3 395 666 läst · 18 265 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Håller på bygga om i verkstaden. Skulle ju ansluta hyveln till rör, istället för som det varit hittills med slang. Samtidigt får justersågen också länkas ihop med spånsug systemet. Så då blev det att göra y rör igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
40 årsskivan blev inställd på grund av förkylning (Coronaskräck) så inte ägnat den så mycket mer omtanke. Men limfogarna såg fina och glipfria ut.Ola C skrev:
Inte för att jag har någon CNC men tror mig ändå ha rätt bra koll på vad en sådan är lämplig till. Detta känns både enklare och framförallt snabbare att ta ”för hand”. Hade givetvis en rund fräsmall och höjde stålet stegvis.Sturmtiger skrev:
Medlem
· stockholms län
· 262 inlägg
Apropå att det är svårt att fräsa riktigt tunnt för hand så hittade jag ingen tillräckligt kort knivlist att köpa och fick för mig att det kunde vara kul att testa själv. Ville dock inte vänta på att riktigt starka magneter skulle levereras via postorder utan Clas Ohlsons starkaste fick duga, likaså en bit limträskiva i ek som låg i garaget.
Först fräste jag såklart igenom lite.
Sen tog jag för mycket i ett svep så mitt skräp-stål gick av.
Sen fräste jag fel i en bit till. Men sen blev det rätt och tillräckligt tunnt för att magneterna skulle orka hålla knivar genom träet, ca 1,5 mm.
Inserten syns ju inte så den fick noll finish.
Blev väl ok förutom ett litet feltänk när jag rundade av kanterna. Gör jobbet, sticker inte för mycket i ögonen.
Först fräste jag såklart igenom lite.
Logga in
Skapa konto
Sen tog jag för mycket i ett svep så mitt skräp-stål gick av.
Logga in
Skapa konto
Sen fräste jag fel i en bit till. Men sen blev det rätt och tillräckligt tunnt för att magneterna skulle orka hålla knivar genom träet, ca 1,5 mm.
Logga in
Skapa konto
Inserten syns ju inte så den fick noll finish.
Logga in
Skapa konto
Blev väl ok förutom ett litet feltänk när jag rundade av kanterna. Gör jobbet, sticker inte för mycket i ögonen.
Logga in
Skapa konto
fixat iordning arbetsbänken i garaget med mer lagring..
Eftersom jag tröttnat på all gul osb så håller jag på att gipsa o målar om garaget, så tog tillfället i akt och fixa lite mer lagring. Mycket nöjd att få bort lite tvingar och random bös. Enkelt men effektivt.
Eftersom jag tröttnat på all gul osb så håller jag på att gipsa o målar om garaget, så tog tillfället i akt och fixa lite mer lagring. Mycket nöjd att få bort lite tvingar och random bös. Enkelt men effektivt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Femåringens legosamling växer för varje dag så det behövdes en till legolåda. Han fick vara med och sätta ihop den av överbliven plywood som vi hittade i garaget. Enkel lösning men fyller sin funktion.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nått väldigt litet, men ändå imponerande. Tog över ett litet Fluke instrument när jag bytte jobb 2014, och det används dagligen, 9 ggr av 10 har det stängt av sig själv, det gör det om man glömmer det på.
Men senaste veckan har instrumentet visat 40-45 ohm på en sak som ska visa 5-6 ohm.
Jag kanske behöver köpa ett nytt, sa jag till kollegan när vi mätt med hans instrument som visade 5 ohm när mitt visade 43 ohm. Nya kablar kanske, föreslog kollegan, nä drt är bara en månag gamla svarade jag. Batterier då ??
Just det, har aldrig bytt. Öppnade och hittade 2 batterier i med bäst före 08-16 !!! Man undrar när de tillverkades, för de nya batterierna jag satte i var märkta 10-29.
Men senaste veckan har instrumentet visat 40-45 ohm på en sak som ska visa 5-6 ohm.
Jag kanske behöver köpa ett nytt, sa jag till kollegan när vi mätt med hans instrument som visade 5 ohm när mitt visade 43 ohm. Nya kablar kanske, föreslog kollegan, nä drt är bara en månag gamla svarade jag. Batterier då ??
Just det, har aldrig bytt. Öppnade och hittade 2 batterier i med bäst före 08-16 !!! Man undrar när de tillverkades, för de nya batterierna jag satte i var märkta 10-29.
Verktygstokig
· Halland
· 7 555 inlägg
Konstaterat att känslan av att axeln i arbogan nog inte var helt rak var korrekt.
Någon axel som reservdel finns inte att köpa längre. Måtten ville de inte heller dela med sig av.
Min metallsvarv är för liten.
Enl min efterforskning så verkar axeln vara ganska mjuk, åtminstone en engelsman som lyckats räta ut sin axel med hjälp av en svarv:
I mounted the armature between my lathe chuck and tailstock. I then rotated it slowly looking for the part with most deflection and then wound in my toolpost to contact the shaft and gently wound the toolpost in until the shaft ran true. I had a piece of brass held between the toolpost and the shaft while doing that so that the toolpost wasn't rubbing directly on the shaft."
Logga in
Skapa konto
Någon axel som reservdel finns inte att köpa längre. Måtten ville de inte heller dela med sig av.
Enl min efterforskning så verkar axeln vara ganska mjuk, åtminstone en engelsman som lyckats räta ut sin axel med hjälp av en svarv:
I mounted the armature between my lathe chuck and tailstock. I then rotated it slowly looking for the part with most deflection and then wound in my toolpost to contact the shaft and gently wound the toolpost in until the shaft ran true. I had a piece of brass held between the toolpost and the shaft while doing that so that the toolpost wasn't rubbing directly on the shaft."
Redigerat:
Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 145 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 145 inlägg
Frustrator skrev:Konstaterat att känslan av att axeln i arbogan nog inte var helt rak var korrekt.
[bild]
Jag tror du kommer hitta något sätt att rikta den. Kämpa på!
Verktygstokig
· Halland
· 7 555 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 555 inlägg
Låser man ena änden så slår andra änden 2mm
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 385 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 385 inlägg
Vars blir det den slår (mest) när den monteras i maskinen och då hålls i lagren? Hur märkte du det först när det satt i maskinen?
(Tillägg: inser att det är en knäpp fråga, är egentligen bara nyfiken på vad symtomen var.)
Har så svårt att se hur man lyckas böja den axeln så min hjärna börjar bolla med att den helt enkelt tillverkades så.
(Tillägg: inser att det är en knäpp fråga, är egentligen bara nyfiken på vad symtomen var.)
Har så svårt att se hur man lyckas böja den axeln så min hjärna börjar bolla med att den helt enkelt tillverkades så.
Redigerat:
Sköterskan från BVC var på hembesök igår och skulle kolla på senaste tillskottet. När hon skulle väga dottern blinkade ”BATT” på vågen. Hon har jobbat på samma ställe sedan 2005, aldrig bytt batterier, och ingen annan har använt vågen så dessa batterier var också gamla. Som tur var hade jag likadana så vi fick en vikt.Isakare skrev:Nått väldigt litet, men ändå imponerande. Tog över ett litet Fluke instrument när jag bytte jobb 2014, och det används dagligen, 9 ggr av 10 har det stängt av sig själv, det gör det om man glömmer det på.