Min fru tycker jag är lite väl ambitiös ibland.. Bara för att jag gjorde 3 versioner och slutgiltliga innehöll magneter och slipade 5mm axlar..

Hantverksprojekt med träbitar, magneter, axlar och verktyg på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träblock med magneter och slipade axlar på ett arbetsbord, omgivet av verktyg och material.
Skapa konto
Tre olika versioner av en anpassad linjalhållare med magneter och slipade axlar, monterad på en verktygstavla.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
ceson och 12 till
  • Laddar…
devizion devizion skrev:
Min fru tycker jag är lite väl ambitiös ibland.. Bara för att jag gjorde 3 versioner och slutgiltliga innehöll magneter och slipade 5mm axlar..

[bild] [bild] [bild]
När det gäller verktyg och verktygsförvaring tycker jag att det är mycket roligare att ta till mig vad som skrivs här i verktygsforumet, så lyssna inte för mycket på henne i det här fallet. Produktutvecklingen måste ju ha sin gång, och så är det väl självklart att verktygen förtjänar fin förvaring. (y)

• Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Fortsatt skriva ut drev till min Arboga pelarborrmaskin.
Har vänt på lilla drevet för att testa passformen utan att ha skärt bort hela brimen.
Två gröna plastdrev 3D-utskrivna, ett större och ett mindre, monterade på en svart arbetsbänk.
Skapa konto

Lyckades rubba bordet när jag skrev ut den sista så får vänta till barnen somnat ikväll innan jag kan kalibrera om det.

Sen ska jag 'bara' lyckas räta ut motoraxeln och koppla in elen och.sen ska vi testa styrkan på dreven :)

• Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Har vänt på lilla drevet för att testa passformen utan att ha skärt bort hela brimen.
[bild]

Lyckades rubba bordet när jag skrev ut den sista så får vänta till barnen somnat ikväll innan jag kan kalibrera om det.

Sen ska jag 'bara' lyckas räta ut motoraxeln och koppla in elen och.sen ska vi testa styrkan på dreven :)
Ska bli mycket spännande att se hur bra det blir! Kan tänka mig att många kan vara intresserade av drev om det håller.

• Gilla
___EM och 1 till
  • Laddar…
[bild]

Är det motoraxeln som är sned? Är det inte bara enklare att byta motor i så fall? Jag trodde det var själva borraxeln.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Ska bli mycket spännande att se hur bra det blir! Kan tänka mig att många kan vara intresserade av drev om det håller.
Jag vet inte vad drev till Arbogan kostar (om man ens kan köpa nya)? Men för att få det printat hos shapeways i stål så kostade det lilla drevet ca 90USD när jag testade igår. Det bör hålla iaf!

• Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag vet inte vad drev till Arbogan kostar (om man ens kan köpa nya)? Men för att få det printat hos shapeways i stål så kostade det lilla drevet ca 90USD när jag testade igår. Det bör hålla iaf!
Ja, problemet med Arboga är att de körde varannat drev i fibermaterial.. så funkar d t med bara plast är det grymt för de i fibermaterial går inte alls att köpa.. typ :)

V vectrex skrev:
Är det motoraxeln som är sned? Är det inte bara enklare att byta motor i så fall? Jag trodde det var själva borraxeln.
Axeln ser ut såhär..(uppspänd i en träsvarv) Axel med olika komponenter uppspänd i en träsvarv med mätklocka monterad för justering.
Skapa konto

Kanske går om man eftermonterad en motor på utsidan men hade helst sluppit det ;)

Daniel_N Daniel_N skrev:
Någon med ngn idé om hur man testar dreven på bästa sätt? Borra 25mm hål i stål?
Själva slitagemotståndet får väl tiden utvisa..

A
Någon med ngn idé om hur man testar dreven på bästa sätt? Borra 25mm hål i stål?
Själva slitagemotståndet får väl tiden utvisa..
Jag kan tänka mig att du måste ta hänsyn till värme (lång bearbetning under belastning), friktion (högt varvtal) och vridmoment (hög belastning).

Dessa tre borde testas för att se hur bra drevet/dreven fungerar.

mattiasp mattiasp skrev:
Kolla här, ta med till någon som kan vattenskära åt dig.
[länk]
Då ska man bara ha den kontakten..
Samtliga mekaniska verkstäder jag kontaktat i Halmstad sista året har inte ens bemötat sig att säga "tack, men inte intresserade". Har liksom fått höra av mig ett gäng gånger och till sist dragit ur dem ett nej.

Kanske bara mig det är fel på :)

Samtliga mekaniska verkstäder jag kontaktat i Halmstad sista året har inte ens bemötat sig att säga "tack, men inte intresserade". Har liksom fått höra av mig ett gäng gånger och till sist dragit ur dem ett nej.

Kanske bara mig det är fel på :)
Hmm, jag har en kontakt (visserligen 5 år sen) som kan laserskära upp till 10cm tjock plåt. Vet dock inte riktigt om det räcker med tanke på formen?

C
Behöver väl inte vara någon lokal aktör, såna delar är ju enkla att skeppa per post.. Googla, t.ex. https://www.wst.se/

V vectrex skrev:
Vet dock inte riktigt om det räcker med tanke på formen?
Jag är för trög för att fatta frågan :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.