Gjuter en bordsskiva till ett soffbord :)

Bordsskiva under gjutning på vibrationsbord, omgiven av snickeriverktyg och material i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny-gjuten bordsskiva i träform på vibrationsbord med hink och verktyg i förgrunden.
Skapa konto

Gjuter allt på ett vibrationsbord med en dynapac formvibrator. Fungerar perfekt!

• Gilla
Fadai och 9 till
  • Laddar…
@JohnnyKeba Det är mycket jobb att tillverka spjälor, jag gjorde en fräsmall och sågade bara grovt på bandsågen och fräste därefter efter mallen. Det innebär visserligen två moment men man sparar en hel del tid när man slipper vara noga när man sågar - dessutom blir finishen bra direkt från fräsen.

En CNC skulle väl göra jobbet enklare förstås men då får man investera lite mer. ;)

• Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
B badtastex skrev:
@JohnnyKeba Det är mycket jobb att tillverka spjälor, jag gjorde en fräsmall och sågade bara grovt på bandsågen och fräste därefter efter mallen. Det innebär visserligen två moment men man sparar en hel del tid när man slipper vara noga när man sågar - dessutom blir finishen bra direkt från fräsen.

En CNC skulle väl göra jobbet enklare förstås men då får man investera lite mer. ;)
Funderade på att göra precis så som du gjorde, såhär i efterhand hade det nog varit ett bättre alternativ.

JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Idag blev jag (nästan) färdig med ett projekt som tagit mig en månad av lågintensivt fixande att färdigställa. Minsta sonen börjar snart gå och det var därför hög tid att fixa ett staket vid en liten avsats vid källarentren.

Började med att borra och fästa stolpskor med hjälp av ankarmassa från biltema.

[bild]

Därefter gick jag bort mig. Tittade på att köpa färdiga staketspjälor i allmogestil, tyckte dock att dessa kändes för klumpiga med sina 900 mm höjd och 90 mm bredd, så jag tänkte att det borde ju vara rätt fort gjort att tillverka egna, lite nedskalade. Detta skulle visa sig bli ett ödesdigert beslut som kostade mig många timmar i verkstan.

Köpte vanligt fasadvirke 70 mm breda 20 mm tjocka plankor som kapades till 600 mm längd med 15 grader snedsågning uppe och nere för vattenavrinning.

[bild]

Sedan skaffade jag en (tyvärr rätt dålig) bandsåg, tillverkade en mall och satte igång att såga till formen på spjälorna. Insåg efter lite mätande och räknande att det skulle behövas drygt 70 spjälor, varför detta steg tog sin lilla tid.

[bild] [bild]

Därefter skulle allt målas, ett varv grund och två täckfärg. Hade inte plats att lägga ut alla spjälor samtidigt så fick göra detta i flera omgångar.

[bild]

Idag var det så äntligen dags att montera den sista sektionen. Återstår nu bara att täcka skruvskallarna med färg men det får nog bli framåt våren när det är lite torrare. Staketet är iallafall på plats, och jag blev nöjd med resultatet.

[bild] [bild]

Tar gärna emot tips på hur detta skulle kunna gjorts smidigare, känns som att jag lagt ned oproportionerligt mycket tid på ett sånt litet staket!
Snyggt staket, bra jobbat. Du kommer att njuta av detta länge istället för ett rappligt färdigköpt som ser sunkigt ut efter ett år.

Finns en bra ingenjörsformel för att veta hur lång tid det ska ta:
- Tidsuppskatta arbetet så bra du kan
- Multiplicera resultatet med pi (3.14)
- Är du erfaren och rutinerad så räcker det med e (2.71)
- Är du oerfaren så använd pi i kvadrat

Fråga mig inte hur jag vet ;)

Annars rent handfasta tips:
- såga grovt, fräs efter mall (inte först på den)
- måla med roller, funkar jättebra på plank och staket och sparar enormt med tid, dock går det mer färg

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Ytterligare ett tips till staketfräsandet som jag använt med framgång är att fräsa efter mall på fler än en spjäla samtidigt.

Allra smidigast om man skall fräsa många som är symmetriska är att tillverka en mall med snabbspännen där du fräser ena sidan först, sedan vänder ämnet och fräser andra sidan. Fördelen här är att snabbspännen går mycket fortare än t.ex dubbelhäftande tejp.

• Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
Cheesen
Felet på verktyget står ju där på sidan... Jag var för snål. Men att jag var så stark i vänsterhanden där jag bara fick plats med två fingrar på handtaget, det trodde jag inte. Skadad svart Biltema-verktyg med brutet blått element på ett mönstrat tygunderlag.
Skapa konto

Edit: det är för övrigt en sån där dag där saker inte går som man tänkt. Tvungen gick sönder när jag använde den med försiktighet... När jag senare skulle röra ihop en plättsmet så får jag inte sönder hönsägget.
Ett hönsägg med en spricka och flisor som inte gått sönder på ett träbord.
Skapa konto

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 8 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Felet på verktyget står ju där på sidan... Jag var för snål. Men att jag var så stark i vänsterhanden där jag bara fick plats med två fingrar på handtaget, det trodde jag inte.[bild]

Edit: det är för övrigt en sån där dag där saker inte går som man tänkt. Tvungen gick sönder när jag använde den med försiktighet... När jag senare skulle röra ihop en plättsmet så får jag inte sönder hönsägget.
[bild]
Trodde först att tvingen gått sönder när du försökte trycka isär ägget, sen läste jag färdigt.

Efter ett par förlorade traderabudningar på drev så förbarmade sig Vectrex och snodde ihop stl-filer åt mig att skriva ut.
Modul 2, 20 grader.
Fick dem.mailade i förmiddags, en timme senare 3D-utskrivet grönt växeldrev hållet av en hand, modul 2, 20 grader, nära passform.
Skapa konto

Fick printa om för hålet blev lite för litet.
3D-skrivare som skriver ut en modul 2, 20-graders kugghjulskomponent i grönt material.
Skapa konto

Sista bilden är inte så bra men passformen är tigth, riktigt tigth.
Grönt, nyutskrivet plastdrev med Modul 2, 20 grader design placerat på en mörk yta.
Skapa konto

Drevet klickar fint i med de andra dreven när jag testat.

Dessa är utskrivna med 20% infill. Nu blir det till att printa med 100% och sen saltbaka dem.

• Gilla
ceson och 10 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Efter ett par förlorade traderabudningar på drev så förbarmade sig Vectrex och snodde ihop stl-filer åt mig att skriva ut.
Modul 2, 20 grader.
Fick dem.mailade i förmiddags, en timme senare [bild]
Fick printa om för hålet blev lite för litet.
[bild]
Sista bilden är inte så bra men passformen är tigth, riktigt tigth.
[bild]
Drevet klickar fint i med de andra dreven när jag testat.

Dessa är utskrivna med 20% infill. Nu blir det till att printa med 100% och sen saltbaka dem.
Kul att det funkade. Det blev tight med den sista jag skickade alltså? Tyckte 8 tiondelars större hål lät väldigt mycket.

Saltbaka? Något klurigt sätt att öka styrkan i plasten?

V vectrex skrev:
Kul att det funkade. Det blev tight med den sista jag skickade alltså? Tyckte 8 tiondelars större hål lät väldigt mycket.

Saltbaka? Något klurigt sätt att öka styrkan i plasten?
0.8mm var optimalt ;)

Saltbaka, ja man finmixar salt, packar runt plastprylen och så in i ugnen. Tanken är att man ska smälta ihop lagrena skrivaren skrivit ut och man får då en hållbarare produkt.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Ett "printat" drev till ??? Ja, var sitter drevet?

Rickard.
Det är till en Arboga pelarborr, spännande att se om det funkar. Känns som det kan bli rätt stora krafter i "drivklossarna" (alldeles säkert så det heter)

Även min maskin har lite utskrivna delar även om det kanske är på en lite (mycket) lägre nivå :)

• Del av en Arboga pelarborr med fokus på handtag och vertikal spindel mot bakgrund av en vägg med eluttag.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Jag som var luddig, ja det var drev / kugghjul till min pelarborr arboga g2512.

G
R roli skrev:
Ett "printat" drev till ??? Ja, var sitter drevet?
Oftast i mediahusen. :D

• Haha
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A
G GargamelSE skrev:
Oftast i mediahusen. :D
Eller på olika nätforum

Men hoppas på att detta drev inte drar iväg utan håller sig till sin plats!

• Haha
GargamelSE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.