Jag var faktiskt lite seriös, just med fjädrar. De är användbara. Skruvar av udda mått är bra med. Men små träbitar och annat bös är bara att hiva. ( I ge-frustrator-lådan)

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
j.erkers
Behåll! Har du fjäder vid din ålder - vad den nu kan vara - så var glad...

• Gilla
  • Haha
RmK_71 och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
-druvan och 2 till
  • Laddar…
Många som är för att spara tydligen...

Jaja, brahagrejor är väl just det, kruxet för mig är att skilja dem från det jag tror är brahagrejor men som egentligen bara är utrymmesparasiter.

Får försöka skapa fraktioner och förvaring så att jag minns både VAD jag har och VAR jag har det. ;)
Spontant känns det som att jag inte ska finfördela grejorna alltför mycket; kanske är enklare att spara tid nu och istället sortera igenom någon ask med "gott och blandat" när jag behöver något.

Tack för alla synpunkter, såväl seriösa (något var väl seriöst?) som mer underhållande.
@jac — tack, nu vet jag hur jag ska märka upp askarna med fjädrar. Påskpyntet vill man ju ha koll på! ;)

//Ronnie

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Många som är för att spara tydligen...

Jaja, brahagrejor är väl just det, kruxet för mig är att skilja dem från det jag tror är brahagrejor men som egentligen bara är utrymmesparasiter.

Får försöka skapa fraktioner och förvaring så att jag minns både VAD jag har och VAR jag har det. ;)
Spontant känns det som att jag inte ska finfördela grejorna alltför mycket; kanske är enklare att spara tid nu och istället sortera igenom någon ask med "gott och blandat" när jag behöver något.

Tack för alla synpunkter, såväl seriösa (något var väl seriöst?) som mer underhållande.
@jac — tack, nu vet jag hur jag ska märka upp askarna med fjädrar. Påskpyntet vill man ju ha koll på! ;)

//Ronnie
Svärfar har en låda som han ställt ett gäng tomma smörpaket i. Sen grovsorteras det i typ: kort skruv, lång skruv, beslag, fönstergrejer, fjädrar osv. Ska man ha något går det fort att hitta rätt låda och sen bara att leta sig igenom till rätt pryl.

Jag har ju som alla vet ett än större problem med det där ekorrandet än dig. Så när du hittar gyllene gral är det bara att hojta till så kommer jag och dricker. :)

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag gjort det igen! Eller snarare en till...

Japp, har gått och blängt på min nya skruvdragarförvaring och känt mig avogt inställd till den. Visst den gör sitt jobb men jag har insett att jag inte gillar den alls.
Efter lite grunnande kom jag fram till att det kändes fånigt att dragarna ska hänga. Varför ville jag ha det så? Det genanta svaret är nog att jag har försett mig på Youtube där tolv av tio youtubare har det så. Det görs hållare av plywood, pvc-rör, konservburkar och allt möjligt och i alla hållare hänger det skruvdragare — det känns lite tillkonstrat.

Bestämde mig för en hylla där man ställer maskinerna men för att slippa dominoeffekter om man slarvar när man tar eller ställer tillbaka dragarna behövs mellanväggar.
Skissade lite och började sedan bygga och här är resultatet:

MDF-hylla med fack för skruvdragarförvaring, mellanväggar i plywood och sarg ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hylla i MDF med fack som delas av med tunn plywood med urtag för att kunna sticka in handen och greppa en dragare. Ovanpå facken ännu en hylla med sarg för förvaring av diverse skruvdragarrelaterat.

En MDF-hylla med individuella fack för skruvdragare och en övre hylla med sarg för relaterade tillbehör monterad på en verkstadsvägg.
Skapa konto

Med maskinerna i ser det ut så här. Höjden på facken avgjordes av höjden på min största dragare med "tjockaste" batteriet i, bredden är lika för alla dvs 100 mm.

En handbyggd MDF-hylla med fack för skruvdragare, avdelade med plywood, och skruvdragare i facken.
Skapa konto

Gavlarnas och mellanväggarnas form frästes efter samma mall.
Såhär några timmar efter att hyllan kom upp och togs i bruk känner jag mig fortfarande rätt nöjd med hur den blev, inte minst för att det för mig känns mest logiskt att ställa ifrån mig en skruvdragare och inte hänga den.

Nu ska jag släppa det här med skruvdragarförvaring för ett tag och istället ägna mig åt viktigare saker.
Men det var skönt att reda i det här. :)
//Ronnie

• Gilla
  • Älska
Hylman och 20 till
  • Laddar…
Det jobbiga är ju dock om du skaffar en mindre maskin, typ Bosch 12v, som inte kan stå upp ;)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
M Magnus Larsson skrev:
Det jobbiga är ju dock om du skaffar en mindre maskin, typ Bosch 12v, som inte kan stå upp ;)
Då får du skaffa 4 Ah batteriet, då kan den stå ;)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag gillar hyllan. Skulle vilja ha en själv. Grejen med hängande maskiner är väl hur man ställer sällan-användar-dragaren som inte har något bättre.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
M Magnus Larsson skrev:
Sant men jag får nog klara mig med mina fyra dragare ett tag nu. ;)

En av dem är en Flexiclick som är väldigt kompakt för att vara en artonvoltare så behovet av en tolvvoltare också känns ärligt talat lite avlägset. Dessutom tycker jag att tolvvoltarens handtag är väl knubbigt även för mig som har rätt stora labbar.

