Ett slipbord med blå skruvstycke och upphängda slipmaskiner i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här var ett tag sedan men jag har dragit ihop ett slipbord. Bara öppna garageporten och rulla ut när man ska slipa eller kapa. Extraknäcker också som svetsbord och annat som är varmt.

• Gilla
Pehu1004 och 17 till
  • Laddar…
johel572 johel572 skrev:
[bild]
Det här var ett tag sedan men jag har dragit ihop ett slipbord. Bara öppna garageporten och rulla ut när man ska slipa eller kapa. Extraknäcker också som svetsbord och annat som är varmt.
yess! (y)

johel572 johel572 skrev:
[bild]
Vilka mått har bordet och hur tjock skiva har du?

för ett par år sedan dublerade jag ytan för TB-90 stål. Den vita ytan gjorde jag då.
Nu är det fullt på den ytan. :thinking:
Satte upp tre st svängbara ytor för att lösa problemet en gång för alla :rolleyes:.

Verkstadsinteriör med svängbar förvaringsvägg full av TB-90 stålbeslag och verktyg på arbetsbänken.
Skapa konto

För att få det att funka svänger luckorna runt bultar uppe och nere. ”Gångjärnen” är sågade i vinkel för att alla luckor skall hänga prallellt åt vilket håll som helst.
Svängbara vita ytor monterade med gångjärn gjorda av bultar för att organisera och spara utrymme.
Skapa konto

När alla pinnar för stål är satta finns det plats för 1032 stål på luckorna. Det vore väl själva fan om inte det skulle räcka.
Tre svängbara vita förvaringsytor i trä med gångjärn och plats för verktygsförvaring i en verkstad.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
  • Wow
boschkenta och 16 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Vilka mått har bordet och hur tjock skiva har du?
Typ 60x40. Går in under arbetsbänken. Skivan är kanske 4mm tjock. Från en gammal oljetank.

Handgjorda kopparmuggar på en arbetsbänk omgivna av verktyg och träblock.
Skapa konto

Försöker driva kopparmuggar men det vill sig inte riktigt. Svårt att få upp dem högre än så här. Tror plåten är för tunn, 0,5mm. Har beställt tjockare plåt, 1mm så få vi se om det går bättre. Det är iallafall väldigt kul!

• Gilla
pelle plåttak och 3 till
  • Laddar…
johel572 johel572 skrev:
[bild]
Försöker driva kopparmuggar men det vill sig inte riktigt. Svårt att få upp dem högre än så här. Tror plåten är för tunn, 0,5mm. Har beställt tjockare plåt, 1mm så få vi se om det går bättre. Det är iallafall väldigt kul!
Kör du med utvändig drivning? Nästan ett måste för att få till branta kanter som i typ en mugg.

Du måste driva vertikala spår mellan varje horisontell drivning.

Inpassning av lådfronter pågår! (Gör en mall som först är mall sedan blir bakstycke).
0,4 mm runtom siktar jag på! Är det att utmana ödet med massivträfront? Tänker att fuktigheten är nästan som högst just nu.....:thinking:
Massivträlådfront som hålls på plats med maskeringstejp mot en ljus träyta som en mall.
Skapa konto

Lådfronter i mörkt massivträ och ljusa mallbitar på arbetsbänk för precisionstillpassning.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Inpassning av lådfronter pågår! (Gör en mall som först är mall sedan blir bakstycke).
0,4 mm runtom siktar jag på! Är det att utmana ödet med massivträfront? Tänker att fuktigheten är nästan som högst just nu.....:thinking:
[bild]
[bild]
Om det är 'flatsawn' säger man väl 2% rörelse och kvartssågat 1%. (Något slags snitt).
Så är lådfronten inte högre än 4cm funkar det ;)

Frustrator Frustrator skrev:
Om det är 'flatsawn' säger man väl 2% rörelse och kvartssågat 1%. (Något slags snitt).
Så är lådfronten inte högre än 4cm funkar det ;)
Den är 104mm hög. Men mitt tänk gick att trät är i jämnvikt med omgivande luft nu (har legat flera år i snickarbon) och luftens fuktighet inomhus ligger i princip som högst nu, kanske att vi passerat maximum för en månad sen eller så, men trät släpar lite efter hela tiden. Jag kör på detta, går ju alltid att hyvla lite i efterhand om det skulle börja kärva....
Trästycke med distinkt ådring och märkpenna mätt till 104mm höjd, ligger på ett ljust underlag.
Precizzzzion!!:crysmile:

• Gilla
  • Wow
  • Älska
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
Jag har kört på samma spår som findus, men lite annat materialval. Länge stört mig på att olika skivmaterial tar upp väggyta, och alltid är ivägen så tog tag i att bygga en liten vagn att ställa dom på!
Hemgjord förvaringsvagn med skivor och verktyg i en verkstad, med en svetsmaskin i förgrunden.
Skapa konto

Tre skivor funkade riktigt bra, har verkligen kört på funktion före form med den här... Satte fast två plastbitar som skydd för skivorna med självborrande skruv. "Någon gång" ska jag dit med ett rör som binder ihop toppen av stolparna, men idag var biten som blev över för kort!
Hemmagjord vagn för förvaring av stora skivor i metall och trä, med skyddande plastbitar och fyra hjul.
Skapa konto

Provade även lasta på alu/plåtark på sidan som är tom på bilden, kan säga att den rullade inte alls lika bra då! 4 hjul är uppenbarligen för lite, men jag kan nog få dit fler än jag orkar köpa så det är också på "fixa snart" listan ;)

• Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
A
Du får kopiera en gipsvagn,väldigt praktiska egentligen,om man har plats :)

Handyman 1 skrev:
Du får kopiera en gipsvagn,väldigt praktiska egentligen,om man har plats :)
Var ju en riktigt finurlig design på dom! Men har nog mer nytta av två sidor med förvaring för stunden, om allt är som vanligt blir det aldrig yttersta skivan som jag behöver komma åt :)

mowatom skrev:
Nu, sådär 3-4 månader efter att den kom har den äntligen kopplats in. Vi har haft mkt att göra i snickeriet så det har inte kanske prioriterats. Men nu har Robin från Felder varit här och justerat in den till 100%. Han är en grymt noggrann person, med stort tålamod. Han installerade även nya Kantlisten i våras. Jag har bara provhyvlat lite, och det här med spiralkutter är ju verkligen ngt extra. Vilket lugn, vilken gång och vilket resultat Ska bli kul att dra igång fönstertillverkningen med torpromber framöver. Blir väl under julhelgerna..

I tråden här visade Findus hur han skulle göra torpromber, ( nytt ord för mig)
ser din lösning på geometrin likadan ut ? alltså hur man skär ihop de olika delarna för bästa hållfasthet.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.