3 390 372 läst · 18 249 svar
3390k läst
18,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
När man är nybörjare på snickeri och läser ditt inlägg är det som att läsa grekiskaB badtastex skrev:@findus42 tolkade din beskrivning som att du gjorde kittfalsen sist - hur gör du då för att undvika ändträ i falsen?
”Urnackningen” för spröjs mitt på gör du genom två 45 graders snitt antar jag men är det stämjärn som gäller för att skära ur sedan?
Tappfogarna går ju som du beskriver bra att göra med bordsågen men det kan ju kräva lite av takhöjden. Jag inbillar mig ändå att ett tappstål i vertikalen är snabbare men ibland kanske man vill ha olika bredd på varje sida om tappen så det kanske inte är så smidigt ändå....?
Nu blev jag intresserad. Vad använde du för teknik för att få jämt fördelning av hålen? Hur ser hålen ut på ovansidan?P Pysslarn skrev:... och så var den klar; min variant på MFT-slab!
960 gånger 500 mm, femtio hål som har borrats och frästs två rader i taget. Ett ganska enahanda pyssel som ger en möjlighet att koppla bort annat vardagligt som är inne och stör — ganska vilsamt faktiskt.
Och inte minst bra övning inför att jag ska tillverka en ny arbetsbänk av MFT-typ där mallen är en reservskiva från Festool och hålen som ska göras är avsevärt fler.
...
Och såhär spännande blev det! Bilden visar undersidan där jag har gett hålen en liten avrundning på 3,2 mm, dels för att göra det lite lättare att trä i en tving, dels för att göra hålen lite stryktåligare.
På ovansidan har jag fasat hålen i 45 grader med en dryg mm av samma anledning och även kanterna på över- och undersida har fasats.
Med den metod jag beskrev blir det inget änddträ. Glasfalsen är lika djup som dekorfräsningen varför falsen ligger innanför tapparna. Tapparna behöver inte vara djupare än bredden innanför geringen.B badtastex skrev:@findus42 tolkade din beskrivning som att du gjorde kittfalsen sist - hur gör du då för att undvika ändträ i falsen?
”Urnackningen” för spröjs mitt på gör du genom två 45 graders snitt antar jag men är det stämjärn som gäller för att skära ur sedan?
Tappfogarna går ju som du beskriver bra att göra med bordsågen men det kan ju kräva lite av takhöjden. Jag inbillar mig ändå att ett tappstål i vertikalen är snabbare men ibland kanske man vill ha olika bredd på varje sida om tappen så det kanske inte är så smidigt ändå....?
Urnackningen är två snitt som du skriver. Jag har ”fuskat” genom att sas skava bort materialet mellan snitten med klingan. Anhåll i bägge ändar och föra biten fram och tillbaka. Sliter förvånansvärt lite när klingan är snedställd. Grundhyvel hade också fungerat. Men när man ändå står vid sågen och kan göra hela jobbet i ett moment så...
Vertikalen kan vara snabbare, men är också farligare. Vi har inget Aigneranhåll så för att rigga behövs skivor eller jiggar som begränsar hålet vid själva fräsen. Det har man gratis vid justersågen. Dessutom så brukar jag alltid såga själva nackningen vid tappen mot klyvanhållet på Justersågen. I det här fallet var det exakt samma inställning även för nackningen av spröjsen vilket sparade tid det med.
Orginalbågarna hade falsats innan och hade handskuren motprofil. Därmed så fanns det hål och springor där jag har täta geringar. Kanske delvis en orsak till att de givit upp.
Mvh Findus
”Importerad” av dina lösningar! Fortsätt såfindus42 skrev:Med den metod jag beskrev blir det inget änddträ. Glasfalsen är lika djup som dekorfräsningen varför falsen ligger innanför tapparna. Tapparna behöver inte vara djupare än bredden innanför geringen.
Urnackningen är två snitt som du skriver. Jag har ”fuskat” genom att sas skava bort materialet mellan snitten med klingan. Anhåll i bägge ändar och föra biten fram och tillbaka. Sliter förvånansvärt lite när klingan är snedställd. Grundhyvel hade också fungerat. Men när man ändå står vid sågen och kan göra hela jobbet i ett moment så...
Vertikalen kan vara snabbare, men är också farligare. Vi har inget Aigneranhåll så för att rigga behövs skivor eller jiggar som begränsar hålet vid själva fräsen. Det har man gratis vid justersågen. Dessutom så brukar jag alltid såga själva nackningen vid tappen mot klyvanhållet på Justersågen. I det här fallet var det exakt samma inställning även för nackningen av spröjsen vilket sparade tid det med.
Orginalbågarna hade falsats innan och hade handskuren motprofil. Därmed så fanns det hål och springor där jag har täta geringar. Kanske delvis en orsak till att de givit upp.
Mvh Findus