga in
Skapa konto
Sedan kapade jag till ramen till rätt mått. Längden på rambrädorna bestämmer hur långt in under bordet benen hamnar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan lite pocket holes för att kunna limskruva ihop allt när det är dags.
Logga in
Skapa konto
Torrmontering för att se hur det kommer att så ut. Blir nöjd. Ska göra ett urtag ur ramen under bordet då jag tycker den blir för stor.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inte ofta jag lägger ut några bilder mitt i veckan men blev så nöjd med bordet att jag ville dela med mig av det!
Slipade till bitarna ikväll, samt att jag fräste radie överallt. Bordsskivans hörn rundade jag av. Gjorde urtag i ramen under bordet då jag tyckte den var lite väl stor.
Ram/bordsben skarv.
Färdigt! Nu ska jag limma och skruva ihop det, sen är det dags att skicka iväg det på lack!
Slipade till bitarna ikväll, samt att jag fräste radie överallt. Bordsskivans hörn rundade jag av. Gjorde urtag i ramen under bordet då jag tyckte den var lite väl stor.
Logga in
Skapa konto
Ram/bordsben skarv.
Logga in
Skapa konto
Färdigt! Nu ska jag limma och skruva ihop det, sen är det dags att skicka iväg det på lack!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snyggt jobb!F Fisk3n skrev:Inte ofta jag lägger ut några bilder mitt i veckan men blev så nöjd med bordet att jag ville dela med mig av det!
Slipade till bitarna ikväll, samt att jag fräste radie överallt. Bordsskivans hörn rundade jag av. Gjorde urtag i ramen under bordet då jag tyckte den var lite väl stor. [bild]
Ram/bordsben skarv.
[bild]
[bild] [bild]
Lite nyfiken på varifrån du köpt blum expansionsbeslagen och vad de kostade? En länk uppskattas väldigt!
Tack tack !V vectrex skrev:
Köper från Tyskland då det mycket billigare än i Sverige. Frakten är billig.
https://www.lignoshop.de/schubkaesten-auszuege/unterflurfuehrungen/unterflur-vollauszug/blum/
Tack.F Fisk3n skrev:
Skulle gärna få lite mer input kring hur du tänkt där. Är på gång att bygga en förvaringslösning i min snickarbod för diverse beslag/skruvar/muttrar i lådor under mitt utmatningsbord/arbetsbord. Varit inne på att köpa lådsatser från ikea för kök men dels blir de lite korta och sen blir lådorna något för låga för vad som hade passat mig bra. Prismässigt blir det dock ganska mycket dyrare att köpa beslagen från Tyskland. Ungefär samma pris för bara beslagen som en hel låda med beslag kostar hos Ikea. Viktmässigt har jag för mig att Ikea specar 30kg för sina.
Jag hade tänkt bygga lådorna själv i så fall men velar hur jag ska göra. Bygger hellre fina möbler än inredning till snickarboden.
Jo jag förstår hur du tänker. En hög maximera låda kostar ju 499kr, så då blir det billigare att bygga den själv om man inte räknar med tiden det tar att bygga den. En maximera låg låda kostar 299kr, så den kostar ju lika mycket som att bygga den själv.V vectrex skrev:Tack.
Skulle gärna få lite mer input kring hur du tänkt där. Är på gång att bygga en förvaringslösning i min snickarbod för diverse beslag/skruvar/muttrar i lådor under mitt utmatningsbord/arbetsbord. Varit inne på att köpa lådsatser från ikea för kök men dels blir de lite korta och sen blir lådorna något för låga för vad som hade passat mig bra. Prismässigt blir det dock ganska mycket dyrare att köpa beslagen från Tyskland. Ungefär samma pris för bara beslagen som en hel låda med beslag kostar hos Ikea. Viktmässigt har jag för mig att Ikea specar 30kg för sina.
Jag hade tänkt bygga lådorna själv i så fall men velar hur jag ska göra. Bygger hellre fina möbler än inredning till snickarboden.
Dock så är Ikea uteslutet för mig då jag ej vill vara låst av måtten på deras lådor. Mina skåp är 700 djupa så mina lådor är djupare än Ikeas, sen köpte jag 50kgs expansionsbeslag, då jag tänkte att 30kgs blir för klent. Många och tunga saker i vissa av lådorna.
Så då finns ju alternativet att köpa expansionsbeslag utan helutdrag, vilket är det billigaste. Dock det sämsta alternativet, då man gärna vill få överblick i hela lådan.
Sista alternativet och det mest flexibla är att bygga allt själv med lösa expansionsbeslag. Kan vara samma pris som Ikeas färdiga lådor, men passar deras lådor ej till det man skall göra så får man kolla på andra alternativ. Sist jag kollade runt i Sverige efter blums produkter tyckte jag det var väldigt dyrt, så 30euro för 1par lådbeslag blir det bästa och billigaste alternativet för mig.
Så har jag resonerat i alla fall. Inte super billigt att bygga skåp själv om man jämför med Ikea, men mycket flexiblare iaf!