3 396 953 läst · 18 267 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
för ett par år sedan dublerade jag ytan för TB-90 stål. Den vita ytan gjorde jag då.
Nu är det fullt på den ytan.
Satte upp tre st svängbara ytor för att lösa problemet en gång för alla .
För att få det att funka svänger luckorna runt bultar uppe och nere. ”Gångjärnen” är sågade i vinkel för att alla luckor skall hänga prallellt åt vilket håll som helst.
När alla pinnar för stål är satta finns det plats för 1032 stål på luckorna. Det vore väl själva fan om inte det skulle räcka.
Mvh Findus
Nu är det fullt på den ytan.
Satte upp tre st svängbara ytor för att lösa problemet en gång för alla .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att få det att funka svänger luckorna runt bultar uppe och nere. ”Gångjärnen” är sågade i vinkel för att alla luckor skall hänga prallellt åt vilket håll som helst.
Logga in
Skapa konto
När alla pinnar för stål är satta finns det plats för 1032 stål på luckorna. Det vore väl själva fan om inte det skulle räcka.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
Logga in
Skapa konto
Försöker driva kopparmuggar men det vill sig inte riktigt. Svårt att få upp dem högre än så här. Tror plåten är för tunn, 0,5mm. Har beställt tjockare plåt, 1mm så få vi se om det går bättre. Det är iallafall väldigt kul!
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Kör du med utvändig drivning? Nästan ett måste för att få till branta kanter som i typ en mugg.johel572 skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Du måste driva vertikala spår mellan varje horisontell drivning.
Inpassning av lådfronter pågår! (Gör en mall som först är mall sedan blir bakstycke).
0,4 mm runtom siktar jag på! Är det att utmana ödet med massivträfront? Tänker att fuktigheten är nästan som högst just nu.....
0,4 mm runtom siktar jag på! Är det att utmana ödet med massivträfront? Tänker att fuktigheten är nästan som högst just nu.....
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Om det är 'flatsawn' säger man väl 2% rörelse och kvartssågat 1%. (Något slags snitt).V vectrex skrev:
Så är lådfronten inte högre än 4cm funkar det
Den är 104mm hög. Men mitt tänk gick att trät är i jämnvikt med omgivande luft nu (har legat flera år i snickarbon) och luftens fuktighet inomhus ligger i princip som högst nu, kanske att vi passerat maximum för en månad sen eller så, men trät släpar lite efter hela tiden. Jag kör på detta, går ju alltid att hyvla lite i efterhand om det skulle börja kärva....Frustrator skrev:
Precizzzzion!!
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
Jag har kört på samma spår som findus, men lite annat materialval. Länge stört mig på att olika skivmaterial tar upp väggyta, och alltid är ivägen så tog tag i att bygga en liten vagn att ställa dom på!
Tre skivor funkade riktigt bra, har verkligen kört på funktion före form med den här... Satte fast två plastbitar som skydd för skivorna med självborrande skruv. "Någon gång" ska jag dit med ett rör som binder ihop toppen av stolparna, men idag var biten som blev över för kort!
Provade även lasta på alu/plåtark på sidan som är tom på bilden, kan säga att den rullade inte alls lika bra då! 4 hjul är uppenbarligen för lite, men jag kan nog få dit fler än jag orkar köpa så det är också på "fixa snart" listan
Logga in
Skapa konto
Tre skivor funkade riktigt bra, har verkligen kört på funktion före form med den här... Satte fast två plastbitar som skydd för skivorna med självborrande skruv. "Någon gång" ska jag dit med ett rör som binder ihop toppen av stolparna, men idag var biten som blev över för kort!
Logga in
Skapa konto
Provade även lasta på alu/plåtark på sidan som är tom på bilden, kan säga att den rullade inte alls lika bra då! 4 hjul är uppenbarligen för lite, men jag kan nog få dit fler än jag orkar köpa så det är också på "fixa snart" listan
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
mowatom skrev:Nu, sådär 3-4 månader efter att den kom har den äntligen kopplats in. Vi har haft mkt att göra i snickeriet så det har inte kanske prioriterats. Men nu har Robin från Felder varit här och justerat in den till 100%. Han är en grymt noggrann person, med stort tålamod. Han installerade även nya Kantlisten i våras. Jag har bara provhyvlat lite, och det här med spiralkutter är ju verkligen ngt extra. Vilket lugn, vilken gång och vilket resultat Ska bli kul att dra igång fönstertillverkningen med torpromber framöver. Blir väl under julhelgerna..
I tråden här visade Findus hur han skulle göra torpromber, ( nytt ord för mig)
ser din lösning på geometrin likadan ut ? alltså hur man skär ihop de olika delarna för bästa hållfasthet.