Skulle det bli så ändå att jag skaffar en tolva får jag väl limma in en batteriliknande kloss med ett hål för det runda handtaget.
//Ronnie

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Det är lättare att starta ett projekt än att avsluta ett. Det är en av mina lagar. :)

I alla fall är det så för mig. På sistone har det varit mer än snålt med tid i verkstaden och det har inneburit diverse småpill men igår fick jag lite tid hux flux. Använde den till att limma ihop lite plywood och idag har jag fått en heldag i verkstaden. Jag fortsatte från igår och sågade upp plywooden i två 105 mm breda remsor. Varför då?

Jo, skivan till mitt fräsbord har stått lutad mot en vägg och därmed bågnat på längden, sagget var nästan två mm på mitten. Tänkte jag skulle försöka plana ut den med ett par stöddiga reglar under.

Träreglar förstärkta med metallbeslag på en arbetsbänk, markerade med mått för ett byggprojekt.
Skapa konto

Märkte ut och borrade ett gäng hål för nylonplugg att dra fast byggvinklar i skivan resp reglarna, klämde fast reglarna mot skivan med tvingar och började skruva. När jag hade dragit skruv i alla nylonplugg bestämde jag mig för att fylla resten av hålen i beslagen med gipsskruv. Det visade sig att de drog såpass bra att jag nog kunde hoppat över pluggarna men det är jag i ett nötskal; hängslen och livrem, flytväst och hjälm. Det finns inget som jag inte kan överdimensionera...

En verkstad med en arbetsbänk där en fräsbordsskiva med upphöjda reglar och en rätskiva ligger ovanpå.
Skapa konto

När jag var klar kollade jag planheten på olika ställen av bordet med rätskiva och bakljus, mitt på fanns en ca femtio mm lång springa som ljuset kom igenom. Det visade sig att ett 05 bladmått kom under rätskivan men inte tjockare än så så jag får väl vara nöjd.
Nu ska jag försöka komma vidare med fräsbordet och anhållet så jag kan avsluta det projektet och fräsa lite också.

I övrigt är det pyttesteg framåt — jag har kommit över värsta fobien mot att borra och skruva i mina nya väggar så äntligen hänger den lilla trappstegen på en vägg istället för att drälla runt och konstant vara i vägen.

Hopfällbar trappa monterad på verkstadsvägg med pappersklämmor och hyllor i bakgrunden.
Skapa konto

Hållaren tog väl tio minuter att göra och det ser ju alla här...
Dessutom satte jag upp lite mer hyllor vid trappan för att få undan pryttlar från golv och bänkar.

Välorganiserad verktygstavla och hyllor med diverse byggmaterial, verktyg och lådor i en verkstad.
Skapa konto

Inspirerad av ett ställe, där de har lite mer att göra än jag har, ville jag ha skrivplattor med pappersklämmor för att enkelt ha tillgång till skisser/ritningar, mått och kaplistor till mina olika projekt.
Plattorna gjordes av tunn (4,32 mm enligt skjutmåttet) mdf som jag rundade hörnen på. För klämmorna hade jag en avancerad idé som säkert skulle funka men förmodligen ta en evighet att tillverka. I ett ögonblick av klarsyn bestämde jag mig för att helt enkelt klämma fast papper och skrivplattan som ett med klämmor som jag redan hade — funkar kalas och nu kan jag leka riktigt snickeri!

Skrivplatta med ritning fasthållen av metallklämmor på ett arbetsbord med perforeringar.
Skapa konto

Det är väl de framsteg som är värda att rapportera för tillfället men självklart hoppas jag återkomma snart med något roligare.

Ha en riktigt skön lördagkväll och söndag!
//Ronnie

PS En annan av mina lagar är: Det blir ALLTID ALDRIG som man tänkt sig — men det KAN bli bra ändå. Första delen slår oroväckande ofta in. :) DS

• Gilla
Daniel_N och 7 till
  • Laddar…
Tjugosex grader Celcius i verkstaden — och jag som tänkte att det här skulle vara en tillflykt från verkligheten därute bland annat...

Japp, förjävligt varmt just nu oavsett var man befinner sig. För mig som inte funkar över 22-23 grader blir det ju smått löjligt när verkstaden är nästan lika varm som valfri uteplats.
Just därför har jag skaffat en ny polare, herr F Läkt, en kille som gillar lite drag:

Stående vit golvfläkt i en verkstad med verktyg och trämaterial i bakgrunden.
Skapa konto

Gör en enorm skillnad, inför nästa säsong ska jag helt seriöst ta en titt på om det finns takfläktar som pallar verkstadsmiljön.

