3 390 182 läst · 18 249 svar
3390k läst
18,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Mitt och sambons första "större" projekt, ett vedskjul!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Äntligen blivit klar med sköldpaddan. Eftersom jag vill bygga sånt tillsammans med sonen får det bli när han är intresserad av att vara med i garaget. Nu i sommar har tack och lov utomhuset varit intressantare. Ekben och mahognykropp.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har du någon komp?tveksamt skrev:Jag vet ärligt talat inte vad som är/kan vara felet längre.
När jag först fick vantarna på den misstänkte jag att den inte fick bensin, väldigt torrt både i cylindern och på tändstiftet. Plockade isär förgasaren och rengjorde efter bästa förmåga. Nu verkar det komma fram soppa vad jag kan tyda.
Testade tändstiftet och det gav gnista så det räcker tyckte jag, har ändå skaffat och provat med ett nytt, ingen skillnad.
Har även provat med startgas utan effekt.
Medlem
· Värmland
· 292 inlägg
Borde ju spotta till på startas även om det inte är några kompressioner
Lät som det gick Leca-nde lätt.nikasp skrev:Skulle ”lyfta golvet” jag skruvade för två eller var det tre år sedan. Förbannade jäkla fyrkantsbits på skruv från Byggmax... slutade med att jag rev ut det på ganska kort tid med kofot och i vredesmod. Barnen sa ”-mamma, man får inte säga heljottas!”. Sen vinkelslip och kapade bort all skruv som satt som berget. Fick i alla fall koll på läget med Leca som isolering i krypgrund. Kändes väldigt torrt och fint så byter nog inte till Hasopor.
[bild]
Kommit igång lite i verkstaden, efter sommarens bygg&fixbestyr. Småpysslar lite med ett blad som nästan är klart. Vad tror ni om denna som en liten allroundmodell? Tyckte den Kiritsuke-inspirerade spetsen var lite käck och förhoppningsvis också funkis.
AEB-L på 62 Hrc, planslipad till 0.25 mm.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När öppnar webshoppen? Hade lätt köpt bladet eller en kniv med det bladet.Alltgår skrev:Kommit igång lite i verkstaden, efter sommarens bygg&fixbestyr. Småpysslar lite med ett blad som nästan är klart. Vad tror ni om denna som en liten allroundmodell? Tyckte den Kiritsuke-inspirerade spetsen var lite käck och förhoppningsvis också funkis.
[bild] [bild]
Till pensionen får man väl ändå ha styrt upp något dylikt kanskeC corre skrev:
Kul du gillar bladet! Jag har inte riktigt tagit klivet att börja sälja det jag gör. Samtidigt kul om andra är intresserade och gillar grejerna så klart. Vi kan ju se här framöver
Sorry jag är redan fys-PT till hela baxarsekten och det är en rätt diger uppgift, du skulle sett dom nu efter grillsäsongen.... Men jag har via nån tjänst bytt mig till livslång IT-support från @vectrex åt min IT-handikappade sambo. Den utnyttjas rätt dåligt så jag kan tänka mig att trejda bort honom om du har nåt attraktivt att erbjuda i utbyte.Frustrator skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 372 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 372 inlägg
Ändrat om lite i garaget då jag insett att ha en stor stålskiva till arbetsbänk inte är rätt för mig då den spenderar 90% av tiden täckt.
Ett ombyggt/förstärkt köksbord blev arbetsbänk med utbytbar skiva och gamla bänken kapades ner till lämpligare storlek och ska sättas på hjul så den enkelt kan rullas iväg från maskinerna eller t o m utomhus när det behövs. Lite före och efterbilder.
Före
Efter
Som med dom flesta av mina verkstadsprojekt är dom långt ifrån klara men klara nog att börja göra bort lite roligare projekt som står och väntar. Mottar gärna tips på bra skruvstycken för finlir, släta eller mjuka backar och roterbart bas är kraven, ska sitta på träbänken.
Ett ombyggt/förstärkt köksbord blev arbetsbänk med utbytbar skiva och gamla bänken kapades ner till lämpligare storlek och ska sättas på hjul så den enkelt kan rullas iväg från maskinerna eller t o m utomhus när det behövs. Lite före och efterbilder.
Före
Logga in
Skapa konto
Efter
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Som med dom flesta av mina verkstadsprojekt är dom långt ifrån klara men klara nog att börja göra bort lite roligare projekt som står och väntar. Mottar gärna tips på bra skruvstycken för finlir, släta eller mjuka backar och roterbart bas är kraven, ska sitta på träbänken.
Redigerat:
Matti_75 skrev:
Jag vet ju då inte hur det ska kännas, men efter ett tips i något youtube-klipp kände jag med tummen i tändstiftshålet och känner helt klart ett ökat tryck när cylindern dras runt. Om det sedan är lagom/tillräckligt har jag inte en susning om.C Christoffer85 skrev:
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
@Rickard.ag lyckades inte att skicka pm till dig, men om du inte orkar leta begagnat så är jag riktigt nöjd med mitt brockhaus heuer! Går att köpa en vridbar bas som tillbehör, och de har även en mindre modell med snabböppning om du inte behöver klämma för kung och fosterland
Har utbytbara backar på mitt, men använder magnetiska skyddsbackar från biltema till det lite känsligare (går snabbare att hänga på än att byta)
För att det inte bara ska låta som ett reklaminlägg får jag nog klämma in en bild på vad jag gjort, börjat plocka isär bordssågen jag köpte! Hade stått lite fuktigt så ytrost finns överallt men bordet gick att få helt okej så har hopp för resten med! Före bild finns här https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-568#post-3842393
Har utbytbara backar på mitt, men använder magnetiska skyddsbackar från biltema till det lite känsligare (går snabbare att hänga på än att byta)
För att det inte bara ska låta som ett reklaminlägg får jag nog klämma in en bild på vad jag gjort, börjat plocka isär bordssågen jag köpte! Hade stått lite fuktigt så ytrost finns överallt men bordet gick att få helt okej så har hopp för resten med! Före bild finns här https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-568#post-3842393
Tipsar om de prickiga scotch briten som man kan fästa under excenterslipen. Den prickiga sidan är grym på ett sådant räfflat gjutjärnsbord. Kör nån timme och det borde bli glänsande!K_arlstrom skrev:@Rickard.ag lyckades inte att skicka pm till dig, men om du inte orkar leta begagnat så är jag riktigt nöjd med mitt brockhaus heuer! Går att köpa en vridbar bas som tillbehör, och de har även en mindre modell med snabböppning om du inte behöver klämma för kung och fosterland
För att det inte bara ska låta som ett reklaminlägg får jag nog klämma in en bild på vad jag gjort, börjat plocka isär bordssågen jag köpte! Hade stått lite fuktigt så ytrost finns överallt men bordet gick att få helt okej så har hopp för resten med! Före bild finns här [länk]