3 437 939 läst · 18 397 svar
3438k läst
18,4k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Min fru tycker jag är lite väl ambitiös ibland.. Bara för att jag gjorde 3 versioner och slutgiltliga innehöll magneter och slipade 5mm axlar..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När det gäller verktyg och verktygsförvaring tycker jag att det är mycket roligare att ta till mig vad som skrivs här i verktygsforumet, så lyssna inte för mycket på henne i det här fallet. Produktutvecklingen måste ju ha sin gång, och så är det väl självklart att verktygen förtjänar fin förvaring.devizion skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 601 inlägg
Fortsatt skriva ut drev till min Arboga pelarborrmaskin.
Har vänt på lilla drevet för att testa passformen utan att ha skärt bort hela brimen.
Lyckades rubba bordet när jag skrev ut den sista så får vänta till barnen somnat ikväll innan jag kan kalibrera om det.
Sen ska jag 'bara' lyckas räta ut motoraxeln och koppla in elen och.sen ska vi testa styrkan på dreven
Har vänt på lilla drevet för att testa passformen utan att ha skärt bort hela brimen.
Logga in
Skapa konto
Lyckades rubba bordet när jag skrev ut den sista så får vänta till barnen somnat ikväll innan jag kan kalibrera om det.
Sen ska jag 'bara' lyckas räta ut motoraxeln och koppla in elen och.sen ska vi testa styrkan på dreven
Ska bli mycket spännande att se hur bra det blir! Kan tänka mig att många kan vara intresserade av drev om det håller.Frustrator skrev:Fortsatt skriva ut drev till min Arboga pelarborrmaskin.
[bild]
Är det motoraxeln som är sned? Är det inte bara enklare att byta motor i så fall? Jag trodde det var själva borraxeln.Frustrator skrev:Fortsatt skriva ut drev till min Arboga pelarborrmaskin.
[bild]
Jag vet inte vad drev till Arbogan kostar (om man ens kan köpa nya)? Men för att få det printat hos shapeways i stål så kostade det lilla drevet ca 90USD när jag testade igår. Det bör hålla iaf!Daniel_N skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 601 inlägg
Ja, problemet med Arboga är att de körde varannat drev i fibermaterial.. så funkar d t med bara plast är det grymt för de i fibermaterial går inte alls att köpa.. typV vectrex skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 601 inlägg
Jag kan tänka mig att du måste ta hänsyn till värme (lång bearbetning under belastning), friktion (högt varvtal) och vridmoment (hög belastning).Frustrator skrev:
Dessa tre borde testas för att se hur bra drevet/dreven fungerar.
Kolla här, ta med till någon som kan vattenskära åt dig.Frustrator skrev:
https://www.masterplatex.de/epages/...36671/Products/"PFCC201/Hgw2082"&Locale=en_GB
Verktygstokig
· Halland
· 7 601 inlägg
Då ska man bara ha den kontakten..mattiasp skrev:
Samtliga mekaniska verkstäder jag kontaktat i Halmstad sista året har inte ens bemötat sig att säga "tack, men inte intresserade". Har liksom fått höra av mig ett gäng gånger och till sist dragit ur dem ett nej.
Kanske bara mig det är fel på
Hmm, jag har en kontakt (visserligen 5 år sen) som kan laserskära upp till 10cm tjock plåt. Vet dock inte riktigt om det räcker med tanke på formen?Frustrator skrev:
Behöver väl inte vara någon lokal aktör, såna delar är ju enkla att skeppa per post.. Googla, t.ex. https://www.wst.se/Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 601 inlägg