Lilltösen fyller ett år om 3dagar.
Så storasyster, 6år, bestämde sig för att bygga en lådbil som födelsedagspresent.
Precisionen blir som den blir när man är 6. Så jag fick äran att sandpappra bort alla ojämnheter.
Fuskar lite med bandslipen..
Hemmagjord lådbil av trä, handbyggd och nyligen slipad, mot en grusig och en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Naturliv och 23 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Lilltösen fyller ett år om 3dagar.
Så storasyster, 6år, bestämde sig för att bygga en lådbil som födelsedagspresent.
Precisionen blir som den blir när man är 6. Så jag fick äran att sandpappra bort alla ojämnheter.
Fuskar lite med bandslipen..
[bild]
Vilken storasyster, grymt!!

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Vilken storasyster, grymt!!
Japp, och till skillnad från mig tycks hon både ha talang och få tummen ur.. (mammas gener) Pojken som dumpar sin motorsåg i verkstan verkar fått mer av mina..

• Gilla
  • Haha
ergonomen och 11 till
  • Laddar…
Rickard.
@K_arlstrom Det är onekligen bra grejer dom säljer men när jag väldigt ospecifikt skrev finlir så menade jag just finlir ;) ≈100mm backbredd, och låg höjd. Tittar just nu på leinen junior och gillar designen men hade gärna sluppit undan lite billigare då jag inte behöver överdriven precision.

@vectrex de där verkar ju supersmidiga! Körde vanlig scotch brite och rostlösare med den tryckluftsdriva excenterslipen, men nöjde mig såhär :) (missfärgningen ser ut att sitta i porerna)

@Rickard.ag låter nästan som att du ska leta efter ett sånt här
;) fast det är kanske för långt åt andra hållet? Leinen modellen såg riktigt trevlig ut!

K_arlstrom K_arlstrom skrev:
@vectrex de där verkar ju supersmidiga! Körde vanlig scotch brite och rostlösare med den tryckluftsdriva excenterslipen, men nöjde mig såhär :) (missfärgningen ser ut att sitta i porerna)

@Rickard.ag låter nästan som att du ska leta efter ett sånt här [media] ;) fast det är kanske för långt åt andra hållet? Leinen modellen såg riktigt trevlig ut!
Jag körde flapdisc i grunden. Tog bra men blev lite flammigt så jag avslutade med såna som vectrex länka till, dom lämnade en fin yta.
https://www.biltema.se/verktyg/slipning/sliptillbehor/flapdisc-polering-2000019667

Jag ger er. Lite boxjoint-porr!
Närbild på en trädel med precisa box joints, som visar snickeris skarvläggningsteknik.
Skapa konto
Närbild av trä med precisionsskurna boxjoints staplade ovanpå varandra.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 28 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag ger er. Lite boxjoint-porr!
[bild] [bild]
Förväntade mig att du skulle smörja in dom alla med olja

• Gilla
Rasmus1988
  • Laddar…
Testbakat.
Hemgjord kaka formad som ett hjärta på en ugnsräck.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Allvetaren och 12 till
  • Laddar…
tommib
Duu..... de där var 3D-printade va? Vill du möjligen dela med dig?

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Hopp!
Modern min tyckte den här dörren såg lite tråkig ut.
Sliten vit ytterdörr med överslagen färg och en fönsterruta, inramad av en röd husvägg och gröna växter.
Skapa konto

Ffa nere i hörnet är den lite schleten
Sliten träddörr med avflagad färg och skador i nedre hörnet som ska renoveras.
Skapa konto

Köpte virke förra veckan..landet på korttork
Virke och verktyg på trägolv inför renovering av dörr, med handsåg och hantel som vikt.
Skapa konto

Utsidan blir nog något av detta som jag hittade under huset.
Trave med klyvda träplankor för renovering av dörr, verktyg och såg till vänster, fot syns nederkant.
Skapa konto

Verktygsparken är lite begränsad..
Verktyg för dörrrenovering med cirkelsåg, borr, skruvar och mätverktyg utspridda på ett trägolv.
Skapa konto

+En handsåg från Byggmax..

Då var det bara att börja klyva..spårade med cirkelsågen och tog sista 3cm i tjocklek för hand..
Ett stycke nyklyvt trävirke liggande på gräsytan.
Skapa konto

Handsåg vilar på ett nykapat virke med tydlig sågkant, uppställt på en gräsmatta redo för ett byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Vändlimna bör man..
En improviserad klämanordning med tyngder för att limma träbräder på ett trägolv.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Då var det bara att börja klyva..spårade med cirkelsågen och tog sista 3cm i tjocklek för hand..
Är det nåt smart knep, vad fyller det för funktion?

S straffarbete skrev:
Är det nåt smart knep, vad fyller det för funktion?
Det är ett knep för att lyckas klyva två reglar med en batteridriven cirkelsåg från ryobi utan att behöva ta mer än tre pauser för batteriladdning ;)

Första pausen ägnade jag åt att snacka verktyg med @Lime113 och andra pausen åt att äta mat. Tredje pausen blev det att blanda deg, men det var segt.

• Gilla
findus42 och 4 till
  • Laddar…
Det är ett knep för att lyckas klyva två reglar med en batteridriven cirkelsåg från ryobi utan att behöva ta mer än tre pauser för batteriladdning ;)

Första pausen ägnade jag åt att snacka verktyg med @Lime113 och andra pausen åt att äta mat. Tredje pausen blev det att blanda deg, men det var segt.
'men det var segt' pun intended?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.