@vectrex hur stor är din snickarbod? Jag skulle gärna få plats med en A3-41 men det känns trångt redan med en 300mm hyvel...;(
 
V vectrex skrev:
Fixat ett skrivbord och gjort iordning en liten kontorsplats i snickarboden!

[bild]
Måste vara en kraftfull dator som behöver 3-fas
 
  • Gilla
  • Haha
M.Kristensen och 2 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
@vectrex hur stor är din snickarbod? Jag skulle gärna få plats med en A3-41 men det känns trångt redan med en 300mm hyvel...;(
Ca 23 kvadrat. Dock 320 i snitt i takhöjd.
 
nikasp
Provar min pocket hole jig som legat oanvänd i 1,5 år. Snålade lite och får se om det är the shit och man ska köpa Kreg. Glömt bort att jag ens har den. Ska göra ram till liten dörr till lekstuga. Som jag började med i våras :rofl: Har iofs gjort en massa annat som är mer prio men börjar bli dags att kunna stänga nu.

Pocket hole jig fäst vid ett trästycke i en verkstad, med en Bosch borrskruvdragare och olika verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplankor med förborrade hål på en arbetsbänk, verktyg för pocket hole woodworking testas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träramkonstruktion på betonggolv i ett verkstadsutrymme, troligtvis för en dörr till en lekstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Fixat ett skrivbord och gjort iordning en liten kontorsplats i snickarboden!

[bild]
3-fas PC, stabilt!
 
  • Haha
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Dagen bjöd lite oväntat (och irriterande) på en liten fiskeexpedition....
Hylsa från ett snöre fastklämt i tvättmaskins trumkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad kan det gömma sig där inne tro?

Pincett håller i en böjd ändhylsa framför en tvättmaskins trumma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jo, ändhylsan från ett snöre.

För all del, jag visste att den var där eftersom jag var tvungen att dra för att få ut det förbannade snöret. Först försökte jag dra ut hylsan samma väg den gick in men när jag tittade närmare på den genom glipan så såg jag att den var vikt.

Det mest irriterande är att det är andra gången det händer med samma tröja, den andra hylsan är borta sen några år. Enda trösten är väl att det är symmetriskt nu.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ca 23 kvadrat. Dock 320 i snitt i takhöjd.
Jag har 17.5m2 i rummet som hyveln skall vara i, har dock två dörrar i linje så jag kan få till nästan 11m i längd.

Hur stor plats tar hyveln i parkeringsläge respektive anändbart läge?
 
Inte mycket men dottra fick följa med ner i källaren (och fick vara uppe längre) där jag städat/röjt på arbetsbänkarna.
Hittade ett måttband från det där stora möbelvaruhuset som jag limmade upp på snickarbänken för snabba mått. Måttband limmat på träsnickarbänk med texten "SJÖBERGS OF SWEDEN".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Jag har 17.5m2 i rummet som hyveln skall vara i, har dock två dörrar i linje så jag kan få till nästan 11m i längd.

Hur stor plats tar hyveln i parkeringsläge respektive anändbart läge?
Får mäta för att kunna säga exakt. Men den tar egentligen inte mycket större plats i användbart läge mot parkeringsläge. Den måste ut ett par dm från väggen för att kunna skjuta bak riktanhållet hela vägen och kunna nyttja hela rikthyvelbordet.
 
tommib tommib skrev:
Vad kan det gömma sig där inne tro?
Där brukar jag förvara mina reservbits. :oops:
 
  • Haha
  • Gilla
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Dagen bjöd lite oväntat (och irriterande) på en liten fiskeexpedition....

Vad kan det gömma sig där inne tro?

Jo, ändhylsan från ett snöre.

För all del, jag visste att den var där eftersom jag var tvungen att dra för att få ut det förbannade snöret. Först försökte jag dra ut hylsan samma väg den gick in men när jag tittade närmare på den genom glipan så såg jag att den var vikt.

Det mest irriterande är att det är andra gången det händer med samma tröja, den andra hylsan är borta sen några år. Enda trösten är väl att det är symmetriskt nu.

Du hittade inga större saker?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/rosie-21-har-fastnat-i-torktumlaren
 
  • Wow
Tule54
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Får mäta för att kunna säga exakt. Men den tar egentligen inte mycket större plats i användbart läge mot parkeringsläge. Den måste ut ett par dm från väggen för att kunna skjuta bak riktanhållet hela vägen och kunna nyttja hela rikthyvelbordet.
Kolla även inlägg #8001 i den här tråden om du vill spara lite plats.
 
