3 396 850 läst · 18 267 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Vad är det för smart hållare du har till dammsugarslangen?Fario skrev:Kanske inte helt rätt tråd för jag har inte gjort mer än använt verktyg idag. Men poängen är att det började med att den gamla fula trådgallerhylla i städskrubben skulle ersättas med vita skivor och att utrymmet ovan vattenberedaren skulle få en stor skiva att ställa mindre lådor på. Enkelt jobb som man kan göra med de verktyg man har i snickarbältet. Tänkte jag.
Fyra timmar senare är jag inte färdig och jag har använt vad som känns som alla verktyg utom färgsprutan och handfräsen. Hammare, stämjärn, spikutdragare, hovtång, tre olika bräckjärn, multimaskin, japansåg, fogsvans,tumstock, talmeter, kap/gersåg, speed square, skruvdragare, gammal skruvmejsel med flat huvud, lilla ixo-skruvdragaren, förlängningsskaft till skruvdragare, knytnäven, kompressor (stryk den, det var till dotterns cykelvagn), och ett gäng till. Men det närmar sig...
[bild] [bild] [bild] [bild]
Hållaren är en sådan där lealös arm som kan låsas i alla vinklar.
Manfrotto magic arm no. 143 med två stycken super Clamp 035. Det finns billigare sådana men jag tittade precis och cyberphoto verkar ha bra priser.
Dessa är vad man använder vid fotografi och film för att hålla allt möjligt, särskilt då reflexskärmar och ljusattiraljer.
Jag arbetade med reklamfotografi fram till runt 2010 och var den sortens fotograf som varken hade studio eller kameror, hyrde allt. Men. Ett par bra smågrejer hade jag -och de har jag kvar- som till exempel denna magic arm. Skulle aldrig köpt en sådan nu men än en gång visar detta på värdet av att ALDRIG göra sig av med saker. ALDRIG.
Manfrotto magic arm no. 143 med två stycken super Clamp 035. Det finns billigare sådana men jag tittade precis och cyberphoto verkar ha bra priser.
Dessa är vad man använder vid fotografi och film för att hålla allt möjligt, särskilt då reflexskärmar och ljusattiraljer.
Jag arbetade med reklamfotografi fram till runt 2010 och var den sortens fotograf som varken hade studio eller kameror, hyrde allt. Men. Ett par bra smågrejer hade jag -och de har jag kvar- som till exempel denna magic arm. Skulle aldrig köpt en sådan nu men än en gång visar detta på värdet av att ALDRIG göra sig av med saker. ALDRIG.
Redigerat:
Okej okej okej (tänk rösten av joe pesci i dödligt vapen) jag måste dra detta också.
Jag har två lampstativ -köpta begagnade för trettio år sedan- som jag använder till bygglampor när förr jag ljussattevid fotograferingar åt Dove, Rexona och liknande hemma i köket (inte alltid man behövde hyra studio).
Dessa har jag kvar. Och till magic armen har jag också en kamerahållare som jag numera fäster mobilen i när jag ligger i sängen och ser på film.
När vi kör digitala möten sätter jag ett snyggt snedljus på mig själv genom en diffusor, sätter mobilen i sympatisk vinkel med magic armen och hänger upp en neutral bakgrund.
Alla andra ser ut som de är döende vid sina laptopar med ekande ljud medan jag har ett snyggt varmt ljus, bra mikrofonljud och sympatiskt bakgrund. Ja, sådant roar jag mig med....
Jag har två lampstativ -köpta begagnade för trettio år sedan- som jag använder till bygglampor när förr jag ljussattevid fotograferingar åt Dove, Rexona och liknande hemma i köket (inte alltid man behövde hyra studio).
Dessa har jag kvar. Och till magic armen har jag också en kamerahållare som jag numera fäster mobilen i när jag ligger i sängen och ser på film.
När vi kör digitala möten sätter jag ett snyggt snedljus på mig själv genom en diffusor, sätter mobilen i sympatisk vinkel med magic armen och hänger upp en neutral bakgrund.
Alla andra ser ut som de är döende vid sina laptopar med ekande ljud medan jag har ett snyggt varmt ljus, bra mikrofonljud och sympatiskt bakgrund. Ja, sådant roar jag mig med....
Fario skrev:Okej okej okej (tänk rösten av joe pesci i dödligt vapen) jag måste dra detta också.