Så vad har hänt sedan sist då? Ja, som vanligt inte så mycket som jag trodde/tänkte; metalloftet har fått sitt tredje och sista bänkskåp. Just nu blir jag osäker på om jag postat om det men orkar inte (jävla värme som gör en till något slags ryggradslöst kryp) kolla det, här kommer alltså en eventuell och oavsiktlig repris:

Oinredd verkstad med ett öppet bänkskåp och diverse verktyg och material på hyllor.
Skapa konto

Nu ska det fixas hyllplan och bänkskiva så får det duga tillsvidare.

Fick ju styr på min bågnande skiva till fräsbordet genom att tillverka ett par kraftiga reglar av plywood och räta uppskivan efter dem, blev oväntat bra.
Nu har jag gått vidare och tillverkat ett stativ för att kunna göra lite fräsarbete; det ser helt hemskt ut men är ruggigt stabilt. Fulsnickeri kan vara lite kul; okej, då skruvar vi på en bit spånskiva och ser vad som händer...
Hade först inte tänkt ha hjul på men ändrade mig när allt var klart, därav de söta tassarna som hjulen sitter på...

Se och njut:

Ett hemmagjort träfräsbord med fräs insatt och hjul för rörlighet i en verkstad.
Skapa konto

Återstår en del detaljer att fixa (utsug mm) men den här kompisen ska få göra lite nytta innan han ersätts av nästa bord som redan finns i form av ritningar. Visst är det en lite skruvad njutning i att veta att man aldrig blir HELT klar???

Idag fick också luftrenaren en dedikerad plats. Tidigare har den stått omväxlande på arbetsbordet, justersågen, lösa bockar, golvet osv. Man vet att den kommer att vara ivägen redan när man ställer ifrån sig mackapären.
Nu är det slut med det. Med två 45 x 45 reglar uppskruvade i taket mellan två takbjälkar hänger mina lungors livförsäkring i kapellsträckare i någorlunda stadiga krokar.

Två träreglar uppskruvade i taket med krokar för att hänga upp verktyg eller utrustning.
Skapa konto

Använde maskinens egna bärhandtag tillsammans med ett par schacklar och som sagt några kapellsträckare för att hänga upp den i taket, jag går fri under den med marginal men självklart kommer den att vara ivägen då och då.

Luftrenare upphängd med kapellsträckare i en verkstad.
Skapa konto

Lät apparaten hänga ner något i framkant för att det kände logiskt (enligt min logik...) och ville ha lite utrymme för utblåset baktill för att bidra till lagom turbulens i verkstaden så att luften verkligen cirkuleras.

Luftrenare upphängd i taket med kapellsträckare, del av verkstadens uppdateringar för bättre arbetsmiljö.
Skapa konto

En luftrenare upphängd i taket med kapellsträckare i en verkstad.
Skapa konto

Att jag använder kapellsträckare för upphängningen är bara för att undvika att ev vibrationer överförs och bildar stomljud. Verkar funka, inga kännbara vibrationer i krokarna och inga stomljud öh. Dock, eftersom jag är lite ängslig funderar jag redan på att byta kapellsträckarna mot lastremmar som borde ha samma dämpande effekt men kanske håller bättre. Vad tycker du som läser det här?

Den stora snackisen i verkstaden är annars att ljuset har anlänt!

Äntligen är den första av två rader med lysrörsarmaturer monterade och inkopplade!

Välbelyst verkstad med flera rad lysrörsarmaturer, arbetsbänkar, verktygstavlor och diverse trämaterial.
Skapa konto

Kass bild men så sjukt annorlunda! Klart och starkt vitt ljus som nästan lyser upp hela verkstaden så det räcker. Inga jobbiga skuggor utan bara ett ganska bra allmänljus — kan bara tänka mig hur bra det blir med nästa rad av armaturer. Känns fantastiskt bra så jag ska nog ut och hjula lite på uppfarten... :D

@jac, du undrade ju tidigare var jag köpt armaturerna; det var på Harald Nyborg när de hade en kampanj. Betalade 119 kr per armatur tror jag. Elektronisk ballast, fria från brum, aningen sladdriga men till priset är jag mycket nöjd.

Ok, det var allt för den här gången, finns lite annat smått på gång men det tar vi när det är lämpligt.
Stort tack till dig som läst ända hit!
Ha en riktigt skön helg!
//Ronnie

• Gilla
Rönnis och 9 till
  • Laddar…
Hej Ronnie!

Ett steg eller två är alltid en bit på vägen. Klar blir man aldrig när det gäller verkstadens organisation. Finns alltid ”villhöver” mackapärer som kräver omorganisation. Då är det bara att ta på sig helikoptersynen och starta förändringsarbetet. Det tycker jag är kul!
Hel överens med dig angående värme. Max 20˚ och skugga är perfekt! (y)

Dag

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
j.erkers
P Pysslarn skrev:
Känns fantastiskt bra så jag ska nog ut och hjula lite på uppfarten... :D
Gärna en bild på det!

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.