Monterat matarverk på fräsen.
Det fanns en rad med gängade hål i bordskanten. Borrade ytterligare ett i stativet för ett stag.
En träfräs med nymonterat matarverk fäst med skruvar till bordskanten, visar anpassad plywoodplatta och stag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Normalt brukar monteringsplattor för matarverk vara i järnplåt. Hade alldeles för lång startsträcka för att svetsa ihop något. Använde plyfa istället. Ingen platta sitter bättre än skruvarna. Så länge infästningen är svagaste punkten tror jag inte att plyfa är för klent.
Monterat matarverk med plywoodinfästningar på kanten av ett grönt frässtativ i en verkstad, omgivet av verktyg och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stativet. Bultarna är skruvade i sargsprintar.
Monterat matarverk på fräsmaskin med stag och fästen i plywood på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här blev det. Nu smörja upp matarverket lite och rugga upp rullarna så är vi i gång (y).
Monterat matarverk på träbearbetningsfräs med en DIY plyfastagning i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
RmK_71 och 16 till
  • Laddar…
Av en enda anledning insåg jag att jag behövde en "MFT-slab" akut.

Hjälpte en kompis att göra två tavellister (sådana som man ställer tavlor på) lite smalare och det slutade med att den ena spändes vid limningen fast på min arbetsbänk så den dagen blev det inget mer gjort... Helt kasst.
Nummer två behöver sannolikt samma behandling och då får det ske på en lös arbetsskiva med MFT-hålbild så den kan läggas på bockar eller dylikt. Har andra planer för den här skivan så småningom.

Började med att såga till en remsa mdf till 96 mm bredd på justersågen och kapade den sedan i mindre bitar för att ha som distanser.
Tog en lämplig bit MDF för att gör en fräsmall och riggade det hela i pelarborren.

Arbetsbänk med MDF-skiva och hålmönster under bearbetning, tillsammans med pelarborr, forstnerborr och spännverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två distanser i överkant och först en, sedan två, tre osv i vänsterkant hjälpte mig att få till ett hyggligt hålmönster när jag borrade fräsmallen med tjugomillimeters forstnerborr. För nästa hålrad la jag helt enkelt till ytterligare distanser i överkant.

När det var klart såg det ut såhär:

Arbetsbänk med MDF-platta, metriska hål och Parf-dogs används för att skapa en MFT-fräsmall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aningens glappa hål vilket jag skyller på borret som är av lågpristyp; dock hade alla dogsen kontakt med linjalen. Prövade med tre dogs i olika hålkombinationer och ingenstans vickade linjalen. Samma resultat när jag testade diagonalerna. Fullt nöjd med det; ska inte ha hålbilden för att åstadkomma rätvinkliga resultat vid sågning eller montering men vill ha det så rätt som möjligt ändå.

Dags att börja göra hål i slabben. :)

Spände fast fräsmallen och använde en "center-punch" för att indikera mitten av hålen.

MDF-skiva med utstansat hål och verktyg, inklusive en hammare och en center-punch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter borrade jag varje hål med ett sextonmillimeters borr för att avverka så mycket material som möjligt för att skona fräsen och stålet.

Arbetsbänkskiva med borrade hål, träspån, borr och Parf-dog, använt vid byggande av MFT-slab.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kronologien hoppar lite men bilderna visar arbetsgången. Här har jag kört en omgång och registrerar fräsmallen i slabben med hjälp av Parf-dogs.
När jag borrat hålen tvingar jag fast mallen och vänder på skivan för att fräsa rent hålen.

Arbetsbänk med MDF-skiva, hålmönster, tvingar och handöverfräs i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett kopierstål med kullagret i botten i min Bosch kantfräs gör runda snygga hål. Det dammar som bara fan så jag är oerhört glad för min luftrenare som "tvättar" luften i verkstan på en dryg kvart. Den går såklart kontinuerligt när jag fräser.

Och såhär ser det ut hittills.

MDF-skiva med hålmönster i arbetsprocess på arbetsbänk, fräsmall och borrmaskin syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Registrerar mallen i senaste hålraden, borrar och fräser på cirkus femton minuter, två rader i taget. Pyssligt och lite mysigt. Slabben ska bli 500 x 900 mm så det ska göras lite hål till men snart är den klar.
Återkommer då.

Ha det!
//Ronnie
 
  • Gilla
Alltgår och 14 till
  • Laddar…
Behöver ene-tappar för nytillverkning av fönsterbågar till ett 1800-talahus.
Påminner mig ha sett en sådan här någonstans på Youtube.

Nu har jag testat och den verkar fungera (y) .
Kommer inte ihåg källa.
Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Wow
M.Kristensen och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.