Haha Nörden säger "om det är värt göra det så är det värt att övergöra det
Som många andra har jag inte plats för en rikthyvel, men en planhyvel av lunchlådetyp har jag. Förra helgen modifierade och 3d-printade jag utifrån den här konstruktionen
, och nu är jag klar med min egna variant. Min släde bygger på en lack-hylla från ikea, samt spillbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Om det är ett skämt så fattar jag det inte så jag tar dig på allvar. Jag hade ett problem som jag löste med ett verktyg.H hyggabus skrev:
Visst jag kunde gått ut i verkstan och gjort något liknande på andra sätt. Nu fick jag i stället en stund framför datorn där jag kunde göra något jag gillar (programmera). Jag kunde lätt testa min design och sen skriva ut de jag behövde medan jag gjorde något annat.
I framtiden kan jag lika enkelt skriva ut en eller flera i princip likadana om jag får behovet. Jag valde att använda skrivaren för att få repeterbarhet och samtidigt ha lite kul till det facila priset av omkring 2 kr/enhet. Jag tycker personligen fördelarna överväger nackdelarna, men jag är väl lite skadad eftersom det ingår i mitt jobb att automatisera bort tråkiga manuella arbetsuppgifter.
Och ett stort tack för ditt ifrågasättande, det fick mig att tänka över varför jag gjorde valet att skriva ut mina hållare i stället för att göra på något annat sätt.
Idag blev jag (nästan) färdig med ett projekt som tagit mig en månad av lågintensivt fixande att färdigställa. Minsta sonen börjar snart gå och det var därför hög tid att fixa ett staket vid en liten avsats vid källarentren.
Började med att borra och fästa stolpskor med hjälp av ankarmassa från biltema.
Därefter gick jag bort mig. Tittade på att köpa färdiga staketspjälor i allmogestil, tyckte dock att dessa kändes för klumpiga med sina 900 mm höjd och 90 mm bredd, så jag tänkte att det borde ju vara rätt fort gjort att tillverka egna, lite nedskalade. Detta skulle visa sig bli ett ödesdigert beslut som kostade mig många timmar i verkstan.
Köpte vanligt fasadvirke 70 mm breda 20 mm tjocka plankor som kapades till 600 mm längd med 15 grader snedsågning uppe och nere för vattenavrinning.
Sedan skaffade jag en (tyvärr rätt dålig) bandsåg, tillverkade en mall och satte igång att såga till formen på spjälorna. Insåg efter lite mätande och räknande att det skulle behövas drygt 70 spjälor, varför detta steg tog sin lilla tid.
Därefter skulle allt målas, ett varv grund och två täckfärg. Hade inte plats att lägga ut alla spjälor samtidigt så fick göra detta i flera omgångar.
Idag var det så äntligen dags att montera den sista sektionen. Återstår nu bara att täcka skruvskallarna med färg men det får nog bli framåt våren när det är lite torrare. Staketet är iallafall på plats, och jag blev nöjd med resultatet.
Tar gärna emot tips på hur detta skulle kunna gjorts smidigare, känns som att jag lagt ned oproportionerligt mycket tid på ett sånt litet staket!
Började med att borra och fästa stolpskor med hjälp av ankarmassa från biltema.
Logga in
Skapa konto
Därefter gick jag bort mig. Tittade på att köpa färdiga staketspjälor i allmogestil, tyckte dock att dessa kändes för klumpiga med sina 900 mm höjd och 90 mm bredd, så jag tänkte att det borde ju vara rätt fort gjort att tillverka egna, lite nedskalade. Detta skulle visa sig bli ett ödesdigert beslut som kostade mig många timmar i verkstan.
Köpte vanligt fasadvirke 70 mm breda 20 mm tjocka plankor som kapades till 600 mm längd med 15 grader snedsågning uppe och nere för vattenavrinning.
Logga in
Skapa konto
Sedan skaffade jag en (tyvärr rätt dålig) bandsåg, tillverkade en mall och satte igång att såga till formen på spjälorna. Insåg efter lite mätande och räknande att det skulle behövas drygt 70 spjälor, varför detta steg tog sin lilla tid.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Därefter skulle allt målas, ett varv grund och två täckfärg. Hade inte plats att lägga ut alla spjälor samtidigt så fick göra detta i flera omgångar.
Logga in
Skapa konto
Idag var det så äntligen dags att montera den sista sektionen. Återstår nu bara att täcka skruvskallarna med färg men det får nog bli framåt våren när det är lite torrare. Staketet är iallafall på plats, och jag blev nöjd med resultatet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tar gärna emot tips på hur detta skulle kunna gjorts smidigare, känns som att jag lagt ned oproportionerligt mycket tid på ett sånt litet staket!